Elektricka / hybridni auta
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Moderátor
- Příspěvky: 5931
- Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
- Reputace: 779
- Lokalita: blízko Brna
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 40+15
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: blízko Brna
Re: Elektricka / hybridni auta
Samozřejmě, to se bavíme o nových místech, o nových věcech.
Ale debata byla o tom, jak to je úžasné a jednoduché, narvat to na lampu, což není vůbec pravda.
Protože se to musí všechno rozkopat, úplně stejně, jako k jakékoliv jiné budoucí nabíječce. Tedy to, že je někde lampa, tak vůbec nic neznamená.
Ale debata byla o tom, jak to je úžasné a jednoduché, narvat to na lampu, což není vůbec pravda.
Protože se to musí všechno rozkopat, úplně stejně, jako k jakékoliv jiné budoucí nabíječce. Tedy to, že je někde lampa, tak vůbec nic neznamená.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Pokud vím tak u všech nabíjecích míst na lampách v Praze se počítá jen s novými EVR lampami. Umístění do starých lamp byly jen zdejší čistě teoretické úvahy, které se však v reálu nikde neuplatňují, protože jsou nereálné jak zde ostatně v diskusi už zaznělo. Všude kde se to dělá to zatím znamená nový přívod a když už se dělá nový přívod tak tam rovnou osazují i nové EVR lampy. Takže na starých lampách bych s tím obecně vůbec nepočítal tj. buď se předělají na nové EVR lampy včetně nového přívodu a nebo k danému účelu nebudou použitelné. 

- Lubik
- Příspěvky: 590
- Registrován: pon úno 15, 2021 10:04 pm
- Reputace: 30
- Lokalita: Praha
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Praha
Re: Elektricka / hybridni auta
Tyhle nabíječky mám před panelákem. Je to asi do vzdálenosti 300m od trafostanice. Natáhli tam kabel 3x 240. Občas tam někdo dobíjí ale většinou jsou obsazena spalovacím auty. Nechápu proč neudělali vyhrazená místa přímo u trafostanice.Valdano píše: pon čer 30, 2025 11:09 amV Praze mají nabíjecí místa přilepená na sloupy veřejného osvětlení v lokalitách Černý Most, Háje, Vršovice, Vinohrady, Kamýk a Petřiny. V režii městské firmy v Praze zatím funguje nabíjení v 50 lampách veřejného osvětlení. Celkem má být v rámci tohoto projektu v Praze vybudováno 154 nových dobíjecích stanic v průběhu následujících dvou let. Předpokládané náklady se pohybují okolo 15 milionů korun tj. cca 100 tisíc korun na jednu dobíjecí stanici. Podle fotek jedna nabíječka umožňuje současné nabíjení dvou EV. Dle tohoto popisu má nabíječka na každé lampě 2 x 22kW. Dodavatelem elektřiny je PRE a tady je k tomu portál, na kterém se uživatelé registrují.cipis píše:Take koukam, kde teda maji ty super chytre lampy.
.
praha_sloupove_nabijecky_1.jpg praha_sloupove_nabijecky_2.jpg praha_sloupove_nabijecky_3.jpg
Panely 4x 280W , 4x330W Isolar 6kW,48V 230 Ah
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Ondřej Rut - místostarosta Prahy 3 k tomu píše na FCB, že u EVR lamp nechtějí zřizovat vyhrazená parkovací místa pro dobíjení, protože by to údajně znamenalo zásadní úbytek parkovacích míst pro auta s konvenčními motory v ulicích, kde jsou EVR lampy dostupné. Dobíjecí místa tak zůstanou součástí zón placeného stání. Místa vyhrazená pouze pro dobíjení již fungují a budou fungovat pouze u bodově umístěných samostatně stojících dobíjecích stanic, které jsou vyznačeny na této mapě. V ostatních lokalitách to bude zřejmě podobné jako na Praze 3.
Navíc jak je zmíněno tady tak vyhrazená stání pro EV u nabíječek spousta řidičů v Praze nerespektuje i když jim za to hrozí pokuty. Prodávají se i delší nabíjecí kabely obvykle do délky 10m. Delší nabíjecí kabel umožňuje stát při nabíjení o kousek dál než přímo u nabíječky, ale to řeší problém jen částečně, protože v místech u bytových domů bývají často místa zaplněná úplně a pak samozřejmě nepomůže ani dlouhý nabíjecí kabel.
Zamíříte k nabíjecímu stojanu v ulici, ale zjistíte, že místo před ním blokuje vůz se spalovacím motorem. A co teď? Zřejmě vám nezbyde nic jiného, než zkusit zavolat policii. Na lince 158 vám oznámí, že hlídka to přijede prověřit. Strážníci dost často dorazí až po několika desítkách minut čekání.
Následuje průzkum situace a vyhodnocení, které v našem případě nejčastěji končilo slovy: "Přestupek nahlásíme, ale víc pro vás udělat nemůžeme." Během noci je v Praze k dispozici pouze jedna odtahová služba, která řeší urgentní případy. Na její příjezd byste museli čekat i několik hodin.“ Nakonec vás tedy strážníci stejně přesvědčí, abyste si našli místo někde jinde.
Abychom ale policii nekřivdili, setkali jsme se i se scénářem, kdy byl vůz z vyhrazeného místa pro elektromobily doopravdy odtažen.
Dalším podobně nepříjemným fenoménem jsou elektromobily, které na vyhrazených místech u dobíjecích stanic pouze stojí, ale nenabíjí.
Pro zamezení obsazení dobíjecího místa elektromobilem, který nenabíjí, je podle policie nutné takové místo označit svislým dopravním značením doplněným dodatkovou tabulkou s vhodným textem (ze kterého jasně vyplyne, že na daném místě lze stát jen v případě dobíjení) a příslušným piktogramem. V textu na dodatkové tabulce, případně přímo na dopravní značce, lze také uvést údaj o časovém omezení stání, řekla policejní mluvčí Hana Rubášová.
Často je na tabulce omezená doba parkování stylem "Jen pro nabíjení, max. 3 hodiny". Ovšem v praxi není v silách policie čas parkování měřit a prokazovat překročení doby. Na to mají prostředky pouze poskytovatelé infrastruktury, kteří mohou za překročení doby nabíjení udělovat penále.
Navíc jak je zmíněno tady tak vyhrazená stání pro EV u nabíječek spousta řidičů v Praze nerespektuje i když jim za to hrozí pokuty. Prodávají se i delší nabíjecí kabely obvykle do délky 10m. Delší nabíjecí kabel umožňuje stát při nabíjení o kousek dál než přímo u nabíječky, ale to řeší problém jen částečně, protože v místech u bytových domů bývají často místa zaplněná úplně a pak samozřejmě nepomůže ani dlouhý nabíjecí kabel.
Zamíříte k nabíjecímu stojanu v ulici, ale zjistíte, že místo před ním blokuje vůz se spalovacím motorem. A co teď? Zřejmě vám nezbyde nic jiného, než zkusit zavolat policii. Na lince 158 vám oznámí, že hlídka to přijede prověřit. Strážníci dost často dorazí až po několika desítkách minut čekání.
Následuje průzkum situace a vyhodnocení, které v našem případě nejčastěji končilo slovy: "Přestupek nahlásíme, ale víc pro vás udělat nemůžeme." Během noci je v Praze k dispozici pouze jedna odtahová služba, která řeší urgentní případy. Na její příjezd byste museli čekat i několik hodin.“ Nakonec vás tedy strážníci stejně přesvědčí, abyste si našli místo někde jinde.
Abychom ale policii nekřivdili, setkali jsme se i se scénářem, kdy byl vůz z vyhrazeného místa pro elektromobily doopravdy odtažen.
Dalším podobně nepříjemným fenoménem jsou elektromobily, které na vyhrazených místech u dobíjecích stanic pouze stojí, ale nenabíjí.
Pro zamezení obsazení dobíjecího místa elektromobilem, který nenabíjí, je podle policie nutné takové místo označit svislým dopravním značením doplněným dodatkovou tabulkou s vhodným textem (ze kterého jasně vyplyne, že na daném místě lze stát jen v případě dobíjení) a příslušným piktogramem. V textu na dodatkové tabulce, případně přímo na dopravní značce, lze také uvést údaj o časovém omezení stání, řekla policejní mluvčí Hana Rubášová.
Často je na tabulce omezená doba parkování stylem "Jen pro nabíjení, max. 3 hodiny". Ovšem v praxi není v silách policie čas parkování měřit a prokazovat překročení doby. Na to mají prostředky pouze poskytovatelé infrastruktury, kteří mohou za překročení doby nabíjení udělovat penále.
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Jen pro zajímavost. Na eBay prodejce z Anglie nabízí v Nottinghamu na zakázku vyráběné nabíjecí kabely Typ 2 (do 22kW) o délce až do 25m s certifikací CE.
-
- Příspěvky: 4231
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 319
Re: Elektricka / hybridni auta
Jsem zrovna v Norsku, tady jiẓ̌ lidi spalováky přestali kupovat.Krajina členitá,veliká, chladná a řidce osídlená.Tĕch EV tu jezdí opravdu hodně a žádný problém jsem nezpozoroval.
Vidĕl jsem nabíjet VW Bus z wallboxu i na trajektu v podpalubí bĕhem přepravy Ẓ̌ivil to ten obrovský lodni diesel.


Vidĕl jsem nabíjet VW Bus z wallboxu i na trajektu v podpalubí bĕhem přepravy Ẓ̌ivil to ten obrovský lodni diesel.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 4310
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 742
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Elektricka / hybridni auta
Norsko totiž žije z ropy a zemního plynu - čtvrtina HDP. Tak si může dovolit i to, co je ekonomický nesmysl a co si méně šťastné země dovolit nemohou.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Opět jen pro zajímavost pro ty, kteří mají dostatečné znalosti a zkušenosti a chtěli by něco ušetřit a vyrobit si AC nabíjecí kabel typ 2 k EV vlastními silami tj. koupit si vhodné konektory a kabel samostatně a vyrobit si nabíjecí kabel. Níže je video s povídáním k tomu a jsou tam i ukázky z tovární výroby nabíjecích kabelů typ 2 z Otrokovic. Je to pravdu jen pro znalé jinak riskujete poškození nebo i požár či případný úraz při používání nějakého nekvalitního bastlu.
-
- Příspěvky: 1944
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 191
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Elektricka / hybridni auta
no ale tady s tím nabíjením zase zabíháme do ad absurdum... já tady mluvím o řešení typu home wallbox bez upgradu vedeni maximálně s mesh komunikací ohledně max odebíraném výkonu aby to bylo schopno řídit výkon nabíjení do aut. Bavím se o variantě kdy do lampy viditelně vede nějaký tlustý hliníkový kabel... od pohledu tak 35mm2, který v pohodě zvládne 65A. Na to se prostě dá při předělání světel na LEDky poslat třeba 10 nabíjecích stanic s tím že jich 8 může být aktivních současně ta aby se nepřekročilo třeba 48A (6Ax8) s tím že max proud se dá řídit hromadně podle celkového proudu. Klidně těch nabíjecích stanic může být i víc jen se musí řešit jejich postupné přepínání v momentě kdy by byla zátěž moc velká...
za mě lepší udělat na ulici kde jsou parkovací místa 20 nabíječek na 40 parkovacích míst a prostě počítat s tím, že tam budou parkovat všichni a s tím že 32A plného výkonu zvládnou jen 2 auta současně. Potom je mi jedno kdo na tom parkovacím místě stojí... Pokud se za 5 let ukáže že nabíječky jedou naplno a nestačí to tak potom je ten pravý čas vymýšlet investici do infrastruktury natažení takového vedení aby to zvládlo zase třeba dvojnásobek aktuální potřeby... jde mi prostě o to to nejdřív udělat blbě a levně a až je to potřeba to udělat pořádně. Je to lepší než to udělat pořádně v nicotném počtu z hlediska počtu parkovacích míst a potom řešit že na tom místě zrovna někdo stojí.
Lepší systém by potom mohl mít i variantu DC nabíječky... a to třeba i se schopností nabíjení jen jednoho auta... prostě když někdo bude potřebovat nabíjet rychleji může si to připlatit a technicky je to jen o tom připnout správný stykač od nabíječky k danému parkovacímu místu.
Stejně tak by se dalo řešit třeba přepínání nabíječek... na větším nabíjecím místě... může tam být třeba 25 míst a z toho 1x 300kW, 2x 150kW, 4x50kW a 20x11kW a jen inteligentně na základě odebíraného výkonu připínat nabíječku k danému vozu... 300kW nabíječka je fajn, ale její výkon je potřeba jen v řádu minut a potom vám auto blokuje drahocenné nabíjecí místo. Když by systém uměl automaticky v momentě kdy výkon klesne pod 150kW přepnout na 150kW nabíječku může se 300kW zase použít jinde a je vám jedno kde kdo stojí. Potom přejít na 50kW, když se k tomu bude výkon blížit a bude třeba uvolnit 150kW atp...
za mě lepší udělat na ulici kde jsou parkovací místa 20 nabíječek na 40 parkovacích míst a prostě počítat s tím, že tam budou parkovat všichni a s tím že 32A plného výkonu zvládnou jen 2 auta současně. Potom je mi jedno kdo na tom parkovacím místě stojí... Pokud se za 5 let ukáže že nabíječky jedou naplno a nestačí to tak potom je ten pravý čas vymýšlet investici do infrastruktury natažení takového vedení aby to zvládlo zase třeba dvojnásobek aktuální potřeby... jde mi prostě o to to nejdřív udělat blbě a levně a až je to potřeba to udělat pořádně. Je to lepší než to udělat pořádně v nicotném počtu z hlediska počtu parkovacích míst a potom řešit že na tom místě zrovna někdo stojí.
Lepší systém by potom mohl mít i variantu DC nabíječky... a to třeba i se schopností nabíjení jen jednoho auta... prostě když někdo bude potřebovat nabíjet rychleji může si to připlatit a technicky je to jen o tom připnout správný stykač od nabíječky k danému parkovacímu místu.
Stejně tak by se dalo řešit třeba přepínání nabíječek... na větším nabíjecím místě... může tam být třeba 25 míst a z toho 1x 300kW, 2x 150kW, 4x50kW a 20x11kW a jen inteligentně na základě odebíraného výkonu připínat nabíječku k danému vozu... 300kW nabíječka je fajn, ale její výkon je potřeba jen v řádu minut a potom vám auto blokuje drahocenné nabíjecí místo. Když by systém uměl automaticky v momentě kdy výkon klesne pod 150kW přepnout na 150kW nabíječku může se 300kW zase použít jinde a je vám jedno kde kdo stojí. Potom přejít na 50kW, když se k tomu bude výkon blížit a bude třeba uvolnit 150kW atp...
-
- Příspěvky: 1204
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 197
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Elektricka / hybridni auta
3x240 čeho, zeptal by se můj dávný fyzikář. Brambor? A posadil by mě s koulí.Lubik píše: pon čer 30, 2025 1:08 pmTyhle nabíječky mám před panelákem. Je to asi do vzdálenosti 300m od trafostanice. Natáhli tam kabel 3x 240. Občas tam někdo dobíjí ale většinou jsou obsazena spalovacím auty. Nechápu proč neudělali vyhrazená místa přímo u trafostanice.
Ty, takový technik, a napíšeš číslo bez jednotek.

Ty pražské nabíječky jsou divné. Velká hnusná škatule.
Zajímalo by mě, co je uvnitř. Je to tak velké, že by se skoro nabízelo, že používají nějaké vyšší napětí a vevnitř je buď trafo nebo nějaký snižující měnič.
Nebo že by tam jenom skladovali luft?
To umisťování na lampy mi nepřipadá šikovné. Proti ceně výkopu a proti zabrané ploše už nějaký sloupek navíc nebude zásadní položkou.
A pak to můžu postavit tam, kde je to opravdu vhodné. Nikoli tam, kde zrovna stojí lampa.
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Odkaz na starší článek V Brně instalovali první dobíječku pro elektromobily na pouliční lampě (2023). Dle popisu se jedná o nabíjecí stanici pouze pro jeden EV a nabíjecí výkon je až 22kW, ale krabice na sloupu vypadá mnohem menší než ty v Praze, V Praze je však jedna stanice na EVR lampě pro dva EV tj. 2 x 22kW. Nicméně v Praze i v Brně převažují spíš samostatné nabíjecí stanice umístěné mimo sloupy veřejného osvětlení. V jiných městech v rámci ČR dobíjecí stanice na sloupech veřejného osvětlení zatím vůbec neplánují a řeší tam jen samostatné dobíjecí stanice mimo sloupy tedy včetně přívodu.
.
.
- Lubik
- Příspěvky: 590
- Registrován: pon úno 15, 2021 10:04 pm
- Reputace: 30
- Lokalita: Praha
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Praha
Re: Elektricka / hybridni auta
Omlouvám se 3x240+120 mm2 Al kabel.
V bedně jsou velké svorkovnice, pojisky, nějaká elektronika. Na jednom sloupku/lampě jsou dvě nabíjecí jednotky.
V bedně jsou velké svorkovnice, pojisky, nějaká elektronika. Na jednom sloupku/lampě jsou dvě nabíjecí jednotky.
Panely 4x 280W , 4x330W Isolar 6kW,48V 230 Ah
-
- Příspěvky: 4231
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 319
Re: Elektricka / hybridni auta
Njn Češi a Čez :))V Salzburgu jsem nabíjel na AC 2x22kW velikost menší než dopisní schránka.Pouze Stop tlačítko a čtečka karet, sloupek síly dopravni značky.Valdano píše: pon čer 30, 2025 7:29 pmOdkaz na starší článek V Brně instalovali první dobíječku pro elektromobily na pouliční lampě (2023). Dle popisu se jedná o nabíjecí stanici pouze pro jeden EV a nabíjecí výkon je až 22kW, ale krabice na sloupu vypadá mnohem menší než ty v Praze, V Praze je však jedna stanice na EVR lampě pro dva EV tj. 2 x 22kW. Nicméně v Praze i v Brně převažují spíš samostatné nabíjecí stanice umístěné mimo sloupy veřejného osvětlení. V jiných městech v rámci ČR dobíjecí stanice na sloupech veřejného osvětlení zatím vůbec neplánují a řeší tam jen samostatné dobíjecí stanice mimo sloupy tedy včetně přívodu.
.
brno_sloupove_nabijecky.png
Jinde to jde, Čez má se všiml problém, to je organizace na vyrábĕni problémů.

18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1102
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 172
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Ty zbytečně velké nabíjecí stanice u sloupů v Praze jsou od PRE a nikoli od ČEZu. 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů