Startovací powerbanky

Benzinové, naftové, LPG a jiné elektrocentrály, alternátory poháněné parou, stirglingův motor, atd.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Startovací powerbanky

Příspěvek od vla »

Mohl by někdo o těchto powerbankách poskytnout nějaké technické informace? Pokud jsem si všiml bývají osazeny několika články 18650 což mi přivádí na myšlenku jak to vlastně funguje, protože pokud použiji třeba zapojení 3s3p dostanu se s vybíjecím proudem dle použitých článků někam kolem 60-80A při 12V. U aut bývají statéry výrazně většího výkonu, takže jsou startovací výkony pro auta výrazně menší než se uvádí na PB bateriích (stovky amper), nebo jsou v těchto aplikacích články 18650 výrazně přetěžovány? Nebo nějaký mě neznámý fígl. Díky za info, Vla.
Nemám rád tenhle stát.
Valdano
Příspěvky: 484
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Startovací powerbanky

Příspěvek od Valdano »

Li-ion články 18650 mají pro tento účel příliš nízké proudy. Proto bývají startovací powerbanky osazeny vysoko proudovými akumulátory lithium polymer (klasické placaté balíčky), které zvládají vybíjecí proudy např. až 100 krát vyšší než je kapacita daného aku. Podobné aku používají třeba RC modeláři ve větších modelech. Ty levnější startovací powerbanky mají aku často značně poddimenzované a lipolky v nich tak při startech dostávají pořádně zabrat, ale vzhledem k tomu, že se to obvykle nepoužívá moc často tak to nevadí a vydrží to.

Zde je video ukázka rozborky jedné startovací powerbanky, na kterém je v čase od cca 09:50 viditelná sada složená z jednotlivých lithium polymerových článků.



Vzhledem k tomu, že mám doma vybavení jako RC modelář, a to včetně nabíječky tak jsem si postavil vlastní startovací sadu složenou z lipolky 4S2P, 5500mAh, která má vybíjecí faktor max. 140C tj. krátkodobě na dobu startu bez problému zvládá vybíjecí proud až 700A. Pro menší auta se dá klidně použít i lipolka menší kapacity, která bude i levnější např. 3000mAh/100C a třeba jen 3S1P. Při vysokém odběru proudu během startování dochází k výraznému poklesu napětí a tudíž je lepší použít raději 4S než jen 3S. Kabely jsem si vyrobil s použitím krokosvorek a protikusu konektoru XT90, který je osazen už z výroby na lipolce, kterou používám. Lipolku jsem koupil novou v modelářském eshopu, ale vše ostatní jsem k tomu měl doma už z dřívějška. Z hlediska delší životnosti aku nikdy nenabíjím naplno, ale max. na 80% tedy cca 4V na článek při 4S je to na cca 16V. Pro kontrolu stavu akumulátoru používám monitor napětí jednotlivých článků, který se připojuje na balanční konektor lipolky. Celé to mám pohromadě v kovové pokladně viz přiložené fotky.

Pro někoho kdo nemá modelářské vybavení a vhodnou nabíječku je asi lepší si pořídit hotovou startovací powerbanku. Některé z nich mají kromě startovací funkce a funkce powerbanky pro různá USB zařízení i funkce navíc jako např. svítilna, kompresor na huštění pneu apod.
.
obal_kovova_pokladna.jpg
ulozeni_v_pokladne.jpg
startovaci_sada.jpg
mereni_stavu_clanku.jpg
Naposledy upravil(a) Valdano dne pát lis 15, 2024 3:17 pm, celkem upraveno 2 x.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Startovací powerbanky

Příspěvek od vla »

Dík, jsem sklerot, vůbec měl lipolky nenapadly.
Nemám rád tenhle stát.
kodl69
Příspěvky: 7659
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Startovací powerbanky

Příspěvek od kodl69 »

Onehdy jsem měl nachystanej pack 4s 4p 18650 LGhe2 pro motučko, benzínový auto s úplně mrtvou baterkou, co sotva rozsvítila kontrolky, to nastartovalo jak nic. Samozřejmě při nadnulové teplotě, při -30°C by to asi bylo marný... První část práce bylo to, že nějakej ampér natekl do té mrtvé olověné baterky, a pak to společným úsilím dokázaly.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek