Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Diskuze, rady, nápady, postřehy v oblasti alternativních zdrojů energie, elektrorozvodů, elektrozařízení, regulace, komponent a úsporných spotřebičů.
Uživatelský avatar
v600
Příspěvky: 46
Registrován: ned srp 13, 2023 4:21 pm
Lokalita: RK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od v600 »

Zdravím nadšence,
všimnul jsem si, že tenhle konkrétní měřák používá docela dost solárníků.
Třeba "SunnyBoy s mrkví" zde https://youtu.be/lJEQmAeuF_w?t=175
Je to měřák s měřící cívkou kolem silového vodiče, cívku má přímo ve svém břiše.
Mám otázku: Je tento konkrétné elektroměr opravdu tak nepřesný, nebo mám někde chybu ?

Příklad: Když se podíváte na můj Avatar (obrázek vlevo), vidíte detail měřáku-v němž je vidět:
Okamžitý protékající výkon (W)
Celkový součet proteklé energie (kWh)
Napětí (V), Frekvence (Hz)
Proud (A), Účiník

Podle známého vzorce P=U*I je na měřáku v čase fotky 0,84 A x 232,4 V což se rovná 195,216W
Ale zobrazený údaj výkonu je nižší, jen 126,7W
( To skoro vypadá, že to počítá takto: P=U*I*účiník )
Ale třeba u varné konvice 1700W (odporová zátěž, žádná indukce ani kapacita) podměřuje asi o 200W. Takže tam bych to jako násobení účiníkem neviděl.

Když se podívám do záznamu solárního regulátoru, je po třech týdnech provozu rozdíl mezi výrobou (záznam regulátoru) a tímto měřákem téměř 2:1 a rozdíl se pomalu zvyšuje...
Před spuštěním elektrárny byla denní spotřeba domu plus mínus do 10kWh (do 3,5MWh/Rok), ale přesně to nevím, záleženo na období a co se zrovna dělalo (nějaká práce na/kolem domu, sušení ovoce, víc/míň praní...).
Takže skutečnou spotřebu zatím neporovnám. Budu si muset počkat na delší období.

Jaké s tím máte zkušenosti ?
Tedy hlavně bez nějaké extra automatizace sběru dat o výrobě a spotřebě.
Jsou ty měřáky tak nepřesné, nebo to prostě úplně nechápu...? ;)
Přílohy
Cinsky_Merak_Spotreby.jpg
Trochu jsem posílil... 15 panelů Solarmi, 7000W (východ+západ), EPEVER Tracer 10420AN, 2x10kW Liion CALB, 5kW střídač EPEVER IP 5000 Plus - Jednofázový ostrov.
7xLongi, 2500W (jih), SITON, ohřev 160L Dražice.
pibi
Příspěvky: 781
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 14kWp
Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od pibi »

v600 píše: ( To skoro vypadá, že to počítá takto: P=U*I*účiník )
Tady se někdo se probudil v reálném světě. :lol: U x I x cos fi vždy platilo pro komplexní zátěž.
Proč to ukazuje nízký účiník i při odporové zátěži netuším. Máš správně směr proudu v měřící cívce? Jestli je účiník těch 0,56 vpravo dole, tak je to hodně málo, očekával bych 0,8 u indukční zátěže a okolo 1 u odporové.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
Uživatelský avatar
v600
Příspěvky: 46
Registrován: ned srp 13, 2023 4:21 pm
Lokalita: RK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od v600 »

Hmm,
to je tím, že až doposud jsem žil ve stejnosměrném světě a domácí spotřebiče a 230V AC jsem řešil jen jako nutné zlo (natahat kabely, zapojit zásuvky... ale nic moc jiného > stejně na těch spotřebičích žádné vylepšení udělat nejde :-) )

Takže je to opravdu tak, jak jsem to tušil.
Měřák to celkem dobře zvládá, ale nedošlo mi, že účiník se taky započítává.

Co se týče účiníku - asi vím, odkud vítr fouká. Jsou to počítače dětí a další podobné blbosti, především kompletní LED osvětlení v celém domě, prostě spousta spínaných zdrojů. Většina z nich běží aspoň část dne a tvoří spotřebu domu "naprázdno" - celkem asi 100 až 300W, jak kdy.

Jen se potvrzuje, že nejsem elektrikář a pokládám hloupý dotaz... :?
Dík za postrčení.
Trochu jsem posílil... 15 panelů Solarmi, 7000W (východ+západ), EPEVER Tracer 10420AN, 2x10kW Liion CALB, 5kW střídač EPEVER IP 5000 Plus - Jednofázový ostrov.
7xLongi, 2500W (jih), SITON, ohřev 160L Dražice.
thomas.007
Příspěvky: 351
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od thomas.007 »

No, když jsme u toho, tak situace s účinníkem nemusí být úplně tak pravda.
Mám zásuvkový Wattmetr https://www.bezpecnydum.cz/Wattmetr-a-m ... -d1630.htm
a ten má zajímavou vlastnost, kterou jsem zjistil náhodou, protože podle Wattmetru bojler žral nějak málo.
Okamžitý výkon měří celkem přesně, tedy když vezmu Voltmetr, ampérmetr a čistě odporovou zátěž, bude účiník 1 (pro šťouraly: parazitní kapacity a indukce zanedbávám) a když vynásobím napětí proudem, dostanu z Wattmetru celkem podobný údaj ve W. Tedy řekněme že v rámci tolerancí všech měřidel do 2%.
Jenže záznam v kWh tomuhle vůbec neodpovídá, tedy když mám např. příkon 1450W jdoucí přes tento Wattmetr po dobu 1 hodiny, tak mi Wattmetr ukáže 1,000kWh. No, měřil jsem to vícekrát a výsledek je ten, že když změřenou hodnotu v kWh pronásobím x1,45, tak dostanu správný údaj ve skutečných kWh.
Napřed jsem si myslel, že Axpert vydává nějaké parazitní (neodfiltrované) frekvence, jenže udělal jsem stejný test s distribuční sítí a výsledek stejnej, tedy okamžitý příkon bojleru 2000W po dobu 1 hodiny (studený, termostat a vše ostatní v pořádku), ale v záznamu je jen 1,38kWh.
To samé s lednicí, kterou jsem měřil po 24h...výsledek 0,58kWh...jsem si říkal, že na lednici v en. třídě B, mám spotřebu jako A++
Tož, a včil mudrujte :mrgreen:
Soban
Příspěvky: 3555
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od Soban »

Elektroměry mají různou přesnost.....

Jakou má psaný ten tvůj tipuji žádnou.

Moje mají přesnost "Třída přesnosti (EN61036) - 1" a jsou zablombované je na nich nálepka.....ale nemají certifikát ze skušebny.

Nevím jak se to správně jmenuje.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
mirekcafa
Příspěvky: 367
Registrován: úte zář 06, 2022 2:47 pm
Lokalita: českotřebovsko
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: českotřebovsko

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od mirekcafa »

Mám ten samý a tak jste mě nahlodali, přidal jsem tam druhý měřák, uvidíme jestli budou rozdíly :D
Měnič Easun SMX II 5,6 Kw, 7x Huasun HTJ 445Wp stříbrný rám, bifaciální, Lifepo4 16x 105 AH JK BMS
bokser01
Příspěvky: 1370
Registrován: pon úno 07, 2022 2:43 pm
Lokalita: Okolí Pardubic
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 7770
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od bokser01 »

Já měřím za měniči SONOFF POW ELITE a ty za měniči měří asi dost dobře protože data jsou téměř totožná s měniči. Jen měnič nechytá citlivost pod cca 25W odběr a ukazuje nulu ale ten sonoff dokáže měřit jednotky watů. 2 jsem koupil v CR a třetí z aliexpress a ten je zajímavý, když ho sepnu a pustím tím meničům AC vstup. Ale v bypass nejedou ukazuje odběr trvale 1,9 až 2,1A ale spotřebu ve watech ukazuje nulovou.
MUST 3KW 80A MPPT 24V/ 3,75kWp stringy 5s3P 200wp + 5s1P 150wp. 2 měnič MUST 3KW 80A MPPT 24V 4kWp stringy 2S4P 400wp bifacial + 2S1P 410wp Baterie 14,4KWh olovouhlik (6x JPC12-200), Celek tedy 7770Wp :yes:
Uživatelský avatar
sindyk
Příspěvky: 549
Registrován: pát kvě 21, 2021 12:53 pm
Bydliště: Semily

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od sindyk »

Tak on ten proud je možná i správně, akorát je tam proti napětí takový fázový posun, že činný výkon se blíží nule. Řekl bych, že tam poběží naprázdno síťová nabíječka.
3800 Wp (10s Elerix 380 Wp) | Deye SUN-8K-SG04LP3-EU | 14 kWh olova (4s2p JPC12-100 + 4s 12V92F)
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
thomas.007
Příspěvky: 351
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od thomas.007 »

Soban píše:Elektroměry mají různou přesnost.....

Jakou má psaný ten tvůj tipuji žádnou.

Moje mají přesnost "Třída přesnosti (EN61036) - 1" a jsou zablombované je na nich nálepka.....ale nemají certifikát ze skušebny.

Nevím jak se to správně jmenuje.
Tady nejde o přesnost měření, ale o špatný převod nebo chybě v logování. Však jsem psal, že přesnost byla do 2% s voltmetrem, ampérmetrem (dva multimetry) a daným Wattmetrem. Tedy okamžitá zobrazená hodnota (kW) je v pořádku, ale měření spotřeby (kWh) je zatíženo chybou v převodu 1,45x. Takže to bude buď vadný FW, kdy nějaký všeuměl neumí převádět kW->kWh za daný čas nebo došlo časem k takové chybě, kdy měření jede celkem přesně dál, ale ukládání (nebo čtení) EEPROM činí problémy.
Jinak jsem to porovnával i s mechanickým elektroměrem a "OKAMŽITÝ VÝKON" +-sedí, jen přepočet na kWh je špatný.

Hlavně jsem tím chtěl říct, že wattmetr uvedený v600 může mít podobný problém, tedy výkon měří třeba dobře, ale kWh prostě nesedí. Prostě ve Wattmetru mohlo něco odejít (nevím, třeba se vypalují buňky v EEPROM) a ukazuje blbě.
O cejchovaných elektroměrech (i bez certifikace zkušebny) se nebavím, tak je jasná konstrukce měření, musí to plit přísné normy jak v přesnosti, tak ve spolehlivosti a odolnosti proti rušení...
mirekcafa
Příspěvky: 367
Registrován: úte zář 06, 2022 2:47 pm
Lokalita: českotřebovsko
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: českotřebovsko

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od mirekcafa »

mirekcafa píše: pon zář 04, 2023 6:58 pm Mám ten samý a tak jste mě nahlodali, přidal jsem tam druhý měřák, uvidíme jestli budou rozdíly :D
Takže natočeno 150 KWh rozdíl v měření je 1 KWh.
Čína 150KWh Orno 151 KWh
Měnič Easun SMX II 5,6 Kw, 7x Huasun HTJ 445Wp stříbrný rám, bifaciální, Lifepo4 16x 105 AH JK BMS
ACDC
Příspěvky: 495
Registrován: pon kvě 09, 2022 8:31 am
Lokalita: Litomyšlsko
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 4000
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Zkušenosti s čínským wattmetrem a jeho přesností...

Příspěvek od ACDC »

Neviděl jsem nikdy dva měřáky, myslím takovéto číny, aby ukazovali stejnou měřenou veličinu shodně. Žádný takový krám nemůže být za ty peníze přesný. Je pěkný, že měří všechno na několik desetinných míst, ale...Koukněte třeba na YT, kanál Jiřího Bekra, celkem dobře vše komentuje a asi tomu hodně rozumí. Profík.
Proto věřím mému analyzátoru z EU, dvacet let starému nejvíc.
4,0kW teoreticky, RESACS, Pb-C 14,4kW
Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Neměl jsem dotaci na vůbec nic.
Jsem pitomec, ale mám čisté svědomí.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek