Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
CakleJ76
Příspěvky: 11
Registrován: stř led 12, 2022 6:10 pm

Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od CakleJ76 »

Dobrý den,
Mám v obytné dodávce 24v systém, který se skládá z solárního panelu 350Wp, Victron PWM 20A regulátoru, Victron balanceru a 2ks 100Ah Pb baterií (obyč. autobaterie za cca 2500,-/ks) Vše má odpovídají kabeláž a pojistky.
Vždy zhruba po půl roce odejde jeden článek v jedne z baterií, čím to může být způsobeno? Nekvalitní baterií?
Při zapojení byli vždy stejné nabité a jednalo se o baterie zakoupené naráz z jednoho obchodu.
Nyní budu kupovat kvalitnější baterie MLG 12V/120Ah. Ale nerad bych, aby se opakoval stejný problém.. a já po půl roce kupoval nové baterie..
Případně co vyzkoušet či po čem jít.
Pokud je problém v baterií a u nových se nemusím bát že odejdou, budu mít klidnější spaní.
Děkuji za odpovědi.
PS.: Baterie nikdy neklesly pod 24,8V
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Franta2776 »

Kup si třeba Mikela Lifepo4 články 8ks třeba 100Ah.Já mám 12V systém a živím ledničku a hlavně presovač co taha 150A a mám klid.

Třeba tady https://shop.mypower.cz/clanek-lifepo4- ... 60-kc-7174
Naposledy upravil(a) Franta2776 dne pon črc 11, 2022 3:52 pm, celkem upraveno 1 x.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
jahodovák
Příspěvky: 1931
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od jahodovák »

Tady je asi každá rada drahá,může to klidně být nekvalitní baterkou a nebo výrobce to tak trochu ošidil,asi by bylo jistější přejít na jinou technologii,co takhle litium....je to sice dražší,ale pokud se dodrží podmínky,vydrží to mnoho let...je to ale asi na vás...hezký den
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
sindyk
Příspěvky: 526
Registrován: pát kvě 21, 2021 12:53 pm
Bydliště: Semily

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od sindyk »

Jak byly baterie nabíjené? Olověné baterie je potřeba pravidelně dobíjet do plna a nenechávat delší dobu v polovybitém stavu. U obyčejných autobaterií to platí dvojnásob.
Nejlepší bezúdržbové olovo, co lze k FV systému pořídit, je olovo-uhlíková baterie. Není to sice léty ověřená technologie, ale několik kolegů tady na fóru je má a zatím jsme spokojeni. Mají velký počet cyklů a snáší lépe i částečné nabití.
Cenově pak už velmi podobně vychází nějaké lithiové, jak už zde píšou jiní.
Naposledy upravil(a) sindyk dne pon črc 11, 2022 3:57 pm, celkem upraveno 1 x.
3800 Wp (10s Elerix 380 Wp) | Deye SUN-3.6K-SG03LP1-EU | 14 kWh olova (4s2p JPC12-100 + 4s 12V92F)
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
FRSO
Příspěvky: 2279
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od FRSO »

CakleJ76 píše:Dobrý den,
Mám v obytné dodávce 24v systém, který se skládá z solárního panelu 350Wp, Victron PWM 20A regulátoru, Victron balanceru a 2ks 100Ah Pb baterií (obyč. autobaterie za cca 2500,-/ks) Vše má odpovídají kabeláž a pojistky.
Vždy zhruba po půl roce odejde jeden článek v jedne z baterií, čím to může být způsobeno? Nekvalitní baterií?
Při zapojení byli vždy stejné nabité a jednalo se o baterie zakoupené naráz z jednoho obchodu.
Nyní budu kupovat kvalitnější baterie MLG 12V/120Ah. Ale nerad bych, aby se opakoval stejný problém.. a já po půl roce kupoval nové baterie..
Případně co vyzkoušet či po čem jít.
Pokud je problém v baterií a u nových se nemusím bát že odejdou, budu mít klidnější spaní.
Děkuji za odpovědi.
PS.: Baterie nikdy neklesly pod 24,8V
Jakým napětím je nabíjíš ?, autobaterka není moc vhodná na FVE, kup něco lepšího z PB třeba tady na foru VSE gel 12/100Ah, ale chce to PWM, nebo mppt regulátor kde se dá vše nastavit, anebo nejlépe přejít na LIFEPO4 aku s BMS jak píše Franta2776.

PS: píši pomalu :lol:
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.3.2024 8500kWh
Soban
Příspěvky: 3467
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Soban »

Problém je že jak má baterka míň jak 12.5V začíná probíhat sulfatace.

Taky při koupi baterky změřit napětí a jak má míň jak 12.5V nebrat asi je to ležák a nestarají se.

Jinak já jsem kupoval zde: https://www.bateriecepek.cz/ A baterie přišly i s testem a měly 12.7V (Do auta)

Pokud chceš kvalitu zakup je tam, a i poradí....

Pro FVE to chce kupovat trakční baterky.

Jinak life* podle mě nejsou vhodné do auta které používáš v zimě.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
Joskob
Příspěvky: 589
Registrován: ned kvě 12, 2019 9:56 pm
Lokalita: Poprad
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 5210
Kapacita baterie [kWh]: 24
Bydliště: Poprad

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Joskob »

Začínal som so zaplaveným štartovacím olovom 24V 2x180Ah(skoro nové). Obe časom odišli na onen svet pre jeden vadny článok . Neskôr som mal asi 10ks vyhradeného štartovacieho olova a polovica tiež časom zomrela na 1 článok. Keďže som mal olovo zadarmo, tak ma to veľmi netrápilo, ale ak by som mal kupovať tak uz len Li...
9x Solar frontier 70W ; 16x Trinasolar TSM-235PC05 235W ; 5x Moser Baer 222W (5210Wp)
Epsolar LS3024b,LS2024b,Xtra3210,Tracer3215 ; 2x smart BMS 30A ; DalyBMS 150A
Easun PWM 3000w 24/230 sinus ; Soluowill NP1200-24/230 sinus
7S120P Li-ion 18650 210+Ah ; 7S CATL 100Ah ; 7S CATL 2x 150Ah ; 8S Lifepo 305Ah (24kWh)
Joskob
Příspěvky: 589
Registrován: ned kvě 12, 2019 9:56 pm
Lokalita: Poprad
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 5210
Kapacita baterie [kWh]: 24
Bydliště: Poprad

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Joskob »

Začínal som so zaplaveným štartovacím olovom 24V 2x180Ah(skoro nové). Obe časom odišli na onen svet pre jeden vadny článok . Neskôr som mal asi 10ks vyhradeného štartovacieho olova a polovica tiež časom zomrela na 1 článok. Keďže som mal olovo zadarmo, tak ma to veľmi netrápilo, ale ak by som mal kupovať tak už len Li...
9x Solar frontier 70W ; 16x Trinasolar TSM-235PC05 235W ; 5x Moser Baer 222W (5210Wp)
Epsolar LS3024b,LS2024b,Xtra3210,Tracer3215 ; 2x smart BMS 30A ; DalyBMS 150A
Easun PWM 3000w 24/230 sinus ; Soluowill NP1200-24/230 sinus
7S120P Li-ion 18650 210+Ah ; 7S CATL 100Ah ; 7S CATL 2x 150Ah ; 8S Lifepo 305Ah (24kWh)
Soban
Příspěvky: 3467
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Soban »

A jak budeš ty lifepo používat když bude mrznout?
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
FRSO
Příspěvky: 2279
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od FRSO »

Soban píše:A jak budeš ty lifepo používat když bude mrznout?
Lifepo4 aku nevadí vybíjení v mrazu, jen nabíjení. Aku se dá dát do zateplené nějaké bedny, MPPT třeba Victron se dá nastavit, při jaké teplotě má přestat nabíjet. Málo lidí jezdí v zimě na hory, a pokud jo, tak si stejně topí a neměl by být problém.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.3.2024 8500kWh
CakleJ76
Příspěvky: 11
Registrován: stř led 12, 2022 6:10 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od CakleJ76 »

Baterie byli vždy ihned dobíjené, dle PWM - ABS 28.8V, Float 27.4V, baterie vždy měli 25.4V poté co už panel přestal dávat, ráno díky nula nula nic spotřebě měli pořád v 90% případech 25V.
Mám tam víceméně pouze ledničku která má 0,13kWh/24, cca 60W, nabíječky na tel a kameru a rychlovarnou konvici 500w to vše přes měnič 1500w.
Samozřejmě konvici využijí max 2x ročně.
Takže bych rád nějakou cenově přijatelnou náhradu co bude fungovat s tím co už v autě je.
Auto používám od Jara do podzimu na cca 20 víkendu patek-sobota, přes týden je měnič v autě vypnutý a není žádná spotřeba.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od fugas »

Já mám pro ten stejný účel vyhlédnuté tohle.
https://shop.mypower.cz/akuset-lifepo4- ... tooth-7215
Dvě 100Ah olovo by stály minimálně stejně při stejné využitelné kapacitě.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Franta2776 »

CakleJ76 píše:Baterie byli vždy ihned dobíjené, dle PWM - ABS 28.8V, Float 27.4V, baterie vždy měli 25.4V poté co už panel přestal dávat, ráno díky nula nula nic spotřebě měli pořád v 90% případech 25V.
Mám tam víceméně pouze ledničku která má 0,13kWh/24, cca 60W, nabíječky na tel a kameru a rychlovarnou konvici 500w to vše přes měnič 1500w.
Samozřejmě konvici využijí max 2x ročně.
Takže bych rád nějakou cenově přijatelnou náhradu co bude fungovat s tím co už v autě je.
Auto používám od Jara do podzimu na cca 20 víkendu patek-sobota, přes týden je měnič v autě vypnutý a není žádná spotřeba.

Nemáš to zbytečně překombinované těmi 24V??Já mám jenom 4 články lifepo a dobíjím jenom alternátorem bez FV panelu.Nikdy mi energie nechyběla.Jestli dám někdy na střechu panel,tak jenom kvůli dobíjení elektrokol.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
FRSO
Příspěvky: 2279
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od FRSO »

CakleJ76 píše:Baterie byli vždy ihned dobíjené, dle PWM - ABS 28.8V, Float 27.4V, baterie vždy měli 25.4V poté co už panel přestal dávat, ráno díky nula nula nic spotřebě měli pořád v 90% případech 25V.
Mám tam víceméně pouze ledničku která má 0,13kWh/24, cca 60W, nabíječky na tel a kameru a rychlovarnou konvici 500w to vše přes měnič 1500w.
Samozřejmě konvici využijí max 2x ročně.
Takže bych rád nějakou cenově přijatelnou náhradu co bude fungovat s tím co už v autě je.
Auto používám od Jara do podzimu na cca 20 víkendu patek-sobota, přes týden je měnič v autě vypnutý a není žádná spotřeba.
Dle mě je problém s nabíjením, jaký průřez mají vodiče od toho PWM k akumulátoru a délku ? Píšeš, že když už panel nedával, tak bylo napětí aku 25,4V. To jsi měřil na aku to napětí ? Dosahovalo napětí skutečně to nastavené 28,8V na aku ? Který typ toho PWM na 20A máš, je jich tam více. Rozsvicuje se ti na tom balanceru Victron ta zelená led ledka když se aku nabíjí ?
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.3.2024 8500kWh
CakleJ76
Příspěvky: 11
Registrován: stř led 12, 2022 6:10 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od CakleJ76 »

Ano měřeno na baterii, regulátor je s displejem: https://eshop.neosolar.cz/pwm-solarni-r ... cd-usb-20a
Délka vodiče od baterie k regulátoru je cca metr, průřez myslím 10mm2
Balancer funguje bez problémů, ten se aktivuje pokud je na baterii více jak 27,3V - při floatu je vždy aktivní.
Ten má 6mm2 a s délkou kabelu cca 50cm

Primárně mi jde hlavně o to abych nový baterky za 10-15k neodpálil za 3 měsíce..
Chtěl jsem objednat tyto baterie:
https://www.vselektro.eu/gel-akumulator ... mlg12-100/
Naposledy upravil(a) CakleJ76 dne úte črc 12, 2022 10:35 am, celkem upraveno 2 x.
CakleJ76
Příspěvky: 11
Registrován: stř led 12, 2022 6:10 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od CakleJ76 »

Franta2776 píše:
CakleJ76 píše:Baterie byli vždy ihned dobíjené, dle PWM - ABS 28.8V, Float 27.4V, baterie vždy měli 25.4V poté co už panel přestal dávat, ráno díky nula nula nic spotřebě měli pořád v 90% případech 25V.
Mám tam víceméně pouze ledničku která má 0,13kWh/24, cca 60W, nabíječky na tel a kameru a rychlovarnou konvici 500w to vše přes měnič 1500w.
Samozřejmě konvici využijí max 2x ročně.
Takže bych rád nějakou cenově přijatelnou náhradu co bude fungovat s tím co už v autě je.
Auto používám od Jara do podzimu na cca 20 víkendu patek-sobota, přes týden je měnič v autě vypnutý a není žádná spotřeba.

Nemáš to zbytečně překombinované těmi 24V??Já mám jenom 4 články lifepo a dobíjím jenom alternátorem bez FV panelu.Nikdy mi energie nechyběla.Jestli dám někdy na střechu panel,tak jenom kvůli dobíjení elektrokol.
S autem přes týden nejezdím, těžko říct zdali by se to při jízdě cca 60-150km nabilo.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od fugas »

Každopádně jestli auto mezi víkendy stojí a má nějakou vlastní spotřebu, tak to tomu olovu nedělá dobře. Navíc autobaterka není pro tyhle účely dobrá. Dvě jsem zničil, než jsem sáhnul po trakčním olovu. Chce to odsledovat jak se to nabíjí, třeba na nějakých pokusných baterkách. Pokud ten průběh vyjde dobře, šel bych do LiFePo4. Těm bude i jedno když budou týden stát na polovině kapacity. Důležité je aby měl ten regulátor možnost nastavení času absorbce. Jinak by to mělo krásně fungovat.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Soban
Příspěvky: 3467
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od Soban »

Takže se třeba rozmyslet....

Pokud fakt tam kde jsou baterky nebude nikdy pod 0°C tak bych fakt asi pořídíl lifepo4 i kdyby jsi měl vyměnit mppt.

Pokud tam může mrznout tak bych asi zůstal u olova, ovšem chce to kupovat trakční baterie u ověřeného prodejce a nekupovat ty nejlevnější šmějdy - lepší baterky by měly být při stejné kapacitě těžší.

A pokud se s tím dlouho nejezdí a je to olovo tak 1x za měsíc dát na nabíječku.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od fugas »

Souhlasím. Vozit v autě 60kg namísto 11kg plus úspora úložného prostoru se mi nezdá efektivní, když ty možnosti jsou. Cena je stejná. Navíc BMS pomocí aplikace poskytuje info o každém článku a při dobrém nastavení i celkem reálnou zbytkovou uloženou kapacitu. Těch 11kg si klidně odnesu někam domů, pokud by mělo mrznout. Když je to někde na půl kapacity, dá se to v klidu skladovat a není nutné o to pečovat. Ale to je jen názor. Můžou samozřejmě existovat důvody, proč použít olovo.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
CakleJ76
Příspěvky: 11
Registrován: stř led 12, 2022 6:10 pm

Re: Problém s odcházejícím článkem v 24V systému

Příspěvek od CakleJ76 »

Auto nemá přes týden žádnou spotřebu, vše je vždy vypnuté centrálním vypínačem, jak AC přes měnič tak DC..
Úložný prostor ani rozměry mě nijak nelimituji, baterie jsou za sedačkou kde je místo cca 100x30x30cm.
Když to shrnu:
1) vyhodit PWM a balancer a pořídit mppt a lifepo, které přes zimu vyndavat.
2) koupit kvalitní trakční olovo, kde by snad neměl odcházet článek, když bude pořádně hlídaný stav napětí nabíjení i při odstavení přes týden.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek