Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Valdano
Příspěvky: 842
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 137
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Ta první varianta přes Turkmenistán, Kazachstán, Írán a Turecko a odtud dále do Evropy už byla zprovozněna a první vlak, který jede po této nové trase z Čcheng-tu na jihozápadě Číny do Lodže v Polsku už vyrazil. Takže čas ukáže jak ta trasa bude fungovat.
unicast
Příspěvky: 1677
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 278
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Taky je otázka, kolik takových vlaků lze po té trati týdně protáhnout, včetně kapacity toho trajektu.
Valdano
Příspěvky: 842
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 137
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Na té první zprovozněné trase se jede kompletně jen po souši z Čcheng-tu v Číně nejprve do Kazachstánu, z Kazachstánu do Turkmenistánu a pak přes Írán a Turecko do Bulharska. Z Turecka zřejmě přes podmořský železniční tunel Marmaray v Instambulu směrem do Bulharska a pak dál v Evropě až do Polska. Přesná trasa zatím nikde není uvedena. Přiložený obrázek níže je jen částečný odhad trasy. Kaspické moře se kompletně míjí po souši. Takže se tam dle mého názoru žádný trajekt nepoužívá. Je to trasa kompletně po souši bez trajektu. Trajekt přes Kaspické moře bude použit až u těch dvou zbývajících tras, které teprve budou zprovozněny v budoucnu, ale tato první trasa je bez trajektu.
Přílohy
nova_pravdepodobna_trasa.png
unicast
Příspěvky: 1677
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 278
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Nejede se kompletně po souši. Vždyť už píši o x příspěvků výše, že tam Turkům překáží jezero Van a přes to se stejně musí trajektem, objet to není kudy.
Matess
Příspěvky: 1871
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 186
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

orient express x2
Valdano
Příspěvky: 842
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 137
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »



Podle zdroje a informací z roku 2024 přepravují náklad přes jezero Van dva největší Turecké trajekty Sultan Alpaslan a İdris-i Bitlis. Každý ze zmíněných trajektů má kapacitu 4000 tun nákladu a až 50 vagonů. Jedna cesta jedním směrem přes jezero trvá cca 5 hodin. Podle popisu trajekty na jezeře Van nemají přesně stanovený jízdní řád. Trajektový systém používaný k přepravě vlaků funguje s logikou „odjezd, když je plný“. Takže pokud bychom to vzali tak, že Číňani stihnou vytížit každou jednu cestu, která trvá cca 5 hodin jízda + 1 hodina pauza na vyložení, naložení atd. tak to jsou maximálně 4 jízdy za den krát 2 trajekty tj. celkem 8 jízd za den z toho 4 jedním a 4 druhý směrem. Takže každým směrem by to byly 4 jízdy denně, tj. 200 vagonů denně směrem z Číny do Evropy a 200 vagonů směrem zpátky z Evropy do Číny. Je otázkou jak to mají Čínani s Turkama dohodnuté a jestli do budoucna případně nehodlají zainvestovat i do rozšíření počtu trajektů čímž by se průchodnost z hlediska denně přepravených počtů vagonů mohla zvýšit.
unicast
Příspěvky: 1677
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 278
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Ale nelze zapomenout na to, že se tam vozí i jiné věci, včetně nově obnovené osobní dopravy.

A taky nelze zapomenout na to, že ta trať je z 90 % jednokolejná, neelektrizovaná a vede přes celou řadu horských hřbetů, což samozřejmě snižuje váhové normativy atd. Ano, vše lze investicemi nějak řešit, ale kapacitě Transsibiřské magistrály (ale třeba ani Košicko-bohumínské dráhy nebo trati z Kolína do Děčína) se to ani náhodou nevyrovná. To by musela Čína zainvestovat řádově jinak. Připočtěme si přepojování lokomotiv na hranicích, překládky na ze standardního na široký a zase zpátky na standardní rozchod... No a dojdeme k tomu, že vůči lodní dopravě to je nějak konkurenceschopné snad jen díky Huttiúm a Somálcům.
Valdano
Příspěvky: 842
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 137
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Za posledních 5 let bylo po jezeře Van zmíněnými dvěma největšími trajekty přepraveno 91418 vagónů, 2192631 tun čistého nákladu, 7243 cestujících a 2734 vozidel. Přitom oba trajekty jezdily zatím jenom 2 jízdy denně tj. polovina toho co by za den jezdit mohly. Při vydělení počtem kalendářních dnů za 5 let to dává jen cca 50 vagonů denně. Pokud se počet jízd zdvojnásobí s cílem navýšit především počet přepravovaných vagonů tak by se dalo přiblížit ke 150 vagonům denně. Samozřejmě také záleží jak si to Čínani vyjednali s Turkama a zda s tím spuštěním nové vlakové/kontejnerové trasy Čína/Evropa přes Turecko případně dojde nejen k navýšení počtu jízd denně, ale třeba i k navýšení počtu trajektů a také dalších investic do železniční infrastruktury v Turecku. Pokud je tato trasa pro Čínu důležitá a vypadá to tak, že opravdu je, tak to Čína zřejmě zainvestuje a zřejmě už i z části zainvestovala. Provoz na této trase už byl zahájen a čas ukáže jak bude v reálu průchozí a vytěžovaná. ;)
eman
Příspěvky: 2118
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 217
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Jak je to s těmi podvozky? Široké používá kdo? Vím že Rusáci mají široké, ale jinak nejsem šotouš. :) Jestli je ta trať jednokolejná, tak je to nahouby. Ono obecně je ta přeprava jednosměrná. Mimo odpadu se do Číny snad nic nevozí. Jeden čas měli Číňani problém s kontejnery, které se prázdné hromadily v EU.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Valdano
Příspěvky: 842
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 137
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Podle této mapy rozchodu vlakových kolejí v různých zemích světa používá na té trase rozchod 1435mm Čína, Evropa, Irán a Turecko. Kazachstán a Turkmenistán má 1520mm.
Uživatelský avatar
betmen
Příspěvky: 699
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Reputace: 88
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od betmen »

eman u nas (vacsina europy) ma rozchod 1435mm, postsovietske krajiny vratane ruska, finska, mongolska a este niekto na blizkom vychode ma 1520mm.
potom vynimka je tusim irsko, portugalsko a spanielsko, kde je nieco malo cez 1600mm.

plus jedina dedina na slovensku, ktorá ma elektricku okrem (BA, KE a tatier s rozchodom 1000mm), kde mame rozchod 760mm.
ale to uz je mimo tvojej otazky :)
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
Franta2776
Příspěvky: 3961
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 295

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Nejčastější závady EV a opravy:
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1090
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 181
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Pak nemají ta BEV stát tolik, když i taková blbost jako vypouštěcí šroub stojí 222 Kč, nějaké ségrovky jsou přes stovku atd.
Šroub by 2 kila mohl stát pokud ho někdo bude dělat na zakázku na soustruhu. Ale ne když se to bouchá na jednoúčelovém automatu v tisícovkách.
I když ono to bude asi dělané tak, že to nebude nic konfekčního, ale co model auta, to nějaký speciál. O 3 desetiny jinak velký, aby to byl unikát.

Tipnul bych si, že u těch čínských aut to tak nebude. Že aby dokázali obstát v jejich tvrdé konkurenci a udržet rozumnou cenu, tak prostě budou používat standardizované věci. Takže třeba šroubky M6 a ne M5.87, které se mu tam líp vejdou a konstruktér nad tím nemusí přemýšlet.
vla
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 128
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vla »

Ceny náhradních dílů nemají s realitou nic společného, pokud tě to uklidní výpustný šroub na Renaulta Espace před mnoha lety stál něco přes 400 Kč. A šroub M 6 a samozřejmě i další mají při měření rozměr zhruba o desetinu menší než se jmenují. Takže Ameriku jsi neobjevil.
Nemám rád tenhle stát.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5679
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 703
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Ta 6 v M6 neni prumer, ale dohodnute oznaceni zavitu. Ona je totiz k sroubu i matka a do ni se ten sroub musi dat zasroubovat.
9x19 take nema 9 mm prumer strely ...
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
unicast
Příspěvky: 1677
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 278
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Stejne jako jmenovité napětí 48V není vždycky zrovna 48V, že :)
Mex
Příspěvky: 1090
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 181
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

vla píše: sob bře 15, 2025 6:42 am
Ceny náhradních dílů nemají s realitou nic společného, pokud tě to uklidní výpustný šroub na Renaulta Espace před mnoha lety stál něco přes 400 Kč. A šroub M 6 a samozřejmě i další mají při měření rozměr zhruba o desetinu menší než se jmenují. Takže Ameriku jsi neobjevil.
Jistě, že závit šroubu M6 nemá průměr 6mm. Už minimálně proto, že každý závit je definován nejméně čtyřmi průměry a ke každému průměru ještě příslušnou tolerancí.
Ale je to (jak už správně napsal cipis) standard a norma. Takže šroub M6 jednoho výrobce musí jít zašroubovat do díry M6 jiného výrobce.
Kdežto autaři s oblibou vyrábějí věci s rozměry mimo běžné normy.
No a pak šroub nestojí 20 Kč, ale 222 Kč nebo dokonce 400 Kč jak píšeš ty. A tobě to zřejmě vyhovuje, když to obhajuješ.
Abych předešel slovíčkaření, tak zrovna u toho výpustného šroubu to nebude obyčejný základní šroub, protože tam bude asi magnet na vychytávání kovových špon a podobně. Ale i ten se dá standardizovat a tedy zlevnit.
Já jsem rozhodně neměl v úmyslu objevovat Ameriku. Jen poukazuji ne nelogické chování.

Jsem freelancer a dělám pro různé firmy. Zrovna na začátku března jsem přesně totéž říkal jednodmu svému zákazníkovi, aby si pohlídali, že na jednoúčelové konstrukci, kterou stavěli na kšeft, použili standardizované věci.
No ale oni mají mladého a progresivního konstruktéra, kterého nějaké zkazky starých zbrojnošů přece nezajímají.
Výsledkem je, že on to všechno navrhl ne ze standardních komponent, ale na míru. No a všechno se muselo frézovat na zakázku.

Výsledek? Očekávaný. Místo slušného zisku (který tam reálně rozhodně mohl a měl být) ztráta a ještě nasraný zákazník, protože aby tu ztrátu aspoň trochu minimalizovali, naúčtovali mu víc než bylo v původním návrhu.
Franta2776
Příspěvky: 3961
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 295

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Toto je závada, jak.na staré Avii, kvalita kabeláže asi mizerná:
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
camel1cz
Příspěvky: 809
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Reputace: 55
Lokalita: Lounsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od camel1cz »

Kabelové svazky byl hlavní problém při výrobě Enyaqů v době covidu... Taky sem čekal na svazek.
Počítám, že to nebude náhoda.
5 kVA Axpert King @ 5,67 kWp [3s6p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 5,52 kWp [12x AS 460Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
vla
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 128
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vla »

MEX: jak jsi přišel na to, že ty ceny a rozměry obhajuji, já jen reagoval na tvoje zjištění, které tě zřejmě vyvedlo z míry, jinak by si se snad takovou banalitou nezabýval. Ohledně cen , ceny jsou jaké jsou a ohledně rozměrů šroubu M6, mi tvé sdělení řeklo, že někdo vyrábí šroub M 5,87 a že je to špatně. Tak jsem jen upozornil, že to je nesmysl a je to rozměr šroubu M6.
Nemám rád tenhle stát.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Franta2776, PavelR, Yandex [Bot] a 2 hosti