Provozování LI-FE za mrazu

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
vla
Příspěvky: 1190
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od vla »

Je možno provozovat? Omezení odběru, nelze vůbec provozovat, nelze ani skladovat atd. Pokud lze provozovat do jaké teploty? Co vás k tomuto napadne. Jednalo by se o ostrov, kde mám zatím olovo, rozšíření by se hodilo, řeším jestli olovo-uhlík, nebo life, přinejhorším i li-on. Ohřev atd. je nepřijatelný.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od diablo007 »

K zamyšlení jestli ztráty na olovu nebudou stejně jako ohřev dobře zaizolovane bedny z life
DanoP
Příspěvky: 938
Registrován: stř črc 06, 2016 12:27 pm
Bydliště: Trnava, Slovensko

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od DanoP »

K LiFe - CALB maju v data sheetoch nabijanie len pri teplotach nad 0 C), ale
napriklad A123 (velkost 26650 2,5Ah clanok) nabijaci prud max. 250mA na clanok pri teplotach pod 0C, vybijanie neobmedzene v rozsahu -30 + 50C). Takze treba pozriet datasheet ku konkretnemu typu.
1,77kWp monokryštál + Fangpusun MPPT 150/45, 1,6kWp +Victron MPPT 250/60, 2xStuder XTM4048 + 25kWh LiFePO4, vlastny monitoring na https://www.mms-softec.sk/pip/
lubomirz
Příspěvky: 444
Registrován: ned kvě 31, 2020 5:25 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od lubomirz »

spravne.

Pri vyssich prudoch dochadza k tzv. "lithium plating" teda nezvratnemu naneseniu lithioveho prasku na anodu. Tym sa zvysuje vnutorny odpor clanku, straca kapacitu lebo sa zabranuje prestupu atomov.

Ked si zoberes akym hrozne malym prudom mozes nabijat lithium a kolko mas slnka v zimnych mesiacoch (par hodin denne, od deviatej do tretej), znamena to ze ten clanok vlastne nikdy plne nenabijes. Podla odberu ho vzdy budes trieskat az uplne naspodok - a bude treba extremne extremne dobry BMS aby sa volaco horsie nestalo, nikdy ho nedostanes navrch, no neznie to dobre.

Nejaku formu ohrevu potrebujes :) V tomto ma olovo zlahka navrch, i ked so svojimi specifickymi problemami pri -10, -20...
vla
Příspěvky: 1190
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od vla »

Není to auto, je to ostrov, klidně může být týden v mrazu bez ohřevu, protože by se stejně nakonec ohřevem vybila. Jde o to jestli obecně snesou mráz při skladování, případně nepatrném nabíjení (panely v našich zimách) zpravidla moc nedají a mírném vybíjení. Šlo prakticky o osvětlení a nějaká drobná elektronika. Pokud má někdo zkušenosti v takovýchto podmínkách s uvedeným provozem rád si je přečtu. Samozřejmě může se stát, že po týdnech zatažena vysvitne sluníčko a začne se nabíjet zmrzlá baterka, jak to proběhne, zničí se při tom, nebo než se ohřeje bude mít velký vnitřní odpor a pak už to bude Ok? Prostě zkušenosti LI-FE + zimní rekreační provoz. Klidně bych pro toto preferoval olovo, jenže v mrazu má podstatně nižší kapacitu a když to zahrnu do úvah už vlastně ani není levnější než Li-FE takže se pokouším ujasnit si možnosti.
Nemám rád tenhle stát.
vla
Příspěvky: 1190
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od vla »

Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)
Nemám rád tenhle stát.
Vláďa
Příspěvky: 63
Registrován: sob říj 20, 2012 9:22 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od Vláďa »

Dělal jsem zařízení, kde z baterky běží měřící ústředna s dálkovým přenosem. https://vaelektronik.cz/epd160rd.html
Baterka LiFePO4 24V 12 Ah, ústředna si vezme cca 6W. Za normálních podmínek si EPD vytvoří dostatek energie pro dobíjení baterky z bludných proudů a uživí i ohřev baterky. Jenže u některých zařízení se baterka skoro nedobíjela. Tak se doplnil FV panýlek 20W a zavedlo se zapínání měřící ústředny jen párkrát za den na 5 minut.
Baterie se dobíjí takto: Pokud je dobíjecí proud menší, než 0,1C, baterie se pouze dobíjí bez ohledu na teplotu. Pokud je k dispozici proud větší a teplota pod +5 st, baterie se dobíjí 0,1C zbylým výkonem se ohřívá. Pokud se ohřeje nad +5 st, proudové omezení se zvedne na 0,5C. Četnost zapínání zátěže se přizpůsobuje stavu nabití baterie. Trvale běží jen procesor (cca 1 mA), který to řídí. Už to přežilo dvě zimy a vypadá to, že baterky drží.
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od diablo007 »

vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)
Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní
josse
Příspěvky: 1147
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od josse »

diablo007 píše:
vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)
Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní
Se zeptejte po zimě, jestli jsem musel přitopit...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od rob.brno »

Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
josse
Příspěvky: 1147
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od josse »

rob.brno píše:Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
Nabíjení v mrazu je to poslední co LiIon Aku může udělat, pak už jen odvézt k recyklaci.

Při vyšších teplotách kromě nabíjení to snižuje životnost věkovou. Vyšší teploty při krátkém nabíjení svědčí povrchu elektrod.

V autě bych kopíroval Teslu(ohřev při nabíjení), doma se snažím držet je v nižší stabilní teplotě, zatím měli nejméně kolem 10°C, nejvíce kolem 18°C jestli si správně pamatuju. Uvidíme jestli i ty horní články zdržím nad +5°C.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od rob.brno »

Zajímavý článek o chování Li-aku za mrazu:
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru

Z článku vyplývá fatální problém lifepo provozovaného při nízkých teplotách. Jeho provozování už při -5st jej nenávratně likviduje.
vla
Příspěvky: 1190
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od vla »

Asi špatně čtu, ale dle mě veškeré testy jsou dělané na li-on a ne li-fe, takže tvé jasné selhávání li-fe tam nějak nevidím.
Nemám rád tenhle stát.
Matess
Příspěvky: 1524
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od Matess »

čteš špatně... je to liion, life, lto. Jestli z toho lze dělat závěr a říct že to platí pro všechny life nějak nevím.
Martin P
Příspěvky: 583
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od Martin P »

Co jsem tam četl lifepo4 dopadlo nejhůř- 50%kapacity fuč
Z vlastní zkušenosti musím uznat že to odpovídá. Mé první lifepo4 baterie byly od uživatele, který je měl ve stodole a v zimě mu zmrzly. Kapacitu měly tak 50 až 60%, proudová zatížitelnost byla tak 20A. A to se jednalo o 200Ah Winstony.
Můj závěr je tedy naprosto jasný a jednoznačný- lifepo4 do mrazu nepatří!!!
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3364
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od marko250 »

Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.Jako popření marketingového lhaní o parametrech pro lepší prodej dobrý no,to vyvrátil.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od fukuši »

Shodou okolnosti jsem dělal cca měsíc zpět jak bylo kolem dne cca 0 stupnů test dojezdu u el.ktm a šlo to z 22km v lete tak na 17km jako nebylo to uplně vybite ale už to omezilo výkon tak to vypadá v lete 32km zima 24km verze 2,6kW/h.
Baterie 72S5P Li on 18650 2Ah (360ks).No dnes 9 stupnu a dojezd 18,5km po omezeni výkonu.Tak nevím jestli se to v lete vráti na těch 22.
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od rob.brno »

marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.
Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od brin »

Kazda je borec, mluvil jsem s ním docela dlouho po telefonu o baterkách a co plánuje. Jinak málokdo ví, že pokud potřebuje jednorázově navýšit kapacitu baterií a neřeší jejich životnost, lze je ždímat opravdu hustě. Třeba moderní lionky lze nabíjet klidně na 4,6 V a vybíjet do 2,5 V. Sice je to rychle oddělá, ale navýšíte tak dočasně jejich kapacitu až o 20 %. Je to super pro jednorázové záležitosti jako závody apod.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3364
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvek od marko250 »

rob.brno píše:
marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.
Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.
A k čemu tedy ten test byl,k poznání že štítky výrobce lžou?To víme všichni tady,kdyby provedl provozní test dle kolen napětí, tak by to pro nás mělo vypovídající hodnotu.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek