Provozování LI-FE za mrazu
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Provozování LI-FE za mrazu
Je možno provozovat? Omezení odběru, nelze vůbec provozovat, nelze ani skladovat atd. Pokud lze provozovat do jaké teploty? Co vás k tomuto napadne. Jednalo by se o ostrov, kde mám zatím olovo, rozšíření by se hodilo, řeším jestli olovo-uhlík, nebo life, přinejhorším i li-on. Ohřev atd. je nepřijatelný.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 3204
- Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
- Bydliště: Vyškov
Re: Provozování LI-FE za mrazu
K zamyšlení jestli ztráty na olovu nebudou stejně jako ohřev dobře zaizolovane bedny z life
-
- Příspěvky: 944
- Registrován: stř črc 06, 2016 12:27 pm
- Bydliště: Trnava, Slovensko
Re: Provozování LI-FE za mrazu
K LiFe - CALB maju v data sheetoch nabijanie len pri teplotach nad 0 C), ale
napriklad A123 (velkost 26650 2,5Ah clanok) nabijaci prud max. 250mA na clanok pri teplotach pod 0C, vybijanie neobmedzene v rozsahu -30 + 50C). Takze treba pozriet datasheet ku konkretnemu typu.
napriklad A123 (velkost 26650 2,5Ah clanok) nabijaci prud max. 250mA na clanok pri teplotach pod 0C, vybijanie neobmedzene v rozsahu -30 + 50C). Takze treba pozriet datasheet ku konkretnemu typu.
1,77kWp monokryštál + Fangpusun MPPT 150/45, 1,6kWp +Victron MPPT 250/60, 2xStuder XTM4048 + 25kWh LiFePO4, vlastny monitoring na https://www.mms-softec.sk/pip/
-
- Příspěvky: 444
- Registrován: ned kvě 31, 2020 5:25 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
spravne.
Pri vyssich prudoch dochadza k tzv. "lithium plating" teda nezvratnemu naneseniu lithioveho prasku na anodu. Tym sa zvysuje vnutorny odpor clanku, straca kapacitu lebo sa zabranuje prestupu atomov.
Ked si zoberes akym hrozne malym prudom mozes nabijat lithium a kolko mas slnka v zimnych mesiacoch (par hodin denne, od deviatej do tretej), znamena to ze ten clanok vlastne nikdy plne nenabijes. Podla odberu ho vzdy budes trieskat az uplne naspodok - a bude treba extremne extremne dobry BMS aby sa volaco horsie nestalo, nikdy ho nedostanes navrch, no neznie to dobre.
Nejaku formu ohrevu potrebujes V tomto ma olovo zlahka navrch, i ked so svojimi specifickymi problemami pri -10, -20...
Pri vyssich prudoch dochadza k tzv. "lithium plating" teda nezvratnemu naneseniu lithioveho prasku na anodu. Tym sa zvysuje vnutorny odpor clanku, straca kapacitu lebo sa zabranuje prestupu atomov.
Ked si zoberes akym hrozne malym prudom mozes nabijat lithium a kolko mas slnka v zimnych mesiacoch (par hodin denne, od deviatej do tretej), znamena to ze ten clanok vlastne nikdy plne nenabijes. Podla odberu ho vzdy budes trieskat az uplne naspodok - a bude treba extremne extremne dobry BMS aby sa volaco horsie nestalo, nikdy ho nedostanes navrch, no neznie to dobre.
Nejaku formu ohrevu potrebujes V tomto ma olovo zlahka navrch, i ked so svojimi specifickymi problemami pri -10, -20...
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Není to auto, je to ostrov, klidně může být týden v mrazu bez ohřevu, protože by se stejně nakonec ohřevem vybila. Jde o to jestli obecně snesou mráz při skladování, případně nepatrném nabíjení (panely v našich zimách) zpravidla moc nedají a mírném vybíjení. Šlo prakticky o osvětlení a nějaká drobná elektronika. Pokud má někdo zkušenosti v takovýchto podmínkách s uvedeným provozem rád si je přečtu. Samozřejmě může se stát, že po týdnech zatažena vysvitne sluníčko a začne se nabíjet zmrzlá baterka, jak to proběhne, zničí se při tom, nebo než se ohřeje bude mít velký vnitřní odpor a pak už to bude Ok? Prostě zkušenosti LI-FE + zimní rekreační provoz. Klidně bych pro toto preferoval olovo, jenže v mrazu má podstatně nižší kapacitu a když to zahrnu do úvah už vlastně ani není levnější než Li-FE takže se pokouším ujasnit si možnosti.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: sob říj 20, 2012 9:22 am
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Dělal jsem zařízení, kde z baterky běží měřící ústředna s dálkovým přenosem. https://vaelektronik.cz/epd160rd.html
Baterka LiFePO4 24V 12 Ah, ústředna si vezme cca 6W. Za normálních podmínek si EPD vytvoří dostatek energie pro dobíjení baterky z bludných proudů a uživí i ohřev baterky. Jenže u některých zařízení se baterka skoro nedobíjela. Tak se doplnil FV panýlek 20W a zavedlo se zapínání měřící ústředny jen párkrát za den na 5 minut.
Baterie se dobíjí takto: Pokud je dobíjecí proud menší, než 0,1C, baterie se pouze dobíjí bez ohledu na teplotu. Pokud je k dispozici proud větší a teplota pod +5 st, baterie se dobíjí 0,1C zbylým výkonem se ohřívá. Pokud se ohřeje nad +5 st, proudové omezení se zvedne na 0,5C. Četnost zapínání zátěže se přizpůsobuje stavu nabití baterie. Trvale běží jen procesor (cca 1 mA), který to řídí. Už to přežilo dvě zimy a vypadá to, že baterky drží.
Baterka LiFePO4 24V 12 Ah, ústředna si vezme cca 6W. Za normálních podmínek si EPD vytvoří dostatek energie pro dobíjení baterky z bludných proudů a uživí i ohřev baterky. Jenže u některých zařízení se baterka skoro nedobíjela. Tak se doplnil FV panýlek 20W a zavedlo se zapínání měřící ústředny jen párkrát za den na 5 minut.
Baterie se dobíjí takto: Pokud je dobíjecí proud menší, než 0,1C, baterie se pouze dobíjí bez ohledu na teplotu. Pokud je k dispozici proud větší a teplota pod +5 st, baterie se dobíjí 0,1C zbylým výkonem se ohřívá. Pokud se ohřeje nad +5 st, proudové omezení se zvedne na 0,5C. Četnost zapínání zátěže se přizpůsobuje stavu nabití baterie. Trvale běží jen procesor (cca 1 mA), který to řídí. Už to přežilo dvě zimy a vypadá to, že baterky drží.
-
- Příspěvky: 3204
- Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
- Bydliště: Vyškov
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jinívla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil.
-
- Příspěvky: 1194
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Se zeptejte po zimě, jestli jsem musel přitopit...diablo007 píše:Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jinívla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- Příspěvky: 976
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
-
- Příspěvky: 1194
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Nabíjení v mrazu je to poslední co LiIon Aku může udělat, pak už jen odvézt k recyklaci.rob.brno píše:Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
Při vyšších teplotách kromě nabíjení to snižuje životnost věkovou. Vyšší teploty při krátkém nabíjení svědčí povrchu elektrod.
V autě bych kopíroval Teslu(ohřev při nabíjení), doma se snažím držet je v nižší stabilní teplotě, zatím měli nejméně kolem 10°C, nejvíce kolem 18°C jestli si správně pamatuju. Uvidíme jestli i ty horní články zdržím nad +5°C.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- Příspěvky: 976
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Zajímavý článek o chování Li-aku za mrazu:
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru
Z článku vyplývá fatální problém lifepo provozovaného při nízkých teplotách. Jeho provozování už při -5st jej nenávratně likviduje.
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru
Z článku vyplývá fatální problém lifepo provozovaného při nízkých teplotách. Jeho provozování už při -5st jej nenávratně likviduje.
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Asi špatně čtu, ale dle mě veškeré testy jsou dělané na li-on a ne li-fe, takže tvé jasné selhávání li-fe tam nějak nevidím.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 1760
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
čteš špatně... je to liion, life, lto. Jestli z toho lze dělat závěr a říct že to platí pro všechny life nějak nevím.
-
- Příspěvky: 632
- Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
- Lokalita: Havlíčkův Brod
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 19845
- Kapacita baterie [kWh]: 66
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Co jsem tam četl lifepo4 dopadlo nejhůř- 50%kapacity fuč
Z vlastní zkušenosti musím uznat že to odpovídá. Mé první lifepo4 baterie byly od uživatele, který je měl ve stodole a v zimě mu zmrzly. Kapacitu měly tak 50 až 60%, proudová zatížitelnost byla tak 20A. A to se jednalo o 200Ah Winstony.
Můj závěr je tedy naprosto jasný a jednoznačný- lifepo4 do mrazu nepatří!!!
Z vlastní zkušenosti musím uznat že to odpovídá. Mé první lifepo4 baterie byly od uživatele, který je měl ve stodole a v zimě mu zmrzly. Kapacitu měly tak 50 až 60%, proudová zatížitelnost byla tak 20A. A to se jednalo o 200Ah Winstony.
Můj závěr je tedy naprosto jasný a jednoznačný- lifepo4 do mrazu nepatří!!!
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.Jako popření marketingového lhaní o parametrech pro lepší prodej dobrý no,to vyvrátil.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 356
- Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Shodou okolnosti jsem dělal cca měsíc zpět jak bylo kolem dne cca 0 stupnů test dojezdu u el.ktm a šlo to z 22km v lete tak na 17km jako nebylo to uplně vybite ale už to omezilo výkon tak to vypadá v lete 32km zima 24km verze 2,6kW/h.
Baterie 72S5P Li on 18650 2Ah (360ks).No dnes 9 stupnu a dojezd 18,5km po omezeni výkonu.Tak nevím jestli se to v lete vráti na těch 22.
Baterie 72S5P Li on 18650 2Ah (360ks).No dnes 9 stupnu a dojezd 18,5km po omezeni výkonu.Tak nevím jestli se to v lete vráti na těch 22.
-
- Příspěvky: 976
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatérmarko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.
V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!
Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Kazda je borec, mluvil jsem s ním docela dlouho po telefonu o baterkách a co plánuje. Jinak málokdo ví, že pokud potřebuje jednorázově navýšit kapacitu baterií a neřeší jejich životnost, lze je ždímat opravdu hustě. Třeba moderní lionky lze nabíjet klidně na 4,6 V a vybíjet do 2,5 V. Sice je to rychle oddělá, ale navýšíte tak dočasně jejich kapacitu až o 20 %. Je to super pro jednorázové záležitosti jako závody apod.
-
- Příspěvky: 3409
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
A k čemu tedy ten test byl,k poznání že štítky výrobce lžou?To víme všichni tady,kdyby provedl provozní test dle kolen napětí, tak by to pro nás mělo vypovídající hodnotu.rob.brno píše:Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatérmarko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.
V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!
Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
od RRR » » v Legislativa a právo
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
- 129 Odpovědi
- 55804 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od daffyx
-