HV baterie
Vše o bateriích: typy (LiFePO4, Li-ion, Pb, NiCd, 18650), nabíjení, údržba, BMS systémy, desulfatace, balancování a kombinace více typů úložišť. Praktické rady, zkušenosti a zapojení v ostrovních a hybridních systémech.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: ned bře 05, 2023 3:01 pm
- Reputace: 0
Re: HV baterie
Ty grafy jsou ze 2. Ale protože se bavíme o proudech, nečekal bych, že se to bude příliš lišit pro 3 či 4 packy. Je to přeci jen sériové zapojení. Dostupný výkon pak záleží na napětí/nabití baterie.
-
- Příspěvky: 309
- Registrován: ned led 15, 2023 5:29 pm
- Reputace: 8
- Lokalita: Frenštát pod Radhoštěm
Re: HV baterie
Jasné, jen mě zajímalo, jakou máš kapacitu baterek.
Nabíjení a vybíjení je v grafu do 25A, odpovídá tak 0.5C v datasheetu baterek
https://ecoteardown.top/wp-content/uplo ... asheet.pdf
Novější pak mají uvedeno víc cyklů
https://www.chinarept.com/upimage/affix ... 655063.pdf
Nabíjení a vybíjení je v grafu do 25A, odpovídá tak 0.5C v datasheetu baterek
https://ecoteardown.top/wp-content/uplo ... asheet.pdf
Novější pak mají uvedeno víc cyklů
https://www.chinarept.com/upimage/affix ... 655063.pdf
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: úte lis 19, 2019 12:37 pm
- Reputace: 0
Re: HV baterie
Zdravím, prosím vás vedel by niekto poradiť ohľadom sledovania vysokonapätovej batérií lifepo4?? da sa použiť 4ks Smart BMS sériovo zapojených ?? Celá batéria bude mať 180v a články sú A123 lifepo4 8ah z land Roveru.Alebo dať len aktívne Smart balancere?? aké sa môžu použiť od Daly alebo jikong?? ďakujem vám za každú radu.
-
- Příspěvky: 4310
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 742
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: HV baterie
Pokud nepůjdou proudové vodiče přes BMS, ale BMS bude jen monitorovat stav článků, tak by to mělo fungovat. Pak je ale na každém, jak si vyřeší reakci na nouzový stav - tedy když některá BMS bude chtít baterii odpojit. Já jsem spokojen s JK-BMS a na jedné 48V baterii to mám zapojeno takto abych mohl elektrárnu vypnout řízeně (1. odpojit fv panely, 2. odpojit distributora na vstupu měničů, 3. odpojit baterie od měničů a tím vypnout elektrárnu).
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 1204
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 197
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: HV baterie
Záleží na víc věcech. Jednak na měniči, jak a s jakými baterkami umí pracovat.
Obecně se u HV baterek spíš předpokládá komunikace mezi měničem a BMS, kdy BMS si umí například říct měniči na konci nabíjení o snížení nabíjecího proudu, případně i měnit nabíjecí napětí ve fázi CV a CC a podobně.
Některé měniče se dají provozovat z režimu "olovo" kdy komunikaci nepoužívají. Ale je to vždy trochu nouzovka.
Přímo propojit 4 LV BMS do série nejde, protože na sobě mají spínací prvky, které jsou dimenzované do nějakých 60V nebo maximálně 100V.
Takže jedině jak psal rva ty výkonové konce odříznout a použít jen pro řízení externího výkonového spínače.
Otázkou pak je i celkové napětí. Píšeš 180V. To je pro některé HV měniče příliš málo.
Ale zase na druhé straně pro bastlení (pokud s podobnou činností nemáš zkušenosti) je to zase až moc.
Neznám samozřejmě tvé zkušenosti a vybavení, ale práce na HV baterce není tak úplně sranda.
Obecně se u HV baterek spíš předpokládá komunikace mezi měničem a BMS, kdy BMS si umí například říct měniči na konci nabíjení o snížení nabíjecího proudu, případně i měnit nabíjecí napětí ve fázi CV a CC a podobně.
Některé měniče se dají provozovat z režimu "olovo" kdy komunikaci nepoužívají. Ale je to vždy trochu nouzovka.
Přímo propojit 4 LV BMS do série nejde, protože na sobě mají spínací prvky, které jsou dimenzované do nějakých 60V nebo maximálně 100V.
Takže jedině jak psal rva ty výkonové konce odříznout a použít jen pro řízení externího výkonového spínače.
Otázkou pak je i celkové napětí. Píšeš 180V. To je pro některé HV měniče příliš málo.
Ale zase na druhé straně pro bastlení (pokud s podobnou činností nemáš zkušenosti) je to zase až moc.
Neznám samozřejmě tvé zkušenosti a vybavení, ale práce na HV baterce není tak úplně sranda.
-
- Příspěvky: 1946
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 191
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: HV baterie
já jsem zatím v pozici kdy kopu základy, takže FVE ještě není na pořadu dne...
Nicméně pokud mi to možnosti dovolí do HV baterie půjdu a aktuálně bych to řešil takto.
1. Baterie bude umístěná mimo dům, pravděpodobně v zahradním domku, kabely zakopané v zemi - na doma postavenou baterii mi nikdo nedá revizi, bez revize není pojištění respektive plnění pojišťovny.
2. O baterii se budou starat 24 clankove JK bms s tim ze tam musi byt prekryti aby to fungovalo bezpecne.... Tzn 1. BMS clanek 1-24, 2. BMS 24-47, 3.BMS 47-70, 4. BMS 70-93, 5.BMS 93-116, 6. BMS 116-140, 7. BMS 140-163.
163s LiFePO4 = 521,6V nominální napětí, 568,8V absolut max, 3,45V max je kolem 562V, vybitá kolem 500V
Jako střídač bych bral deye sun-25k - umí tupý mód kde se jen nastaví napětí jako pro olovo a nestojí ledvinu.
má roszah napětí 160-700 50A max..... takže pro 50A i ve vybitém stavu to stačí pro 25kW
výstupy BMS by musely vést na nějaký optočlen nebo dc měnič co by z toho udělal něco použitelného pro detekci že je vše v pořádku. Pravděpodobně bych přes 7 optočlenů otevíral nějaký stykač. Pokud bude stykač napájený z backup výstup elektrárny nebudu schopen baterku nahodit v offlinu a bude tam muset být ještě nějaký ruční override pro zapnutí.
Takže ano abych odpověděl... použít se dají ale pokud chceš i balancovat musí se vždy o článek překrývat. Volím JK pro jednoduchost a schopnost balancovat.
Osobně jak vidíš jdu do mnohem většího napětí, protože čekám že kabely k baterce budou v řádech desítek metrů a tak je napětí dost podstatné z hlediska proudu a ztrát.
Pozor na přelávače napětí... pokud přelévají jen mezi vedlejšíma článkama je to už docela na prd u 16s... 8s je za mě takové rozumné maximum. Dávat to na mnohočlánkovou baterku... prostě trvá dlouho než se energie přeleje z prvního do posledního článku.
Nicméně bych ještě rád dodal že si dobře uvědomuji jak je to celé nebezpečné a rozhodně nikomu neradím něco takového stavět.
Nicméně pokud mi to možnosti dovolí do HV baterie půjdu a aktuálně bych to řešil takto.
1. Baterie bude umístěná mimo dům, pravděpodobně v zahradním domku, kabely zakopané v zemi - na doma postavenou baterii mi nikdo nedá revizi, bez revize není pojištění respektive plnění pojišťovny.
2. O baterii se budou starat 24 clankove JK bms s tim ze tam musi byt prekryti aby to fungovalo bezpecne.... Tzn 1. BMS clanek 1-24, 2. BMS 24-47, 3.BMS 47-70, 4. BMS 70-93, 5.BMS 93-116, 6. BMS 116-140, 7. BMS 140-163.
163s LiFePO4 = 521,6V nominální napětí, 568,8V absolut max, 3,45V max je kolem 562V, vybitá kolem 500V
Jako střídač bych bral deye sun-25k - umí tupý mód kde se jen nastaví napětí jako pro olovo a nestojí ledvinu.
má roszah napětí 160-700 50A max..... takže pro 50A i ve vybitém stavu to stačí pro 25kW
výstupy BMS by musely vést na nějaký optočlen nebo dc měnič co by z toho udělal něco použitelného pro detekci že je vše v pořádku. Pravděpodobně bych přes 7 optočlenů otevíral nějaký stykač. Pokud bude stykač napájený z backup výstup elektrárny nebudu schopen baterku nahodit v offlinu a bude tam muset být ještě nějaký ruční override pro zapnutí.
Takže ano abych odpověděl... použít se dají ale pokud chceš i balancovat musí se vždy o článek překrývat. Volím JK pro jednoduchost a schopnost balancovat.
Osobně jak vidíš jdu do mnohem většího napětí, protože čekám že kabely k baterce budou v řádech desítek metrů a tak je napětí dost podstatné z hlediska proudu a ztrát.
Pozor na přelávače napětí... pokud přelévají jen mezi vedlejšíma článkama je to už docela na prd u 16s... 8s je za mě takové rozumné maximum. Dávat to na mnohočlánkovou baterku... prostě trvá dlouho než se energie přeleje z prvního do posledního článku.
Nicméně bych ještě rád dodal že si dobře uvědomuji jak je to celé nebezpečné a rozhodně nikomu neradím něco takového stavět.
-
- Příspěvky: 1398
- Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
- Reputace: 349
Re: HV baterie
Pro Matess. Vytvoří uvažované JK BMS např. těch uvažovaných 7ks BMS požadovaný protokol, který neustále dodává data pro chod měniče ?
Jinak tahat desítky metrů DC 700V kabelem se dvojitou izolací 10mm2 není žádný problém a kabel 10mm2 pro 50A stačí a takový kabel není nijak drahý.
DC 700V pro 3F měnič je ideální napětí , kdy 3F měnič pracuje s nevyšší účinností. Takže koncepce je to dobrá. Jakou uvažuješ kapacitu jednoho článku pro HV baterku ? Uvažovaný výkon měniče 25kW se zdá být dostatečný pro každou domácnost. Ale když dojde k nabijení EV, tak při odběru 22kW moc výkonu pro domácnost v tuto chvíli moc nezbývá.
Jinak tahat desítky metrů DC 700V kabelem se dvojitou izolací 10mm2 není žádný problém a kabel 10mm2 pro 50A stačí a takový kabel není nijak drahý.
DC 700V pro 3F měnič je ideální napětí , kdy 3F měnič pracuje s nevyšší účinností. Takže koncepce je to dobrá. Jakou uvažuješ kapacitu jednoho článku pro HV baterku ? Uvažovaný výkon měniče 25kW se zdá být dostatečný pro každou domácnost. Ale když dojde k nabijení EV, tak při odběru 22kW moc výkonu pro domácnost v tuto chvíli moc nezbývá.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: úte lis 19, 2019 12:37 pm
- Reputace: 0
Re: HV baterie
Mám záložny zdroj Eaton max 9kw a tam sú olovené akumulátory a je možné napojiť externé batérie tak som zohnal z Landroveru lifepo4 8ah a mám v pláne ich pridať k tým olovennym batériám,tam sú olovené 12ah.Takze môžem napojiť 4ks jk BMS s balancermi ale len na sledovanie článkov, silové káble zapojiť zvlášť,ako by sa dala odpojiť potom tá lifepo4 keď bude nabíjať tie olovené, myslíte že by to išlo nějak spraviť?? potrebujem to ako záložný zdroj do elektromobilu na nabitie elektr. inv.vozika.
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: úte lis 19, 2019 12:37 pm
- Reputace: 0
Re: HV baterie
Použiť BMS pylontech force H2 alebo sc0500 by asi nešlo zapojit na lifepo4 články, pozerám Eaton dáva pri nabíjaní Max 206vdc sú tam olovené akumulátory 15ks tj 180v, nabíjanie je 206vdc.
-
- Příspěvky: 1946
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 191
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: HV baterie
v aktuálni koncepci o komunikaci vubec neuvazuju... deye prave umi jet jen ve "voltage modu" takze reseni je mit bms nastavenou na maxima clanku... treba 2,8V dole a 3,55V nahore a stridac mit nastaveny na 3V dole a 3,45V coz dela dostatecnou rezervu pro balancovani a pokud by neco vyjelo ven musi dojit k fyzickemu odpojeni a rozpojeni baterky na jednotlive bloky pod 120V.kyocera píše: úte čer 17, 2025 1:38 amPro Matess. Vytvoří uvažované JK BMS např. těch uvažovaných 7ks BMS požadovaný protokol, který neustále dodává data pro chod měniče ?
Jinak tahat desítky metrů DC 700V kabelem se dvojitou izolací 10mm2 není žádný problém a kabel 10mm2 pro 50A stačí a takový kabel není nijak drahý.
DC 700V pro 3F měnič je ideální napětí , kdy 3F měnič pracuje s nevyšší účinností. Takže koncepce je to dobrá. Jakou uvažuješ kapacitu jednoho článku pro HV baterku ? Uvažovaný výkon měniče 25kW se zdá být dostatečný pro každou domácnost. Ale když dojde k nabijení EV, tak při odběru 22kW moc výkonu pro domácnost v tuto chvíli moc nezbývá.
Aktualne je to jeste daleko... kdyz jsem to planoval mel jsem super cenu na EVE105Ah... dnes mam super cenu na 280Ah clanky, ale to bych se v tom poctu proste nedoplatil... i ty 105Ah vychazi na cca 115k jen ve clancich... ale je to 54kWh... Coz mi prijde tak akorat k 25kW stridaci.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů