Dobrý den,
máme tu pátek, a to už tradičně znamená nový článek k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na poněkud netradiční nápad na využití solární energie.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
1000 chladírenských návěsů dostane solární střechuVynálezci a konstruktéři na celém světě prakticky neustále přicházejí s nápady, jak smysluplně využívat
obnovitelné zdroje energie namísto fosilních paliv. Některá řešení jsou v praktickém životě nepoužitelná, avšak jiná - jako například chladírenské návěsy poháněné solární energií - dávají alespoň na první pohled smysl.
Historie přepravy chlazených produktů není dlouhá - začíná až
v polovině devatenáctého století, kdy byla tato problematika řešena jednoduše: zásobníky ledu a studené vody. Až v polovině dvacátého století nastupují do služby první vozy se samostatně fungujícím chlazením.
Přeprava chlazených produktůDnešní způsob chlazení přepravovaných produktů se do značné míry podobá tomu, co můžeme znát z domácích chladniček či mrazniček. Obsahuje tedy výměník s plynem, který snadno mění své skupenství, přičemž odvedené teplo se vypouští do atmosféry.
Pokud se podíváme do oblastní nákladní kamionové dopravy, pak v chladírenském přívěsu či návěsu je jednou z klíčových komponent
malý dieselový motor. Může se zdát, že emise z tohoto segmentu nebudou vysloveně zásadní, ale je zde velký prostor pro zlepšení.
Dodavatel solárních a bateriových systémů XL Fleet se proto chystá
vybavit tisíc chladírenských návěsů střechami se solárními panely, které mají snížit emise a zároveň udržet v chladu přepravované potraviny. Řešení vypadá na první pohled jednoduše a účinně.
Návěsy se solární střechouPři přepravě mnoha tun potravin do místních supermarketů se obvykle pro pohon chladicí soustavy používá nafta. Dieselové motory spálí každou hodinu až 3,8 litrů paliva a zároveň
vypustí do atmosféry více než 22 kilogramů oxidu uhličitého.
Podle podmínek nově uzavřené dohody dodá společnost XL Fleet bateriové systémy a veškerou elektroniku pro prvních
tisíc kusů nových, plně elektrifikovaných chladírenských návěsů společnosti eNow. Tím by mělo dojít ke snížení provozních nákladů a zároveň ke zmírnění ekologických dopadů.
Solární systémy na návěsech eNow zachycují sluneční energii pomocí solárních modulů namontovaných na střeše a následně ji ukládají do přídavných baterií, které slouží k napájení zvedacích vrat, klimatizace v kabině, chlazení a osvětlení útrob návěsu.
Jsou chladírenské vozy problém?Snahy o snižování emisí uhlíku získávají celosvětově na síle zejména v souvislosti s rostoucími obavami z nevratných škod, které již způsobila změna klimatu. Mnozí proto poukazují na
nárůst počtu chladírenských nákladních vozidel rozvážejících potraviny jako na problém, který je třeba řešit.
Například zpráva z roku 2015 vypracovaná společností Dearman zjistila, že
milion chladírenských návěsů pro dopravu v evropských ulicích má na znečištění ovzduší
stejný vliv jako 56 milionů automobilů s naftovými motory.
Nejen po evropských ulicích jezdí denně stovky tisíc vozidel, která rozvážejí zboží podléhající rychlé zkáze (chlazené a mražené) do restaurací, supermarketů, skladů, domácností a nemocnic. Chlazení v těchto vozidlech je často poháněno neregulovaným sekundárním dieselovým motorem, který je
neefektivní a neúměrně znečišťuje životní prostředí.
Přepravní chladicí jednotky mohou vypouštět až 29krát více potenciálně karcinogenních částic a šestkrát více NOx než mnohem větší moderní dieselové motory nákladních automobilů a až 165krát více částic a 93krát více NOx než nejnovější dieselové automobily.
Zatím jen kapka v mořiVe Spojených státech amerických se
ročně prodá přibližně 50 000 nových chladírenských návěsů s dieselovým motorem. Partnerství mezi firmami XL Fleet a eNow by mělo být první vlaštovkou v zavádění udržitelného - plně elektrického řešení.
Obě firmy spolupracují na návrhu a vývoji systému, zejména integrované lithium-iontové baterii a technologii výkonové elektroniky, která bude instalována pod podlahou návěsů třídy 8 a zajistí přibližně
12 a více hodin provozu mezi jednotlivými nabitími.
Solární panely namontované na střeše návěsů budou sloužit k nabíjení baterií a napájení systémů při jízdě, během nakládání a vykládání nákladu. Systém bude vybaven a dimenzován tak, aby umožnil celoroční provoz na území celé Severní Ameriky.
Varianty pro každéhoNávěsy mohou být tažené tradičními tahači se spalovacími motory nebo elektrifikovanými kamiony, což je pro provozovatele vozového parku další možný způsob, jak
okamžitě a výrazně snížit emise. Dodávka prvních kusů se očekává v první polovině roku 2022.
„Se společností eNow již nějakou dobu spolupracujeme na kritických technických prvcích této zajímavé nabídky elektrifikovaných chladírenských návěsů nové generace a stále jsme ohromeni technologií, vynalézavostí a společným nadšením pro udržitelnost,“ řekl generální ředitel společnosti XL Fleet Dimitri Kazarinoff.
„Toto partnerství změní způsob, jakým dopravní průmysl přemýšlí o energii a přepravě v chladírenských vozech,“ dodává prezident a generální ředitel společnosti eNow Jeff Flath, „aby se eliminoval hlavní zdroj spotřeby nafty a emisí vozových parků.“
Dávají vám chladírenské vozy se solární střechou smysl?Zdroje: goodnewsnetwork.org, interestingengineering.com, commercialfleet.org.