možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
cipis
Příspěvky: 5222
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od cipis »

Samozřejmě, že je všechno riziko. Od toho jsou všelijaké chytré předpisy, aby se rizikům předcházelo a aby se minimalizovaly následky. Mimo jiné jsou to i předpisy o "dovoleném dotykovém napětí" (ikdyž je to teď už trochu jinak), od toho jsou i předpisy, týkající se prací s elektřinou. Osoba seznámená, osoba znalá, dozor, dohled.
Že si někdo něco nastuduje na youtube a ještě mu někdo "chytře" poradí, tak neznamená, že je to na to odborník a že se nic nestane. Je rozdíl pracovat na zařízeních do 60/120 Voltů a na zařízeních o napětích větších.
Hraní si s malým napětím není tak rizikové, jako ta hranice, jak jsem psal, někdy hranice mezi životem a smrtí nebo úrazem.
I nadšenec a kutil se má chovat bezpečně a zodpovědně, aby chránil nejen svůj život, zdraví a majetek.
Typickým příkladem budiž tehdy ta šílená reportáž jedné televize o "malování" vysokým napětím na dřevo, kdy se dotyčný jen náhodou několikrát během pár minut znovu narodil.
Na nabíječku doma opakovanou revizi nepotřebuješ, v domácnosti stačí jen tam "výchozí" při nákupu. Za předpokladu, že to samozřejmě nikdo nebude rozdělávat a nikdo nebude cvakat kabely, řezat do krabičky atd. Stejně tak úplně všechny ostatní zařízení, která končí patřičnou zástrčkou. Už na blbej sporák/varnou desku, které mají svorkovnici v sobě, tak potřebuješ patřičnou osobu.
Ten rozdíl není firemní či výkonnější FVE, ale tím, jestli jsou tam v sérii víc jak tři panely nebo nejsou.
Zkrátka to není už taková prdel.
MirekX píše:
Každá FVE je riziko, baterky ještě větší. Kdo se bojí, ať se do toho raději nepouští. Pokud se bude hledat problém, vždycky se najde. I mobilní telefon se dokáže vznítit a pochybuju že někdo dělá na jeho nabíječce co půl roku revizi... Tady je to fórum pro nadšence a kutily, samozřejmně firemní a výkonnější FVE se musí řešit jinak.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Dagus
Příspěvky: 1989
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Dagus »

Jojo pro ukázku, jak je to bezpečný, bych každému doporučil si pořádně navlhčit ruce a jít si silou ohmatat/chytit + a - na 55V aku a možná nebude mít chuť na 120V DC ani sahat. To že kope 230V mi je jasný, ale když jsem se opřel předloktím o aku u + pólu a dotahoval klíčem - na sběrnu, tak mě až překvapil rozdíl 55V vs 24V.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
MirekX
Příspěvky: 29
Registrován: pon zář 27, 2021 7:22 pm
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od MirekX »

Tak bezpečnost při montáži (údržbě), to je zase jiná věc, ona je sice ta baterie jen třeba 55V ale zase dokáže obrovský proud, takže během vteřiny šroubovák nebo klíč klidně zmizí a popáleniny roztaveným kovem radši nebrat. Spíš se řešil provoz baterek z aut a to při správně navrženém zapojení a kapacitě ve FVE je podle mě bezpečnější než v autě samotném - proudy (dodávaný a odebíraný výkon) jsou většinou ani ne na desetinové hodnotě. Ty články jsou stavěné na úplně jiné zacházení a riziko že se jim něco stane ve FVE je podle mě daleko menší než v autě samotném.
DEYE 12kW 3fáz jako ostrov, 30ks panelů celkem cca 8500Wp, baterie z elektroaut 55kWh, VW E-golf
mmv
Příspěvky: 225
Registrován: úte dub 13, 2021 10:45 pm
Lokalita: východ Prahy
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13500
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od mmv »

:D stačí si líznout 9V *batt* 500mAh ? :D :eek2:
9900Wp 6×ESM-450H, 6×UL-450M-144HV 8×VDS-S144 zzj 15°, 3600Wp 8×AS-6m144VV vvs 30° 2× Epever 4415, 1×Easun 8048, Axpert king 5kW, 240Ah staré olovo, 450Ah LI-ION mivvyenergy.cz
Adrianb
Příspěvky: 231
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 90kWh LiFe
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Adrianb »

mirekX samozrejme súhlas so všetkým čo si napísal. Tie baterky ktoré v aute lietajú aj 3-6C vo fve pôjdú tak max 0,2-0,5C ak je to dobre nadimenzované. Takže riziko ide trochu dole a životnosť tak nejak stagnuje. Ja osobne som zatiaľ preto šiel touto cestou. Je to li-ion, je to nebezpečné... Ale ak to vieme používať v medziach s ktorými ani výrobca nerátal tak snáď to ešte niečo prežije dúfajme bez ujmy na majetku :)

Aaa veru aj tých 55V vie dať o sebe vedieť. Pocítil som minule keď som doťahoval matku na zbernici, šmyklol sa mi momenťák bez izolácie a o opačný pól som si odrel hanku :lol: o hanke som ešte nevedel ale drblo ma to pekne do živého :D

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek