Uzemnění záporného pólu baterie

Diskuze ohledně rozvodů, kabeláže, způsobů využití stávajících rozvodů, vhodných průřezů dle potřebného výkonu, plánování rozvodů, atd.
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Jo a na asfaltu nebo za jizdy? A ktery pol - to je jedno? Anebo na lodi? Ja o tom nic nevim tak nestrašte
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
pibi
Příspěvky: 906
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 14kWp
Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od pibi »

Tak si už konečně pečlivě přečti návod, k mým regulátorům je v návodu mimo jiné i tohle:
Snímek obrazovky 2024-07-17 184256.jpg
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Děkuji za radu, což ale stejně neodpovídá na problém, jak uzemním jedoucí auto nebo loď?
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
cipis
Příspěvky: 4911
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od cipis »

A treba u epeveru je spolecny minus panelu i baterie. U starych epeveru, pwm, pro zmenu zase plus, protoze se oredpokladalo pouziti na vozidlech, co maji plus na kostre. Treba jak moje byvala multikara:⁠-⁠D
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
cipis
Příspěvky: 4911
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od cipis »

Na jedouci vozidlo je takovy ocasek, co tahas za sebou po zemi. Prezijes pak i zasah blesku, jak bylo v jedne odborne publikaci.
A lod zemnit naopak nesmis, resp. spojovat se zemi, protoze by ses mohl potopit.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Soban
Příspěvky: 3724
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Soban »

Třeba tak že na karoserii navaříš řetěz a potáhneš ho za sebou jako ocas...... :celebrate2:

PS. Loď je kovová a je na vodě která je vodivá, auta mívají vodivý plastový pásek který tahají po zemi.

https://allegro.cz/nabidka/pas-antistat ... 1945893378

Naposledy upravil(a) Soban dne stř črc 17, 2024 6:59 pm, celkem upraveno 1 x.
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Nejlíp s motivem lebky https://www.auto-doplnky.com/antistatic ... -99-p45002

To reálně někdo používá? Naposledy viděno tak v roce 1990 - černá guma s drátkama.

Když pojedeš rychle tak to bude vlát, jinak dělat rambajz.
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
Soban
Příspěvky: 3724
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Soban »

Ty gumové se používají na elektroautobuse jich je několik v různých místech.
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pibi
Příspěvky: 906
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 14kWp
Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od pibi »

Jedoucí auto se samozřejmě nezemní, loď trvale v přístavu se napájí přes oddělovací transformátor kvůli elektrochemické korozi.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... pdf-en.pdf
strana 67

Z návodu Victronu chápu, že se nemá spojovat - panelů a - akumulátoru, nevím, jak je dělaný MPPT, ale možná by to mělo vliv na funkci (rostlináře asi ne).

Natáhnout ze střechy obytňáku oba póly od panelů k regulátoru asi není nijak těžké, ani drahé - 2x5m solárního kabelu 6mm2, natáhnout do odolného husího krku, nebo ochranné punčošky, tapec před protažením musíš stejně sundat, abys kabely řádně upevnil a někde se neprodřely. Nebo natáhni vývody obou panelů zvlášť, u regulátoru si udělej hezký přepínač sériově/paralelně a v zimě, když se budeš nudit, můžeš zkoušet, jestli ten regulátor náhodou nesnese vyšší napětí, než uvádějí v manuálu.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Ale vemte to logicky a teoreticky, po kostře můžu tahat klidně 12V, i 48V nebo 230V AC současně ne? Co se asi tak stane? Nemělo by se to nějak rušit. Obvod se uzavře až spotřebičem
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
kodl69
Příspěvky: 7511
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od kodl69 »

Z návodu Victronu chápu, že se nemá spojovat - panelů a - akumulátoru, nevím, jak je dělaný MPPT, ale možná by to mělo vliv na funkci
Jasně že mělo. Dokonce až na nefunkčnost mppt... Victron má totiž v - polu zapojenej bočník na měření proudu jak z panelů tak do baterie, na rozdíl od Midnite, kde může být - připojeno jedním drátem a všechno funguje korektně, protože amíci měří proud v + větvi jak od panelů, tak od baterky...
pokud to někdo nechápe, bude si muset namalovat schéma a do přívodu od panelů a baterky k mppt si namalovat odpor bočníku.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Nechápu. A je někde takové schéma?
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
kodl69
Příspěvky: 7511
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od kodl69 »

sice neumělá malůvka, ale snad na pochopení stačí. Ty odpory jsou samozřejmě malý, řekněme desítky miliohm, ale co se asi stane, když se přemostí kusem drátu?
měření mppt.png
U Midnite je to zapojeno tak, že ty snímací odpory jsou v + větvích, takže - může (a měl jsem to tak, tj. dokonce MÁ BÝT) propojeno jedním drátem na - sběrnu v rozvaděči. Tohle fakt není atomová věda, ale základy elektrotechniky. Je to celý o tom, že takhle je jednoduší a tím pádem levnější to měření udělat.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

OK tak v případě takového měniče by šlo poslat po kostře + pól?

To by se přece nemělo hádat s -pólem elektriky vozidla
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
pibi
Příspěvky: 906
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 14kWp
Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od pibi »

Těch pár miliohmů na bočnících to určitě před zkratem zachrání. :uh: :wall:
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
Soban
Příspěvky: 3724
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Soban »

Hyp píše: úte črc 23, 2024 8:55 am OK tak v případě takového měniče by šlo poslat po kostře + pól?

To by se přece nemělo hádat s -pólem elektriky vozidla
Ano šlo a pak náhodou spojíš + pol od autobaterie s - polem baterie FVE a budeš tam mít napětí autobaterie + napětí FVE baterie a když tam dáš věc na 12V tak se určitě nic nestane když tam bude přepětí .........

A že se to nestane? Zeptej se někoho kdo u 24V nákladáku napájel něco na 12V kdy vyvedl střed baterií aby měl 12V........
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Ano, o náhodě, nebolí blbosti obsluhy vím, ale to tady opravdu neřešíme.

Stejně tak mohu argumentovat tím, že když náhodou strčím prst do cirkulárky a nebude tam ochrana proti masu… chápeš?

Diskuse je o tom, pokud se dodrží ostatní, Zda se něco stane.

Ono totiž za určitých podmínek může být výhodné s dvojnásobek tloušťku jednoho vodiček, a ten druhý vodič poslat prostě po kostře, ať už kvůli ceně nebo místu …

Souhlasím, že když k tomu není rozumný důvod, viz třeba výše, tak je praktičtější použít dva vodiči, ale o tom tato diskuse není!
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
Soban
Příspěvky: 3724
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Soban »

Podívej dělej si co chceš, ale osobně bych takové harakiri u auta nedělal, až tě bude stát oprava řídící jednotky 50 000,- tak tě to přejde (a znám takové případy).
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Hyp
Příspěvky: 506
Registrován: ned zář 19, 2021 7:38 pm

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Hyp »

Pokud vím tak většina auto spotřebičů je stejně na napětí 12 až 24 V nebo ne?

Když mluvíš o jednotce, no tak abych spálil auto, tak to by musel opravdu nějak hloupě spojit a přitom ještě zapnout zapalování, je to tak? Nechce se mi malovat schéma a zas tak brilantně mi to bez kafe nemyslí :-)

Ps: Jde o teoretickou diskuzi, a diskuse jak známo:

je věcný rozhovor několika osob o určitém tématu, jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí.
„Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušení sekyry.“ — Abraham Lincoln
Soban
Příspěvky: 3724
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Uzemnění záporného pólu baterie

Příspěvek od Soban »

Hyp píše: úte črc 23, 2024 9:52 am Pokud vím tak většina auto spotřebičů je stejně na napětí 12 až 24 V nebo ne?
NE!

I když dnes už snad ANO když se tam používají DC/DC měniče, ale jak říkám je i hromada věcí pouze na 12V.
Hyp píše: úte črc 23, 2024 9:52 am Když mluvíš o jednotce, no tak abych spálil auto, tak to by musel opravdu nějak hloupě spojit a přitom ještě zapnout zapalování, je to tak? Nechce se mi malovat schéma a zas tak brilantně mi to bez kafe nemyslí :-)
To s tou škodou za 50 000,- se snažil jenom vyměnit autobaterku co byla KO jak se mu to povedlo netuším.

A jinak i u prodejce autobaterek je video s majitelem jak jeden uživatel namontoval baterku obráceně (prohodil + a -) jak to dokázal taky netuším když ty poly jsou rozdílné velikosti a obráceně to nejde našroubovat. (Samozřejmě zničil baterku a ještě ji chtěl reklamovat.....) :wall:
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek