Fotovoltaika na střešním stanu.
Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Fotovoltaika na střešním stanu.
Tak jsem spustil čtvrtou FVE ,né jen sranda ,tohle je jen 100W pidipanel s PWM a napojením na autobaterku.Po předešlých zkušenostech na Jeepu jsem ani chvilku neváhal a zakoupil další komponenty na další auto,které se postarají o zdravou autobaterku a nastartování,tedy spuštění mild hybridního systému ve Vitaře.A samozřejmě kompresorovou lednici ,LED světlo,dobíječky atd. Jelikoš jsem si už koupil menší auto pro dva a spát se v něm ve dvou nedá,tak přišla na řadu výroba střešního stanu a do kufru menší vestavba pro kempení v přírodě(Bosna,Černá Hora,Albánie,Rumunsko,Slovensko,Ukraina,Polsko),prostě kam nás Vitara doveze a dovolená s počasím dovolí.
Nákup komponent proběhl tentokrát v ČR,jelikoš předchozí flexi panely z Číny sakramensky zdrahly ze 100 na 180 doláčů a to už se dá koupit holandský 100W panel s PWM reglem líp v Hadexu v Ostravě,do toho by přibylo samozřejmě ještě jisté clo a dph.
Nalepení šlo tentokrát až po finální povrchové úpravě boxu na střešní stan,použil jsem barvu na bazény a betonové průmyslové podlahy.Box jsem dělal rámovou konstrukci smrk ,výplň polystyrén a obal nalepen oboustranně PUR lepidlem z 4mm topolové překližky,bočnice taky překližka 8mm(dvě čtverky) spojené poctivě v rozích na sdružené čepy,aerodynamické čelo jsem vymodeloval z polystyrénu a potáhl laminací.Vznikl problém s agresivní barvou,která naleptala polyš pod laminátem a došlo k malému propadnutí.Na víko jsem použil dvě plynové vzpěry z Valmezu na zakázku se silou 220N každá a roztažená délka 930mm,mají oka a dodali i držáky s čepy.Na víko přišly uzávěry z Librosu,takové typické jako na bočnicích auto vozíků.Pak se box uchytil na 100kg příčníky,to pro jistotu jinak má box do 60kg i s žebříkem a výbavou na spaní a velkou 10x130x200cm matrací.Samotné stěny stanu jsem sešil ze tří stanů a znova podlepil těsnící páskou ve švech a našil i oka pro kabel z reglu.Nevěřili byste jaká potíž je sehnat firmu na technické šití stanů,či čalouníka na atipickou matraci s potahem,padaly sumy 14-25tKč za plachtu na stan , 9tKč za matraci a termíny listopad 2021.Tři stany vyšly na 3200Kč a matrace s potahem( větší 140cm Ikea) 1960Kč,pak den střihu a druhý den šití na stroji+horkovzduška na podlepení švů a bylo hotovo a to jsem tyto činnosti nikdy nedělal.
Každopádně jsem měl dylema jak propojit panel na boxu až na autobaterku,protože soudruzi japonci nenechali živou autozásuvku v kufru,ani panelu ve předu,prostě vypneš klíček vypneš i je.Asi původní zaměření SUV už není co bývalo a počítá se jen s pozéry jezdícími po městě bez lednice .Ale zpět k zapojení,řešil jsem praktičnost a bezpečnost šla trochu stranou,tak regl nakonec skončil v boxu a mám tam vypínač na plus pólu panelu do něj.Musel jsem řešit sklápění a dostatečný ohebný kabel až do kufru auta a tahat dvojlinku z motoru od baterky až do toho kufru extra.Tam jsem dal rozbočku dvě MC4 a autozásuvku na kabelu pro kompresorovou lednici.Na baterce je pojistka,ale bojím se toho reglu uvnitř boxu ,z kterého mám vývod na LED pásek s vypínačem a ještě je v něm 5V USB zděř pro nabití mobilů atd.
Prostup solárního kabelu z panelu jde hned skrze střechu do reglu 4m2 a je to asi 30cm,ten plus pól ještě přez 16A kolébkáč,než šel do svorkovnice.Z reglu vývod do kufru na MC4 má asi 3m a složil jsem ho z čtyř lanek 2.5mm2,takže jeden pól má 5mm2,tady jištění nemám je až na baterce.Lednice má typickou autozástrčku se skleněnou pojistkou a umí se vypnout ,když poklesne napětí na nastavenou hodnotu.
Mám strach že zapomenu vypnout ten kolébkáč z panelu do reglu a třeba na zaparkovaném autě bude tlačit na baterku a lednici a v tom zavřeném stavu bude vlastně v kontaktu s polštářema ,či dekama,je tam sice ještě AL žebřík mezi víkem a lůžkovinama,ale!?
Budu to chvilku sledovat doma v klidu ,jaká teplota tam s odstupem hodin vyleze.Nechtěl jsem ten regl šoupat do auta,protože je dostupná nabíječka,LED a oční kontakt při kempení převládl a v kufru by to jenom dostalo rány od nákladu a musel bych to tam na tvrdo připevnit,auto je v záruce ještě čtyři roky.
A druhý strach mám zase ,že zapomenu vypnout kolébkáč před rozpojením od auta a sundávání boxu z něj za slunce!?
Doporučte nějaké jištění z panelu,z reglu do kufru ,tak ať se to tam vejde na placato vedle reglu a neobtěžuje to a nepodpálí lůžkoviny a auto s tím .Typické bude opuštění auta při nákupech a prohlídkách měst s obídkem,někde na slunci. Jo a rozpočtově mě to vyšlo celé s kabeláží v autě ,příčníkama,matrací a žebříkem na 19tKč.Svépomoc všechno .A hlavně to při jízdě neotravuje hlukem ani při 130km/hod,mírně je slyšet změna,ale nic nesnesitelného.
Nákup komponent proběhl tentokrát v ČR,jelikoš předchozí flexi panely z Číny sakramensky zdrahly ze 100 na 180 doláčů a to už se dá koupit holandský 100W panel s PWM reglem líp v Hadexu v Ostravě,do toho by přibylo samozřejmě ještě jisté clo a dph.
Nalepení šlo tentokrát až po finální povrchové úpravě boxu na střešní stan,použil jsem barvu na bazény a betonové průmyslové podlahy.Box jsem dělal rámovou konstrukci smrk ,výplň polystyrén a obal nalepen oboustranně PUR lepidlem z 4mm topolové překližky,bočnice taky překližka 8mm(dvě čtverky) spojené poctivě v rozích na sdružené čepy,aerodynamické čelo jsem vymodeloval z polystyrénu a potáhl laminací.Vznikl problém s agresivní barvou,která naleptala polyš pod laminátem a došlo k malému propadnutí.Na víko jsem použil dvě plynové vzpěry z Valmezu na zakázku se silou 220N každá a roztažená délka 930mm,mají oka a dodali i držáky s čepy.Na víko přišly uzávěry z Librosu,takové typické jako na bočnicích auto vozíků.Pak se box uchytil na 100kg příčníky,to pro jistotu jinak má box do 60kg i s žebříkem a výbavou na spaní a velkou 10x130x200cm matrací.Samotné stěny stanu jsem sešil ze tří stanů a znova podlepil těsnící páskou ve švech a našil i oka pro kabel z reglu.Nevěřili byste jaká potíž je sehnat firmu na technické šití stanů,či čalouníka na atipickou matraci s potahem,padaly sumy 14-25tKč za plachtu na stan , 9tKč za matraci a termíny listopad 2021.Tři stany vyšly na 3200Kč a matrace s potahem( větší 140cm Ikea) 1960Kč,pak den střihu a druhý den šití na stroji+horkovzduška na podlepení švů a bylo hotovo a to jsem tyto činnosti nikdy nedělal.
Každopádně jsem měl dylema jak propojit panel na boxu až na autobaterku,protože soudruzi japonci nenechali živou autozásuvku v kufru,ani panelu ve předu,prostě vypneš klíček vypneš i je.Asi původní zaměření SUV už není co bývalo a počítá se jen s pozéry jezdícími po městě bez lednice .Ale zpět k zapojení,řešil jsem praktičnost a bezpečnost šla trochu stranou,tak regl nakonec skončil v boxu a mám tam vypínač na plus pólu panelu do něj.Musel jsem řešit sklápění a dostatečný ohebný kabel až do kufru auta a tahat dvojlinku z motoru od baterky až do toho kufru extra.Tam jsem dal rozbočku dvě MC4 a autozásuvku na kabelu pro kompresorovou lednici.Na baterce je pojistka,ale bojím se toho reglu uvnitř boxu ,z kterého mám vývod na LED pásek s vypínačem a ještě je v něm 5V USB zděř pro nabití mobilů atd.
Prostup solárního kabelu z panelu jde hned skrze střechu do reglu 4m2 a je to asi 30cm,ten plus pól ještě přez 16A kolébkáč,než šel do svorkovnice.Z reglu vývod do kufru na MC4 má asi 3m a složil jsem ho z čtyř lanek 2.5mm2,takže jeden pól má 5mm2,tady jištění nemám je až na baterce.Lednice má typickou autozástrčku se skleněnou pojistkou a umí se vypnout ,když poklesne napětí na nastavenou hodnotu.
Mám strach že zapomenu vypnout ten kolébkáč z panelu do reglu a třeba na zaparkovaném autě bude tlačit na baterku a lednici a v tom zavřeném stavu bude vlastně v kontaktu s polštářema ,či dekama,je tam sice ještě AL žebřík mezi víkem a lůžkovinama,ale!?
Budu to chvilku sledovat doma v klidu ,jaká teplota tam s odstupem hodin vyleze.Nechtěl jsem ten regl šoupat do auta,protože je dostupná nabíječka,LED a oční kontakt při kempení převládl a v kufru by to jenom dostalo rány od nákladu a musel bych to tam na tvrdo připevnit,auto je v záruce ještě čtyři roky.
A druhý strach mám zase ,že zapomenu vypnout kolébkáč před rozpojením od auta a sundávání boxu z něj za slunce!?
Doporučte nějaké jištění z panelu,z reglu do kufru ,tak ať se to tam vejde na placato vedle reglu a neobtěžuje to a nepodpálí lůžkoviny a auto s tím .Typické bude opuštění auta při nákupech a prohlídkách měst s obídkem,někde na slunci. Jo a rozpočtově mě to vyšlo celé s kabeláží v autě ,příčníkama,matrací a žebříkem na 19tKč.Svépomoc všechno .A hlavně to při jízdě neotravuje hlukem ani při 130km/hod,mírně je slyšet změna,ale nic nesnesitelného.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 7659
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Spíš bych měl strach, že se z toho stane ve větru letadlo... Před pár lety jsem se vracel z rakouska v takovým vichru, že kamiony jezdily po dvou kolech, a tohle by mohlo mít podobnej efekt...
Celkem pěkná práce, doufám, že se ti to osvědčí i při praktickým použití.
Celkem pěkná práce, doufám, že se ti to osvědčí i při praktickým použití.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Zkusil jsem 165km/hod a dobrý-pst! Tak základ je dobrá matrace a sucho v dešti,zbytek je už pohoda.Matrace odskoušena a záda dobrý,déšť ještě nebyl .
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Pozrel by som sa, ako to maju ini.
Ta teplota toho panelu, ked von bude 40 *C, asi nebude najmensia,
hlavne ak bude odpojeny.
https://www.youtube.com/watch?v=H3Y_F3zZR-U
https://www.kufu.com.au/products/rhino- ... -by-merlin
https://www.whichcar.com.au/gear/outdoo ... ent-review
https://www.rhinoadventuregear.com/prod ... er-skycamp
https://roofnest.com/blog/2020/08/10/th ... -use-them/
Ta teplota toho panelu, ked von bude 40 *C, asi nebude najmensia,
hlavne ak bude odpojeny.
https://www.youtube.com/watch?v=H3Y_F3zZR-U
https://www.kufu.com.au/products/rhino- ... -by-merlin
https://www.whichcar.com.au/gear/outdoo ... ent-review
https://www.rhinoadventuregear.com/prod ... er-skycamp
https://roofnest.com/blog/2020/08/10/th ... -use-them/
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Čau Pavol, no všichni to tahají až do auta a až tam to mají na reglu.Vyrobím nehořlavou krabičku a při zavření boxu to nechám zaplé a regl zakrytý jí.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 7659
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Loni jsem opravoval instalaci FV na obytňáku - prakticky to nedobíjelo, panel 50W/30čl, jakejsi pwm reglík bez možnosti nastavení poblíž panelu a + i - vodiče od reglu tuším 2.5mm2 cca 5m k baterce. Na reglu blikalo střídavě dobíjení a float, po pár sekundách. Na baterce bylo 13.5V po celým dnu na slunci... Stačilo regl přemístit hned vedle baterky a připojit 4mm2 drátem a bylo to ok, najdnou je baterka nabitá na 14.3V do oběda... Takže pozor na to, na tenhle problém sis celkem pěkně zadělal. Na druhou stranu, bylo by pěkný mít zrovna jedním drátem 12V pro svícení zpátky ve stanu...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Dal si si záležať, je to pekné. Máš pravdu v tom, že dobré lôžko je pre dovolenku podmienka "nutná až nevyhnutná". Tiež som riešil spanie s požiadavkou na lôžka dlhé 2 m a dosť mi to zamotalo hlavu.
Určite by som Ti navrhol pri tomto paneli použiť malý mppt Victron, ten potom ale nevyhnutne strčiť do auta ( On skutočne aj hreje ). Dostať ho čím bližšie k chladničke s tak krátkym zvodom od panela, ako to len pôjde.
Potom by som pridal malý dres a čerpadlo, aby sa zvýšil komfort v kuchyni a pribudla by ručná "exteriérová" sprcha. Za to získaš viac dobrých bodov od polovičky, ako by sa Ti zdalo. Aj dva litre na chrbte z tečúcej sprchy urobia veľké potešenie )) Tá kuchynská pípa vedľa večne špinavého nárazníka je bebe.
Zatiaľ asi neriešiš vetranie zadku chladničky, tam by to chcelo nejakým vetráčikom prihnať trochu chladnejšieho vzduchu zvonka a získaš na tom.
A to dôležité na záver - akékoľvek spotrebiče ( mimo chladničky ) by mali byť vypnuteľné jediným vypínačom pri odchode - overené praxou. Vypnúť vypínač panela v zavretej nadstavbe je obštrukcia a nikdy nevieš s istotou, či ho máš 0 alebo I.
LED pásik v nadstavbe môžeš postrádať - aj tak budeš mať pri sebe jeden či dva mobily a vysvietiť stan zvnútra LEDkami by bola akurát tak atrakcia pre okolie. Nabíjanie mobilov v noci z autobatérie nie je dobré riešenie. Cez deň je zase stan väčšinou zbalený, nabíjať sa dá cez USB adaptér na autozásuvke 12 V.
Určite by som Ti navrhol pri tomto paneli použiť malý mppt Victron, ten potom ale nevyhnutne strčiť do auta ( On skutočne aj hreje ). Dostať ho čím bližšie k chladničke s tak krátkym zvodom od panela, ako to len pôjde.
Potom by som pridal malý dres a čerpadlo, aby sa zvýšil komfort v kuchyni a pribudla by ručná "exteriérová" sprcha. Za to získaš viac dobrých bodov od polovičky, ako by sa Ti zdalo. Aj dva litre na chrbte z tečúcej sprchy urobia veľké potešenie )) Tá kuchynská pípa vedľa večne špinavého nárazníka je bebe.
Zatiaľ asi neriešiš vetranie zadku chladničky, tam by to chcelo nejakým vetráčikom prihnať trochu chladnejšieho vzduchu zvonka a získaš na tom.
A to dôležité na záver - akékoľvek spotrebiče ( mimo chladničky ) by mali byť vypnuteľné jediným vypínačom pri odchode - overené praxou. Vypnúť vypínač panela v zavretej nadstavbe je obštrukcia a nikdy nevieš s istotou, či ho máš 0 alebo I.
LED pásik v nadstavbe môžeš postrádať - aj tak budeš mať pri sebe jeden či dva mobily a vysvietiť stan zvnútra LEDkami by bola akurát tak atrakcia pre okolie. Nabíjanie mobilov v noci z autobatérie nie je dobré riešenie. Cez deň je zase stan väčšinou zbalený, nabíjať sa dá cez USB adaptér na autozásuvke 12 V.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Tak zkušenonosti po letech provozu: Vše jede jak má,nic se nehřeje,panel je dost náchylný na úhel dopadu slunce,tak parkuji ráno tak ,aby při východě už dobíjel co nejvíce před odjezdem.V globálu jízdou se baterka dobíjí alťákem+panelem,po dojezdu kdekoli je tedy vždy plná,pak se udržuje do večera a ráno,kdy baterku do večera vybíjela kompresorová lednice a věci okolo se zase dobije a jede se dál.Regulátor není nikdy nijak horký a po zavření stanu jej nechávám puštěný,je v místě kde leží hlavy a kde pokládám žebřík,je tedy vždy ve vzduchu bez kontaktu na lůžkoviny v jednom oknu žebříku. Sjel jsem letos Rumunsko 5tkm v 12 parcích až po moře,včetně SK a Maďarska po cestě. Ta sprcha s čerpadlem by byla fajn,ale zvykli jsme si na jezera,řeky a kempy .Taky mám za sebou deště a i tady stanovina odolává,problém je spíše vydýchání v zavřených vchodech a následná vlhkost,kterou je potřeba vysušit před další jízdou vytažením lůžkovin a matrace na slunce ráno,origo odvětrání je malé v tu chvíli.Lednice je super,ale když se jde na památky v 35°C,tak je potřeba pootevřít okna auta na parkovišti,protože chlazení v takových 50-60°C uvnitř zavřeného auta nemá šanci jet dlouho na slunci.Panel na plocho dodává dostatek energie na její provoz.Co se mi ale stalo ,tak se odlepil panel z přední hrany jízdou po dálnici.Je nalepen celoplošně tuším Mamutem crystal a asi to odlepilo i podkladovou barvu s ním.Taky se propadla laminace nosu stanu a jsou vidět spoje polystyrénu mezi sebou.To budu tedy tmelit,brousit a dávat další nátěr. Jinak se vše osvědčilo na výbornou,není nad pořádnou matraci.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 1495
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Fotovoltaika na střešním stanu.
Paráda, inspriace do Maggioliny
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 13 Odpovědi
- 1096 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od eman
-
- 10 Odpovědi
- 978 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od glottis
-
- 1 Odpovědi
- 1133 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Brumla
-
- 101 Odpovědi
- 12404 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69
-
- 28 Odpovědi
- 4184 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Trosecnik