Přestavba P106 na Li-Ion

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ResHacker »

Ahoj kluci, pomalu a jistě po kousíčkách pokračuju se stavbou akumulátoru v panelákových podmínkách, neni to sranda, málo místa, každou chvíli brečí mrně, no nebudu to víc rozvádět :D
Chtěl jsem vás poprosit, čumim na to jako i****t už pěknou chvíli a přemýšlím, jestli by ty baterky nešlo nějak přeházet - prostorově asi už ne, na patro jich takto dostanu 39 a to je asi nej řešení, ale spíš jak ideálně je pootáčet terminálama tak, aby bylo co nejmíň propojek a byly co nejjednodušší. Já už fakt nevim :D Přikládám nástřel, jak jsem to vymyslel, je tam i jeden nevyplněnej, kdyby někoho napadlo, jak to vylepšit... moc děkuju!
battery layout.png
Jo a edit - tahle konkrétní část má bejt zapojená jako 13s3p
edit2: mám k dispozici jak měděnou pásovinu na pevný propojky, tak počítám i s těmi kabelovými v případě nutnosti..
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Pawel
Příspěvky: 870
Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Pawel »

Omlouvám se za kvalitu.
Přílohy
zapojení.png
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ResHacker »

Děkuju, kvalita je v pohodě, ale já potřebuju mít paralelně vždycky 3 články a tyto trojice pospojovat do série, už právě jen kvuli balancerům, kterých mám pro uvedený pack 13ks.
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Pawel
Příspěvky: 870
Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Pawel »

Jasný na to jsem zapomněl. Ještě na to kouknu.
kodl69
Příspěvky: 7670
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od kodl69 »

a nešlo by ty baterky všechny otočit tak, jak jsou ty dvě napravo? potom by to asi vyšlo na menší počet propojek.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ota »

Ja bych to zapojil tak jak radí Pawel. Riziko ztrát na propojkách, chyby nebo nechtěného zkratu je menší. Trojice o stejném potenciálu pak pospojoval tenčím vodičem (třeba 6mm2) protože mezi články potečou relativně malé vyrovnávací proudy.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ResHacker »

kodl69 píše:
a nešlo by ty baterky všechny otočit tak, jak jsou ty dvě napravo? potom by to asi vyšlo na menší počet propojek.
Heleď nešlo, jsem hodně limitovanej prostorem v těch 3 boxech, co tohle autíčko má a baterek tam musim vměstnat celkem 120. Čili to vychází do největšího boxu 2x39=78, do středního 20+19=39 a do nejmenšího dám poslední 3 kousky. Zkoušel jsem různý možnosti orientace, ale takle jich tam dostanu nejvíc. Ta malůvka není úplně nejpřesnější, ale zhruba odpovídá. Pokud by přeci jen pochybnosti byly, mohu to přesně okótovat a rozměry článků též dodat.
ota píše:
Ja bych to zapojil tak jak radí Pawel. Riziko ztrát na propojkách, chyby nebo nechtěného zkratu je menší. Trojice o stejném potenciálu pak pospojoval tenčím vodičem (třeba 6mm2) protože mezi články potečou relativně malé vyrovnávací proudy.
Pawel ale radí vytvořit 3 sériové stringy a pak je ve finále spojit paralelně, to mě problém neřeší. Opravdu už jen kvůli balancerům to musim zapojit takto - podobně, jako to mám doma na elektrárně. Anebo jsem tě nepochopil? Jeden pokusnej spoj Cu propojka - terminál jsem udělal. Podotýkám, že bez nějakého obroušení a srovnání povrchů, bez elektrovodné vazelíny, lehce dotaženo... Spoj takto při ss zatížení 15A vykazoval přechoďák 0,1mOhm (napětí 1,5mV), bylo to sotva měřitelné.. Toho se tedy úplně nebojím, jen je samozřejmě potřeba vše pořádně podotahovat.. asi by to chtělo i lepidlo na závity pro jistotu...
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Pawel
Příspěvky: 870
Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Pawel »

Šlo by doplnit ty rozměry.
josse
Příspěvky: 1194
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od josse »

ResHacker píše:
ota píše:
Ja bych to zapojil tak jak radí Pawel. Riziko ztrát na propojkách, chyby nebo nechtěného zkratu je menší. Trojice o stejném potenciálu pak pospojoval tenčím vodičem (třeba 6mm2) protože mezi články potečou relativně malé vyrovnávací proudy.
Pawel ale radí vytvořit 3 sériové stringy a pak je ve finále spojit paralelně, to mě problém neřeší. Opravdu už jen kvůli balancerům to musim zapojit takto - podobně, jako to mám doma na elektrárně. Anebo jsem tě nepochopil? Jeden pokusnej spoj Cu propojka - terminál jsem udělal. Podotýkám, že bez nějakého obroušení a srovnání povrchů, bez elektrovodné vazelíny, lehce dotaženo... Spoj takto při ss zatížení 15A vykazoval přechoďák 0,1mOhm (napětí 1,5mV), bylo to sotva měřitelné.. Toho se tedy úplně nebojím, jen je samozřejmě potřeba vše pořádně podotahovat.. asi by to chtělo i lepidlo na závity pro jistotu...
Balancer stačí jeden, a mezi články v 3P konfiguraci stačí tenký propoj, jen na balancování. Zkrátí to vysokoproudé propoje. A rozloží celkový proud pod více šroubků, jeden nedotažený hned neznamená stop...

Ale možná neznámé další důležité info z auta a prostoru...

Celkově to má být 45S3P? Líbí se mi to více než 3P a z toho dělat 45S...

Mezi vrstvami (jestli jsem pochopil situaci v autě správně) by pak vedli vždy 3 tlusté kabely, každý 1/3 proudu, a ta 6mm2 by to v případě nedotaženého šroubu zvládla a balancer by možná řekl, kde je problém... Více bezpečné, než jeden vodič 3x větší, kratší propoje.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
Matess
Příspěvky: 1760
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Matess »

v poslednich 2 sloupcich je chyba... je tam spojeno 6 minus polu. Co takhle?
battery layout_matess.png
battery layout_matess.png (130.43 KiB) Zobrazeno 2271 x
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ResHacker »

Pawel píše:
Šlo by doplnit ty rozměry.
Jasně.
battery layout.png
Jen pro jistotu doplnim, baterka má 173x45mm, dále bych rád, aby logicky počet článků v každym "patře" toho packu byl dělitelný 3 - abych nemusel "paralelizovat" články mezi patry. Z toho mi prostě zatím pořád vychází jako nejlepší uspořádání to, které jsem navrhl - má 39článků a je to zároveň max. hodnota, jaké se mi podařilo dosáhnout. Proto jsem dotaz spíš směřoval pouze na jiné možné orientování článků za účelem zjednodušení propojek, ale samozřejmě nebráním se různým jiným zajímavým návrhům. Každopádně moc děkuji za veškeré rady!
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od ResHacker »

[quote="Matess"]v poslednich 2 sloupcich je chyba... je tam spojeno 6 minus polu. Co takhle?

To vypadá dobře a díky za upozornění na chyby! Nějak už jsem byl včera asi dost unavenej... Každopádně ty 3 baterky uplně napravo se mi tam nevlezou, bylo by to šíleně narvaný a deformoval by se ten kryt a to nechci...chci spíš malou fuku, abych tam nacpal ještě nějakej polstr...
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
sonyr
Příspěvky: 27
Registrován: pon srp 06, 2012 8:58 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od sonyr »

Ahoj... Chtěl bych se také zapojit do diskuze.
Já bych chtěl realizovat přestavbu na LifePo4 105Ah. Baterie už tu nabízí více firem. Jde mi jen o to co na to palubní nabíječka... Mam saxo zatím na NICD.. Občas nějaký článek umře a tak mě to už nebaví...Navíc už nemam ani zdroj na tyto baterie. Denně potřebujeme najet do 50km... Je možnost sdílet informace o přestavbě? Nerad bych řešil něco co už někdo řešil... Myslím že narazíš na podobné problémy s lion jako ja s LifePo4... Díky..
Mikel
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Mikel »

sonyr píše:
Ahoj... Chtěl bych se také zapojit do diskuze.
Já bych chtěl realizovat přestavbu na LifePo4 105Ah.
Ahoj,
mohu se zeptat, proc chces prestavbu na LIFEPO4 a ne na Lion?
S Lion muzes dat vyssi kapacitu nebo usetrit misto i hmotnost oproti LIFEPO4.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
sonyr
Příspěvky: 27
Registrován: pon srp 06, 2012 8:58 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od sonyr »

Mikel píše:
sonyr píše:
Ahoj... Chtěl bych se také zapojit do diskuze.
Já bych chtěl realizovat přestavbu na LifePo4 105Ah.
Ahoj,
mohu se zeptat, proc chces prestavbu na LIFEPO4 a ne na Lion?
S Lion muzes dat vyssi kapacitu nebo usetrit misto i hmotnost oproti LIFEPO4.
Co jsem tak dohledával tak mi přijde Lifepo4 finančně i dostupně lépe. Nebo se pletu?
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od youda »

Ano, LiFePo4, ve větších kapacitách, jsou snadno k sehnání. U Liion se články větších kapacit musí pořizovat spíše z elektromobilních bouraček a výrobních zmetků.

Přesto bych pro přestavbu na EV taky volil spíš Liion. Vyjdou levněji v přepočtu na kWh a hlavně mají větší energetickou hustotu.

(V případě Lifepo4 vs Liion je jeden zajímavý fenomén - výroba Lifepo4 článků ve velkých sériích je materiálově levnější, než výroba Liion (NMC, NCA), přesto se Lifepo4 na moloobchodním trhu prodávají dráže.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
sonyr
Příspěvky: 27
Registrován: pon srp 06, 2012 8:58 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od sonyr »

youda píše:
Ano, LiFePo4, ve větších kapacitách, jsou snadno k sehnání. U Liion se články větších kapacit musí pořizovat spíše z elektromobilních bouraček a výrobních zmetků.

Přesto bych pro přestavbu na EV taky volil spíš Liion. Vyjdou levněji v přepočtu na kWh a hlavně mají větší energetickou hustotu.

(V případě Lifepo4 vs Liion je jeden zajímavý fenomén - výroba Lifepo4 článků ve velkých sériích je materiálově levnější, než výroba Liion (NMC, NCA), přesto se Lifepo4 na moloobchodním trhu prodávají dráže.

Takže vyzobávat lion z bouraček... No přijde mi pořád snadnější zakoupení LifePo4...
Nikde jsem velkokapacitní lionky na prodej nenašel... chápu že do menší hmotnosti a velikosti se vejde více Kwh ale pro můj účel... mi budou plně stačit 105ah lifepo4 a to bude pro mě úspora zhruba 200 kg o proti původním nicd o stejné kapacitě. Jen bych chtěl získat někoho zkušenosti s přestavbou abych neřešil už vyřešené problémy.
Mikel
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Mikel »

youda píše:
(V případě Lifepo4 vs Liion je jeden zajímavý fenomén - výroba Lifepo4 článků ve velkých sériích je materiálově levnější, než výroba Liion (NMC, NCA), přesto se Lifepo4 na moloobchodním trhu prodávají dráže.
Zde nemohu souhlasit. I nakup ve velkem ve fabrice je LIFEPO4 vyrazne drazsi nez Lion.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
Mikel
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od Mikel »

sonyr píše:

Takže vyzobávat lion z bouraček... No přijde mi pořád snadnější zakoupení LifePo4...
Nikde jsem velkokapacitní lionky na prodej nenašel... chápu že do menší hmotnosti a velikosti se vejde více Kwh ale pro můj účel... mi budou plně stačit 105ah lifepo4 a to bude pro mě úspora zhruba 200 kg o proti původním nicd o stejné kapacitě. Jen bych chtěl získat někoho zkušenosti s přestavbou abych neřešil už vyřešené problémy.
Proc nezapojit 2P nebo 3P Lion 50Ah nove?
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
sonyr
Příspěvky: 27
Registrován: pon srp 06, 2012 8:58 pm

Re: Přestavba P106 na Li-Ion

Příspěvek od sonyr »

Mikel píše:
sonyr píše:

Takže vyzobávat lion z bouraček... No přijde mi pořád snadnější zakoupení LifePo4...
Nikde jsem velkokapacitní lionky na prodej nenašel... chápu že do menší hmotnosti a velikosti se vejde více Kwh ale pro můj účel... mi budou plně stačit 105ah lifepo4 a to bude pro mě úspora zhruba 200 kg o proti původním nicd o stejné kapacitě. Jen bych chtěl získat někoho zkušenosti s přestavbou abych neřešil už vyřešené problémy.
Proc nezapojit 2P nebo 3P Lion 50Ah nove?
Tak netuším napětí a je nějaká představa o ceně? V Lifepo4 mi to vychází 40x 105ah... Napětí 100-146V myslím... Nevím jak je to s lion?

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek