Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: pon led 24, 2022 8:18 pm


Elektrocentrála pro ostrov

Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.

Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod pezizka » ned led 02, 2022 1:08 am

Zdravím vespolek. Něco úvodem. Celý minulý rok jsem provozoval 48V již "dospělou" variantu FVE obnášející: 5,09kWp různě orientovaných, 21,4kWh v LiFe (reálná kapacita 3,10 - 3,40V) a 10kW měniče (2xKing). Jelo se buď na FV (pokud bylo v aku) a nebo na síť. Nic mezi. Vše fungovalo k naprosté spokojenosti bez nejmenšího zaváhání :D Celý minulý rok jsem neděli co neděli v 21.00 zapisoval spotřebu z DS abych si udělal představu. Za rok jsem odebral z DS 1477kWh. FVE vyrobila, no to není přesné je to výpočet PVGis 4876kWh. Ve skutečnosti taková výroba nebyla, byly zatím nevyužité přebytky (už se vytěžování do aku nádrží 7500l dodělává) a taky na PVGis byly ztráty zadány 0%. Přesto regulátory zaznamenaly výrobu 4589kWh :roll: Takže to beru jako jakýs-takýs reál, 6353kWh/rok. Vše počítáno po týdnech. Od tohoto se odpichuji a je mi jasné, že to není zcela fér (jiný rok jinak svítí, taky klima bez které se neminu, 25m2 střešních oken ač zastíněných udělá své i když s ohledem na níže uvedené toto asi problém nebude). Tento rok proběhne rozšíření do finální podoby :D + 4,1kWp + 10,2kWh LiFe 8-) Pokud jsem vše prohnal správně kalkulačkou tak pokud by byl identický rok z rozšířením, tak mi vyšla spotřeba z DS 312kWh/rok a k tomu přebytky 2731kWh/rok. No a to co bylo dřív jen úvahou, se může už lehce stát realitou, ostrov :mrgreen: Protože není rok jak rok tak si pro sichr říkám, i kdyby 1000kWh a to si myslím, že dost přeháním. A konečně se dostávám k jádru problému... Agregát... Jak velký, BA, LPG, NM, vyrábět, koupit hotový a já nevím co :sm1: Taky bych chtěl start automatizovat, na tom trvám. De facto by mi asi stačil výkon 2-4kWh stabilně, a tady narážím na první, neříkám že neřešitelný problém. Málo co má do 4kW startér, na BA snad vůbec nic, NM už ano. Navíc se mi nelíbí agregát 220VAC. Chci nabíjet aku 48VDC, tj. nabíječka k tomu (komplikace, cena navíc). Ne že bych ho úplně zamítl, ale jen za předpokladu nízkých provozních nákladů. To je u BA prakticky vyloučeno. De facto přichází do úvahy Heron LPG (jejich kvalita není zrovna dobře hodnocená) a ani použití LPG automatizaci moc nenahrává. A automatizovat, tedy zasahovat do konstrukce stroje v záruce ať už jakýchkoliv kvalit se mi nezdá rozumné. U NM se mi moc líbí:
https://www.nahradni-zdroj.cz/elektroce ... kde-3500e/
a nebo 5,5kW "brácha" ale to si myslím je zbytečné, 2,5kWh trvale naprosto stačí. Solidní spotřeba, má startér, motory Kipor jsou velmi dobře hodnoceny a ani náhradní díly nejsou problém, cena se dle mne dá. Jen těch 220VAC :uh: Ale i tak je to za mne TOP hotové řešení. Ale dá se slušně vybírat i z jiných značek a to i levněji.
Taky jsem začal uvažovat i o výrobě diesel kogenerace z nějakého věčného "rumpálu" z auta. K tomu 2 řádné alternátory 24V do rychla, tak aby stačil zvýšený volnoběh. Postupně jsem to prakticky zavrhl. Jako první pracnost využití tepla, i když pro to podmínky mám docela solidní (aku nádrže 7500l), za další takto starý motor jestli na něj má být spoleh tak je zralé zgenerálkovat ho, k tomu přifařit altíky... A už nám roste cena a pracnost a přitom takto výkonný motor vůbec nepotřebuji :roll: A proto, že jsem se docela zhlídnul v dieselu (už jen pro spoleh na start, nechce se mi v noci řešit třeba svíčku na Heronu, který je prý docela požírá) tak mne napadla poslední varianta. Opět malý diesel (dle recenzí je ten Kipor moje jednička) např":
http://www.strojnivybaveni.cz/motor-kipor-km178fe/
a na ně nabastlit:
https://www.aliexpress.com/item/4001119 ... _ext_f=%7B"sku_id"%3A"10000014543761330"%7D&pdp_pi=-1%3B4811.67%3B-1%3BCZK+686.00%40salePrice%3BCZK%3Bsearch-mainSearch
Verzi 5kW, kdoví v jaké jsou ty "jejich" W kondici :lol: Pokud to dá 2,5kWh budu maximálně spokojen. Sice s tím nějaká práce bude, ale zdá se mi, že to nejlépe odpovídá zadání. Taky by se dal ovládat výkon, už třeba jen proto aby jel motor v efektivním režimu, pouze otáčkami.
Přeživší co to dočetli až sem, co na to říkáte? Aještě mne trápí jedna věc. Nenašel jsem vůbec nic co by bylo k tomu generátoru s PM, hlavně napětí a výkon vs. otáčky :( Dá se toho nějak dopídit? Nebo aspoň, řekněme slušně odhadnout?
Díky všem kteří přispějí, radou, zkušeností či názorem.
:fuuu:
?
pezizka
 
Příspěvky: 690
Registrován: úte čer 24, 2014 7:23 pm

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod luky » ned led 02, 2022 8:36 am

Na Aliexpresu jsem zahlédl benzínový motor se startérem a 48V generátorem, s automatickým startem. Ale nebyly tam moc detaily.
mobilní elektrárna: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna ve výstavbě: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert VMIII 48/5000 + PCM60X
?
luky
 
Příspěvky: 577
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod fugas » ned led 02, 2022 9:28 am

Jelikož to chceš automaticky, tak LPG bych se zdaleleka vyhnul. Bez dozoru bych z toho měl hrůzu. Nafta je z hlediska takového provozu jednoznačná volba. Nemá to zapalování, čerpadlo u toho bude směšně jednoduché a spase to bez potíží i fritovací olej. Nabíječ máš v Axpertu. Jenže v takovém případě ti pojede na bypas. Pokud tedy budeš chtít nabíjet výkonem 2,5kW, nemáš už moc prostoru normálně fungovat v bytě abys tu centrálu nepřetížil. Ale to je podobné i s tím DC nabíječem. Jednak jak říkáš, ty čínské W bývají v jiném poměru k těm našim :D Za další bys musel zvolit hranici pro začátek nabíjení poměrně vysoko. Jinak tě to bude zase brzdit ve fungování v bytě. Já bych se přiklonil k verzi diesel 220VAC a 5kW. Pak je tu ale ještě otázka jestli s ní bude Axpert kamarádit.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
fugas
 
Příspěvky: 1594
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod pezizka » ned led 02, 2022 10:50 am

luky píše:Na Aliexpresu jsem zahlédl benzínový motor se startérem a 48V generátorem, s automatickým startem. Ale nebyly tam moc detaily.

To jsem taky viděl, ale moje víra v čínské BA motory není nic moc :( Jako jedinou volbu s BA jsem zvažoval Hondu 200ccm, trvale 3,3kW na 1,7BA. Jako startér použít generátor jako BLDC motor. Kipor 4kW stabilně vyjde o 2kkč víc jak Honda, starér má klasický, a při 75% zatížení, tedy 3kW si mlaskne 0,9l/hod. Pokud budu předpokládat výrobu 500kWh/rok, tak je to 200 hodin běhu. A to je (počítám 35kč/l BA i NM) rozdíl 5600kč. Jediné co jsem z toho pochytil je výkon generátoru 3kW při 3000ot.
fugas píše:Jelikož to chceš automaticky, tak LPG bych se zdaleleka vyhnul. Bez dozoru bych z toho měl hrůzu. Nafta je z hlediska takového provozu jednoznačná volba. Nemá to zapalování, čerpadlo u toho bude směšně jednoduché a spase to bez potíží i fritovací olej. Nabíječ máš v Axpertu. Jenže v takovém případě ti pojede na bypas. Pokud tedy budeš chtít nabíjet výkonem 2,5kW, nemáš už moc prostoru normálně fungovat v bytě abys tu centrálu nepřetížil. Ale to je podobné i s tím DC nabíječem. Jednak jak říkáš, ty čínské W bývají v jiném poměru k těm našim :D Za další bys musel zvolit hranici pro začátek nabíjení poměrně vysoko. Jinak tě to bude zase brzdit ve fungování v bytě. Já bych se přiklonil k verzi diesel 220VAC a 5kW. Pak je tu ale ještě otázka jestli s ní bude Axpert kamarádit.

S tím LPG to vidím naprosto stejně ;) Ten Axpert z toho míním úplně vynechat. I za cenu, že bude nabíječka 220AC/48DC v režimu jako CC zdroj, takže k přetížení by dojít nemělo. Ale je to nabíječka navíc a to by byla taky citelná položka a další ztráty. Ty alternativní paliva... Kdyby člověk věděl jak to ovlivní životnost motoru, to by se počítalo :lol: Nechci do toho lít nějaký friťák a spol. Když už tak bionaftu druhé generace, ale to je houby rozdíl v ceně :? I tak by to mělo vycházet luxusně, zhruba do 15kč/kW i s výměnou olejů, což je pro mne luxusní. Z určitého důvodu nemůžu lehce změnit dodavatele a 1kWh mně vychází ve finále skoro 9kč. Toto ale tady detailně rozebírat nemíním.
?
pezizka
 
Příspěvky: 690
Registrován: úte čer 24, 2014 7:23 pm

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod fugas » ned led 02, 2022 11:50 am

Měl jsem Citroen XM který jezdil dva roky z větší míry na friťák a to už měl 300 000km na počítadle. Ale samozřejmě nějaké detailní dopady na stav motoru jsem absolutně neřešil. U centrály by bylo nutné automatizovat přepínání paliv, protože není dobré nechávat to stát dlouho ve vstřikovači a vůbec ne v čerpadle. Je prostě nutné to po každém cyklu vypláchnout přepnutím na kvalitní naftu. Pozor, pro bionaftu platí ze zkušenosti to samé. Tím ve mě klíčí podezření, že prodávají friťák druhé generace, zatížený daní na paliva :D
Každopádně ten nafťák je robusnější, jednodušší a má lepší kroutící moment. Pro tyhle stabilní aplikace mi přijde mnohem vhodnější. Za další, možná budeš jednou rád že seženeš friťák, natož naftu. Je to další možnost. Benzíňák na nic jiného nepoběží.
Mimochodem. když se v létě rozhlídneš po krajině, zaznamenáš přebytek žluté barvy a vtíravý smrad. Produkt této plodiny končí v naftě a benzínu jako "biosložka" a dále jako bionafta samotná.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
fugas
 
Příspěvky: 1594
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod pezizka » ned led 02, 2022 12:19 pm

S tím autem to chápu :lol: To přepínání paliv není zlý nápad a dalo by se to rozumně realizovat i v automatizované verzi. Jak je to s bionaftou druhé generace, to nevím. Chtělo by to o ní něco pozjišťovat, cachají se že má lepší mazací schopnosti jak nafta, ale jak to fakt je :dontknow: Toto není ale priorita, byl by to jen eventuální bonus. Kamarád čerpadlář tvrdí, že čerpadlo jezdící bionaftu pozná i poslepu. Nánosy parafínů jsou uvnitř vždy. Taky poznámka co bude za x let je docela na místě. Toto mně zaslepenému technikou uniklo :uh: U toho BA motoru by se dalo uvažovat o překopávce na E. Ale pokud by to měl být pouze E, tak by se muselo asi zajistit předehřátí na nějakou rozumnou teplotu a nebo v interiéru. Karbec pryč a pouze vstřikování. I to by bylo řešitelné. U E je třeba řešit úplně jinak předstih a potom je to docela "výživné" palivo. Navíc pořešit aby vše E sneslo, bo je agresívnější. Až tak do toho zabřednout, alespoň momentálně nemíním.
?
pezizka
 
Příspěvky: 690
Registrován: úte čer 24, 2014 7:23 pm

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod luky » pon led 03, 2022 8:52 am

Jestli naftu, tak bych do výběru zařadil i něco postaršího: https://stroje.bazos.cz/inzerat/146328962/naftova-centrala-des7.php. Ten motor ti opraví v každý vesnici, protože se to dávalo do malotraktorů (TK 14, MT 8). Ale upozorňuju, že tohle je pro někoho na samotě (hluk). S tímhle za barákem by tě sousedi brzy zahrabali hodně hluboko.

A můžeš k tomu mít i jeden náhradní: https://stroje.bazos.cz/inzerat/146011396/motor-slavia-1d90-z-centrali.php
mobilní elektrárna: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna ve výstavbě: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert VMIII 48/5000 + PCM60X
?
luky
 
Příspěvky: 577
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am

Re: Elektrocentrála pro ostrov

Příspěvekod pezizka » pon led 03, 2022 9:27 am

Dík za inspiraci, ale tohle radši ne ;)
?
pezizka
 
Příspěvky: 690
Registrován: úte čer 24, 2014 7:23 pm


Zpět na Ostrovní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'