Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: sob říj 16, 2021 3:34 pm


1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Novinky, zajímavosti, věda a technika v oblasti solární energie.

1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod karelkilian » pát srp 20, 2021 1:58 pm

Dobrý den,

máme tu pátek, a to už tradičně znamená nový článek k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na poněkud netradiční nápad na využití solární energie.

Přeji hezký den.
Karel Kilián

1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Vynálezci a konstruktéři na celém světě prakticky neustále přicházejí s nápady, jak smysluplně využívat obnovitelné zdroje energie namísto fosilních paliv. Některá řešení jsou v praktickém životě nepoužitelná, avšak jiná - jako například chladírenské návěsy poháněné solární energií - dávají alespoň na první pohled smysl.

Historie přepravy chlazených produktů není dlouhá - začíná až v polovině devatenáctého století, kdy byla tato problematika řešena jednoduše: zásobníky ledu a studené vody. Až v polovině dvacátého století nastupují do služby první vozy se samostatně fungujícím chlazením.

Přeprava chlazených produktů

Dnešní způsob chlazení přepravovaných produktů se do značné míry podobá tomu, co můžeme znát z domácích chladniček či mrazniček. Obsahuje tedy výměník s plynem, který snadno mění své skupenství, přičemž odvedené teplo se vypouští do atmosféry.

Pokud se podíváme do oblastní nákladní kamionové dopravy, pak v chladírenském přívěsu či návěsu je jednou z klíčových komponent malý dieselový motor. Může se zdát, že emise z tohoto segmentu nebudou vysloveně zásadní, ale je zde velký prostor pro zlepšení.

Dodavatel solárních a bateriových systémů XL Fleet se proto chystá vybavit tisíc chladírenských návěsů střechami se solárními panely, které mají snížit emise a zároveň udržet v chladu přepravované potraviny. Řešení vypadá na první pohled jednoduše a účinně.

Návěsy se solární střechou

Při přepravě mnoha tun potravin do místních supermarketů se obvykle pro pohon chladicí soustavy používá nafta. Dieselové motory spálí každou hodinu až 3,8 litrů paliva a zároveň vypustí do atmosféry více než 22 kilogramů oxidu uhličitého.

Podle podmínek nově uzavřené dohody dodá společnost XL Fleet bateriové systémy a veškerou elektroniku pro prvních tisíc kusů nových, plně elektrifikovaných chladírenských návěsů společnosti eNow. Tím by mělo dojít ke snížení provozních nákladů a zároveň ke zmírnění ekologických dopadů.

Solární systémy na návěsech eNow zachycují sluneční energii pomocí solárních modulů namontovaných na střeše a následně ji ukládají do přídavných baterií, které slouží k napájení zvedacích vrat, klimatizace v kabině, chlazení a osvětlení útrob návěsu.

Jsou chladírenské vozy problém?

Snahy o snižování emisí uhlíku získávají celosvětově na síle zejména v souvislosti s rostoucími obavami z nevratných škod, které již způsobila změna klimatu. Mnozí proto poukazují na nárůst počtu chladírenských nákladních vozidel rozvážejících potraviny jako na problém, který je třeba řešit.

Například zpráva z roku 2015 vypracovaná společností Dearman zjistila, že milion chladírenských návěsů pro dopravu v evropských ulicích má na znečištění ovzduší stejný vliv jako 56 milionů automobilů s naftovými motory.

Nejen po evropských ulicích jezdí denně stovky tisíc vozidel, která rozvážejí zboží podléhající rychlé zkáze (chlazené a mražené) do restaurací, supermarketů, skladů, domácností a nemocnic. Chlazení v těchto vozidlech je často poháněno neregulovaným sekundárním dieselovým motorem, který je neefektivní a neúměrně znečišťuje životní prostředí.

Přepravní chladicí jednotky mohou vypouštět až 29krát více potenciálně karcinogenních částic a šestkrát více NOx než mnohem větší moderní dieselové motory nákladních automobilů a až 165krát více částic a 93krát více NOx než nejnovější dieselové automobily.

Zatím jen kapka v moři

Ve Spojených státech amerických se ročně prodá přibližně 50 000 nových chladírenských návěsů s dieselovým motorem. Partnerství mezi firmami XL Fleet a eNow by mělo být první vlaštovkou v zavádění udržitelného - plně elektrického řešení.

Obě firmy spolupracují na návrhu a vývoji systému, zejména integrované lithium-iontové baterii a technologii výkonové elektroniky, která bude instalována pod podlahou návěsů třídy 8 a zajistí přibližně 12 a více hodin provozu mezi jednotlivými nabitími.

Solární panely namontované na střeše návěsů budou sloužit k nabíjení baterií a napájení systémů při jízdě, během nakládání a vykládání nákladu. Systém bude vybaven a dimenzován tak, aby umožnil celoroční provoz na území celé Severní Ameriky.

Varianty pro každého

Návěsy mohou být tažené tradičními tahači se spalovacími motory nebo elektrifikovanými kamiony, což je pro provozovatele vozového parku další možný způsob, jak okamžitě a výrazně snížit emise. Dodávka prvních kusů se očekává v první polovině roku 2022.

„Se společností eNow již nějakou dobu spolupracujeme na kritických technických prvcích této zajímavé nabídky elektrifikovaných chladírenských návěsů nové generace a stále jsme ohromeni technologií, vynalézavostí a společným nadšením pro udržitelnost,“ řekl generální ředitel společnosti XL Fleet  Dimitri Kazarinoff.

„Toto partnerství změní způsob, jakým dopravní průmysl přemýšlí o energii a přepravě v chladírenských vozech,“ dodává prezident a generální ředitel společnosti eNow  Jeff Flath, „aby se eliminoval hlavní zdroj spotřeby nafty a emisí vozových parků.“

Dávají vám chladírenské vozy se solární střechou smysl?

Zdroje: goodnewsnetwork.org, interestingengineering.com, commercialfleet.org.
Uživatelský avatar
karelkilian
 
Příspěvky: 149
Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod jahodovák » pát srp 20, 2021 2:16 pm

Jak se to vezme,pokud to bude skutečně tak jak říkají,nějaký smysl by to možná mělo,daleko jednodušší by bylo vyrobit a spotřebovat v místě spotřeby,nějak se mi nezdá systém vození zboží sem a zas zpět....samozřejmě se to netýká všeho,ale to by nesypalo do těch správných kapes..
6,4kWp-
aexpert MKS,power jack 10 kw a cca 40kW LIFE A LION
?
jahodovák
 
Příspěvky: 1355
Registrován: ned dub 02, 2017 2:45 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod dequeue » ned srp 22, 2021 4:20 pm

no v chemii nie som kovany ale sedliackymi poctami je 22kg CO2 z 3.8l nafty niako vela
a podla http://www.metamater.cz/sklenikovy-efek ... ova-stopa/ by to malo byt len 9.88kg
3120Wp + 100Ah 48V Pb + PIP-4048MS
?
dequeue
 
Příspěvky: 42
Registrován: úte úno 21, 2017 11:29 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod mypower.cz » ned srp 22, 2021 4:24 pm

dequeue píše:no v chemii nie som kovany ale sedliackymi poctami je 22kg CO2 z 3.8l nafty niako vela
a podla http://www.metamater.cz/sklenikovy-efek ... ova-stopa/ by to malo byt len 9.88kg


kdyby 9.88kg, pak 9.88 kg * 1000 aut = 9,88 tun za hodinu jízdy. To už jde ne ? :mrgreen:
Uživatelský avatar
mypower.cz
Site Admin
 
Příspěvky: 4880
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod jahodovák » ned srp 22, 2021 5:47 pm

Ono to s tím oteplováním bude trošku jinak,to slavné co2 v tom nehraje až zas tak velkou roli,ono podle zdrojů za oteplením mimo jiné stojí hlavně nemožnost odparu vody,kvůli stálému snižování odparové plochy zaviněné odlesnováním,trošku vzvláštním hospodařením v zemědělství a hlavně jiným ovlivnováním koloběhu vody,vše co se děje někomu náramně vyhovuje a místo nápravy bude dál,pokud to půjde,hledat problém jinde,než kde skutečně je.Je to stejné jako v případě energetiky,lékařství a i jinde.Vdnešní době je možnost na netu najít jak se věci skutečně mají,to ale nikoho moc nezajímá a někteří slepě věří co jim kdo nakuká......
6,4kWp-
aexpert MKS,power jack 10 kw a cca 40kW LIFE A LION
?
jahodovák
 
Příspěvky: 1355
Registrován: ned dub 02, 2017 2:45 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod kodl69 » ned srp 22, 2021 9:43 pm

Zase podobná blbina jako ta elektro jachta - samozřejmě, v létě je šance, že elektrika ze soláru bude na to chlazení stačit, ale kolik bude na každým návěsu baterek? Mrazák má obvykle chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách - samozřejmě, díky nižší teplotě v noci je potřeba drobek menší výkon, ale ta izolace zase není žádnej zázrak, nesmí být moc tlustá, aby zbylo místo na nějaký zboží, takže kompromis. Pokud ten solární bude mít místo 6cm (standart mražák) izolace 20cm, je to krásný, ale najednou bude ze 87m3 65m3, někde musí být ty baterky, a něco váží, každej výrobce mražáku se chlubí, že můžeš naložit 27t, ta technologie + lepší izolace tunu ubere, to pojede 1/27 aut navíc, takže místo 1000 návěsů jich bude na silnici 1037... a asi to nebude umístěný v nástavbě návěsu nad tahačem, jako je umístěnej normálně ten malej motůrek, tj je šance, že to zase něco ubere z užitečnýho prostoru. Zatím se řeší to, aby se za co nejmíň peněz převezlo co nejvíc zboží...
Na druhou stranu strávit 8h přestávku při tropické noci na parkovišti mezi dvěma chlaďáky je fakt hnus...
Jo a v zimě se v chadírenským návěsu musí topit, aby zboží nezmrzlo, to si nějak nedokážu představit, že by to zvládl solár bez výpomoci nafty...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
?
kodl69
 
Příspěvky: 5845
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod stano22 » ned srp 22, 2021 10:29 pm

kodl69 píše:chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách


Tak vy budete v prepravnom chladeni odbornik. Preco by mali ist agregaty nonstop? Mám niekolko chladiarenskych vozidiel FNA a aj na obednom slnku v juli pri +4°C naklad idu tak 20 min za hodinu.
?
stano22
 
Příspěvky: 12
Registrován: ned čer 13, 2021 12:43 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod mypower.cz » pon srp 23, 2021 3:52 am

kodl69 píše:Zase podobná blbina jako ta elektro jachta - samozřejmě, v létě je šance, že elektrika ze soláru bude na to chlazení stačit, ale kolik bude na každým návěsu baterek? Mrazák má obvykle chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách - samozřejmě, díky nižší teplotě v noci je potřeba drobek menší výkon, ale ta izolace zase není žádnej zázrak, nesmí být moc tlustá, aby zbylo místo na nějaký zboží, takže kompromis. Pokud ten solární bude mít místo 6cm (standart mražák) izolace 20cm, je to krásný, ale najednou bude ze 87m3 65m3, někde musí být ty baterky, a něco váží, každej výrobce mražáku se chlubí, že můžeš naložit 27t, ta technologie + lepší izolace tunu ubere, to pojede 1/27 aut navíc, takže místo 1000 návěsů jich bude na silnici 1037... a asi to nebude umístěný v nástavbě návěsu nad tahačem, jako je umístěnej normálně ten malej motůrek, tj je šance, že to zase něco ubere z užitečnýho prostoru. Zatím se řeší to, aby se za co nejmíň peněz převezlo co nejvíc zboží...
Na druhou stranu strávit 8h přestávku při tropické noci na parkovišti mezi dvěma chlaďáky je fakt hnus...
Jo a v zimě se v chadírenským návěsu musí topit, aby zboží nezmrzlo, to si nějak nedokážu představit, že by to zvládl solár bez výpomoci nafty...


kodle, když tu na mypower.cz sem tam píšeme něco o solárech, nikdy to neznamená absolutní konec všeho ostatního a stoprocentní přechod na soláry. Zkus si tohle nějak uvědomit v hlavě mnohem dříve, než napíšeš blbinu plnou tvých teoretických úvah a prohlásíš o všem na soláry, že to je blbina. Dík. Se divím, že ty máš vůbec soláry na střeše. Taková blbina.... Běž to sundat, ubírá ti to místo na střeše a baterky zabírají místo ve sklepě. Chm? :mrgreen:
Uživatelský avatar
mypower.cz
Site Admin
 
Příspěvky: 4880
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod kodl69 » pát srp 27, 2021 12:13 am

odborník na chlazení speciálně nejsem, ale pro chlaďaře dělám a občas se na něco zeptám, snažím se mít přehled. A zabejvám se třeba taky tepelnou technikou budov na profesionální úrovni. Nediskutuju o chlazení na +4°C, kde se stejně nic nestane, když to vyjede na 10°C, salát hned nezvadne, ale o mrazení na -18°C ne li víc, tam ty příkony jsou, už třeba proto, že 6cm nejlepší izolace má tep. ztrátu min. 0.25W/K/m2 a při povrchu toho návěsu řádově 160m2 a tepelným spádu 45°C ve dne (+25°C/-20°C) a 30°C v noci (+10°C/-20°C) mi to vychází na 1800W ve dne a 1200W v noci trvale. A na parkovištích mezi špinavejma kamionistama jsem nějakou dobu taky strávil, a jistě vím, že mražáky mají nastartovaný chladicí agragáty celou noc, netuším akorát, na jakej výkon to chlazení jede... taky vím, že "malá" chadírna v prodejně (cca 20m3) je běžně chazená jednotkou s elektrickým příkonem okolo 1kW (samozřejmě to nejede furt), ale panely mají 15cm tloušťku a uvnitř budovy nikdy nebude přes 30°C jako na parkovišti na dálnici...
To Admin: Netvrdím že je solár kničemu, ale je potřeba uvažovat o tom, k čemu to použiju a jak to bude energeticky a nedejbože ekonomicky vycházet, tj lidi, co vymejšlí, že budou pomocí soláru celou zimu topit, odkazuju do míst, kde slunce nesvítí - to je třeba u nás skoro celou zimu :)) a naopak tvrdím, že ohřívat v teplejší části roku vodu něčím jiným než slunkem je úchylnost...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
?
kodl69
 
Příspěvky: 5845
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod stano22 » pát srp 27, 2021 6:21 am

FRC s 6cm izolacie? Dalej ani necitam...
?
stano22
 
Příspěvky: 12
Registrován: ned čer 13, 2021 12:43 pm

Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu

Příspěvekod mypower.cz » pát srp 27, 2021 6:46 am

kodl69 píše:To Admin: Netvrdím že je solár kničemu, ale je potřeba uvažovat o tom, k čemu to použiju a jak to bude energeticky a nedejbože ekonomicky vycházet, tj lidi, co vymejšlí, že budou pomocí soláru celou zimu topit, odkazuju do míst, kde slunce nesvítí


Tady v tomto tématu někdo o něčem takovém psal?
Pokud ne, tak příšítí soudy prosím k věci a ne na vymyšlené nesmyslné scénáře.

To je jako bychom se bavili o chlazení napájeném soláry a ty si začal tvrdit, že na ty soláry ten kamion moc nikam v noci nedojede. Zkus nad tím zapřemýšlet. Dík.
Uživatelský avatar
mypower.cz
Site Admin
 
Příspěvky: 4880
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am


Zpět na Magazín MyPower.CZ

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'