Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: ned zář 26, 2021 10:09 am


Provozování LI-FE za mrazu

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Další

Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod vla » pon lis 02, 2020 12:27 pm

Je možno provozovat? Omezení odběru, nelze vůbec provozovat, nelze ani skladovat atd. Pokud lze provozovat do jaké teploty? Co vás k tomuto napadne. Jednalo by se o ostrov, kde mám zatím olovo, rozšíření by se hodilo, řeším jestli olovo-uhlík, nebo life, přinejhorším i li-on. Ohřev atd. je nepřijatelný.
Nemám rád tenhle stát.
?
vla
 
Příspěvky: 973
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod diablo007 » pon lis 02, 2020 1:14 pm

K zamyšlení jestli ztráty na olovu nebudou stejně jako ohřev dobře zaizolovane bedny z life
Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 3202
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod DanoP » pon lis 02, 2020 5:56 pm

K LiFe - CALB maju v data sheetoch nabijanie len pri teplotach nad 0 C), ale
napriklad A123 (velkost 26650 2,5Ah clanok) nabijaci prud max. 250mA na clanok pri teplotach pod 0C, vybijanie neobmedzene v rozsahu -30 + 50C). Takze treba pozriet datasheet ku konkretnemu typu.
1770Wp monokryštál + Fangpusun MPPT 150/45 + Studer XTM4048 + 10kWh LiFePO4, vlastny monitoring na https://www.mms-softec.sk/pip/
?
DanoP
 
Příspěvky: 879
Registrován: stř črc 06, 2016 11:27 am
Bydliště: Trnava, Slovensko

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod lubomirz » pon lis 02, 2020 6:50 pm

spravne.

Pri vyssich prudoch dochadza k tzv. "lithium plating" teda nezvratnemu naneseniu lithioveho prasku na anodu. Tym sa zvysuje vnutorny odpor clanku, straca kapacitu lebo sa zabranuje prestupu atomov.

Ked si zoberes akym hrozne malym prudom mozes nabijat lithium a kolko mas slnka v zimnych mesiacoch (par hodin denne, od deviatej do tretej), znamena to ze ten clanok vlastne nikdy plne nenabijes. Podla odberu ho vzdy budes trieskat az uplne naspodok - a bude treba extremne extremne dobry BMS aby sa volaco horsie nestalo, nikdy ho nedostanes navrch, no neznie to dobre.

Nejaku formu ohrevu potrebujes :) V tomto ma olovo zlahka navrch, i ked so svojimi specifickymi problemami pri -10, -20...
?
lubomirz
 
Příspěvky: 444
Registrován: ned kvě 31, 2020 4:25 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod vla » pon lis 02, 2020 7:35 pm

Není to auto, je to ostrov, klidně může být týden v mrazu bez ohřevu, protože by se stejně nakonec ohřevem vybila. Jde o to jestli obecně snesou mráz při skladování, případně nepatrném nabíjení (panely v našich zimách) zpravidla moc nedají a mírném vybíjení. Šlo prakticky o osvětlení a nějaká drobná elektronika. Pokud má někdo zkušenosti v takovýchto podmínkách s uvedeným provozem rád si je přečtu. Samozřejmě může se stát, že po týdnech zatažena vysvitne sluníčko a začne se nabíjet zmrzlá baterka, jak to proběhne, zničí se při tom, nebo než se ohřeje bude mít velký vnitřní odpor a pak už to bude Ok? Prostě zkušenosti LI-FE + zimní rekreační provoz. Klidně bych pro toto preferoval olovo, jenže v mrazu má podstatně nižší kapacitu a když to zahrnu do úvah už vlastně ani není levnější než Li-FE takže se pokouším ujasnit si možnosti.
Nemám rád tenhle stát.
?
vla
 
Příspěvky: 973
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod vla » pon lis 02, 2020 9:56 pm

Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)
Nemám rád tenhle stát.
?
vla
 
Příspěvky: 973
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod Vláďa » pon lis 02, 2020 10:08 pm

Dělal jsem zařízení, kde z baterky běží měřící ústředna s dálkovým přenosem. https://vaelektronik.cz/epd160rd.html
Baterka LiFePO4 24V 12 Ah, ústředna si vezme cca 6W. Za normálních podmínek si EPD vytvoří dostatek energie pro dobíjení baterky z bludných proudů a uživí i ohřev baterky. Jenže u některých zařízení se baterka skoro nedobíjela. Tak se doplnil FV panýlek 20W a zavedlo se zapínání měřící ústředny jen párkrát za den na 5 minut.
Baterie se dobíjí takto: Pokud je dobíjecí proud menší, než 0,1C, baterie se pouze dobíjí bez ohledu na teplotu. Pokud je k dispozici proud větší a teplota pod +5 st, baterie se dobíjí 0,1C zbylým výkonem se ohřívá. Pokud se ohřeje nad +5 st, proudové omezení se zvedne na 0,5C. Četnost zapínání zátěže se přizpůsobuje stavu nabití baterie. Trvale běží jen procesor (cca 1 mA), který to řídí. Už to přežilo dvě zimy a vypadá to, že baterky drží.
?
Vláďa
 
Příspěvky: 50
Registrován: sob říj 20, 2012 8:22 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod diablo007 » pon lis 02, 2020 11:21 pm

vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)

Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní
Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 3202
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod josse » úte lis 03, 2020 8:36 am

diablo007 píše:
vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)

Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní
Se zeptejte po zimě, jestli jsem musel přitopit...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
?
josse
 
Příspěvky: 1113
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod rob.brno » stř lis 04, 2020 5:10 pm

Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
?
rob.brno
 
Příspěvky: 867
Registrován: sob čer 09, 2012 8:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod josse » stř lis 04, 2020 5:28 pm

rob.brno píše:Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
Nabíjení v mrazu je to poslední co LiIon Aku může udělat, pak už jen odvézt k recyklaci.

Při vyšších teplotách kromě nabíjení to snižuje životnost věkovou. Vyšší teploty při krátkém nabíjení svědčí povrchu elektrod.

V autě bych kopíroval Teslu(ohřev při nabíjení), doma se snažím držet je v nižší stabilní teplotě, zatím měli nejméně kolem 10°C, nejvíce kolem 18°C jestli si správně pamatuju. Uvidíme jestli i ty horní články zdržím nad +5°C.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
?
josse
 
Příspěvky: 1113
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod rob.brno » ned bře 28, 2021 1:17 pm

Zajímavý článek o chování Li-aku za mrazu:
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru

Z článku vyplývá fatální problém lifepo provozovaného při nízkých teplotách. Jeho provozování už při -5st jej nenávratně likviduje.
?
rob.brno
 
Příspěvky: 867
Registrován: sob čer 09, 2012 8:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod vla » ned bře 28, 2021 3:19 pm

Asi špatně čtu, ale dle mě veškeré testy jsou dělané na li-on a ne li-fe, takže tvé jasné selhávání li-fe tam nějak nevidím.
Nemám rád tenhle stát.
?
vla
 
Příspěvky: 973
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod Matess » ned bře 28, 2021 5:13 pm

čteš špatně... je to liion, life, lto. Jestli z toho lze dělat závěr a říct že to platí pro všechny life nějak nevím.
?
Matess
 
Příspěvky: 1126
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod Martin P » ned bře 28, 2021 7:04 pm

Co jsem tam četl lifepo4 dopadlo nejhůř- 50%kapacity fuč
Z vlastní zkušenosti musím uznat že to odpovídá. Mé první lifepo4 baterie byly od uživatele, který je měl ve stodole a v zimě mu zmrzly. Kapacitu měly tak 50 až 60%, proudová zatížitelnost byla tak 20A. A to se jednalo o 200Ah Winstony.
Můj závěr je tedy naprosto jasný a jednoznačný- lifepo4 do mrazu nepatří!!!
S-UPS. Čtyři FV moduly ( východ 4x3/240Wp, jih 3x3/300Wp, západ 3x3/235Wp, východ II 3x3/240Wp =9855Wp). Čtyři regly PCM 60X, tři baterie (první Pb vrla 200Ah, druhá Lifepo 4, nominál 280Ah, třetí Lifepo4, nominál 200Ah). Měnič Victron multiplus 5000VA, vytěžování do bojleru.
?
Martin P
 
Příspěvky: 411
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod marko250 » ned bře 28, 2021 8:55 pm

Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.Jako popření marketingového lhaní o parametrech pro lepší prodej dobrý no,to vyvrátil.
9780kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/12xJinkoSolar 225 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> a MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 2794
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod fukuši » ned bře 28, 2021 10:34 pm

Shodou okolnosti jsem dělal cca měsíc zpět jak bylo kolem dne cca 0 stupnů test dojezdu u el.ktm a šlo to z 22km v lete tak na 17km jako nebylo to uplně vybite ale už to omezilo výkon tak to vypadá v lete 32km zima 24km verze 2,6kW/h.
Baterie 72S5P Li on 18650 2Ah (360ks).No dnes 9 stupnu a dojezd 18,5km po omezeni výkonu.Tak nevím jestli se to v lete vráti na těch 22.
?
fukuši
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod rob.brno » pon bře 29, 2021 7:04 am

marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.


Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.
?
rob.brno
 
Příspěvky: 867
Registrován: sob čer 09, 2012 8:14 am

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod brin » pon bře 29, 2021 10:13 am

Kazda je borec, mluvil jsem s ním docela dlouho po telefonu o baterkách a co plánuje. Jinak málokdo ví, že pokud potřebuje jednorázově navýšit kapacitu baterií a neřeší jejich životnost, lze je ždímat opravdu hustě. Třeba moderní lionky lze nabíjet klidně na 4,6 V a vybíjet do 2,5 V. Sice je to rychle oddělá, ale navýšíte tak dočasně jejich kapacitu až o 20 %. Je to super pro jednorázové záležitosti jako závody apod.
?
brin
 
Příspěvky: 796
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Provozování LI-FE za mrazu

Příspěvekod marko250 » pon bře 29, 2021 11:27 am

rob.brno píše:
marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.


Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.


A k čemu tedy ten test byl,k poznání že štítky výrobce lžou?To víme všichni tady,kdyby provedl provozní test dle kolen napětí, tak by to pro nás mělo vypovídající hodnotu.
9780kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/12xJinkoSolar 225 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> a MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 2794
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín

Další

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'