Správné používání Pb

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Uživatelský avatar
Marcus81
Příspěvky: 374
Registrován: pát dub 28, 2017 8:05 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 16kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30kW Pb
Bydliště: Blízko Senec, SVK

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Marcus81 »

dracekvo píše:
Mě se osvědčilo tam přilejt i kyselinu a udělat z toho normální zaplavenou baterku. Tj. přilejt kyselinu a potom tam lejt destilku tak dlouho, až se na vatě objeví jakoby hladina.
Když sem tam zkoušel lejt jen destilku, tak to nemělo takovej oživovací účinek.
Myslis ze toto by pomohlo aj na zaplavenu baterku? Mam take starsie 12V/120Ah Varty, ako tak drzia napatie ale boli uplne vysusene, dolial som tam iba destilku, ale ked ich nabijem na napatie 14,7V a meram hustomerom,stale su ako keby vybite, plavak sa skoro ani nepohne. :(
Hybrid, 4x260Wp Amerisolar, 6x260Wp Mono CSun, 2x260Wp Aleo, 9x 230Wp JuliSolar, 32x Astronergy 245Wp, 3f-Victron Energy Multiplus 48/5000, 750 Ah trakčná, 800 Ah OPzV stacionarne, 3xMPPT Victron Energy 150/70-Tr, 1xMPPT Victron Energy 150/45-Tr, AC-out Coupling Fronius Symo 4.5-3-M
zatial vsetko vo výstavbe...
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od dracekvo »

Nemám tušení. Do 120Ah už pár litrů padne a jde o to, jeslti to má cenu zkoušet.
Já mám kyselinu zdarma, tak tyto pokusy neřeším.
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od dumi »

Dotaz, pokdu baterii nabjim a oba plynuje v ansorbci, jsou ty plyny korozivni? v garazi mi zrezla spousta zeleznych veci (hrebiky, kovove sterky atd). Mam tam jeste pec na keramiku, tak premyslim jestli je spoustecem vypar z aku, vypar z pece a nebo proste jen vlhkost.

Nejaky zkusenosti?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2417
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od volente »

Ty plyny ne, ale ten neviditelný aerosol kyseliny určitě.
Měl jsem NiCd, tam zase pro změnu koroduje všechno z mědi a jejích slitin.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od dumi »

Jak realne daleko se ten airosol muze dostat od baterii?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2417
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od volente »

Dost daleko, řekl bych v řádu metrů určitě.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
matobabetak
Příspěvky: 534
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od matobabetak »

Taka otázočka, mam daciu čiže Renault motor. Tam nabíja na 13,8V a dosť. Ma aj kubotu traktor b 1220. Na batérie je niečo ako "calcium" a tam nabíja na 14, 8V. Nedávno som zaobstaral auto toyota corolla 1.3 benzín. 12v batérie nabíja na 14,8 V... Motorka suzuki v strom 650, nabíja na 14,2V....
Ked som sa pýtal kolegov tak cez 13,2V sa nedostanú VW touran, Ford galaxii.....
Dacia mala bežnu nežná kovu baterku 8 rokov, kubota ma už 5r a ma 38ah z 40ah,... Je možné aby Japonci držali baterki na vysie napetie ako EÚ auta kvôli životnosti?
[6x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, 10x 1kwh 18650 bloky, total 15kwh, rashberyy pi4, ICC, zaloha kipor 3kw elektrocentrala
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od dumi »

Ne. Primarne jde dnes o emise. Nabijeni baterie je rizeno aby se nabijela.jen z rekuperace kdyz jedes z kopce. Proate se nenabiji porad, ale jen kdyz si auto usmysli, ze ted muze. Vysledek -> neznatelne nizsi realne emise CO2, papirove vyrazne, realne rychlejsi smrt akumulatoru. Takze ve gysledku je to cely jeste mene ekologicke nez to predtim.

Stejne jako system start-stop.... to.je stejna blbost.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
cesta
Příspěvky: 40
Registrován: pát kvě 20, 2016 11:24 am

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od cesta »

Ahoj, mám takový dotaz ohledně přebíjení v absobci. Mám fotovoltaiku ostrov 3 rokem. Už jsem tu kdysi psal v tématu centrály ,dobíjení. Po celou dobu 3 roky udržoval regulátor ( od Victronu) napětí 28,8V v absobci a teď jsem si všimnul, že už tomu tak není a napětí je vždy od 28,85 - 28,98 a někdy i 29V . Jak moc je to špatně pro baterie? Baterie jsou olovo Banner Givc 12 - 230 4ks. Nevím jestli je to chyba regulátoru, nebo to signalizuje, že baterie už nejsou v moc dobré kondici ??? Díky předem za případné odpovědi.

Odesláno z mého Lenovo K33a42 pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od ota »

Ja bych řekl ze je to způsobeno teplotní kompenzací.
Zvýšené napětí odpovídá teplotě okolo 12-15C zatímco nastavených 28,8V je pro 20C.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
cesta
Příspěvky: 40
Registrován: pát kvě 20, 2016 11:24 am

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od cesta »

Aha , no to máš pravdu u baterií je teplota 12 stupňů, díky moc za odpověď.

Odesláno z mého Lenovo K33a42 pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od ota »

Tyto otázky se opakují stále dokola, nic si z toho nedělej.
Na vliv teploty se zapomíná, kdybys měl LiFePO4 tak by ses ptal proč ti stoupnul vnitřní odpor a baterie není schopna dát deklarovaný proud.
Stačí počkat, na jaře se všechno srovná.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od vlkazajac »

Keď by som sa vrátil k podmienkam prevádzky batérie v aute - tam pravdepodobne nikto nepoužíva teplotnú kompenzáciu, ale môžem sa mýliť. ??? Pochvaľoval som si nedávno kvalitu batérií v prvomontáži, tak som sa na detaily bol práve mrknúť. Batéria je vyrobená 16.9.2008, je v prevádzke teda 11,5 roka, štartuje každodenne viackrát a bez zaváhania. Napätie naprázdno aktuálne 12,15 V, po štarte aj pri vyšších otáčkach je na 14,56 V. Teplota 0°C.
Idem starenke pomôcť, pripojím nabíjačku...
batéria 12 rokov_.jpg
Pátram ešte po návode k údržbe, ktorý sa často nedá dohľadať. Tu som milo prekvapený, našiel som :

http://tudorbatt.info/manual.html
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od chatař »

Tož jsem též konečně změřil po čtyřech letech napětí akumulátoru. Multimetr ukázal 12,4V - nic moc řekl bych. Nastartoval jsem, a dobíjecí napětí na volnoběh mám 13,7V. Kolik je v otáčkách to nevím, neměl mi kdo šlápnout na plyn. Začal jsem hledat v příručce k autu, co tam píšou o akumulátoru, jak ho nabíjet a tak. O akumulátor se prý nemám zajímat, je bezúdržbový, je zakázáno ho otvírat a dolévat kyselinu. Případnou výměnu je nutno svěřit specializovanému servisu, protože jeho výměna je složitá. Tak to jsem se uklidnil. Nemusím sahat vůbec na nic, stačí když budu platit. Zlaté "embéčko" :lol:
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
Matess
Příspěvky: 1777
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Matess »

matobabetak píše:
Taka otázočka, mam daciu čiže Renault motor. Tam nabíja na 13,8V a dosť. Ma aj kubotu traktor b 1220. Na batérie je niečo ako "calcium" a tam nabíja na 14, 8V. Nedávno som zaobstaral auto toyota corolla 1.3 benzín. 12v batérie nabíja na 14,8 V... Motorka suzuki v strom 650, nabíja na 14,2V....
Ked som sa pýtal kolegov tak cez 13,2V sa nedostanú VW touran, Ford galaxii.....
Dacia mala bežnu nežná kovu baterku 8 rokov, kubota ma už 5r a ma 38ah z 40ah,... Je možné aby Japonci držali baterki na vysie napetie ako EÚ auta kvôli životnosti?
pokud je to novy motor s technologii start/stop, tak tam se nabijeni reguluje podle zateze motoru. Nejvice se nabiji pri brzdeni motorem, na volnobeh se nabiji tak trosku a pokud clovek zaslapne plyn na podlahu tak se nenabiji a stejne se vypne i klima aby plny vykon sel do kol. Mam to vypozorovane na Dacii s motorem 0.9TCe
Superbaloo
Příspěvky: 16
Registrován: pát zář 01, 2023 10:55 am
Lokalita: Plzeň
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1600
Kapacita baterie [kWh]: 3

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Superbaloo »

Zdravím Všechny,
na fóru jsem našel hromadu informací ohledně nabíjení olova, ale rád bych se ujistil že nabíjím mojí baterku správně. Vlastním klasickou olověnou baterku z kamionu 2x Exide StrongPRO EFB+ 12V 235Ah Full Calcium EFB Low maintenance, je zadeklovaná s centrálním odvodem, ale jde otevřít, změrit hustotu a dolejt vodu. Dle dostupných informací jsem se dočetl že Cal/Cal baterie potřebují obecně vyšší nabíjecí napětí, ale rád bych to ještě prověřil u nějakého odborníka, abych ty baterie udržel co nejdéle v tomto stavu :D Na Axpertu používám nastavení pro Flooded baterie 29,2V/27V, ale elektrolyt nehoustne jak by mel.Dočetl jsem se že Bulk by mohl být až 29,6V možná i víc. Baterku neplánuji moc vybíjet, spíše udržovat. Budu rád za Váš názor, nebo jakékoliv doporučení.
Děkuji, S pozdravem Petr.
Superbaloo
PIP3024GEW, 2xRisen 400Wp, 2xLongi 455Wp
FRSO
Příspěvky: 2409
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od FRSO »

Superbaloo píše:
Zdravím Všechny,
na fóru jsem našel hromadu informací ohledně nabíjení olova, ale rád bych se ujistil že nabíjím mojí baterku správně. Vlastním klasickou olověnou baterku z kamionu 2x Exide StrongPRO EFB+ 12V 235Ah Full Calcium EFB Low maintenance, je zadeklovaná s centrálním odvodem, ale jde otevřít, změrit hustotu a dolejt vodu. Dle dostupných informací jsem se dočetl že Cal/Cal baterie potřebují obecně vyšší nabíjecí napětí, ale rád bych to ještě prověřil u nějakého odborníka, abych ty baterie udržel co nejdéle v tomto stavu :D Na Axpertu používám nastavení pro Flooded baterie 29,2V/27V, ale elektrolyt nehoustne jak by mel.Dočetl jsem se že Bulk by mohl být až 29,6V možná i víc. Baterku neplánuji moc vybíjet, spíše udržovat. Budu rád za Váš názor, nebo jakékoliv doporučení.
Děkuji, S pozdravem Petr.
Tady máš návod na ten aku, skoro až dole na stránce je návod k použití.
https://www.battery.cz/autobaterie-exid ... v--ee2353/
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
Superbaloo
Příspěvky: 16
Registrován: pát zář 01, 2023 10:55 am
Lokalita: Plzeň
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1600
Kapacita baterie [kWh]: 3

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Superbaloo »

Děkuji za rychlou odpověd,
ten návod jsem samozřejmě četl a spoustu dalších :D Většinou jsou dost obecné, typu "baterku nabíjejte nabíječkou a v případě problému se obraťte na servis" :D Treba Banner v datasheetech uvádí ke každému modelu nabíjecí napětí. Pro baterie Cal/Cal nabíjecí napětí 14,8V a 16V pro promíchání elektorlytu, ale podle jiných názorů je to moc. Vypadá to že ta úprava Kalciem není moc rozšířena a nebo to nikdo neřeší..
Superbaloo
PIP3024GEW, 2xRisen 400Wp, 2xLongi 455Wp
Soban
Příspěvky: 3933
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Soban »

Pokud máš k tomu datasheet nastav to podle něho! A pokud se dá doplnit elektrolit (destilka) tak není co řešit.

14.8V bulk 16V eqalizace.
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Vitek
Příspěvky: 1982
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Správné používání Pb

Nový příspěvek od Vitek »

Pro autora: víš o tom že baterka z kamionu není dobrý nápad do solárů? nemá tlusté desky, nevydrží tolik cyklů jako PZS a OPZS, PZB, ano napětí bulk / equalize máš OK, 14,4 - pro bulk taky OK,

jen prostě až ti to za 2 sezony ztratí 50 procent kapacity baterie tak zde nešiř prosím bludy o olověných bateriích.

někdy je olovo vhodnější, jindy ne. záleží, kde kdo jak to používá.
Ahoj VM.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek