Včelí ostrov

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
leibor
Příspěvky: 8
Registrován: pon pro 07, 2020 10:53 am

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od leibor »

marsal64 píše:
Měl jsem doma zrovna jednu zbytečnou Carspu 24V/230V, tak jsem mu ji do systému přidal, aby si kamarád mohl občas měnič zapnout pouštět ruční nářadí.
Velká spokojenost.
Pak (aniž by mi samozřejmě cokoli řekl) došlo ke změně strategie: zapojil tam čerpadýlko nikoli na 24V, ale na 230V, když už tam ten měnič je, že ano. Vlastní spotřeba měniče pak do měsíce spolehlivě odrovnala baterky.
Tak jen varuji před něčím podobným ;-).
A právě proto byl uplně prvotní návrh tak přestřelený (jak se divil vlkazajac s marko250), z důvodu využití i k jinému účelu, dle potřeby. Co si budem... ono to začne asi každého dřív nebo později svádět. Bude si muset říct sám, co od toho všechno čeká a kolik chce investovat. Zároveň byt ale připravený na to, že neuváženým ždímáním pošle baterky do olověného nebe. :D
FRSO
Příspěvky: 2410
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od FRSO »

leibor píše:
Zitra se rozhodne, ono totiž ani já nejsu investor, ale kámoš. Pokud opravdu bude chtět pouze trochu světla a medomet, tak bych to nakonec asi víc zeštíhlil.
Myslím, že jedna 230Ah Bannerka s PWM regulátorem a jedním panelem by to asi mohlo nakonec zpravit. Ono bude dost času na to, aby se naládovala do dalšího použití a navíc, když se trefí zrovna slunečný den, tak by to ani nijak zásadně nemusela pocítit.
Je fakt zbytečné do toho asi víc investovat, když to využití bude takřka nulové.
Su rád za každý postřeh, co tu padl. Nemám s ostrovem žádné zkušenosti, takže to bude případně prvotina. Buď si nabijeme hubu a upravovalo by se nebo to bude fungovat. :)
No Banner Energy Bull bych tam nedával pokud chce údržbové olovo, ale dal bych Vartu 232Ah, ta je daleko lepší když už.
http://www.otos.cz/trakcni-baterie/vart ... ah-300232/
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
leibor
Příspěvky: 8
Registrován: pon pro 07, 2020 10:53 am

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od leibor »

FRSO díky za tip, tuto Vartu sem nějak přehlédl.
FRSO
Příspěvky: 2410
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od FRSO »

A nebo pak LIFEPO4 120Ah od místního člena skoro za stejnou cenu jako ty Varty, ale pak k tomu ještě to hlídání-balancer, BMS a jiný MPPT regulátor a jsme zase trochu výše s cenou. :D
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
leibor
Příspěvky: 8
Registrován: pon pro 07, 2020 10:53 am

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od leibor »

Na ty LIFEPO4 sem tu už taky natrefil, ale jak píšeš, ty serepetičky kolem už zvyšují cenu, takže to bych to viděl na to olovo :D
FRSO
Příspěvky: 2410
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od FRSO »

leibor píše:
Na ty LIFEPO4 sem tu už taky natrefil, ale jak píšeš, ty serepetičky kolem už zvyšují cenu, takže to bych to viděl na to olovo :D
Jj, bylo by to o cca 3k dražší jak ty zaplavené Varty.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od vlkazajac »

Táto téma sa stáva encyklopedickou, ako mnohé iné. Asi je to objektívne a nedá sa tomu zabrániť, zvlášť keď sa zadanie výrazne pozmeňuje.

Potom ale, aby som vyvážil FRSOvo smerovanie témy, sa musím opýtať - prečo pri zjavne najnenáročnej FVE sa dostávame k drahým batériam, keď logicky, by sme mali voliť lacné riešenia - obyčajné komerčné bezúdržbové štartovačky do osobných alebo aj nákladných vozidiel. Veď tam vydržia aj 12 rokov a stoja cca 0,8 EUR / Ah / 12 V a vydržia v aute premnohé cykly, dlhé stavy podbitia.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
FRSO
Příspěvky: 2410
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od FRSO »

Já se stále snažím vždy nabídnout to nejlepší co je na trhu za nejlevnější variantu, ta startovací stojí cca 60% a více oproti trakční s více cykly, apropo já po zkušenostech na chatách už nedávám ani ty Varty, protože si nebyli schopní ani zkontrolovat destilku a dolít aku. Takže už jen Hopecke, nebo LIFEPO4 bloky z CZ.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
leibor
Příspěvky: 8
Registrován: pon pro 07, 2020 10:53 am

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od leibor »

vlkazajac má recht, asi už bych to víc nerozmazával od tématu. Radu a směřování sem dostal. Zamýšlená instalace má jasně dané primární využití a taky má stát co nejmíň, klasika. Takže pokud nebude požadavek na větší výkon, držel bych se při zemi a zůstal asi u poslední varianty, ale šáhl bych možná po zmiňované Vartě. Cenově vyjde zjevně o něco líp. Jen k tomu teda ještě jeden dotaz. V tomto případě by to asi chtělo ještě balancér, je tak?
FRSO
Příspěvky: 2410
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od FRSO »

leibor píše:
vlkazajac má recht, asi už bych to víc nerozmazával od tématu. Radu a směřování sem dostal. Zamýšlená instalace má jasně dané primární využití a taky má stát co nejmíň, klasika. Takže pokud nebude požadavek na větší výkon, držel bych se při zemi a zůstal asi u poslední varianty, ale šáhl bych možná po zmiňované Vartě. Cenově vyjde zjevně o něco líp. Jen k tomu teda ještě jeden dotaz. V tomto případě by to asi chtělo ještě balancér, je tak?
Není potřeba, je to zaplavený aku, tak když se provádí aqualizace cca za týden na 1 hod při 15,3V, tak je to ok, nabíjet na 14,9-15,2V, float na 13,3V dávám a není problém, voda se nijak moc nevypařuje. V návodu je napsáno jak nabíjet.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2244
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od fugas »

vlkazajac píše:
Tisíc názorov, ale zadanie len jedno. Kľúč by som videl v tejto vete :

"Využití v rozmezí červen - říjen (řekněme každý měsíc 1x => cca 5x do roku)."

Žiadny menič, žiadny "expertný" kombajn, žiadny drahý regulátor.
Nuže ,pokud je klíč v této větě tak bych si tam 5x do roka tu baterku přivezl nabitou z domova.Posvítil bych si aku svítilnou / lucernou a víc bych to nehrotil.Jestli se nechci dřít s baterkou ,udělám si káble a během toho vytáčení medu nechám u včelína kloktat auto ,než se zlobit s jedním panelem a PWM regulátorem ;) Protože podobná varianta tu baterku stejně přes zimu zlikviduje až z PWM polezou nuly celé týdny.Takže bude třeba ji sezónně odvážet do vegetačního prostředí.A jestli tam s ní pojedu 2x nebo 5x už je mi v skutku buřt.Jednoduché a ekonomicky to vítězí na plné čáře.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od vlkazajac »

Samozrejme, že taký prístup je možný, aj keď fuj-fuj, žiadne veľké EKO.

Ale nesúhlasím s hrubou demagógiou :
"...baterku stejně přes zimu zlikviduje až z PWM polezou nuly celé týdny...."
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2244
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od fugas »

Vyloučíme variantu s běžícím autem.Nabít baterku ze sítě doma matičku planetu myslím hrubě nepoškodí.Diskuze se totiž dostala na rozcestí.Jedna cesta vede k ostrůvku za primárním účelem vytáčení medu.Ta druhá pak k vytáčení medu s primárním účelem minimálních nákladů.
S diskuzí o PWM bychom šli OT.Jen jsem chtěl říci že jsem také začínal s jedním panelem na PWM jako mnozí jiní.Proto si na ty nuly vzpomínám.

EDIT: Po dědovi mám medomet na kliku.Běží to nejlíp na řízek a dvě pivka :D
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
PavelR
Příspěvky: 3349
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od PavelR »

Já bych na to šel od lesa.
Taková 780Wp FVe by na včelíně věčne nevyráběla tedy krom těch 5x do roka prací kolem - to je prostě škoda.
Nainstaloval bych FVE (klidně větší) domů - třeba přímej ohřev bojleru (tam se to amortizuje nejlépe), nebo by taková malá fve mohla napájet třeba světelný okruhy atp. A baterie nabité bych si s sebou 5x do roka přivezl.

Energy bull za 8k je naprostej olověněj nesmysl - to je 16k - je tady na foru nabídka na modré lifepo kde jestli si dobře pamatuji vychází cena na cca 4k za kwh. Taková baterie nebude moc velká a na dopravu lehčí než volovo. A bude mít 90% využitelných za stejný prachy. O životnosti nemluvím.

Pokud jezdíš nějakým pikapem nebo dodávkou tak je to absolutně bez problému. Nabiju, odpojím, přepnu na DS to co to krmí, naložím rudlem do auta a jedu ke včelám. Fyzicky to jde udělat kompaktní do jednoho plechového rozvaděče komplet i s měničem.
Panely můžou přitom dál nahřívat bojlery na přímo ...
leibor
Příspěvky: 8
Registrován: pon pro 07, 2020 10:53 am

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od leibor »

Hned na začátku sem se zmínil o pominutí ekonomické stránky věci. O tom nemá smysl moc diskutovat. Říkal sem mu, že jednodušší a levnější bude buď elektrocentrála nebo si vozit nabité aku se sebou, jak psal fugas a PavelR. Z nějakého důvodu by ale proste chtěl ostrov.
Při troše štěstí se mně možná podaří ještě sehnat (grátis) nějaké vyřazené FV panely (225-240WP) z elektráren, které mají třeba lehký Hotspot nebo odpálenou diodu/y. Nějaký drobný elektroinstalační matroš se možná taky podaří sehnat grátis. Pak už se ekonomická stránka věci začíná lepšit. Jak už sem ale psal, konečné rozhodnutí není na mě. Já sem potřeboval poradit a nasměrovat od vás, co máte s ostrovem nějaké zkušenosti. Já je zatím nemám a doufám, že začnu pomáli ale jistě sbírat. Člověk nikdy neví, kdy se to může hodit a trochu si v budoucnu ulevit od sítě :)
xmasin
Příspěvky: 1767
Registrován: čtv čer 28, 2012 9:45 pm

Re: Včelí ostrov

Nový příspěvek od xmasin »

Tady http://solar-elektro.cz/?sidx=0&br=&catg=3221&sort= jsem narazil na výprodej měničů, za rozumné peníze se nechá sehnat dostatečně výkoný měnič.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek