Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Diskuze, rady, nápady, postřehy v oblasti alternativních zdrojů energie, elektrorozvodů, elektrozařízení, regulace, komponent a úsporných spotřebičů.
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

Zdravím,
v současné době mám FVE s Goodwee 10K + 15Kwh Pylontech HV. Mám el. mobil s malou baterkou (Leaf 24). Řeším že potom co přijedu z práce, nezvládnu nabít auto abych další den dojel do a z práce. A za draho se nabíjím v práci nebo přes noc doma ze sítě.
Přemýšlel jsem jak rozšířit o baterii pouze na nabíjení auta - tzn. přes den by se nabila ze stávající FVE, večer bych ji překlopil do auta. Potom co by se nová vybila, zbytek auta by se dobil ze stávající HV baterie. Našel jsem např.:
https://www.seplos.com/product/Seplos-4 ... e-Box.html
nebo
https://www.kesheebattery.com/products/ ... hout-cells
K tomu dokoupit např. 280AH EVE.
Jenže jak to co nejrozumněji připojit? Na cizích forech jsem četl, že to úplně zoufalé není.
Počítám, že do stávajícího systému nemám šanci to připojit aby se nabíjelo přímo z FVE.
Tzn. potřebuji nějakou nabíječku alespoň 3kw a následně měnič (auto bere 3,6kw, nabíjím na cca 3kw)
V době přebytku výroby bych nabíječku sepnul a večer překlopil do auta.
Inteligentnější řešení by byl Victron Multiplus 48V/5000 tam co jsem pochopil, poté co bych vycucnul baterku přeplo by se na síť tzn. dobilo by se ze stávající HV baterky.
Případně jsem našel ještě REVO 5,5kw - nevím jestli zvládne fungovat bez panelů - ale ty 3-4 bych asi někam zvládl dát.
Máte k tomu nějaké rady? Jsem ve stádiu kalkulace, tzn. na kolik to vyjde a jestli to pro mě má trochu nějakou návratnost. V případě by bylo možné dokoupit další baterku a spojit paralelně. Tzn. co na to vše můžu potřebovat. U nabíječky/měniče si představuju, že potřebuju navíc pouze pojistku, u Victronu stejně?
Díky za případné rady.
luky
Příspěvky: 854
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od luky »

Tak zkusme to ekonomicky spočítat.
Baterky 16x280Ah = 14,5kWh, 72 000Kč (mivvy) + BMS + propojky...
měnič cca 17 000Kč
+ nějaká bižuterie.
Celkem cca 100 000Kč?

Budeme optimisti, využijem tu baterku celou a nabiješ to auto 200x ročně a rádi bychom návratnost 10 let.
2000 x 14,5kWh = 29 MWh.
100 000Kč / 29 000kWh = 3,45 Kč/kWh. Momentálně máme vládní strop 6Kč + distribuce.. U mě to dělá 6,5Kč/kWh.

A teď si zkusme přiznat, že
1) 200x ročně z toho 14,5kWh nedostaneš, protože
a) nemáš dost vybitý auto
b) dneska nesvítilo
c) jseš na dovolený nebo o víkendu nikam nejedeš
d) ...
2) Naleštíme kříšťálovou kouli a podíváme se, kolik bude stát elektrika ze sítě příštích 10 let.
3) Budeme doufat, že čínský měnič připojený na čínské baterky a jištěný čínskýma pojistkama bude mít životnost aspoň těch 10 let.
4) Celý ten řetězec bude mít nějakou účinnost. Což bude zvlášť pikantní v době, kdy sluníčka není dostatek.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

Jasný, s cenou jsem nějak tak počítal. Baterky nebudu cyklovat 0-100 takže kapacita bude menší.
Zvládne to REVO 5,5kw provoz bez panelů?
Baterii budu nabíjet prioritně z druhé FVE kde mám přetok do sítě, teď místo přetoku by šlo do této baterie+ (jsem na spotu) šance nabít ze sítě v případě levné ele v noci/víkend a přetok přes den prodat. Předpokládám, že by to nějak mělo jít nastavit. Resp u Victronu to jde to vím (lze ovládat přes Home Assistant) tzn. na dálku mu změnit režim aby baterii dobíjel ze sítě (můj přetok) pokud přetok nebude aby nenabíjel.
Na zimu bych mohl přehodit auto (to se bude stejně nabíjet v noci protože nesvítí ze sítě) na TČ a novou baterii nabíjet opět v noci ze sítě. Přes den ji využít na topení.

Ekonomicky to nějak propočítám, mám víceméně statistiky na TČ i auto.
V životnost 10 let asi nedoufám :)
V případě tohohle řešení vidím výhodu oproti instalovaných pylontechům že když se a) baterky b) bedna s BMS odporoučí, lze řešit jednotlivě. V případě Pylontechu můžu celou bednu vyhodit.
Jak se může reálně pohybovat ta účinnost? komplet -20%? porovnání AC-AC stávající stav/ AC-DC-AC - nový stav.
luky píše:Tak zkusme to ekonomicky spočítat.
Baterky 16x280Ah = 14,5kWh, 72 000Kč (mivvy) + BMS + propojky...
měnič cca 17 000Kč
+ nějaká bižuterie.
Celkem cca 100 000Kč?

Budeme optimisti, využijem tu baterku celou a nabiješ to auto 200x ročně a rádi bychom návratnost 10 let.
2000 x 14,5kWh = 29 MWh.
100 000Kč / 29 000kWh = 3,45 Kč/kWh. Momentálně máme vládní strop 6Kč + distribuce.. U mě to dělá 6,5Kč/kWh.

A teď si zkusme přiznat, že
1) 200x ročně z toho 14,5kWh nedostaneš, protože
a) nemáš dost vybitý auto
b) dneska nesvítilo
c) jseš na dovolený nebo o víkendu nikam nejedeš
d) ...
2) Naleštíme kříšťálovou kouli a podíváme se, kolik bude stát elektrika ze sítě příštích 10 let.
3) Budeme doufat, že čínský měnič připojený na čínské baterky a jištěný čínskýma pojistkama bude mít životnost aspoň těch 10 let.
4) Celý ten řetězec bude mít nějakou účinnost. Což bude zvlášť pikantní v době, kdy sluníčka není dostatek.
cipis
Příspěvky: 4357
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od cipis »

Přijde mi lepší koupit auto s větší baterkou, aby se přes víkend doma nabila a odjezdila celý týden.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
luky
Příspěvky: 854
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od luky »

cipis píše:Přijde mi lepší koupit auto s větší baterkou, aby se přes víkend doma nabila a odjezdila celý týden.
Pokud někdo jezdí Leafem 24, tak asi chápeš, že tohle je rada typu "když nemáte na chleba, tak jezte koláče".
Třeba ta paní, co se mnou bydlí, to má do práce 45km. Takže e-Golf s 36kWh to TEORETICKY dá dvakrát. Prakticky je ta baterka akorát na jednodenní porci kilometrů. U auta s baterkou nad 150kWh se asi nedá o nějaké ekonomice hovořit, že..?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
luky
Příspěvky: 854
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od luky »

calvera.jarda píše: Zvládne to REVO 5,5kw provoz bez panelů?
Baterii budu nabíjet prioritně z druhé FVE kde mám přetok do sítě, teď místo přetoku by šlo do této baterie+ (jsem na spotu) šance nabít ze sítě v případě levné ele v noci/víkend a přetok přes den prodat. Předpokládám, že by to nějak mělo jít nastavit.
Ano, pokud toužíš po čínské kopii taiwanského měniče...

Realizaci té druhé myšlenky si osobně nedokážu ani představit. Nemyslím si, že by Axpert (nebo jeho kopie) dokázal PLYNULE měnit nabíjecí výkon podle nějakého nadřazeného systému.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
cipis
Příspěvky: 4357
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od cipis »

Jakou jinou radu ale chceš dát? Ono je to špatně už od začátku, jezdit takovým autem takovou trasu.
Jak se říká, když mám opici, musím mít na banány. A řešit to další baterkou, dalším reglem, atd., kdy kvůli účinnosti se mu to nevrátí ani omylem v době životnosti komponent ...
Asi jako mít velkou ameriku a 5l plastový kanystr ...

luky píše:
cipis píše:Přijde mi lepší koupit auto s větší baterkou, aby se přes víkend doma nabila a odjezdila celý týden.
Pokud někdo jezdí Leafem 24, tak asi chápeš, že tohle je rada typu "když nemáte na chleba, tak jezte koláče".
Třeba ta paní, co se mnou bydlí, to má do práce 45km. Takže e-Golf s 36kWh to TEORETICKY dá dvakrát. Prakticky je ta baterka akorát na jednodenní porci kilometrů. U auta s baterkou nad 150kWh se asi nedá o nějaké ekonomice hovořit, že..?
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

Mám na Leafu najeto 180k km, z/do práce to mám 80km. Samozřejmě dojezd už není co bejvalo. Auto by se dalo říct už se zaplatilo. Na nový bohužel nemám, samozřejmě to by byla cesta.
Na stávající FVE mám přetoky březen-listopad , které se mě nechce za levno prodávat. Přetoky jsou samozřejmě v nejlevnější cenu. (navíc musím mít omezený přetok do sítě, takže přes největší výrobu mě střídač omezuje). Večer, když je cena slušná přelejvám z baterky FVE do baterky auta.
Prostě chci zvětšit kapacitu baterky. Bohužel jsem šel cestou HV baterie.
Pokud by jste tedy chtěli další baterii přidat do systému co je nejvhodnější? Návrh jsem psal s ohledem na to, že 48V baterii do systému zřejmě přidat nelze aby ji mohl využívat celý dům, proto jsem určil 2 spotřebiče - léto auto, zima TČ. V zimě novou baterii chci nějak nabíjet v době 1-5 ráno (nízká cena na spotu), v létě z přebytků stávající FVE.

Jaké řešení je možné? Bez ohledu na návratnost, daného řešení si návratnost spočítám.
Díky moc za případnou radu.
PetrDubi
Příspěvky: 1350
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od PetrDubi »

Třeba MAX 8k nebo Easun SMW 8 (nevím jak na tom jsou měniče kolem 5kW) mají možnost nabíjet ze sítě proudem 2,10,20,30,40..120A. Takže s takovým měničem by šlo nastavovat podle přetoků nabíjecí proud a využít vyrobenou elektřinu co nejlíp. Při nepoužívání potom měnič klidně vypnout. Jenom by se musela udělat automatizace, která to bude dělat.
Naposledy upravil(a) PetrDubi dne pon kvě 22, 2023 2:57 pm, celkem upraveno 1 x.
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68, 3x MPP modul, vše řízené přes arduino
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
cipis
Příspěvky: 4357
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od cipis »

- tím, že prodáváš, porušuješ podmínky tohoto fóra

No a co řešení vyměnit baterku v tom autu? Co jsem koukal, tak se do nich dělaly i ty 30 kWh?
Tj. vytáhnout tu jetou 24, dát k FVE, a do auta tu 30?
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

No jo, to samozřejmě jde, ale nová 30 vyjde s výměnou na 200k, ta moje má tak 17 využitelnejch. A bude to bez BMS, krabice jako od číňana. Navíc ty baterky v autě jsou v sérii samozřejmě a některý je vidět že na tom jsou znatelně hůř. Ty bach musel dávat sérioparalelně a navíc BMS není žádná láce aby to s něčím komunikovalo. To už je lepší koupit druhýho 24 Leafa a točit je :)
cipis píše:- tím, že prodáváš, porušuješ podmínky tohoto fóra

No a co řešení vyměnit baterku v tom autu? Co jsem koukal, tak se do nich dělaly i ty 30 kWh?
Tj. vytáhnout tu jetou 24, dát k FVE, a do auta tu 30?
cipis
Příspěvky: 4357
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od cipis »

Po jak dlouhé době jsi na těch cca. 70 % ?

BMSka ti stačí obyčejná, nepotřebuješ nějakou extra komunikaci. Vlastně žádnou. Pořád to bude dostávat mnohem menší čočku než co to zažívá teď v autě.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
*CAR*
Příspěvky: 211
Registrován: pát srp 09, 2013 10:38 pm
Bydliště: Březinky-Nectava a pak Olomouc

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od *CAR* »

Nechci ti do toho moc kecat , ale nejlevnější řešení a s delší životností jak 10 let je menší elektrocentrála a volba paliva je na tobě (např. dieselová menší výkon do 7 kw třífázová či 1 fázová s el.startem stojí 24 000,-kč ) a můžeš si ji vozit i sebou za autem . Nebo si postav doma Dlouhý Stráně , protože když máš elektro auto a panely , tak máš i pozemek kolem domu s nějakým spádem pro kapaliny a nebo využitelnou výšku pro zvedání a spouštění břemene ( princip je stejný -investovat do něčeho , co se tak rychle nepokazí a nestojí takovou Gardu ) .
A nebo používej věci tak jak je někdo vymyslel aby profitoval- tedy opotřebenou baterku vyměň za novou a větší a starou si dej na přečerpávání přebytků , protože ten den to využiješ a nebudeš ji skladovat a pro nižší odběr se baterka bude tvářit jako Dobrá .
FVE ostrov systém zatím 24V
FVE JihoZápad 2 500Wp Polykrystal
FVE JihoVýchod 2 500Wp Polykrystal
FVE JihoZápad 1 300Wp Amorfní panely
WTA 24V/400W
MVE 24V/ 250W
Gravitační Ebaterie 24V/250W
Baterie Ni-Cd 24V / 10 KW + Hybridní měnič EASun 24V/ 3 KW
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

Baterka má nová 24kwh, využitelnejch cca 21, teď mám využitelnejch cca 16 tzn. 20% ztráta. Najeto mám 180k a starej je tuším 7 let. Kdybych poslední 3 roky nenabíjel do 100% (dle pal. počítače, tzn. ne 100%) bylo by to o trochu lepší.
Jaká může bejt kvalita těch Čínskejch LiFePo4? Ta cena mě připadá až moc dobrá, kvalita u toho auta bude určitě lepší, ale zase je to LiIon - tzn. míň cyklů. Otázka je jak to bude ve srovnání s čínskou LiFePo4.
Teď mám nabídku od číňana na 16s 280Ah nějakejch noname s bms, krabicí, poštovným daní na 2500USD. Asi by to tam chtělo přidat aktivní balancer pokud to nechci nabíjet do 100%.
cipis píše:Po jak dlouhé době jsi na těch cca. 70 % ?

BMSka ti stačí obyčejná, nepotřebuješ nějakou extra komunikaci. Vlastně žádnou. Pořád to bude dostávat mnohem menší čočku než co to zažívá teď v autě.
luky
Příspěvky: 854
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od luky »

Jakou máš doma cenu za elektřinu ze sítě, že řešíš takové harakiri? My dobíjíme z 99% doma přes noc a i tak to aktuálně dělá úsporu 1Kč/km oproti naftě jenom na palivu.

A co trochu jiné řešení? Proč nechceš doplnit kapacitu do HV baterky? Už máš plno nebo to ta baterka stojí nesmysl..?

A co celou elektrárnu přestavět na 48V baterku? To stávající řešení nějakému zoufalci prodáš a místo toho si můžeš postavit systém na 48V.

Pokud nemáš rád hazard, tak se na baterky z číny vykašli. Šance, že ti přijdou slušný baterky, je tak 50:50. Tady na foru je uživatel Mikel, co má svoje prověřený dodavatele a když jsem hledal, tak z číny ty baterky nevycházely ani levněji. (prodává přes místní eshop nebo na mivvyenergy.cz)
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

luky píše:Jakou máš doma cenu za elektřinu ze sítě, že řešíš takové harakiri? My dobíjíme z 99% doma přes noc a i tak to aktuálně dělá úsporu 1Kč/km oproti naftě jenom na palivu.

Doma jsme na spotu. Od března už jsem na nule - resp prodej je vyšší než nákup. Takže cena elektřiny se blbě počítá.

A co trochu jiné řešení? Proč nechceš doplnit kapacitu do HV baterky? Už máš plno nebo to ta baterka stojí nesmysl..?

Jj, už plno.

A co celou elektrárnu přestavět na 48V baterku? To stávající řešení nějakému zoufalci prodáš a místo toho si můžeš postavit systém na 48V.

To by do budoucna bylo určitě rozumější.

Pokud nemáš rád hazard, tak se na baterky z číny vykašli. Šance, že ti přijdou slušný baterky, je tak 50:50. Tady na foru je uživatel Mikel, co má svoje prověřený dodavatele a když jsem hledal, tak z číny ty baterky nevycházely ani levněji. (prodává přes místní eshop nebo na mivvyenergy.cz)
To jsem chtěl slysět, ono nebude asi EVE od někoho z alibaby, jako EVE z nklonu třeba....
calvera.jarda
Příspěvky: 75
Registrován: úte kvě 17, 2016 4:04 pm

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od calvera.jarda »

A když by jste se měli vyjádřit k tý bedně a BMS?
https://www.kesheebattery.com/products/ ... ck-diy-kit
případně:
https://www.seplos.com/product/Seplos-4 ... e-Box.html

Já to prostě nechci mít v překližce, mě se líbí jak je to uhlazený. Chtěj za to cca 10000 což mě nepřijde moc.
Soban
Příspěvky: 3464
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Nabíječka, měnič LIFEPO4 16s

Příspěvek od Soban »

3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek