Jak je to vlastně s údržbou eaut? Jako druhé auto do rodiny mi přijde celkem fajn Renault Zoe, ale zajímá mě, jaké investice můžu očekávat během např. 5 a 10 let?
Odpadne teda vše kolem motoru (svíčky a olej co se mění každý rok či dva, rozvody řekněme co 5 let? Podle nájezdu). Zůstávají nějaké filtry mimo kabiny?
Chápu, že zůstává brzdové obložení a brzdovka co dva roky, časem kotouče (co 5 let?), ale co dál? Řeší se někde reálné provozní náklady elektromobilů?
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [12x AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono]
5 kVA Axpert King II @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
camel1cz píše:Jak je to vlastně s údržbou eaut? .......
Z 80% se brzdí rekuperací. Takže náklady na brzdy oproti fosilu poděl pěti. Opravdu nevím o tom že by některý elektromobilista byl v servise kvůli údržbě. S jednou výjimkou. Jeden shání buď vývěvu pro brzdový posilovač nebo servo na řízení. Ta vývěva je v elektromobilu navíc oproti rakovinometu. Jinak mneme ruce.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
camel1cz píše:Jak je to vlastně s údržbou eaut? .......
Z 80% se brzdí rekuperací. Takže náklady na brzdy oproti fosilu poděl pěti. Opravdu nevím o tom že by některý elektromobilista byl v servise kvůli údržbě. S jednou výjimkou. Jeden shání buď vývěvu pro brzdový posilovač nebo servo na řízení. Ta vývěva je v elektromobilu navíc oproti rakovinometu. Jinak mneme ruce.
Sakra,dajaky ten mesiac do zadu išlo dvojkove punto po defekte motora na vrakač a tam je elektronicke servo riadenia,tak som ho mohol uplne demontovať.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
vývěva byla svýho času běžná v dieselech. Dnes je tam asi posilovač elektrickej, nevím to jistě. Ostatně elektrickej přetlakovej posilovač + ABS už měly kdysi sierra+scorpio, a to už je třicet let. Vývěva není z principu potřeba, to jenom poloelektromobily z francie používají brzdy stejný jako u spalováku.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Najel jsem zatím jen 10 tis km.
Vedu si podrobný přehled výdajů, ale začal jsem až později, takže tam není úplně vše. Ale pokud momentálně vytáhnu největší částky tak to jsou:
800,- technická
1600,- za lakování bazarových disků
1300,- za proježděnou elektriku za minulý rok
a teď nedavno 1300,- za pov ručení.
Obecně největší náklady elektromobilu jsou poplatky (ručení, stk).
Běžná údržba v podobě výměny brzdovky, chladící kapaliny a kab. filtru jsou zanedbatelné. Brzdy se téměř neopotřebovávají. Na brzdu po cestě šlápnu jen když chci zastavit, nebo se děje něco nepředvídatelného. Jinak celou cestu řídím jen pomocí plynového pedálu a brzdím rekuperací.
Nejdražší jsou na ty auta díly. Např ION a i3 trpí na nestandardní rozměr gum. Jsou drahé. Taky vím, že třeba pro IONa jsou strašně drahý tlumiče.
Je to dáno tím, že se těch dílů vyrábí málo a neexistuje druhovýroba. Naštěstí se tam fakt součástky mění jen zcela vyjímečně.
Nejhorší je, pokud se něco vy... v elektrice. Nabíječky, invertory jsou fakt garda. Pokud auto stojí pod 300 tis, tak je možná lepší současný rozebrat na díly a koupit si jiný funkční. Vyjde to levněji, než pokus o opravu. Těchto dílů je na trhu minimum a člověk by je musel schánět po celé evropě.
Edit: a zrovna Renault Zoe je celkem k ničemu. Rozhodně není na nějaké cestování, ale pouze na ježdění kolem komína. Nemá totiž DC rychlonabíjení.
V současné době bych s koupí elektromobilu váhal. Čekal bych co se stane s cenou ojetin příští rok, až automobilky uvedou všechny ty slibované modely s baterkama 40kWh+.
dracekvo píše:
V současné době bych s koupí elektromobilu váhal. Čekal bych co se stane s cenou ojetin příští rok, až automobilky uvedou všechny ty slibované modely s baterkama 40kWh+.
Tak já taky už nějakou dobu váhám...
Původně sem chtěl už po předchozím hlavním autě eauto, ale nevybral jsem a zůstal na další 4 roky u benzínu (do léta 2021). Na to je už pomalu čas myslet...
A druhé auto už je taky starší a sneslo by vyměnit, tak jsem právě myslel na to Zoe.
Je to fakt složité rozhodování a hlavně výběr, mozna koupit eauto jako hlavní a nechat benzínové jako druhé... No asi budu fakt ještě sledovat nabídky...
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [12x AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono]
5 kVA Axpert King II @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
https://www.novinky.cz/auto/clanek/prev ... a-40290697
Pro usporu energie dle me nezbytne
Ps.:pro camel1:
Ja letos taky vybiral co misto dodafky velikosti Custom, Vito, Transporter.
Volba padla na Custom plugin hybrid 1.0ecoboost.
Po vydani oficielni konecne verze, 1.0ecoboost, baterie 14kWh a spotreby po vybiti baterií 10lit/100km, to je to propadak (kdyby dali 25-30kWh byla by to jasná volba). Vykon hlavniho pohonu elektromotoru mi dosud neni znam ;-(.
Takze jsem zkoncil opet na nafte na dalsich 5-6let ;-(.
Coz me hrozne mrzi, protoze by se dalo investovat i castku 1,5balonku .
Jenze vyrobci takove zakazniky zatim nepotrebuji.
Brumlaji, ty jsi ale vtipálek 1000 Kč za jednu gumu, to je zadarmo.
Na tu BMW i3 to ale možná fakt bude dražší. Respektive gumička úzká jako galuska a stát bude třeba jako 305/25 R22.
Jojo, jinej rozměr, jinej disk. 145/65 R15 vpředu a 175/55 R15 vzadu. Čím užší tím nižší spotřeba. Vzadu širší aby vydržela aspoň několik sezón. je tam zadní náhon a tím pádem i rekuperace se děje na zadní nápravě. Přední se brousí pouze v zatáčkách a při dobržďování na křižovatce jak psal dracekvo. I3 má taky různé gumy, ale to je finančně fakt o něčem jiném.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
dumi píše:Ctu dobre. I tak.mj prijde 175 na auto hrozne uzky.
Pneumatika je to jediny co te drzi na silnici.
Kolik.to auto vazi?
175 je malo??? Ja som pri starej škodovke mal 155 a bola to parada,po ceste som lietal,doslovne lietal bez žiadneho problemu. No je pravda auto važilo do 800kg a ion ma dajakych 1200kg.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh