Co doporučíte pro nový systém? Cca 1kW panely

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
SafrdA
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 08, 2024 12:45 pm
Reputace: 2
Lokalita: Kladno

Co doporučíte pro nový systém? Cca 1kW panely

Nový příspěvek od SafrdA »

Ahoj,

plánuji elektrifikaci dodávky, na střechu bych rád umístil cca 1kW a v autě uložil 15kWh 48V baterii. V autě předpokládám vše na 230V(lednice, ohřev vody, indukční dvouplotýnka). Jaké komponenty by jste doporučili? Hlavně ty, co přijdou mezi panely a baterii.

Díky...
Uživatelský avatar
JirkaE
Příspěvky: 1161
Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
Reputace: 137
Lokalita: Kousek od Rozvadova
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 2,0+2,25+2,25+0,9kWp
Kapacita baterie [kWh]: 11+11+16kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Co doporučíte pro nový systém? Cca 1kW panely

Nový příspěvek od JirkaE »

SafrdA píše: sob kvě 31, 2025 11:47 pm
Ahoj,

plánuji elektrifikaci dodávky, na střechu bych rád umístil cca 1kW a v autě uložil 15kWh 48V baterii. V autě předpokládám vše na 230V(lednice, ohřev vody, indukční dvouplotýnka). Jaké komponenty by jste doporučili? Hlavně ty, co přijdou mezi panely a baterii.

Díky...
To je hodně o tom - jaký na to máš rozpočet - který je spojený s životností systému a ostatními okolnostmi.

Taky o parkování na zimu = půjde do zateplené garáže ?

Já měl v dodávce 50L čisté vody, 100L odpadní vody a ani jedna nesměla zamrznout - taky prostor pro baterky jsem udržoval u 10°C nad nulou, i když bylo venku -20°C.

Pak se ta spotřeba změní a lednička - kterou lze vypnout (ale každý ji neustále zmiňuje jako první) se stane zcela nepodstatnou položkou - prioritou se stane baterie a voda - pokud nemáš garáž jako jsem neměl já.

Pokud se dlouhodobě parkuje - ať už u baráku, nebo ,,na divoko" (BEZ AC ZÁSUVKY) je dobrý mít možnost panely zvednout z ležící polohy nahoru.
To považuju skoro za nutnost na zimu.

Pokud můžu stát - ,,zapíchnutý v zásuvce" pak některá opatření postrádají smysl.

Ona postrádají celkově - protože zásuvka 230V je již dnes k dispozici prakticky všude - na místech k tomu určených a za velmi drahou FV ušetřit.

Jedná se pouze o variantu parkování a výdrže ,,nadivoko" což už dnes podniká málokdo - děvčata jsou dnes již obvykle rozmazlená a chtějí určitý konfort... :lol:

To je důležitý i na zimu - jit až na 50-60° sklon aby se stíhal dobíjet auťák alespoň pro ty ohřevy.

Další odbočky jsou u systému samotného = každý komponent zvlášť - nebo kombi-bedna...

1 kWp - nakloněných na 50-60° - může dávat v zimě pouze 50-100W (nebo nic) - s tím je dobrý u výpočtu počítat (klidně i několik dní, kdy to vystačí pouze pro tu akku.

Ta voda a baterie pak musí do rána v zimě vydržet - než zas bude nějaká energie - aby u toho nenastal i ,,exitus" baterie


Ohromné množsví variant / ohromné množství slova POKUD / to ví vždy jen majitel / jak to bude parkovat a používat (a Ty jsi toho sem moc nenapsal) = jako první by měl být dobrý pevný plán (něco o tom nastudovat) - až pak hledat alternativy komponent :) (levnější / dražší nebo kvalitnější / dostatečné... apod)

PS: první karavan jsem předělával 4x - než to sedlo pro naše potřeby
PS2 : dodávka lepší pro cestování - než karavan - rychlejší / pružnější / dodávka přišla s nástupem dětí do školky a pak školy
PS3 : nyní si karavan půjčujeme a ani 15let nájemného nebude stát tolik a odpadá problém s údržbou a parkováním na zimu :)
PS4 : další plán je vlastní pojízdný obytný dům - přichystaný na důchod = giga-karavan se vším komfortem

I takhle může vypadat ,,výroba z FV" v zimě :

TransitB.jpg
Bojler 1 už zas z FV všechny v řadě
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
Aktuální písnička spojená s věkem a narozeninami (VHS-Oficial music video 2015) :D - Stařešina -
Letošní NOVINKA - VHS - Dobro a zlo (Oficial music video 2025) -
Soban
Příspěvky: 4287
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Reputace: 278
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Co doporučíte pro nový systém? Cca 1kW panely

Nový příspěvek od Soban »

Pro dodávku dělat 230V no nevím.....

Asi bych šel cestou 24V a na to udělal světla a podobně, to by bylo funkční pořád a měnič na 230V jenom nějaký 3kW aby zvládal 2kW spotřebiče a pouštěl by se pouze jak by byla potřeba pro ledničku, vařič atd.....

A jinak používat 230V zásuvku, a udělat taky dobíjení od motoru DC/DC měnič z 12V (asi pokud dodávka nemá rovnou 24V) na těch 24V.

Dělat v dodávce 48V systém a vše na 230V je za mě blbost.
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
SafrdA
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 08, 2024 12:45 pm
Reputace: 2
Lokalita: Kladno

Re: Co doporučíte pro nový systém? Cca 1kW panely

Nový příspěvek od SafrdA »

Ad JirkaE:

Díky za poměrně dlouhý elaborát. Myslím si, že maximum, respektive minimum budou noční teploty kolem nuly, hluboko pod si to neumím úplně představit. V zimě by mělo být auto v garáži, suché, baterie se může demontovat, ale mráz a vybíjení jí tak nevadí, problém je hlavně nabíjení, které musí ohlídat BMS(LiFePO4).

Zvedání panelů jsem řešil, ale znovu, listopad až únor si nemyslím, že by se auto používalo, největší užívání a spotřeba bude květen - až září, tedy stačí panely na rovno, zvedání to zbytečně komplikuje.

Snažíme se hlavně nadivoko, jezdíme východ, kde to ještě koušou, navíc mi FVE v pořizovací ceně vozu při dnešní ceně komponent nepřijde nějaká dramatická.

to, co je na fotce si klidně odpustím :-)))

Ad Soban:

Vidím to jinak, vzhledem k poklesu cen komponent FVE + bat mi přijde výrazně ekonomičtější 230V systém s baterií o větší kapacitě, než používání zastaralých komponent na 12-24V, které ale stojí násobky komponent na 230V, mají mizerný výkon, furt jsou porouchané, chatrné. Ať už jde o ty mizerné lednice, slabá čerpadla, mrzký ohřev vody, tragické klimatizace. Každá z těchto komponent na 230V je výrazně levnější a robustnější. O plynu vůbec nemluvím, ten vždy dojde v nejhorší možný okamžik :-)


No, rád si vybírám neprošlapané cesty, někdy to pak trošku bolí, uvidíme :-) Ale zatím nemám jasno, jaké komponenty mezi panely a baterii, tady bych si rád nechal něco doporučit. Dobíjení z motoru a ze zásuvky by mělo být součástí. Výstupní výkon 2x2000W výstup by měl stačit.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů