Žvanírna 2

Nezařaditelné
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5308
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od cipis »

To sice jo, ale já mluvím o cestách po republice plus třeba Žilina, Bratislava, Maďarsko ... Ty vzdálenosti jsou dohromady, tam a zpátky. Prostě ráno vyjedu, něco na místě udělám, a jedu zase zpátky.
Do vlaku to, co vozím a potřebuji, nenaložím, a do letadla už vůbec :)
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 3411
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Franta2776 »

cipis píše: stř kvě 29, 2024 12:38 pm
To sice jo, ale já mluvím o cestách po republice plus třeba Žilina, Bratislava, Maďarsko ... Ty vzdálenosti jsou dohromady, tam a zpátky. Prostě ráno vyjedu, něco na místě udělám, a jedu zase zpátky.
Do vlaku to, co vozím a potřebuji, nenaložím, a do letadla už vůbec :)
Pokud dělàṣ̌ servisního technika,tak tomu rozumím.Já si vemu kartu,kartáček na zuby a jedu.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
unicast
Příspěvky: 1519
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od unicast »

Záleží kam a taky jestli tam to auto náhodou nebudu potřebovat. Pokud je dobrá trať, tak určitě. Do Berlína jezdím vlakem, do Olomouce nebo Ostravy bych dost váhal, jestli auto nebo vlak. Když opravovali D1, tak i do Brna. Nočním vlakem s lůžkem klidně i do Tater.

Naopak do Mnichova nebo do Alp jednoznačně auto. Pokud je to ale tak, že vlakem je to o hodinu a půl déle než autem a ještě bych musel jet nějakou S-bahn, abych se na něj dostal a do toho vidím na Google maps zelenou barvou provoz na dálnici, tak zase vítězí to auto. Dalším aspektem zase může být parkování v cílové destinaci, centrum Vídně nebo Budapešti na tom zase bude jinak než Hevíz nebo ty Alpy...
Naposledy upravil(a) unicast dne stř kvě 29, 2024 1:10 pm, celkem upraveno 1 x.
Ronn
Příspěvky: 386
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Ronn »

eman píše: stř kvě 29, 2024 5:58 am
Jelikož Ohmuv zákon platí pro všechny, tak tady nejde o zázračný elektromotor, ale o motor navinutý na 442kW, ale schopný trvale pouze 127kW, předpokládám kvůli chlazení.
Jasně, ohmuv zákon :) a co takhle ?
1) Typ vinutí a Skin Efekt? https://cs.wikipedia.org/wiki/Skin_efekt
2) Typ polovodičů https://www.arrow.com/en/research-and-e ... lectronics
3) Sizing střídačů, které ICE autě nejsou pro pohon využity.
4) Kapacita battery cca. 70kWh, tak k čemu 320kW trvalý hodinový výkon?
atd...
eman píše: stř kvě 29, 2024 5:58 am
Což ale neřeší absurditu, kdy se za obrovské peníze vyrobí auto s dojezdem 200km. Užitná hodnota je tu katastrofální.
Mám přesně opačný názor.
eman píše: stř kvě 29, 2024 5:58 am
Mě u členů elektro církve chybí i minimální konstruktivní přístup. Plno spalovacích aut stojí za starou bačkoru, ať už kvůli konstrukci nebo motoru, ale jak je to EV, tak je to vždycky perfektní a vždycky se najde nějaké, sebeabsurdnější vysvětlení, proč je to perfektní. Jenom proto, že je to na elektřinu.
Trefils to přesně. Nebaví mne solit tísíce a do nekonečna za opravy a ještě se někoho doprošovat, aby mi to opravil dříve než za 3týdny. Za posledních 12 měsíců jsem nasypal do našeho Mondea 60k. To je přes 4kč/km jen za opravy... jasně je to starý 11let... Tak tady je situace u novýho :

A projdi si klidně více story z tohoto youtube kanálu.. Všechno stejný: 120mil a 9k liber oprava motoru...
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
tomer
Příspěvky: 247
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od tomer »

Franta2776 píše: stř kvě 29, 2024 8:57 am
Jen pro představu:Průměrný nájezd osobního auta je v ČR 26km/den a na to je potřeba I se ztrátami nabít 6kWh energie.Takže jedno auto má potřebu energie jako 100L bojler.
cipis píše: stř kvě 29, 2024 9:07 am
Jen technická: tak, jak je "oblíbený" termín průměrná mzda, tak toto bude naprosto to stejné. Já třeba jezdím asi za čtyři lidi nejmíň ...


To je sranda, ja som tym padom uplny priemer, 10 000 / 365 = 27.4km/den

Ale prvy rok-dva co som mal auto som mal 4-5 nasobok.. To som ale jazdil "pre radsot", cize "vylety", teraz si cas vazim inak, tak "sedim doma" :)


Priemer sa naozaj neda aplikovat na ludi, pretoze niekto chodi do prace cez ulicu a niekto ma rodinu 100km daleko a tam v zime nie kazdy EV vie bez zastsavky ist tam a spat. Rozdiel moze byt aj v sposobe jazdy, napr niekto ide cez mesto 5km, namiesto 15km cez obchvat..
tomer
Příspěvky: 247
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od tomer »

tak napr, ja som kupoval panely zo vzdialenosti cca 400km.. isiel som osobne, a bolo to s DPH :)
rano som vyrazil, vecer som bol doma, a este som sa tam zabavil.
Toto by som s vlakom asi nedal, kurier by ma stal menej, ale chcel som vidiet tovar a kamarata, ktory mi to sprostredkoval.

Problem lietadiel je naozaj ten motyly efekt.
Problem vlakov je riziko obsadenosti, nevyhovujuci spolucestijuci a nemoznost nalozit naklad (nemusi byt zrovna paletovy)

Vyhoda auta je, ze aj cesta sa stava zabavnou, nie jeln portal1-portal2 ako leitadlo/vlak, mozem odbocit, atd atd, samozrejme, ak sa zaseka dialnica na 2hodiny, aj to sa mi stalo v bezny den aj na dovolenke.. (zasekat tak, ze sa neda odpocit, lebo sa 2hodiny stoji na jednom mieste)
Franta2776
Příspěvky: 3411
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Franta2776 »

Screenshot_20240529_213441_Chrome.jpg
ZA 11minut nabito.Dnes jsem čekal na ONU na naftu min.20minut
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
glottis
Příspěvky: 2674
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od glottis »

neco k tomu strepu i3

Matess
Příspěvky: 1777
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Matess »

Mě ten torres dává smysl... Ročně najedu 30 tisíc km. Má to záruku 10 let a nesmysl kilometrů, tak počítám že 10 let to auto vydrží.

Torres evx 300.000km - 18kWh/100km = 54MWh což je při aktuální ceně 5Kč za kWh cca 270.000 Kč
Jogger LPG 300.000km - 8l lpg + 1l benzínu / 100km = 24000l LPG + 3000l benzín, což je při aktuální ceně 16,9 a 38,9 = 405600+116700=522.300 Kč

Co se týká ztraceného času při tankování a nabíjení, tak se domnívám že to bude podobné. 10x do roka budu muset použít rychlonabíjení (pravda jeho cenu jsem nezapočítal) což bude odpovídat asi 5 hodinám na nabíječkách, počítám že za rok běžným tankováním zabiju podobné množství času.

Pořízení:
Dacia 383 tisíc
Torres 522 tisíc

Rozdíl v palivu 208 tisíc, rozdíl v ceně pořizovací 139 tisíc...

A pro elektro hrají další věci:
možnost nabíjet z FVE, vyšší výkon, obecně pohodlnější a lepší auto, pravděpodobně minimální servis.

Pro Joggera hraje dojezd, 2 paliva - všestrannější v neznámém prostředí - žádná range anxiety, o trochu větší kufr, levnější auto - levnější havarijní, nenutnost pořízení nabíječky, méně peněz potřeba na začátku.
eman
Příspěvky: 1767
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od eman »

LPG jsem nikdy neměl, ale když jsem o něm uvažoval, tak všechno byl problém. Nesmíš do garáží, revize, nikdo to nechce opravovat a ta úspora taky nebyla žádná hitparáda. Vyplatí se to asi jenom u velkých benzínů...kolega ho má u Hummera, ale taky pořád nadává, tak těžko říci.

U elektriky je problém, že nejsou servisní data u aut 3+ roky. Všichni lžou, všechno je nejlepší a nájezdy jsou často vytvořený jen pro videa na Youtube, takže krouží zbůhdarma po dálnici, aby natočili 100tis. ročně. Před koncem záruky se auta zbavují, protože je sice nejlepší a neporouchává se, ale nechci riskovat platit závadu ze svého. Nejsou data o servisech podvozku. Já u nafťáku poslední dva roky neřeším nic jiného, jen tlumiče, stabilizátory, vymlácené silentbloky. Navíc EV ti asi nebude opravovat garážník, ale budeš muset platit hodinovku ve značkovém.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3411
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Franta2776 »

eman píše: čtv kvě 30, 2024 6:02 am
LPG jsem nikdy neměl, ale když jsem o něm uvažoval, tak všechno byl problém. Nesmíš do garáží, revize, nikdo to nechce opravovat a ta úspora taky nebyla žádná hitparáda. Vyplatí se to asi jenom u velkých benzínů...kolega ho má u Hummera, ale taky pořád nadává, tak těžko říci.

U elektriky je problém, že nejsou servisní data u aut 3+ roky. Všichni lžou, všechno je nejlepší a nájezdy jsou často vytvořený jen pro videa na Youtube, takže krouží zbůhdarma po dálnici, aby natočili 100tis. ročně. Před koncem záruky se auta zbavují, protože je sice nejlepší a neporouchává se, ale nechci riskovat platit závadu ze svého. Nejsou data o servisech podvozku. Já u nafťáku poslední dva roky neřeším nic jiného, jen tlumiče, stabilizátory, vymlácené silentbloky. Navíc EV ti asi nebude opravovat garážník, ale budeš muset platit hodinovku ve značkovém.
Emane,ty vidíṣ̌ problėm I tam kde není, klasický skeptik.V mojí firmĕ jsme na lpg najeli okolo 20mil km.Mimo 2 ks Meganů, kde Renault zač̣al dávat motory Nissan jsme problémy,které píṣ̌eṣ̌ neměli ani ze servisem. Přestavbu na LPG na uṣ̌etřené silnič̣ní daní zaplatil stát.Auta kupujeme pro obchodní zástupce buď Captury nebo Joggery.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 1767
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od eman »

Aha, u firmy. Naše firma taky nemá problém vyklopit 60tis, za škrábnuté dveře. Ale my tady nejsme firmy a aspoň já určitě nebudu nikomu platit 1000/hod a značkové díly za 4x vyšší cenu. Navíc značkový servis neopravuje, ale mění, takže každá firemní oprava stojí nesmyslné peníze.
Jinak tedy slyším poprvé, že nějaká firma kupuje místo nafty auta na LPG. Znám hodně korporátů, ale LPG nemají ani v jednom. To spíš hybridy.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
eman
Příspěvky: 1767
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od eman »

Jinak ten Torres vypadá zajímavě. Korejský dizajn, asi neprojde přes drahou polovičku, ale s odpočtem DPH a hnusnou dotací je to EV za slušné peníze. Akorát nechápu, proč soudruzi v Koreji nedali dozadu 3 plnohodnotné sedačky. Ta prostřední lavice je vyloženě nouzovka.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
glottis
Příspěvky: 2674
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od glottis »

eman píše: čtv kvě 30, 2024 6:52 am
Jinak ten Torres vypadá zajímavě. Korejský dizajn, asi neprojde přes drahou polovičku, ale s odpočtem DPH a hnusnou dotací je to EV za slušné peníze. Akorát nechápu, proč soudruzi v Koreji nedali dozadu 3 plnohodnotné sedačky. Ta prostřední lavice je vyloženě nouzovka.
jake auto ma vzadu tri sesle plnohodnotne? I muj stary peugeot mel prostredni mensi ikdyz byla polohovatelna. Vetsina aut ma bohuzel lavici a prostredni misto tak na nouzovku
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od NOPARasito »

eman píše: čtv kvě 30, 2024 6:02 am
LPG jsem nikdy neměl, ale když jsem o něm uvažoval, tak všechno byl problém. Nesmíš do garáží, revize, nikdo to nechce opravovat a ta úspora taky nebyla žádná hitparáda. Vyplatí se to asi jenom u velkých benzínů...kolega ho má u Hummera, ale taky pořád nadává, tak těžko říci.

U elektriky je problém, že nejsou servisní data u aut 3+ roky. Všichni lžou, všechno je nejlepší a nájezdy jsou často vytvořený jen pro videa na Youtube, takže krouží zbůhdarma po dálnici, aby natočili 100tis. ročně. Před koncem záruky se auta zbavují, protože je sice nejlepší a neporouchává se, ale nechci riskovat platit závadu ze svého. Nejsou data o servisech podvozku. Já u nafťáku poslední dva roky neřeším nic jiného, jen tlumiče, stabilizátory, vymlácené silentbloky. Navíc EV ti asi nebude opravovat garážník, ale budeš muset platit hodinovku ve značkovém.
No o podvozku na YouTube u EV je info vcelku dost.
Leaf, Model3/X/S, pak i Mercedes S klada.
Staci hledat, a pobavi te to.
Franta2776
Příspěvky: 3411
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Franta2776 »

eman píše: čtv kvě 30, 2024 6:27 am
Aha, u firmy. Naše firma taky nemá problém vyklopit 60tis, za škrábnuté dveře. Ale my tady nejsme firmy a aspoň já určitě nebudu nikomu platit 1000/hod a značkové díly za 4x vyšší cenu. Navíc značkový servis neopravuje, ale mění, takže každá firemní oprava stojí nesmyslné peníze.
Jinak tedy slyším poprvé, že nějaká firma kupuje místo nafty auta na LPG. Znám hodně korporátů, ale LPG nemají ani v jednom. To spíš hybridy.
Provozujeme více než 20let.Pár naft jsme měli taky a nich je opravdu servis drahý.U LPG občas svíčky a filtr LPG.Nájezdy máme I přes 500000km a auta pořád jezdí.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
tomer
Příspěvky: 247
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od tomer »

Podvozok vydrzi tolko, ako s tym jazdi sofer... Ak jazdi rovna ciara bez vyhybania sa jamam a kraterom, a este pri tom ani nespomali, tak jasne ze ho znici skor, nez ten, kto si da zalezat..
>90% soferov patri do prvej katergorie, aspon u nas na Slovensku :)
Raww
Příspěvky: 142
Registrován: sob bře 18, 2023 12:50 pm
Lokalita: Jihlava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9840
Kapacita baterie [kWh]: 13,6

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od Raww »

Stejně si myslím, že se nabídka EV teprve rozhýbává. Objevují se už i rozumný auta a roste konkurence (viz. zmiňovaný Torres). Osobně očekávám, že za rok, rok a půl, kdy se do toho číňan opravdu začne opírat i v Evropě, a konkurence bude ještě větší, si budeme jako zákazníci mít opravdu z čeho vybrat.

Spíš mě mrzí, že se "nic" neděje v segmentu malých dodávek jako je Ford Transit Custom, MB Vito, WV Transportér. Tam je současná nabídka opravdu tristní. "Dizajnovej" Buzz a dojezdy k smíchu.
9,84kWp, 2x MPPT 150/100, MPPT 150/70, 3x MultiPlus-II 5kVA, Cerbo GX, 13,6kWh LiFePO4,
ESS v síti E.On
eman
Příspěvky: 1767
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od eman »

Podle toho co psali, tak se Číňan chce naopak na Evropě zahojit. V Číně prodávají auta na hranici rentability za půl mega a v EU za dvojnásobek. Teď se bojí, že jim do toho EU hodí vidle zavedením cla.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
unicast
Příspěvky: 1519
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Nový příspěvek od unicast »

eman píše: čtv kvě 30, 2024 6:02 am
LPG jsem nikdy neměl, ale když jsem o něm uvažoval, tak všechno byl problém. Nesmíš do garáží, revize, nikdo to nechce opravovat a ta úspora taky nebyla žádná hitparáda. Vyplatí se to asi jenom u velkých benzínů...kolega ho má u Hummera, ale taky pořád nadává, tak těžko říci.
LPG a garáže... většinou je to totální alibismus. Nicméně je možný i výklad, že když tam tedy nesmíš vjet s vozidlem na alternativní pohon LPG, tak před vjezdem do garáží přepneš na benzín a pak už tam nevjíždíš na ten alternativní pohon. S opravami nemám problém, revize taky není problém, nikdo to nekontroluje, ani na STK je to vlastně nezajímá. Úspora je obrovská, za 18 litrů benzínu na 100 km po městě jezdit nechceš. U 20 litrů LPG na 100 km už to není taková hrůza, to už vychází jako 8 litrů benzínu, čili jako relativně normální auto. Jasně, hybrid s Atkinsonovým cyklem jezdí v městském provoz kolem 4, ovšem když to srovnávám třeba s dvoulitrem atmosférickým benzínem v Peugeotu, tak i ten už jezdí dráž, než tohle.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek