JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
marvin001
Příspěvky: 3
Registrován: úte led 03, 2023 3:04 pm

JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od marvin001 »

Toto je pokračování tématu, které jsem založil 6.2.2023 a které se po pádu fóra ztratilo.
Původně jsem se ptal, jestli nemá někdo zkušenosti s propojením JK BMS ve verzi CAN-bus s Victron Cerbo GX. Dostalo se mi řady reakcí, které často přehlížely zásadní informaci, že BMS není v běžné verzi s RS485, ale umí přímo CAN. Po pár příspěvcích už bylo jasné, že konkrétní zkušenost zatím nikdo nemá, proto jsem diskuzi tehdy uzavřel s tím, že se to pokusím zprovoznit i za cenu, že bych si driver do Cerbo GX napsal sam a dám sem vědět.

Nyní jsem se dostal do stavu, že to umím zprovoznit. Ještě to sice není ve finálním stavu, ale CAN komunikace s JK BMS funguje, BMS posílá data a na Cerbo mám testovací kód, který umí komunikaci poslouchat a interpretovat. Data zatím nejsou předávána do Venus OS D-Bus, ale i to už mám promyšlené.

Ale popořadě.

Nejprve jsem zkusil JK BMS propojit CAN-busem s Cerbo GX a ve Venus OS měnit parametry komunikace, jestli to bude alespoň něco dělat. To bylo dost naivní a neúspěšné, ale alespoň jsem si tím vyřešil a následně vyrobil propojovací CAN-bus kabel.

Následně jsem zkusil, asi trochu z lenosti, zprovoznit ostatními doporučovanou variantu propojení od Louise Van Der Walta dbus-serialbattery. No, a to taky nefungovalo!
Začal jsem mít podezření, že moje BMS JK-B2A20S20P-H-C (H označuje připojitelnost heating padu pro vyhřívaní článků a C verzi s CAN čipem) nemá oba čipy (RS485 i CAN), ale jen CAN. Mám dvě BMS, jednu v provozu a druhou rezervní, tak jsem rezervní kuchl a ... místo pro čip RS485 je prázdné.

Takže rozum do hrsti a jak z toho ven - líná varianta přes serialbattery je neprůchozí, takže nezbývá než zprovoznit CAN.

Pro začátek byla výhoda, že Venus OS standardně obsahuje Python 3.8.13, dá se poměrně snadno přes opkg nainstalovat python3-pip pro instalaci knihovny python-can a ta už umí pracovat se systémovými porty socketcan can0 a can1.
Tady se projevila výhoda Cerbo GX, protože CAN HW už obsahuje a má vyřešené drivery. Prošel jsem si sice chvílí pátrání, který CAN port použít, protože na BMS-Can portu Cerba sice běžely nějaké zprávy, ale ty jsem rychle identifikoval jako zprávy vysílané samotným Cerbem.
Tady je potřeba zmínit, že pro JK BMS existuje 4 stránkový dokument popisující CAN komunikaci, ale až do této chvile se mi zdál málo srozumitelný, až toteď !
V tomto momentu jsem v dokumentu našel vše potřebné - nejprve komunikační rychlost sběrnice 250kbps. Cerbo BMS-Can port používá rychlost 500kbps a nedá se to jednoduše (přes GUI změnit).
Naproti tomu VE.Can port je možné nastavit na variantu "VE Can + CAN-bus BMS 250kpbs". Tak jsem to zkusil a nic. Stačilo ale do druhého VE.Can portu připojit k Cerbo dodávaný terminátor (RJ45 konektor se zabudovaným odporem) a šup už se mi do konzole valily CAN zprávy z BMS (BMS totiž neposlouchá, ale jen vysílá a Status zprávy posílá s intervalem 20ms :) ).
Následně už stačilo prostudovat zmíněný dokument o CAN komunikaci JK BMS a napsat jednoduchý interpret CAN zpráv k dekodování informací z BMS.

Dostal jsem se tak do stavu, kdy (konečně!) umím zjistit informace z BMS kdykoli a odkudkoli (VPN, SSH na Cerbo, spuštění skriptu a je to), ale informace nejsou zatím ve Venus OS dostupné. A mám dilema. Mám (zkušební) baterii složenou z 16x135Ah článků a hlídanou JK-B2A20S20P-H-C. Chci to rozšířit, takže se nabízí postavit ještě jednu identickou se stejnou BMS, ale jak potom řešit komunikaci s Cerbo GX?
Vidím v tom 2 problémy:
  1. JK BMS má takovou zvlášnost, CAN Arbitration_ID je složeno z ID typu zprávy a Source Address BMS, které je (dle suchého konstatování dokumentace) "fixed as 0Xf4". To prakticky znamená, že na CAN-busu chodí zprávy z různých JK BMS se stejnou Source Address, a to je dost nanic.
  2. Jak si případně Cerbo GX, ESS atd. poradí se dvěmi paralelně připojenými bateriemi/BMS? V tomhle zatím nemám moc jasno.
V každém případě mám plán, jak tento svůj custom CAN-bus driver zpropagovat do Venus OS. Rozhodl jsem se nevymýšlet kolo a jednoduše forknout Louisuv dbus-serialbattery projekt, kompletně ho vykuchat při zachování totožného konceptu (např. možnost dopisovat drivery pro další BMS atd.) a zpřístupnit ho jako dbus-canbusbattery projekt.

Jen teď přemýšlím, jestli jsem se zbytečně nevydal s kanónem na vrabce? :D
.
maxicusc
Příspěvky: 14
Registrován: pon úno 13, 2023 11:58 am
Lokalita: Praha

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od maxicusc »

Dival jsem se na ten jkbms-ov CANbus taky, ale podle dokumentaci ten jejich protokol je de-fakto p2p (source address fixed) a read-only, takže nemá žadné vyhody v porovnání s RS485.

No, jedine pokud je bms-ka "jen CAN", to ale je divne. Obvykle se prodava naopak - jen RS485.

Ja jsem se dival na to hlavne s pohledu možnosti zapojit několik bms-ek na jeden kabel. Tech kabelu je nejak moc...
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Ja som sa pokúšal pridať JK-BMS cez modul ESPhome, bms je prepojená ESP modulom a tá mi beží pripojená na router cez wifi, GX cerbo je na tej istej sieti, ako ESP modul, takže BMSku vyčitavam cez sieť v HomeAssistent všetky hodnoty, keďže v GX ide po IP sieti a to i nie routovanej pridať FV invertor napr. FRONIUS cez protokol ModBus TCP pridáte IP adresu Froniusu a v ESS v pohode ide. Tak som sa pokúšal cez ModBus TCP pridať IP adresu ESPHome modul je EP8266 od BMSky cez pin vyčítava protokolom GPIO1 UART TX pin GPIO3 UART RX pin,
Link na ESPHome: https://esphome.io/components/esp8266.html
Datashets : https://www.espressif.com/sites/default ... eet_en.pdf
Keďže s týmto modulom dobre funguje HomeAssistent a teda ovládač na github je, išiel by som skôr cestou touto , prerobiť ten driver , aby ho zožral GX, lebo to tak vyzerá , že Victron podporuje neoficialne toto napr. BMS bat. Lynx a pod.
com.victronenergy.battery BMVs, CAN-Bus BMS connected batteries
Extra parameter set for Lynx Ion and Lynx BMS product family 259 to 319
1282 to 1301
Príručka Victrom ModBus TCP: https://www.victronenergy.com/live/ccgx:modbustcp_faq
kodl69
Příspěvky: 7723
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od kodl69 »

jestli to dobře chápu, tak chceš vyčíst data z jk bms přes uart/modbus a pak je přes modbus.tcp poslat do cerba, aby podle toho řídilo nabíjení. tady je zeznam registů s hodnotama: https://www.victronenergy.com/upload/do ... -2.90.xlsx a to se musí napasovat na hodnoty vyčtený z BMS. Ale jestli to takhle bude fungovat, netuším.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Ahoj myslím, že tento video návod a kód na githup rieši všetko pre každého, áno včera som to chcel vyčítavať cez IP, ale teraz je to už jasné prepojím si ich cez káble do GX cerba, našiel som návod tu : https://www.youtube.com/watch?v=sHIlP2oJ3DU a GITHUP autora tu: https://louisvdw.github.io/dbus-serialbattery/ prakticky treba zohnať redukcie napr. tu https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... AVCO5gUBpE
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Pri prevodníkoch USB/RS485 pozor, neviem a nie je odskúšané či JK-BMS práve pracuje s RS485 alebo UART 422 sériovo. Výrobca JK-BMS v datashete uvádza síce, že všetky majú komunikáciu RS485, ja mám tento model: jk-bd6a17s6p
link https://ae01.alicdn.com/kf/S56040a3ab57 ... 4bdc5H.jpg všimnite si, že GPS je voliteľné a tento konektor P4 nie je na mojom modeli, vraj si to musíte zadať vo výrobe a môže byť alebo ako GPS alebo RS485 viď link obrázok spodný. https://ncstatic.clewm.net/rsrc/2023/05 ... esize,p_65
Môj model má iba konektor P5 a P6, tu číňania zas uvádzajú , že P5 má RS485 vidˇ. horný obrázok https://ncstatic.clewm.net/rsrc/2023/05 ... esize,p_65 a v tabuľke popis pinov zas uvádzajú všetko naopak viď tu https://ncstatic.clewm.net/rsrc/2023/05 ... esize,p_65 , že konektor P4 má UART a P5 má RS485.
Neviem tu vkladať obrázky tak soory , že tu vkladám tieto linky, pdf som nenašiel ale cely manuál v HTML podobe je tu: https://preview-static.clewm.net/cli/vi ... &isWxwork=

Takže záver moja BMS má konektory len P5 a P6 a ten P5 má to tzv. RS485, ale v skutočnosti to nevie pracovať s čipom s viacerými zariadeniami lebo ich nevie adresovať teda je to UART RX/TX 3,3 V inak aj RS422 sérová komunikácia s 3,3 V.
Či s tým bude fungovať napr. prevodník Victron https://www.neosolar.sk/rozhranie-rs485-na-usb-1-8-m/ to neviem treba odskúšať, ale problém je v tom že na GX máme len 3 porty USB 2 mám už obsadené LCD a ET340 a s tým 1 posledným viem len jednu BMS obslúžiť , ale čo ďalej už mám doma 2 sadu bat. a BMS do budúcna to len poskladám a kam to zapojím do GX ? resp. by som chcel v budúcnosti rozširovať o ďalšie BMS. Preto som našiel niečo takéto príklad: https://www.duppa.net/shop/isolated-4-p ... uart-ftdi/ ale nechce sa mi čakať na to dlho hľadal som CZ/SK shop a tu: https://rpishop.cz/datove-redukce/4758- ... -uart.html včera som to objednal zatiaľ objednávku nevybavili, ale píšu vraj to majú skladom.
Obsah balení
1x Waveshare Industrial USB TO 4CH TTL převodník
1x USB kabel (~1,2 m)
4x 6pinový kabel typu chobotnice (~20 cm)
Z toho shopu som objednal ešte : https://rpishop.cz/raspberry-pi-400/393 ... i-400.html na odskušanie klonovania OS GX a k tomu:
Raspberry Pi microHDMI redukce pre LCD
Kód: OFI068
Raspberry Pi USB-C 5,1V⎓3A napájecí zdroj, EU, bílý zdroj
Kód: OFI046
Waveshare GPIO Header adaptér pro Raspberry Pi 400 / na rozšírenie hardvéru napr. CAN BUS VE a pod.
Kód: WAV180

Až mi to príde odskúšam a dám vedieť.

Kto by si chcel naštudovať RS485/422/UART text tu: http://www.mosaic-industries.com/embedd ... unications
A video poučné tu: https://www.youtube.com/watch?v=Zn7IFSD53Rg
marvin001
Příspěvky: 3
Registrován: úte led 03, 2023 3:04 pm

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od marvin001 »

No, až na to, že v tomhle vlákně od začátku řeším trochu něco jiného - CAN BUS.
Ano, moje JK-BMS nemá osazen RS485 čip. CAN BUS jsem volil proto, že pokud to má být bezporuchové, tak mezi CERBO a BMS musí být jen kus drátu a nic jiného. Aktuálně to tak mám.
Se 2 BMS to už je trochu problém, ne kvůli CAN, ale protože všechny JK-BMS mají natvrdo stejnou adresu, takže se na sběrnici překřikují a není poznat, kdo co poslal. Celé by se to vyřešilo, kdyby číňan do BT konfigurační appky přidal možnost nastavit CAN ID. Propojování BMS na CAN je taky pohoda - je to drátová sběrnice, prostě se to připojí na jedny dráty.
.
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Teraz mám cerboGX určite to všetko skúsim na R.Pi. prerobiť RS485, aj VE.Direct aj VE.Bus sa dá na R.Pi. riešiť a určite aj CAN.Bus stači pozrieť a odskúšať toto : https://www.amazon.de/gp/product/B07DNP ... =UTF8&th=1
alebo toto: https://www.amazon.de/-/cs/dp/B087RJ6XG ... 6XGG&psc=1
2 kanál ale za prvé dlho čakáš než príde od objednania a cena je polovičná ako BMS /UART takt tie naše USB/UART su lacnejšie oveľa... resp. za 1/2 cenu mám na 4 BMS a galvanicky oddelené. Takže modul 15,- € bez dph BMS 60,- € bez dph
kodl69
Příspěvky: 7723
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od kodl69 »

Jakou teda tu BMS koupit, aby se domluvila c cerbem? Celkem neřeším jakým protokolem, ale aby to fungovalo.
Máte to někdo v provozu?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kodl69
Příspěvky: 7723
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od kodl69 »

to je zas odpověď jak od pracovníka microsoftu. Tohle už jsem vidě+l několikrát a k ničemu mi to není. Měl jsem na mysli, jakou variantu JBD nebo JK bms, a komu to fakt funguje, bez nějakejch složitostí.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Ten zoznam https://www.victronenergy.com/live/batt ... lity:start podporovaných bat. je k ničomu, pretože tu ich nezoženiete a len 3 Značky ich tu predáva pre ČR/SK trh oficiálny distr. Neosolar t.j. BMZ, BYD, Pylontech no a + Victron LiFePo4. Áno podporujú aj viac a iné napr. ELERIX tá ide na CAN a dajú sa pripájať paralelne cez kábel RJ45 k sebe.
Na školení s p. Ján Dvožák som bol uistený, že ELERIX Energy Storage 5.2kWh, EX-S5 sa im nepozdáva komunikácia mne tiež nie, pretože pri 55,2 nabíjacom napätí posiela hlášku (vysoké nab. nap.) a už 2 x som musel bat. reštart hardware ON/OFF aby sa prebrala zo zabrzdenej situácie, hlásila chyba syst. Elerix som kupoval cca 02/2022 keď čr/sk nikde nič nebolo vyše polroka skladom.
Keď som zažil JK-BMS 16 x LiFePo4 270 Ah (ako drúhú bat.) tá ani nie je k GX pripojená a všetko rieši SmartShunt má vlastné ochrany nastavíte si hraničné napätia min/max. pri prebijani sa sama odpája (Charging off overload voltage).
JK-BMS napr. cez RS485 budem riešiť najbližšie dni, dnes mi prišlo vyššie spomenuté R.Pi. a redukcia RS485/UART ttl potom dám vedieť.
Pán ktorý začal toto vlákno má BMS na CAN, ale má problém s adresovaním lebo druhá BMS má rovnaké ID preto by mal použiť Převodník s hardwarovým řízením umožňuje souběžnou a nezávislou komunikaci pro každý kanál. Vestavěná resetovatelná pojistka, ochrana IO, přepínač úrovně napětí TTL sériového portu 3,3 V a 5 V umožňuje nastavení úrovně TTL.
U vlastných BMS si viete cez bluetooth kontrolovať každý článok ako i ich balancovanie, nastaviť hraničné hodnoty napätia. Ak bude napojená do GX alebo os Venus R.Pi. to tiež bude možné.
Avšak Energy storage napr. elerix a možno aj iné ostatné to neumožnuju, tam sa na nič nepozriete a neskontrolujete.
Najlepšie sú články Winston https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V ... 260Ah.html ( Maximum discharge current is 3C continously ) ale cenovo 2 x drahšie ako ELERIX Lithium Cell LiFePO4 Prismatic 3.2V 280Ah - 1C tieto https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V ... Ah-1C.html Maximum discharge current: 1C,(tu sa mi veľmi páči robustné prevedenie až M10 skrutka na pól) oni ale predávajú BMS / 300,- € čo je veľa oproti JK-BMS 60,- nákup čína.
vili23
Příspěvky: 6
Registrován: stř kvě 17, 2023 12:03 am
Lokalita: SK
Systémové napětí: 48V

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od vili23 »

Pre CAn - BMS som našiel na tom R.Pi. shope toto ale je to pre R.Pi. nie pre GX https://rpishop.cz/automatizacni-karty/ ... ry-pi.html má oddelené vstupy aj galvanicky.
Samozrejme pre GX je ideálnejšie toto : https://rpishop.cz/automatizacni-karty/ ... -phat.html ale nemajú to skladom. tie rs485 by dal ešte na prevodnik USB/RS485 x4 a to USB do GX.
Ideálna je aj táto redukcia https://rpishop.cz/datove-redukce/5589- ... a-can.html no ale CENA vysoká a nemajú to skladom https://www.waveshare.com/img/devkit/ac ... ils-21.jpg .
maxicusc
Příspěvky: 14
Registrován: pon úno 13, 2023 11:58 am
Lokalita: Praha

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od maxicusc »

kodl69 píše:
Jakou teda tu BMS koupit, aby se domluvila c cerbem? Celkem neřeším jakým protokolem, ale aby to fungovalo.
Máte to někdo v provozu?
Pokud "Celkem neřeším jakým protokolem"...
Taky jsem to řešil, vybral jsem nakonec tu jkbms a spokojenost.
Do cerba jen daš ten plugin a ono opravdu jede a opravdu stabilně.
a plná kontrola co a jak, narozdil třeba od pylonky, co taky mám (no... to je blackbox).

a ta cena... parada.
xbenkju
Příspěvky: 3
Registrován: sob led 01, 2022 8:55 pm
Lokalita: Praha a okolí
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13,4 kWp
Kapacita baterie [kWh]: 19 kWh

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od xbenkju »

Ahoj, zrovna řeším jestli jít do té JK BMS nebo do Seplosky, přesně jak píšeš náhrazení blackbox Pylontech.

Upgraduješ Cerbo? Ten plugin stačí nahrát jednou a běží i po aktualizacích?

Díky.
Diablo1st
Příspěvky: 1851
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Lokalita: MY, SR
Výkon panelů [Wp]: 10200
Kapacita baterie [kWh]: 15
Bydliště: SR MY

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od Diablo1st »

Kúp si smartshunt a nemusíš komunikáciu s bms vôbec riešiť.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
MartinF
Příspěvky: 86
Registrován: stř úno 16, 2022 7:25 pm

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od MartinF »

Ahoj

Asi mimo tema a vlakno ! Jen pro pripadne uvahy a debatu.. Klidne prevedte do jineho vlakna nebo smazte.
S CerbemGX komunikuje snad kde co ..
Mam jak Shunt od Victronu + dve rozdilne BMS od ruznych vyrobcu pripojeny do USB v Cerbu pres prevodniky na RSxxx.
Rizeni nabijeni mohu dat podle bocniku nebo prvni pripadne druhe BMSky..
Paraelni provoz funguje kdyz jsou stejne BMS nemohu potvrdit praxi tak to sem nepisi..
Pres leto ridim pres BMS (kde jsou ty odhady a vypocty SOCu jako podle kriveho plotu) a na podzim kdyz potrebuji v kratsim useku narvat vetsi proud tak podle bocniku. V lete mam energii z panelu X hodin tak neresim kde jaky watt do akumulace ted je to jiz horsi i se zkracujicim dnem + pocasi..

Zadna amerika .. Vzasade staci stahnout ovladace zde plus se podivat jestli je BMS na seznamu podporujicich.. https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery
Je zde mnoho obrazku. Je potreba nastavit BMS vuci baterece a pak provest editaci souboru v Cerbu..


Ovladac pouzivam vice nez rok a mohu rici ze v posledni dobe se hodne veci zlepsilo.
Idelani je mit stejne BMSky pak je tam i paraleni chod.
Alerty na pretizeni teplotu nebo hodntu min/max SOC prichazeji od obou BMS jen jedna je ridici.
Mam aktualne ruzne dlouhe kabely od baterii a je to poznat jak se na delsim vedeni pomaleleji nabiji/vyb. . (Jsem nekde ve fazi uprav .. jen ten cas )
Přílohy
bms_cal.png
Cerbo_BMS.png
8,08kWp (V - 1,680kWp, J - 3,04kWp, Z - 3,36kWp), Victron MP2 5000VA, 2 * (Victron MPPT 250/85), 2 * ( LiFePo4 16x 280Ah Eve), Victron Smartshunte + BMS
Uživatelský avatar
a4cocker
Příspěvky: 1
Registrován: stř bře 27, 2024 10:54 am
Lokalita: SK
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od a4cocker »

marvin001 píše: sob úno 25, 2023 2:25 pm
Toto je pokračování tématu, které jsem založil 6.2.2023 a které se po pádu fóra ztratilo.
Původně jsem se ptal, jestli nemá někdo zkušenosti s propojením JK BMS ve verzi CAN-bus s Victron Cerbo GX. Dostalo se mi řady reakcí, které často přehlížely zásadní informaci, že BMS není v běžné verzi s RS485, ale umí přímo CAN. Po pár příspěvcích už bylo jasné, že konkrétní zkušenost zatím nikdo nemá, proto jsem diskuzi tehdy uzavřel s tím, že se to pokusím zprovoznit i za cenu, že bych si driver do Cerbo GX napsal sam a dám sem vědět.

Nyní jsem se dostal do stavu, že to umím zprovoznit. Ještě to sice není ve finálním stavu, ale CAN komunikace s JK BMS funguje, BMS posílá data a na Cerbo mám testovací kód, který umí komunikaci poslouchat a interpretovat. Data zatím nejsou předávána do Venus OS D-Bus, ale i to už mám promyšlené.

Ale popořadě.

Nejprve jsem zkusil JK BMS propojit CAN-busem s Cerbo GX a ve Venus OS měnit parametry komunikace, jestli to bude alespoň něco dělat. To bylo dost naivní a neúspěšné, ale alespoň jsem si tím vyřešil a následně vyrobil propojovací CAN-bus kabel.

Následně jsem zkusil, asi trochu z lenosti, zprovoznit ostatními doporučovanou variantu propojení od Louise Van Der Walta dbus-serialbattery. No, a to taky nefungovalo!
Začal jsem mít podezření, že moje BMS JK-B2A20S20P-H-C (H označuje připojitelnost heating padu pro vyhřívaní článků a C verzi s CAN čipem) nemá oba čipy (RS485 i CAN), ale jen CAN. Mám dvě BMS, jednu v provozu a druhou rezervní, tak jsem rezervní kuchl a ... místo pro čip RS485 je prázdné.

Takže rozum do hrsti a jak z toho ven - líná varianta přes serialbattery je neprůchozí, takže nezbývá než zprovoznit CAN.

Pro začátek byla výhoda, že Venus OS standardně obsahuje Python 3.8.13, dá se poměrně snadno přes opkg nainstalovat python3-pip pro instalaci knihovny python-can a ta už umí pracovat se systémovými porty socketcan can0 a can1.
Tady se projevila výhoda Cerbo GX, protože CAN HW už obsahuje a má vyřešené drivery. Prošel jsem si sice chvílí pátrání, který CAN port použít, protože na BMS-Can portu Cerba sice běžely nějaké zprávy, ale ty jsem rychle identifikoval jako zprávy vysílané samotným Cerbem.
Tady je potřeba zmínit, že pro JK BMS existuje 4 stránkový dokument popisující CAN komunikaci, ale až do této chvile se mi zdál málo srozumitelný, až toteď !
V tomto momentu jsem v dokumentu našel vše potřebné - nejprve komunikační rychlost sběrnice 250kbps. Cerbo BMS-Can port používá rychlost 500kbps a nedá se to jednoduše (přes GUI změnit).
Naproti tomu VE.Can port je možné nastavit na variantu "VE Can + CAN-bus BMS 250kpbs". Tak jsem to zkusil a nic. Stačilo ale do druhého VE.Can portu připojit k Cerbo dodávaný terminátor (RJ45 konektor se zabudovaným odporem) a šup už se mi do konzole valily CAN zprávy z BMS (BMS totiž neposlouchá, ale jen vysílá a Status zprávy posílá s intervalem 20ms :) ).
Následně už stačilo prostudovat zmíněný dokument o CAN komunikaci JK BMS a napsat jednoduchý interpret CAN zpráv k dekodování informací z BMS.

Dostal jsem se tak do stavu, kdy (konečně!) umím zjistit informace z BMS kdykoli a odkudkoli (VPN, SSH na Cerbo, spuštění skriptu a je to), ale informace nejsou zatím ve Venus OS dostupné. A mám dilema. Mám (zkušební) baterii složenou z 16x135Ah článků a hlídanou JK-B2A20S20P-H-C. Chci to rozšířit, takže se nabízí postavit ještě jednu identickou se stejnou BMS, ale jak potom řešit komunikaci s Cerbo GX?
Vidím v tom 2 problémy:
  1. JK BMS má takovou zvlášnost, CAN Arbitration_ID je složeno z ID typu zprávy a Source Address BMS, které je (dle suchého konstatování dokumentace) "fixed as 0Xf4". To prakticky znamená, že na CAN-busu chodí zprávy z různých JK BMS se stejnou Source Address, a to je dost nanic.
  2. Jak si případně Cerbo GX, ESS atd. poradí se dvěmi paralelně připojenými bateriemi/BMS? V tomhle zatím nemám moc jasno.
V každém případě mám plán, jak tento svůj custom CAN-bus driver zpropagovat do Venus OS. Rozhodl jsem se nevymýšlet kolo a jednoduše forknout Louisuv dbus-serialbattery projekt, kompletně ho vykuchat při zachování totožného konceptu (např. možnost dopisovat drivery pro další BMS atd.) a zpřístupnit ho jako dbus-canbusbattery projekt.

Jen teď přemýšlím, jestli jsem se zbytečně nevydal s kanónem na vrabce? :D
Zdravim, zda sa ze mam rovnaky model JK bms a nedari sa mi to pripojit ku WIN compu ani k menicu Voltronic. Pouzil som ich prevodnik RS485 a tiez USB-RS485. Komunikacia cez bluetooth a mobilom je jedina fungujuca. V menu aplikacie nie je moznost zmenit protokol na RS485, aj ked su tam rozne protokoly, vsetky su sede.https://photos.app.goo.gl/opyx2qKkqBcRanoNA
Ma niekto skusenost ako to rozchodit ?
Dik
maxicusc
Příspěvky: 14
Registrován: pon úno 13, 2023 11:58 am
Lokalita: Praha

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od maxicusc »

Nakolík vím, čtení JK-BMSoveho CAN protokolu do Victronu nikdo neimplementoval.

Technický ale vypadá, že to jde.
Jak jsem koukal do toho činského manualu, tak jsem to pochopil tak, že oni mají stejný protokol jako RS485 (= žandý multipoint), jen v CAN signalech.

Pokud máš hodně času - jde zkusit použit převodnik USB-CAN misto USB-RS485 a pak kouknout jako co to vidí linux v cerbo (pokud taký jako /dev/ttyUSB* - tak dokonce plugin muže nastartovat i beze změn).
Log je v cerbu v /data/log/serial-starter/current
Otazkou ale je, jestli jk-bms-ovy CAN je CAN, jelikož jk-bms-ovy RS485 neni RS485 a proto je tam ten jkbmsovy převodník navíc :)
p0l0us
Příspěvky: 3
Registrován: stř kvě 08, 2013 1:06 pm

Re: JK BMS CAN BUS Victron Cerbo GX - obnovené po pádu fóra

Příspěvek od p0l0us »

Podle me zkusenosti se JK BMS na CAN hlasi ruzne, podle druhu BMS.

Tedy ne jen 0X__F4 - Cerna JK BMS, ale i 0X__F5 = Stribrna JK BMS, oboji pri rychlosti 250kbps. Obe jsem ac s obtizemi rozchodil pomoci dbus-serialbattery projektu.

Dale pak je tu o neco drazsi, JK Invertor BMS (s viditelnou civkou a podporou vice BMS zapojenych paralelne), ktera se mi v CerboGX sama hlasi jako Pylontech na 500kbps. Mam zapojene takto jedno paralelni zapojeni (2x 48V) a zaroven druhou BMS (1x 24V). CerboGX s tim umi fungovat, ale ne uplne na 100%. Po restartu cerba se muze stat, ze se primarni baterie prehodi z 48V na 24V a clovek to musi rucne prenastavit zpet. Zejmena pokud je jedna z BMS vypnuta, protoze zalezi (nejspis) na poradi v jakem je Cerbo nacte a podle toho urci "default" battery. V druhe rade ma problem VRM, ktere na 23V summary panelu nedokaze baterie odlisit a hodnoty na nem "preskakuji" z jedne na druhou. To neni nic zasadniho, protoze v grafech je vse videt v poradku. Duvod je videt napr. v SignalK, kde se obe baterie shodne ukazuji jako "electrical.batteries.512.capacity.stateOfCharge" s tim, ze maji jiny source (can port) a name (electrical.batteries.512.name), ale zrejme pro VRM je instance ID (512) zasadni. Baterie je mozne od sebe oddelit a data zobrazovat treba v node-red a nebo signalK.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek