Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2579
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od tomas »

Jestli ten akumulátor nepotřebuje komunikaci, tak se Solaxem hybrid při nastavení na "olovo" by to mohlo fungovat.
Jestli komunikaci potřebuje, tak budeš muset zbastlit "překladač" aby si rozuměli.
Samostatný MPPT regulátor existuje https://voltronicpower.com/en-US/Produc ... -Converter
ale bude muset také komunikovat z akumulátorem, pokud to vyžaduje. Má Modbus, tak snad by nebyl problém.
V GBC Solino mi tento regulátor nabízeli.
Řešil jsem něco podobného zde:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 850#p67122
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

tomas píše:
Jestli ten akumulátor nepotřebuje komunikaci, tak se Solaxem hybrid při nastavení na "olovo" by to mohlo fungovat.
Jestli komunikaci potřebuje, tak budeš muset zbastlit "překladač" aby si rozuměli.
MPPT regulátor https://voltronicpower.com/en-US/Produc ... -Converter
Řešil jsem něco podobného zde:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 850#p67122

Ahoj
komunikaci potrebuje, s prekladacem pocitam ;-)

Mrknu nastuduju, dik za konstuktivni pristup :-)
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

Nacteno dik.
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

Ahoj
tak reseni je na svete, novej battery management :-) a menice take existuji... Solax, Fronius, Goodwe.
Krasne kouzelne skalovatelne, zadne megatuny medi kuli kiloamperam a 48V :-)

Touto cestou se vydam i ja, foto spionazni :-)
WhatsApp Image 2021-07-05 at 15.51.26.jpeg
WhatsApp Image 2021-07-05 at 17.13.32.jpeg
WhatsApp Image 2021-07-05 at 18.30.06.jpeg
kodl69
Příspěvky: 7659
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od kodl69 »

Míň mědi a železa, tj nahrazeno hliníkem v elektrolytických kondenzátorech a množstvím křemíku s využitím vysokých DC napětí, řádově 100 článků v sérii kde porucha jednoho znamená znefunkčnění celýho zařízení, oproti sérioparalelnímu řazení po 13 (16)ks pro 48V... Nevím, jestli je to ta správná cesta ke spolehlivosti a bezpečnosti...
Co je lepší si můžeme povědět za pár let. Osobní zkušenost mám jednoznačnou: zdroj, ve kterým je klasický správně dimenzovaný trafo začne za mnoho let vykazovat zvlnění výstupního napětí, protože v něm vyschly elektrolyty. Spínanej zdroj za mnohem kratších pár let přestane fungovat úplně, protože zhoršení ESR kondenzátorů (ne ztráta kapacity) způsobí kompletní nefunkčnost zdroje, někdy i s kouřovými efekty...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

Ahoj
mam APC UPS se spinacim zdrojem, je ji 17 let a stale funguje :-) a zadne trafo v ni neni :-) (je v ni 2x PFC +400 a -400V, za tim je PWM modulator.) Skoro bych rekl ze trafo je prezitek jako spalovaci auto. :D Vedle toho mam UPS Salicru s trafem. Funguji obe, obe maji 5kVA jen ta trafova zere 200W naprazdno :D

Trochu mi to pripomelo debatu svych kolegu...
Prvni: Ja mam skodovku, vcera se mi rozbila klika u dveri.
Druhy: Ja mam Volvo.
Prvni: Jezis marja vis jak drahy musi byt tlumic, vyfuk, atd... na Volvo? Na skodovku stoji 500,-, atd... a vyjmenova cenik nahradnich dilu ...
Druhy: Nevim co to stoji, a nemyslim ze to budu nekdy potrebovat vedet natoz menit :-)

Omouvam se pokud to neni vtipne :-)

:D :D :D
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2783
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od kybos »

Je potřeba porovnávat prorovnatelné. Kolik energie přenesl za těch 17 let střídač v UPS? (pár výpadků ročně po několika minutách?) Pokud se má jednat o měnič pro FVE, pak je potřeba uvažovat režim trvalého provozu a to je diametrální rozdíl oproti UPS (pokud to není online typ). Většina spotřební elektoniky se dnes navrhuje pro životnost dva roky (někdy ani to ne), do této kategorie patří i většina levnějších HF střídačů a měničů. Od výroby zařízení pro dlouhodobé použití se upouští, už jen proto aby byla včas příležitost zákazníkovi prodat další šmejd s krátkodobou životností a pokud možno minimální opravitelností. Proto se součástky zalévají do pryskyřice, aby je nebylo možno snadno bez destrukce celého zařízení vyměnit. Zdůvodňuje se to ale oficiálně zvýšenou odolností vůči prachu, vlhkosti...
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
vanilka
Příspěvky: 327
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od vanilka »

Na kolik vychází jeden ten CMS-12A balancer? Řeším teď také DIY HV baterii z EV bateriových modulů a zatím mám v plánu použít aktivní balancer z Ali . Cenově vychází na cca 125USD (verze 1A s CAN), je na 24s a má možnost řetězení.

Co se týče All-in-one měniče s možností off-grid, nejdříve jsem uvažoval o GoodWe ET. Mám totiž k dispozici BYD Battery box HV 7,7kW (350V HV baterie kompatibilní s GoodWe) a možnost "odposlouchat" CAN komunikaci mezi baterií a měničem a základě toho vytvořit jednoduchou gateway pro DIY HV baterii. Potom jsem chtěl jít do Solax X3 Hybrid G4, který už umí HV baterie bez komunikace. Bohužel je zatím nedostupný. No a nakonec jsem skončil u Sofar Solar HYD-20KTL 3PH, který taky umí HV baterie bez komunikace a off-grid a vše s tím související.

Selský rozum mi říká, že kdyby HV baterie představovaly takový bezpečnostní riziko, EV by jezdily s 48V baterií. Navíc řešení použitý v EV musí vydržet podstatně větší mechanický i elektrický namáhání než nějaká FVE baterka v technický místnosti.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

kybos píše:
Je potřeba porovnávat prorovnatelné. Kolik energie přenesl za těch 17 let střídač v UPS? (pár výpadků ročně po několika minutách?) Pokud se má jednat o měnič pro FVE, pak je potřeba uvažovat režim trvalého provozu a to je diametrální rozdíl oproti UPS (pokud to není online typ). Většina spotřební elektoniky se dnes navrhuje pro životnost dva roky (někdy ani to ne), do této kategorie patří i většina levnějších HF střídačů a měničů. Od výroby zařízení pro dlouhodobé použití se upouští, už jen proto aby byla včas příležitost zákazníkovi prodat další šmejd s krátkodobou životností a pokud možno minimální opravitelností. Proto se součástky zalévají do pryskyřice, aby je nebylo možno snadno bez destrukce celého zařízení vyměnit. Zdůvodňuje se to ale oficiálně zvýšenou odolností vůči prachu, vlhkosti...
Ja tu UPS mam na baraku, mam na ni povesenou nejpouzivanejsi fazi :-)
Driv jsem mel tu trafovou, pak jsem dal to beztrafe APC.
Takze porovnavam ekvivalentni.
havrla
Příspěvky: 54
Registrován: čtv črc 09, 2020 12:07 am
Lokalita: Benesov

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od havrla »

vanilka píše:
Na kolik vychází jeden ten CMS-12A balancer? Řeším teď také DIY HV baterii z EV bateriových modulů a zatím mám v plánu použít aktivní balancer z Ali . Cenově vychází na cca 125USD (verze 1A s CAN), je na 24s a má možnost řetězení.

Co se týče All-in-one měniče s možností off-grid, nejdříve jsem uvažoval o GoodWe ET. Mám totiž k dispozici BYD Battery box HV 7,7kW (350V HV baterie kompatibilní s GoodWe) a možnost "odposlouchat" CAN komunikaci mezi baterií a měničem a základě toho vytvořit jednoduchou gateway pro DIY HV baterii. Potom jsem chtěl jít do Solax X3 Hybrid G4, který už umí HV baterie bez komunikace. Bohužel je zatím nedostupný. No a nakonec jsem skončil u Sofar Solar HYD-20KTL 3PH, který taky umí HV baterie bez komunikace a off-grid a vše s tím související.

Selský rozum mi říká, že kdyby HV baterie představovaly takový bezpečnostní riziko, EV by jezdily s 48V baterií. Navíc řešení použitý v EV musí vydržet podstatně větší mechanický i elektrický namáhání než nějaká FVE baterka v technický místnosti.
Presne tak moje rec, to co ta baterie zazila v aute, to uz u FVE nezazije :-) A je hodne velkej rozdil mezi baterkou z Aliexpressu a baterkou z Auta. Dik za dalsi tipy na menice.
rva
Příspěvky: 3947
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od rva »

EV by chtěli nízké napětí, ale při těch výkonech to prostě nevychází. Proto musí na vyšší napětí, ale znamená to řadu nepříjemností a bezpečnostních rizik.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od rottenkiwi »

Viem o jednej vyhode, ak napatie presne napasujem na panely,
takze napr. 360 V alebo 1000 V baterka ==> ovela nizssie prudy.

Dokonca niektore panely dovoluju 1500 V stringy.

No ale nechcel by som byt pri tom, ked to bude niekto rucne odpinat
a odpinac alebo istic to nevydrzi a obluk nezhasne prip. sa prenesie dalej.

Asi preto v Nemecku, Svajciarsku, USA, ked nejaky profesor uci deti
a vyklada im o konstrukcii celej baterky + BMS + istenie + chladenie,
ma na rukach 2 vrstvy rukavic a ta horna este musi byt bez dier.

Ja doma vsetko chytam, balancujem to H4 raz za cas. To sa celkom
dobre da pri 12 / 24 / 48 V. Ale robit tieto zlozvyky pri vyssom DC
napati, to by som mal minimalne dost nepekne popaleniny.

A ked este niekto nema zvlast ampermeter a voltmeter a si to popletie ? .....
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
PavelR
Příspěvky: 3304
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od PavelR »

havrla píše:
Ahoj
mam APC UPS se spinacim zdrojem, je ji 17 let a stale funguje :-) a zadne trafo v ni neni :-) (je v ni 2x PFC +400 a -400V, za tim je PWM modulator.) Skoro bych rekl ze trafo je prezitek jako spalovaci auto. :D Vedle toho mam UPS Salicru s trafem. Funguji obe, obe maji 5kVA jen ta trafova zere 200W naprazdno :D

Trochu mi to pripomelo debatu svych kolegu...
Prvni: Ja mam skodovku, vcera se mi rozbila klika u dveri.
Druhy: Ja mam Volvo.
Prvni: Jezis marja vis jak drahy musi byt tlumic, vyfuk, atd... na Volvo? Na skodovku stoji 500,-, atd... a vyjmenova cenik nahradnich dilu ...
Druhy: Nevim co to stoji, a nemyslim ze to budu nekdy potrebovat vedet natoz menit :-)


Omouvam se pokud to neni vtipne :-)

:D :D :D
Muj pohled.
pro maly vykony trafo urcite neni prezitek. Urcite bych nedelal na LF a trafu nejaky vetsi desitky kw a vic ale do tech cca 10kw se me zda byt trafo naprosto pohoda. oproti HF ta kratkodoba pretizitelnost je super nejvic se tato vyhoda projevuje u nejmensich menicu - i pri nejake hladine zateze dokazi nastartovat sporebice se spickovym odberem.
HV baterii povazuji pro domaci ale hlavne nase hobby fotovoltajikovani za komplikaci. Ta patri do velkych ulozist.

Velky vykony jasne ze HV, IGBT a bez trafa stejne jako vsechny velky stridace na FVE nebo UPS.

ad volvo:
Vtipne to rozhodne je.
stastny volvar pokud si toto mysli ... docasne. Tak napriklad naposled na firme klekly volvu pohony na zadni vrata 11k/kus. Pritom takova blbost. Chces to platit do samohybu co ma uz 10 let? Muzes/nemusis. Pockej az se vysype neco co to auto zastavi... pak musis. Jinak na jezdeni v tom je uzasny.

Drahy auta - drahy problemy. Levny auta - levny problemy. Napric znackama. Jak to starne zacne se sypat jakejkoliv samohyb at to jezdi tisic nebo padesat tisic rocne.
PavelR
Příspěvky: 3304
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od PavelR »

rottenkiwi píše:
Viem o jednej vyhode, ak napatie presne napasujem na panely,
takze napr. 360 V alebo 1000 V baterka ==> ovela nizssie prudy.

Dokonca niektore panely dovoluju 1500 V stringy.

No ale nechcel by som byt pri tom, ked to bude niekto rucne odpinat
a odpinac alebo istic to nevydrzi a obluk nezhasne prip. sa prenesie dalej.

Asi preto v Nemecku, Svajciarsku, USA, ked nejaky profesor uci deti
a vyklada im o konstrukcii celej baterky + BMS + istenie + chladenie,
ma na rukach 2 vrstvy rukavic a ta horna este musi byt bez dier.

Ja doma vsetko chytam, balancujem to H4 raz za cas. To sa celkom
dobre da pri 12 / 24 / 48 V. Ale robit tieto zlozvyky pri vyssom DC
napati, to by som mal minimalne dost nepekne popaleniny.

A ked este niekto nema zvlast ampermeter a voltmeter a si to popletie ? .....
urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi.
Tam bych zkraty moc nedelal. Krasne to taha oblouky.

Na LV veci sezenes na kazdym rohu - standart pojistky i jistice. Do 400VDC sezenes jistice ve velkoobchodu jenze dej si do googlu cenu OEZ LTN-UC ve dvojpolovym provedeni protoze IT sit.
pahorpet
Příspěvky: 12
Registrován: pon črc 05, 2021 5:06 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od pahorpet »

Ahoj,
Nečetl jsem to tu celé ale goodwe splňuje vse co jsi popsal ne?
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od rottenkiwi »

No este ked tu hovorite od HV a samohyboch.

Ked si predstavim napatie: 900 V a vykon 900 kW, to musi zvladat prudy 1000 A.

1000 A vpredu, 1000 A vzadu, 1800 kW.

https://www.rimac-automobili.com/techno ... /axl_1800/

Kolko asi vazi 1800 kW spalovak ?

Dal by sa potom takyto EV nabijat priamo z domacej 900 V HV baterky ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kodl69
Příspěvky: 7659
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od kodl69 »

stejně tam musí být DC/DC měnič, kterej omezí proudy, a potom už je jedno, jestli ty napětí jsou stejný nebo ne. Ale určitě by se ušetřila minimálně jedna DC/AC konverze.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vanilka
Příspěvky: 327
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od vanilka »

PavelR píše:
...urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi..
DC jističe z Ali do 1000V za 10USD / ks , díky HV se pohybuješ v řádově nižsích proudech ;)
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
PavelR
Příspěvky: 3304
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od PavelR »

vanilka píše:
PavelR píše:
...urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi..
DC jističe z Ali do 1000V za 10USD / ks , díky HV se pohybuješ v řádově nižsích proudech ;)
z ciny mam ledacos ale jistice ani pojistky bych osobne neriskoval chranic uz vubec ne. Neverim ze to maji odzkouseny na vypinaci schonost a zhaseni oblouku v pripade DC. Kdyz vim jakej oblouk dokaze vytahnout 500V string. Med okamzite tece. To musi ta pojistka vypnout.
Za me jistice a pojistky jedine renomovanych vyrobcu. A hlavne u DC jisticu pozor na dodrzeni polarity.

Nikde jsem jeste nevidel jistic jako jisteni panelu. Panel je proudovy zdroj a tipuju ze takovy se oblouk zhasi hur nez u napetoveho zdroje. Vsichni vyrobci stridacu co jsem zatim potkal maji panely jisteny pojistkama. To ma jiste duvod i kdyz jsou ty pojistky drahy.
PavelR
Příspěvky: 3304
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvek od PavelR »

rottenkiwi píše:
No este ked tu hovorite od HV a samohyboch.

Ked si predstavim napatie: 900 V a vykon 900 kW, to musi zvladat prudy 1000 A.

1000 A vpredu, 1000 A vzadu, 1800 kW.

https://www.rimac-automobili.com/techno ... /axl_1800/

Kolko asi vazi 1800 kW spalovak ?

Dal by sa potom takyto EV nabijat priamo z domacej 900 V HV baterky ?
uvaha
900V/4,2V liion je 214clanku
214*3V vybityho clanku je 642V

talze 642-900V plny vykony to bude davat jen nabity rekl bych ale to je vlastnost. no problem.

Li baterky musis nabijet pres nejakej DCDC menic CC/CV jak pise kodl

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek