Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Mám 3 baterie á 150ah Li-Ion. Cykluju 3,28 - 4,07 V. Kde 3,28V dosáhuju opravdu málokdy.
To dělá celkové napětí v rozmezí 57 - 46V, přičemž systém jede převažně 57-48 V
V poslední době mě pořád otravuje myšlenka dalšího rozšiřování přes LiFePo4, jelikož máme od Jenny Wu z Docan docela spolehlivý zdroj těchto článků.
Moje představa je taková, že LFP by BMS odpojila od nabíjení při 3,45V/článek což dělá hranici 55,2V a dále, až do 57V by se nabíjeli jenom Lionky.
Dolní hranice by tedy byla 48V, kdy by BMS znovu odpojila LFP od měničů.
Mám za to, že tak by mě celý akupak "ztvrdnul" v rozmezí 55,2 - 48 V směrem dolů. Samozřejmě smerem nahoru také.
V létě by se tak LFP víc flákala, zas na druhou stranu v zimě, kdy častokrát nedobiju naplno, by slušně šetřila lionky.
Co mě zajímá je, jestli jsou BMSky stavěny na takové odpojování nabíjecích proudů v hodnotách kolem 25 A.
A dále by mě zajímalo, jak by se lionky podělili o nabíjecí/vybíjecí proud s LFP. Žádnej článek LFP nemám a tak si neumím změřit vnitřní odpor, že bych si alespoň pro představu provedl teoretický výpočet proudů.
Co vy na to, mám na to zapomenout, nebo má smysl o tom uvažovat?
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
Soban
Příspěvky: 3467
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Soban »

Blbost jsou to neslučitelné technologie, jiné napětí!

BMS není na provozní připojování a odpojování baterie!

PS. Samozřejmě když se chce všechno jde, stykač, napěťové relé atd......
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
cipis
Příspěvky: 4359
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od cipis »

Slučitelné to je, stejně jak olovo a li-ion ...

A přesně, jak píše Soban, BMS je na odpojení havarijních stavů, tj. každá BMS se nastaví dle té které baterie, no a regulátory se nastaví dole na nejvyšší hodnotu ze všech spodních hodnot různých baterií a nahoře podle nejnižší hodnoty všech horních hodnot různých baterií.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
tomasko
Příspěvky: 156
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od tomasko »

Nazdar
Mam system 24V a mam tam Lion a LiFePO4 paralelne. Lion 7S, LiFePO4 8S. napojene na jednu spolocnu zbernicu s regulatorom a menicom. Podla udajov BMS si kazda chemia berie/dodava potrebne ampere. Celkove napatie je rovnake pre vsetky pripojene komponenty. Prud sa deli medzi baterie pomerom kapacit/vnutorneho odporu. nic nikde neodpajam pomocou BMS (BMS tam su, ale sluzia len na havarijne odpojenie pri prekroceni hranicnych hodnot).

Tomasko
Epever 24V/3000, 2x Epever EXTRA4210N
LiFePO4 - 8S, 24 Ah
Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah)
panely - recyklovany odpad
Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

tomasko píše:Nazdar
Mam system 24V a mam tam Lion a LiFePO4 paralelne. Lion 7S, LiFePO4 8S. napojene na jednu spolocnu zbernicu s regulatorom a menicom. Podla udajov BMS si kazda chemia berie/dodava potrebne ampere. Celkove napatie je rovnake pre vsetky pripojene komponenty. Prud sa deli medzi baterie pomerom kapacit/vnutorneho odporu. nic nikde neodpajam pomocou BMS (BMS tam su, ale sluzia len na havarijne odpojenie pri prekroceni hranicnych hodnot).

Tomasko
Můžeš napsat, jaké napětí máš nastaveno na reglech?
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
tomasko
Příspěvky: 156
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od tomasko »

max nabijacie 28.4V. Pri 28V zapinam spiralu, takze tych 28,4V to skoro nikdy nedosiahne. co sa tyka dole, mam trvalo pripojeny 24V zdroj cez diodu. Takze ked klesa napatie, pod 23,3V (24-0,7) to ide zo siete. Idem este kupit nabijacku a pripojit ju tak, ze by sa mi nabijanie zapinalo pri poklese pod 25V. Urobim si tym urcitu rezervu v pripade vypadku siete a samozrejme zlepsim prevadzkove parametre baterii. lebo teraz to na spodnej hranici cez zimu nie je nic moc.
Epever 24V/3000, 2x Epever EXTRA4210N
LiFePO4 - 8S, 24 Ah
Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah)
panely - recyklovany odpad
Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

Největší problém vidím v nastavení horního napětí nabíjení pro obě chemie.
u LFP se píše, že ideál je 3,45V/čl. => 3,45*16=55,2V
u Lion je to myslím 4,0V/čl.=> 56V

Takže je docela těžký sladit nabíejcí napětí obou chemií na horní napětí.
Když se budu řídit napětím LFP, tak nabiju Lion jenom na 3,94V/čl., což mě připraví u 450ah o značnou část úložného prostoru.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

cipis píše:Slučitelné to je, stejně jak olovo a li-ion ...

A přesně, jak píše Soban, BMS je na odpojení havarijních stavů, tj. každá BMS se nastaví dle té které baterie, no a regulátory se nastaví dole na nejvyšší hodnotu ze všech spodních hodnot různých baterií a nahoře podle nejnižší hodnoty všech horních hodnot různých baterií.
Nejsou tam (v BMS) náhodou tranzistory? Což bych jako problém jaksi z principu při odpojení a připojení neviděl, jako naopak u relé.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
cipis
Příspěvky: 4359
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od cipis »

Li-ion má horní 4,20V, takže to máš max. 58,8 V.
Tedy to spíše vychází na 17 článků LFP, 17x3,45 = 58,65 V.

58,65/14 = 4,19 V.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
cipis
Příspěvky: 4359
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od cipis »

BMS je z principu na odpojování při havarijním stavu.
Plazivec píše: Nejsou tam (v BMS) náhodou tranzistory? Což bych jako problém jaksi z principu při odpojení a připojení neviděl, jako naopak u relé.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
tomasko
Příspěvky: 156
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od tomasko »

idealy su pekne, realita je ina. ja potrebujem, aby mi to fungovalo. v mojom pripade nie su hodnoty ani zdaleka idelane, ale system je funkcny. ma sluzit mne a nie ja systemu. ak chce niekto idealne parametre, nebude vymyslat a kombinovat veci (rozne chemie, rozni vyrobcovia HW, usetrit na niecom). nenabadam na to, aby sme sa o ideal nesnazili. ale povedzme si to otvorene, malokto ma dostatok financii, aby si poskladal idealny system. drviva vacsina miestnych clenov sa snazi vyzmykat maximum z toho, co si moze financne dovolit. takze aj ja mam preto rozne chemie, na streche rozne panely, mam cinsky menic a cinsky regulator. a miesto nabijacky zdroj, ktory musim nejako ovladat. vsetko toto ma nuti rozmyslat a navrhovat riesenia, ktore pri idealnom systeme nie su potrebne. ale zaroven ma to vymyslanie obohacuje a z tohto pohladu som celkom rad, ze som sa nenarodil "so zlatou lyzickou v hube".
takze BASTLU ZDAR !!!
Epever 24V/3000, 2x Epever EXTRA4210N
LiFePO4 - 8S, 24 Ah
Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah)
panely - recyklovany odpad
Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

cipis píše:Li-ion má horní 4,20V, takže to máš max. 58,8 V.
Tedy to spíše vychází na 17 článků LFP, 17x3,45 = 58,65 V.

58,65/14 = 4,19 V.
Lion se ale nedoporučuje nabíjet na horní hranici, výrazně se tím prý zkracuje životnost, už tak o dost kratší, než má LFP.

Edit: spíš bych to viděl na těch 56V, nebo 56,5V pro obě chemie. (14/16)
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od glottis »

a proc k tomu chces pripojovat to lifepo? Proc nekoupis teda zase liion? Nebo to pordej a prejdi na lifepo uplne. Tohle roubovani mi prijde divny. Vzdycky budes jednu techonologii vyuzivat malo a druhou moc
cipis
Příspěvky: 4359
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od cipis »

Plazivec: 16 vs. 14 je víceméně ustálený "přepočet", chce to prostě přepočítat rozumné parametry, a rozumné ztráty. LiFePO4 se nabije do plna i při nižším napětí, jen to déle trvá. Tak jak tak tam budou přetékat proudy při slábnutí proudu z panelů, protože každá chemie má jiné napětí, na které klesne při ukončení nabíjení.

tomasko: podstatná je bezpečnost, a vzhledem ke konstrukci BMS, jakožto havarijního odpínače, tak se nepředpokládá několikanásobné odpojování a připojování za den. Takže se ti to tisíckrát přepne a po tisíci prvním už ne, a kde pak jsou ty zlaté lžičky, že si tím odvaříš baterky za x desítek tisíc?
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
jahodovák
Příspěvky: 1930
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od jahodovák »

Mám obě technologie a bez problémů,lion 14 a lifepo 16,jedu podle lifepo a lion neřeším,tím,že mají nižší napětí by se jim měla zvýšit životnost a vydržet déle.Jelikož mám dostatečnou kapacitu nemusím ani řešit jak se která technologie podílí na práci a jak se to rozděluje při nabíjení,nikdy ale nejsou překročeny ani zdaleka doporučené proudy,pokud jsem dríve měřil i při zatížení co jsem byl schopen najednou zapnout,nebylo to více než 0,2C a rozdělení proudu bylo téměř vyrovnané vztaženo na kapacitu,takže za mě bez problémů.Hlídání mám jen na lifepo a lion zkontroluji jen namátkou a zatím se to nerozjíždí v provozu kolem 2 let.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
tomasko
Příspěvky: 156
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od tomasko »

Ja ale mam BMS na Lion, a mam BMS aj na LiFePO4. pre obe chemie mam BMS separatne.
a nepisem, ze BMS pouzivam na odpajanie ako prevadzkovy stav. BMS mam, aby zafungovala vtedy, ked ma. teda pri vysokom/nizkom hranicnom napati na celej baterii, pripadne na jednotlivych clankoch. to o odpajani baterie pomocou BMS pisal niekto iny. tiez to neodporucam z rovnakeho dovodu, prene ako pises.

to jahodovak:
ty uvadzas, ze mas BMS len na LiFePO4? osobne si myslim, ze je to riziko nemat BMS na Lion. co ta vedie k tomu to takto pouzivat? ved BMS nie je az taka polozka, vzhladom k cene clankov.
Epever 24V/3000, 2x Epever EXTRA4210N
LiFePO4 - 8S, 24 Ah
Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah)
panely - recyklovany odpad
Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od Plazivec »

glottis píše:a proc k tomu chces pripojovat to lifepo? Proc nekoupis teda zase liion? Nebo to pordej a prejdi na lifepo uplne. Tohle roubovani mi prijde divny. Vzdycky budes jednu techonologii vyuzivat malo a druhou moc
Psal jsem výše. Jenny Wu, Docan Technology, EU warehouse.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od glottis »

Plazivec píše:
glottis píše:a proc k tomu chces pripojovat to lifepo? Proc nekoupis teda zase liion? Nebo to pordej a prejdi na lifepo uplne. Tohle roubovani mi prijde divny. Vzdycky budes jednu techonologii vyuzivat malo a druhou moc
Psal jsem výše. Jenny Wu, Docan Technology, EU warehouse.
To sem cetl ale jako duvod mi to neprislo :) Nedavno jsme videl levne galusky v eu skladu tak premyslim, jestli si je nekoupim. Mam sice horsky kolo ale kdyz se to da koupit ...
PF23
Příspěvky: 15
Registrován: pon bře 06, 2023 4:13 pm
Lokalita: Klimkovice

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od PF23 »

jahodovák píše:Mám obě technologie a bez problémů,lion 14 a lifepo 16,jedu podle lifepo a lion neřeším....
A kapacita tech baterii je stejna? A ty lionky maji BMS, ikdyz se hlida jenom lifepo ?
A mohl bych znat nastaveni tech BMS pro oba typy? (Abych to mohl take pouzivat :) )
8kW Easun, 10kWp, 450Ah Lion
jahodovák
Příspěvky: 1930
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.

Příspěvek od jahodovák »

Kapacita je neznámá,jde většinou o použité články,něco vyřazených z phev outlandera,několik set článků pospájených do různých modulů ,přibližná kapacita kolem 350ah,než bylydány do provozu,jen srovnány na stejné napětí a přez pojistky ,nožovky připojeny zcela bez BMS jen občas změřeno,zda se nerozchází,zatím bez problémů,naměřen rozdíl jen v setinách voltů,čož nestojí ani za řeč,maximum co jsem z toho dostal změřeno viktronem bylo 900ah a napětí na lifepo bylo 3,19v,takže tam ještě něco málo bylo,nabíjeno na 3,45v a
stejné napětí se starají přelévací pumpy.Když náhodou nestačí,což se stává někdy v přechodném obdodí,dva články co ujíždí trochu nahoru vybiju přez odpor ručně,tak jednou za rok,nestávalo by se to ale na zimu přidávám trošku na napětí aby se baterky rychleji nabíjely,nesvítí tak dlouho,přez léto tedy už i ted snížím a je po starostech.Stejně nejsem schopen vše co dají panely spotřebovat.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek