Sprinter P12V2130 86Ah

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Zdravim vsetkych odbornikov,
uz dlhsie sledujem toto forum a kedze ma to vsetko zaujima v teme obnovitelne zdroje chcel by som vas poprosit o pomoc.
Podarilo sa mi konecne spojazdnit 2ks desulfatorov od Mateja a hned som si nasiel nieco na com by som to mohol otestovat.
20140911_180757.jpg
Mam dva kusky. Jedna ma okolo 10V ta vyzera nadejne a druha okolo 5V. Maju min 5 rokov.
Matej pise, ze Pb baterie pod 1rok netreba otvarat co asi nie je tento pripad. Otazka znie ako by som mal podla vas postupovat aby som ich ozivil ? Nemam ziadne skusenosti, len vela elanu nieco sa od vas odbornikov naucit.

Dopredu dakujem za trpezlivost a odpovede
Ed
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

Číst pořád dokola článek o desulfataci. Mezitím proběhnout fórum. Spíš se ptej co Ti není v popisu či diskuzi jasné.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Dakujem, ze si sa ma ujal Brumlaj. Uz som si ako tak vsimol kto tu najviac prispieva a kto co vie. Ja sa pokladam za velmi nechapaveho cloveka, zial. I samotne vyrobenie desulfatora bolo znacne humorne, pisal som aj Matejovi (desulfatory boli ok, i ked som 1 prepoloval). Ale urcite to chcem dotiahnut do konca.

Takze zatial som sa nedocital ako presne zacat. Ako zmerat kapacitu, ci bateriu najprv vybit, alebo nabit pokial sa da.
Rad by som potom aj vam prispel spisanim navodu pre amaterov ako som ja, cim potom admin moze dat ako WIKI.

Urobil som si dennicek kde si budem zapisovat priebeh. Zatial som dal nabijat tu horsiu baterku ktora ma 6.86V nejakou obycajnou nabijackou na autobaterie znacky Tesco :) ktora vie dodat max 4A pri 12V. Pri zapojeni nabijacky na bateriu to behalo na poloch od 13.3 do 14,6V co osobne beriem za velke skoky, teda neviem ci to je alebo nie je normalne.
Obavam sa katastrofickych scenarov ze nam vyhori dom :) Totizto nechal som to v pivnici, dal na malu stolicku, podlozil antistatickymi alobalmi a nechal volny priestor okolo baterie. Nemam to ako mat stale na ociach, takze musim len verit, ze sa nic nestane.

Moje otazky teda:
1. Co robit ako prve pre stanovenie stavu baterie ?
2. Ako casto mam tu baterku kontrolovat, co mam kontrolovat a coho sa mam vyvarovat ?
3. Ako zistim realnu kapacitu baterie ?
4. Musim pouzit tlmivku (a aku?) medzi desulfator a zdroj ak budem musiet bateriu umelo drzat na 13.6-13.8V ?
5. Otazka za vsetky drobne :) - Ako to mam potom pozapajat (nejaky nacrt) ?
6. Ako sa robi reset baterie (to uz sa pytal solarnik na podrobny navod)
7. Ako vybit bateriu ? Niekde sa tu spominalo, ze medzi poly dat 15W ~15R odpor (alebo ako vypocitat aku hodnotu) pokym nie je nulove napatie.
8. Nepochopil som ani to reverzovanie stavu ked sa prepoluju clanky v baterii. Ze mam dodat 3-7x viac Ah ako ma bat kapacitu. Znamena to ze to mam nechat nabijat 3-7x dlhsie ako normalne ?

Dopredu dakujem za odpovede a trpezlivost :)
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

Důležité je aby baterie držela po nabíjení napětí. Jak dlouho ji nabíjíš? Máš zapojen desulfátor? Nezahřívá se baterie, nebo něktrý její článek? (zkontroluj rukou teplou kolem dokola celé baterie) Pokud máš zapojen desulfátor a měříš napětí na baterii nediv se, že Ti skáče napětí, neb na baterii desulfátor vyrábí napěťové pulzy a záleží jak a v který okamžik multimertr vyhodnocuje napětí. Tlumivku použij když budeš mít zapojen desulfátor - ze zdroje PC - nějakou po celém obvodě toroidu opletenou aspoň milimetrovým drátem. Zapoj ji mezi nabíječku a baterii. Desulfátor zapoj přímo na baterii bez tlumivky. Na této baterii hustotu elektrolytu bez otevření a bez refraktoru nezjistíš, takže kontrola pouze napětí na baterii (nejlépe 13,6V-13,8V v průběhu nabíjení) a energie dodané do baterie (vynásobíš dodávaný proud v A počtem hodin v hod.). Stejně tak spočítáš při vybíjení (nejjednodušeji žárovkou 12V až do napětí 10,5V) odebranou energii a to je reálná kapacita baterie. No a nakonec asi to nejdůležitější - dostat se baterii pod špunty jednotlivých článků - pod plastovou krytkou (krytkami) které odloupneš násilím budou gumové špunty, které opatrně sejmeš tak, aby jsi je nepoškodil a do článků doliješ stříkačkou destilovanou vodu tak aby právě zalila desky, (desky jsou šedé - to bílé je izolace mezi deskami, to může trčet nad hladinu) zakryješ otvory špunty tak aby s při nabíjení bublající kapalina neprskala ven a poté můžeš začít s nabíjením a desulfatací.
Naposledy upravil(a) brumlaj dne ned zář 14, 2014 9:36 am, celkem upraveno 1 x.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od matej »

Ahoj Edward. Najprv treba tieto 5-ročné baterky doliať, ale zdôrazňujem len po vrch článkov, viac nie! Inak ti to pri desulfatácií pretečie von. Potom baterku hneď od začiatku pripoj aj desulfátor, nielen nabíjačku. Malo by to fungovať tak že baterka najprv bude mať tých 13-15V pokiaľ sa ako tak preberie (za pomoci desulfátora), potom napätie spadne niekam na 12-13V a stúpne prúd z nabíjačky. Striedavé poklesy a vzrasty napätia sú v prvej fáze normálne. Skúšaj pozdĺž baterky teplotu, či nejaký článok nehreje viac ako iné, a keď stúpne hladina natoľko že sa bude dat nabrať do hustomera tak pomeraj všetky články. No a potom len trpezlivosť, asi 2 týždne to bude trvať ak tam nieje iný problém (skrat v článku). Keď už nebude hustota dalej stúpať, tak zober dáky odpor alebo 55W žiarovku z auta a nechaj to svietiť až kým to neklesne na 10,5V, z toho času a výkonu približne zistíš kapacitu. Ak sa stane že napätie klesne na 10,5V ale hustota po tomto vybití bude ešte pomerne vysoká (1,2 a viac) tak musíš spraviť ten reset, to znamená pokračovať vo vybíjaní až na 0V, resp. na hustotu pod 1,10. A potom zasa dobiť. Ak to nepomôže (čo pochybujem) tak môžeš ešte skúsiť to obrátenie polarity, to znamená vybiť zase na 0V a pripojiť nabíjačku opačne ale cez nejaký odpor do série s baterkou, alebo cez tú autožiarovku cez ktorú si to vybíjal, lebo baterka bude mať nejakú dobu 0V a nabíjačka by s tým mohla mať problém :-) Takto bude nabíjačka vidieť napätie na žiarovke a bude tlačiť ten svoj prúd. Keď žiarovka pohasne tak môžeš nabíjačku pripojiť napriamo. Vždy priebežne meraj hustotu!
Pravda a Láska zvítězí!.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Dakujem pani za odpovede, velmi ma potesili :)
Mimochodom tu je datasheet k tej baterke. Ja z neho viem jedine tak kapacitu :)

Brumlaj > Zacal som ju nabijat vcera 13.9.14 o 17:00 kedy mala tych 6.86V. Dnes som ju odpojil ako som si precital vase odpovede. Je tam teraz 14.9. o 9:00 U=11.15V. To napatie mi skakalo ked som vcera pripojil bateriu na nabijacku a pritom som dal multimeter na poly. Chcel som vediet kolko dava ta nabijacka. Vtedy mi to napatie skakalo. S tou teplotou ma to tiez napadlo a vzdy ked som siel baterku pozriet, skusal som rukou ci nie je niekde horuca. Nebola.

Ale. Uz predtym som si vsimol preliacenie pod nalepkou zhora. Dal som ju teraz dole a naskytol sa mi skaredy pohlad. Dufal som ze kryt baterie je dvojity. Nie je.
Ked som dal dole nalepku >
Obrázek
Co sa dalo z tej rozstiepenej umelej hmoty vytiahnut som aj vytiahol
Obrázek
A teraz obsah baterie (pred. ze biele je masivna sulfacia a to zltohnede je oxid)
Obrázek
Kedze nemam zatial ani destilku (ani lievik) ani hustomer, nemozem tomu dat prvu pomoc v podobe doliatia. Najskor v pondelok po robote to vsetko pokupim. A tu sa chcem aj opytat predtym nez budem pokracovat podla vasich rad.
Ako velmi bude vadit takato otvorena diera baterke ? Budem to musiet nejak zacelit ?

Ako vidite bateria ma iba nejake okruhle otvory z vrchu (6x), co su asi tie spunty ?. Jeden z nich je ten rozbity. Pozeral som este z bokov a vyzera to ze sa cele vyko da vylupnut.
Obrázek
Ale neviem ci je to potreba, ci netreba pre doliatie vylupnut iba tie kruhove spunty z vrchu. Neviem to posudit ci to su vyberatelne casti, alebo iba na plynovanie cez male dierky po stranach tych spuntov.

Dakujem dopredu za reakcie
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

Přesně tak, vyloupneš jen ty kruhové krytky a pod nimi najdeš gumové zátky. Opatrně je sundej. Je pravděpodobné, že pod nimi může být PODTLAK, takže půjdou ztuha a pšoukne vzduch dovnitř článku. Rozborku si vyzkoušej na tom vylomeném ventilku.

Na zkoušku jak se baterie chová při desulfataci je ta baterie asi dobrá, ale bude Ti vysychat a jak bude při nabíjení bublat, tak budeš mít vše od kyseliny.......
Mám baterii na oživení, která měla uvnitř takový podtlak, že prasknul bok. Tak jsem vzal kus plastu z krytí ventilů popraskané baterie z UPS přelepil jsem prasklinu tímto plastem lepidlem na novodur (lepidlo na odpadové trubky z běžných domácích potřeb) . Zkus udělat něco podobného s tím, že do něj vyvrtáš díru pro ventilek (větší než plastový kryt ventilku) a přelepíš složené kousky zvrchu. Snad Ti to bude těsnit.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Zdravim po case.
Tak baterka je uz zapojena jeden den na desulfatore cez zdroj na konstantnom napati 13,7V. Dnes som dolieval destilku, nejak sa vsala do clankov od posledneho doplnenia.
Vcera mala 9.39V, dnes po 24h ma 12.35V. Vymenil som desulfator za ten druhy co mam, nezdalo mi ze ho termistor vypina. Hlinikovy chladic bol dost horuci, mal nieco cez 50 urcite (asi stara strieborna teplovodiva pasta).
Na pobavenie citajucich, ked som pripajal druhy tak to trosku zaiskrilo div som nepustil do gati :)
Zajtra zmeram prud, kolko si baterka taha.
Otazka znie, kedy bude vhodna chvila na druhy krok ? Tj stanovenie prvotnej kapacity a na meranie hustomerom (stupne hladina v clankoch az po spunty) ?
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od matej »

Zdravím Edward,
teplota chladiča má byť do 55°C. Mal by si na ňom byť schopný udržať ruku aspoň pár sekúnd.
Na to pripájanie bacha!
Pravda a Láska zvítězí!.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Dnes dalsie meranie :)
Baterka ma 12.75V a taha 200mA cisto zo zdroja (po odpojeni desulfatora). Predp. ze to mam nechat desulfovat pokym to nebude taha aspon cez amper, ci sa mylim ?
Jj uz vyskratuvavam desulfator i zdroj predtym nez pripojim a zapnem. Chladic nebol vrely, dala sa na nom udrzat ruka.

Dovolim si premyslat, i ked sa do toho nerozumiem. Nebolo by vhodne, resp. ucinnejsie/efektivnejsie/rychlejsie previest reset baterky (pokial vieme ze je stara) hned od zaciatku?
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

12,75V ma pri odpojeni predpokladam, pri zapojeni na zdroj ma?13,7V. Pokud je to tak neres kolik taha ze zdroje a nechej ji 14 dnu desulfovat. Reset se provadi za ucelem aktivace desulfatovaneho olova. Pokud mas olovo pokryte nevodivou vrstvou krystalickeho PbSO4 nic nezresetujes. Nespechej, nic Ti neutece a baterii napetim 13,7V neprebijes, je na to stavena. Hlidej aby byly desky porad zalite elektrolytem a teplotu akumulatoru, zda se Ti neprehriva nektery clanek. Pri 200mA asi nee. Po 14 dnech baterii odpoj a nechej tak 6 hodin odpocinout. Zmer napeti. Pote ji nech dalsich 24 hod. stat. Zmeni se napeti? Napis vysledky. Pokud by napeti mezitim zacalo padat pod 12V a mas trpelivost pokracuj v nabijeni/desulfataci.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Tak nove spravy, vdaka brumlajovy mam postup ktorym sa riadim predbezne. Dnes je to 8dni od zacatia desulfacie.
Skontroloval som hladinu v clankoch, stredny (ten s dierou, ktory je na 98% zakryty) vykazuje narast hladiny. Mozno sa tu potvrdzuje teoria, ktoru som tu kdesi cital. Ze je mozno dobre nechat odspuntovane otvory pri nabijani/desulfacii, aby sa rychlejsie odvetral vodik z clanku a teda aj zo samotneho elektrolytu - cim asi rychlejsie prebieha chemicka reakcia navratu siranu do elektrolytu pri desulfacii.
Na tom strednom clanku (ten s dierou) vidiet na hladine necistotu. Bud je to oxid co sa odputal od elektrody co pochybujem, skor je to prach. Skusim to potom malou lyzicou nabrat alebo nejak odstranit..
Bolo treba este doliat do troch clankov, ktore zase destilku nasali :). A pokracujem v desulfacii.
Na margo iskier, zistil som ze to robi desulfator. Mozem ho vybit ako chcem, akonahle ho pripojim na baterku, slabo na pole zaiskri. Na baterii nie je nic pripojene, najprv pripnem minus pol a potom plus. Pri pripojeni plus polu mi to na krokosvorke jemne zaiskri. Az potom zapajam na poly aj vzpnuty zdroj a ten ako posledny aj zapinam.
Mozem urobit asi iba to, ze ked to zapajam tak sa snazim mat odvetrany vodik a zaspuntovane otvory do clankov... :)
*batt*
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Zdravim, prinasam dalsie novinky. Minuly vikend som uz chcel testovat ako na tom baterka je a ako drzi napatie.
Ale po zhliadnuti clankov, som to odlozil. Hladina stupla len v dvoch clankoch, ostatne zas stratili ktovie kam :)
Kazdopadne, zda sa mi proces rozkladu sulfatu extremne pomaly. Desulfujem uz 3ti tyzden a nevidim zmeny na tej bielej hmote, ktora je na clankoch. Tu nejde o netrpezlivost, skor o to ci nerobim nieco nespravne.
Rozmyslal som nad urychlenim procesu dostupnymi nechemickymi cestami. Skusal niekto sokovat bateriu tym, ze ju cyklicky vybija (do nuly/resp. takmer do nuly) a nabija pri zapojenom desulfatore ?
Domnievam sa, netvrdim ze spravne, ze takyto postup by dezintegroval mriezku siranu olovnateho a skor by sa zacal oddelovat od elektrody, uvolnil by sa do okoliteho roztoku a v nom by sa lahsie rozpustil. Ak som spravne pochopil "nas" sposob desulfacie, ide o jemne desulfovanie tj. postupne rozpustanie sulfatu na elektrodach pri idealnom stave nabijania malymi prudmi a stabilizovanym napatim v nasom pripade 13.7V.
Nejake nove foto:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od matej »

Určite 3 týždne sú dostatočne dlhá doba. Zmeral si hustoty?
V každom prípade by som spravil kapacitný test, a ak nedopadne dobre tak vybiť na 0V a potom nabiť doplna s pripojeným desulfátorom ako navrhuješ.
Pravda a Láska zvítězí!.
Pan Taum
Příspěvky: 569
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Pan Taum »

Docela sis naběhl s použitím levných krokodýlích svorek, mají totiž relativně velký přechodový odpor a ztratí se na nich podstatná část proudového impulsu, který právě provádí tu zmíněnou desulfataci. Doporučuji klasické šroubovací svorky jako např. Obrázek
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

to bílé co ční nad elektrody je separátor - sulfatace by byl bílý povlak na těch šedých elektrodách nezi separátory. Takže nevěšej hlavu a hurá na kapacitní test jak káže matej ;-) Jak to vypadá s napětím bez připojené nabíječky a desulfátoru po 6-ti a 24h? Ten ubývající elektrolyt asi bude problém.... Jo a jaký proud si baterie bere z toho zdroje 13,7V není-li zapojen desulfátor?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

Zdravim, hustoty som este nemeral. Prislo mi to aj zbytocne podla symptomov treba najprv ustabilizovat baterku.
Kedze je vikend zacal som ten kapacitny test. Ale nic si od toho neslubujem, pretoze:
Tych 10min co som pri baterii bol, mi napatie kleslo z 12.8 na 12.35 a vsimol som si, ze clanok c.2 (cislujem od zaporneho polu ku kladnemu) ma zas "prazdnu nadrz" tj. obnazeny vrch elektrody. Je tam masivna sulfacia, tj. ta biela hmota je az spojena v urcitych miestach dokopy. Odfotil by som to, ale zatial som neprisiel na ziadny trik ako cez tu malu dierku aj svietit aj fotit zaroven - tak sem s navrhmi :lol:
Uvidim po tych 6h ako este klesne napatie. Ale siel by som cestou ustabilizovania kazdeho clanku, aby drzal destilku a nestracala sa, naopak aby hladina rastla. Bez toho myslim je zbytocne robit cokolvek ine. Jedine iba tento proces zefektivnit napr. tym vybitim na nulu. Ak sa jedna pri tom clanku 2 o depolarizaciu v lepsom pripade, alebo o skrat v horsom - co by vseobecne naznacoval ten rychly ubytok napatia.

Pan Taum, nuz riadil som sa podla navodu a v nom tvoj navrh zial nebol. Na desulfator som vyberal 30A krokodilky.
Bolo by vhodne tuto dost podstatnu vec upravit v matejovom navrhu - aj dlzku vodica aj tebou navrhovane svorky.
Matej dalo by s tym prosim ta nieco urobit ?

Brumlaj, neviem ci sa dobre rozumieme. Radsej som to oznacil na obrazku tak daj vediet ci spravne :) Dufam, ze sa nedozviem o tom ako som sa celu dobu mylil :uh:
Ako som uz spominal pred casom, cisto baterka brala iba 200mA (0,2A) zo zdroja. Desulfator nezapojeny v obvode.
Obrázek
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

separátor je to bílé rouno co trčí nad šedé/hnědé elektrody. Pokud si řádně zvětšíš fotografii, tak na hranách šedé elektrody co je mezi separátory uvidíš takové bílé jakoby tečky. To je krystalický PbSO4 který se snažíš (všichni snažíme) zpět rozložit na Pb, které by ideálně mělo zůstat na elektrodě, a SO4 vrátit zpátky do elektrolytu. Než začneš zase nabíjet, tak dolij vodu do článku, který je suchý. Jakým proudem (nebo jak) vybíjíš? Představu si můžeš udělat z obrázků v dokumentu který byl psán pro auto-moto uživatele a tedy převážně pro startovací akumulátory, takže pozor, staniční akumulátory se mírně liší. Je třeba přemýšlet nad radami v textu!
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Edward
Příspěvky: 9
Registrován: stř črc 31, 2013 6:23 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od Edward »

1.) Zdravim, poradili by ste mi prosim ako dlho sa robi to prepolovanie (nie reset) ? Staci par sekund, alebo musi to byt dlhsie (v minutach) ? Resp.podla coho sa mam riadit, aby som vedel ze uz staci..

2.) Je na nieco dobre experimentovat so siranom horecnatym (horka sol, epsom sol,..) pre zvysenie prudovej hustoty ?

3. ) A mam tu este jeden pripad kolegu kde sa tiez pokusa ozivit bateriu a jeden clanok mal uplne mrtvy (hustomer neukazoval vobec nic bol uplne dole na nule - teda ani minimum). Tj. hustomer pri vsetkych ostatnych ukazoval urcite zlepsenie, ale pri tomto jednom stale nic. Postupne celu bateriu prehnal cez resetovanie a aj prepolovanie, co trochu zacalo pomahat a zacala v nom narastat hustota zakazdym o jeden dielik. Teraz to uz ma na urovni 1.225 a chcel by vediet ci sa este oplati ist vyssie, alebo ci vobec ma zmysel pokracovat (min 8rokov vek baterie, 4 roky nepouzivana). V ostatnych clankoch je uz vyborna, v niektorych je uz dokonca nad 1.3 (pouzivame tento hustomer). Bateria je urcena do traktoru a skutocny vysledok bude ak nou nasteruje traktor.
Dakujem za pripadne odpovede :)
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Sprinter P12V2130 86Ah

Nový příspěvek od brumlaj »

Na Wiki je o desulfatci řečeno: "při pokojové teplotě byla hustoměrem změřena hustota v každém článku: U všech článků byly hodnoty v rozmezí 1,21 až 1,22. Jednalo se tedy o ukázkový příklad částečně zesulfátované baterie, jejíž kapacita a proudová zatížitelnost je dle hustoty odhadem asi poloviční oproti výrobní." Takže pokračovat dále, jde-li to až k 1,28. Pokud už hustota nestoupá, je SO4 navázán na olovo, které se z elektrod uvolnilo, leží na dně článku a jelikož jím proud neprotéká, tak se nemá jak uvolnit z5 do elektrolytu.. To k jedné části otázky. A dále: Pokud ani desulfatace nedokáže v článku zvednout hustotu elektrolytu, případně pokud samovolně v řádu dní hustota elektrolytu klesá, pak se jedná o článek, který má elektrody mezi sebou zkratované (odpadávajícími kousky elektrod). Pokud se Ti podaří takový článek zresuscitovat, tak si dej štamprli. Pokud článek byl na "nule" jen zezačátku, šlo o zcela vybitý článek a drží-li hustotu, pak je ještě (alespoň částečně) v pořádku.

Měř hustotu při pokojové teplotě, je-li teplota elektrolytu jiná, pak se mění i hustota. Hustoměr může "blbě ukazovat", tak si jej někdy porovnej s jiným, kterému jde věřit. Až potom hustotu elektrolytu uprav tak, aby v nabitém stavu byl 1,28. Při desulfataci jde v prvé řadě o změnu hustoty v nabitém stavu článku.......

Přepólování článku se dělá tak, že článkem teče malý proud opačným směrem tak dlouho (hodně dlouho), až si elektrody "vymění roli", tedy z kladné se stane záporná a naopak. Máš pak TRVALE obrácenou polaritu pólů. Důvodem pro tuto operaci je koroze kladné elektrody. To co jste prováděli bylo zřejmě krátkodobé a pomohlo-li něčemu, pak fajn.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.