Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Existuje už mnoho EV ktoré umožnujú energiu z batérie auta využiť pre napajanie domu viď napr.
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l

Ani jedno z tých riešení neposkytuje však pripojenie auta priamo na DC batériové rozhranie meniča samotnej FVE .
Je nejaký technicky problém vyrábať autá ktoré by boli kompatibilné a teda priamo prepojiteľné na DC/BMS rozhrania 3F meničov ?
glottis
Příspěvky: 2070
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od glottis »

je tam nekolik problemu.

Kazde auto muze mit jine napeti baterie. Jsou dnes 400V a 800V a i u nich bych se bal, ze vyrobce si tu da x clanku do seria a tu zase y. K baterii doma by to pak nesedelo. Stejne by se to muelo nejak upravit.

Vyrobce auta by ti pak tezko dal zaruku.

Neco se ti doma na menici nebo na kabelu podela a auto ti bude horet. Kdo se pak k tomu prihlasi?

To, kdyby ti auto poskytlo 230VAC mi prijde nejmensi zlo.
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Ale pokiaľ by sa napr. Čínsky výrobcovia GW a Aiways dohodli na spolupráci tak dvojica( voz U5 s meničom GW10k-ET ) by predstavoval cenovo bezkonkurenčnú dvojicu. A do roka by vznikla nová verzia normy V2F a potreba 3F meniča/invertora/obojsmernej dobíjačky za 8 tisE by bola minulosťou. :D
Franta2776
Příspěvky: 2429
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od Franta2776 »

Solax má inteligentní nastavitelné nabíječky a 5 základních modů nabíjení. Oboustraně tok energie zatím neumí.
https://gbc-solino.cz/headpage/e-mobil- ... /solax-g2/
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Ja hovorím o to že ten kto má doma FVE by nemal už platiť za ďalšiu haraburdu za tisícky Euro.
Samotný menič FVE vie už totiž aj nabíjať a vybíjať batérie.
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od luky »

Franta2776 píše: pon led 08, 2024 5:30 pm Solax má inteligentní nastavitelné nabíječky a 5 základních modů nabíjení. Oboustraně tok energie zatím neumí.
https://gbc-solino.cz/headpage/e-mobil- ... /solax-g2/
Pozor, tohle je běžný "omyl". Wallbox je v zásadě proudový chránič se stykačem v hezké krabici. Samotná nabíječka (tj. AC>DC měnič) je v autě!
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Arambajk
Příspěvky: 75
Registrován: pát zář 02, 2022 9:05 pm

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od Arambajk »

optobattery píše: pon led 08, 2024 12:31 pm Je nejaký technicky problém vyrábať autá ktoré by boli kompatibilné a teda priamo prepojiteľné na DC/BMS rozhrania 3F meničov ?
Žádný technický problém to není, topologie dnešních nabíječek integrovaných v EV umožňují běh z DC. Z hlediska účinnosti by ale bylo nejlepší zapojit nabíječku v autě přímo na panely a řídícím algoritmem anebo komunikací s měničem zajistit předávání výkonu a spolupráci MPPT algoritmů.
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

A myslíš si, že napr. do budúceho cca 6kWh Joggera, okrem 230V zástrčiek IN+0UT, doplnia aj V2F zástrčku alebo si to budem musieť do kufra dobastliť/doplniť sám ?
Arambajk
Příspěvky: 75
Registrován: pát zář 02, 2022 9:05 pm

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od Arambajk »

Minimálně jedna nejmenovaná automobilka, pro kterou jsme dělali výzkum řízení budoucí nabíječky s tím počítá. Nejtěžší bude asi rovina SW uživatelského rozhraní a komunikace se systémem, co si bude moci uživatel nastavit a co bude muset být z důvodu bezpečnosti automatické, protože každý má jiný solární systém doma.
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Díky za povzbudivú info.

Keďže 60kWh batérie sú priliš drahé tak FVE žgrloškov by potesila napr. 6kWh verzia DACIE
https://cdn.group.renault.com/dac/de/ed ... ectric.pdf
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Moja GW8k-ET má menič je na prvý pohľad univerzálny
"Battery Input Voltage Range: 180-600 V
Charging Strategy for Li-Ion Battery: Self-adaption to BMS"
ale detailom vôbec nerozumiem.

Hybridy s V2F by mohli v ideálnom prípade fungovať aj ako 3f moror generátor pre dom s FVE ?
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

luky píše: stř led 10, 2024 2:49 pm
Franta2776 píše: pon led 08, 2024 5:30 pm Solax má inteligentní nastavitelné nabíječky a 5 základních modů nabíjení. Oboustraně tok energie zatím neumí.
https://gbc-solino.cz/headpage/e-mobil- ... /solax-g2/
Pozor, tohle je běžný "omyl". Wallbox je v zásadě proudový chránič se stykačem v hezké krabici. Samotná nabíječka (tj. AC>DC měnič) je v autě!
Ak je to tak potom V2G EVs majú vlastne len pridaný ďalši/opačný DC-AC 3f menič ktorý to dáva von a pretláča GRIDE cez tie isté 4 koliky konektora ale len v prípade ak:
- ten opačný smer zvolíme
- ak batéria v aute nie je poloprázdna

Takže ak je Gride napr. L1-230, L2-220 , L3-240 tak Auto práve vtedy dopĺňa najviac L2 ?
Vo Wallboxe sú zase len chrániče a stikače alebo v pripade V2H aj cievočky na snímanie smeru a vykonov a počitanie kWh

Pri V2G by to malo byť tiež vo vozidle tak by som mohol predávať elektriku kdekoľvek.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od gupa »

Arambajk píše: čtv led 11, 2024 8:12 pm Nejtěžší bude asi rovina SW uživatelského rozhraní a komunikace se systémem, co si bude moci uživatel nastavit a co bude muset být z důvodu bezpečnosti automatické, protože každý má jiný solární systém doma.
Tak jaký bude nový standard, nová řada měničů typu dc-dc-ac? 800VDC-400VDC-230VAC/3x230VAC/bat48VDC? O tomto to logicky je. Samozřejmě že v relativní výhodě budou auta s baterií do 450VCDmax. Ovládání stykačů v autě vč. Tesly umí dnes noname kabely na AC vstup. Ekonomicky výhodné je tedy prostě nyní nabíjení přes AC. Až dojdou home měniče typu více portový DC s variabilním vstupem a výstupem, bude to trochu jiné. U vysokonapěťových baterií je to vidět snáze, ale zatím mít v nějakých 600V LG mít v bateriích např. 150kWh, je trochu přes domácí rozpočet. Popravdě bych takovou baterii uschovával s normou jako sklad barev na zahradě uprostřed s bezpečnostní vzdáleností.

Rozhodování je tedy jednoduché, přes AC nabíjení jít jednoduše stím co je, přes DC nabíjení někdy v budoucnu stím, že to vyžaduje škatulu navíc. Nebo je něco mezi těmito variantami dnes ekonomicky možné? Protože elektroauto si pořídí ten, co myslí ekonomicky a hlavně má nato.

Co je pravdy natom že se dobíjení přes wallboxy komplikuje, prý to musí být povoleno distribuční sítí? Tak to ať si tu blbost, prý navíc s problémy, strčí do historického otvoru.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

gupa píše: pon led 15, 2024 4:33 pm Co je pravdy natom že se dobíjení přes wallboxy komplikuje, prý to musí být povoleno distribuční sítí?
No práve a mnohé FVEs sú už dnes oficiálne na DS Gride a to vo veľkom množstve pripojené tak sa mi zdá byť jednoduchšie pridať na auto daľší/iný konektor pre V2F/DS+BMS

Riadenie a pretláčanie napaťia a nebodaj aj účtovanie medzi tromi zdrojmi DS-Gride, FVE a EV(PHEV motor generátora ) sa mi zdá byť zbytočne zložité aj s ohľadom na potrebnú certifikáciu .

Je vraj na obzore aj DC-DC V2V
https://www.ag-elec.com/the-trend-of-bi ... icles.html
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od gupa »

optobattery píše: pon led 15, 2024 5:58 pm V2F/DS+BMS
DC-DC V2V
Přelévání obouma směry je prostě o škatulu navíc. Někdo si koupí a postaví za mega FVE, koupí teslu auto za další mega, tak ho vůbec nezajímá v tu chvíli, aby přeléval něco ven z dvoumegové investice. Začátek šetření je vtom, nepořizovat nedokonalé a věci navíc které momentálně nejsou potřeba.

Prostě vidina přelévání je drahá. Nějaký chytrolín nakazil mnoho mozků myšlenkou, že to potřebuje. Ale to vlastně není pravda. Potřebuje to obchodní aliance aby mohla dojit víc a víc z poplatků za distribuci.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Mex
Příspěvky: 329
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od Mex »

Pokud bych si mohl tipnout, tak u směru dovnitř (tj. nabíjení) si myslím, že nedojde na přímé nabíjení baterky jako to dneska dělají rychlonabíječky.
Takový režim nabíjení by vyžadoval asi dost přesné řízení výstupního napětí a proudu.
A vysokou spolehlivost, aby měnič za desítky tisíc Kč neoddělal baterku za stovky tisíc Kč.
Vzhledem k tomu, jak šíleně drahé jsou rychlonabíječky, to asi nebude nebude úplně triviální.

Takže pokud dojde k nějakému optimalizovanému interface na FVE, tak bych čekal, že se stále bude používat nabíječka v autě.
Ale možná by se mohl rozšířit rozsah vstupního napájecího napětí a oficiálně povolit i DC napájení.
Takže pak by se jako vstup pro interní nabíječku dal použít drát buď z baterek, nebo možná i rovnou z panelů.

U výstupního směru bych sázel hlavně na rozšíření V2L (též zvaný V2H, tj. Vehicle to Load nebo Vehicle do Home).
U V2G, tj. přímého spojení s gridem jako to dělají hybridní měniče, by to vyžadovalo instalaci smartmetru nebo proudových traf na patě baráku.
Nebo nějakou sofistikovanou komunikaci s měničem FVE, který by autu tyto informace zprostředkovával.
A vyžadovalo by to licenci distributora a výrobni EAN, navíc by to muselo ctít specifika různých zemí (např. u nás fázové měření) atd.
Podle mě je to příliš moc komplikací na to, jaký efekt by to uživateli přineslo.
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2568
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od tomas »

Hledej Battery Emulator například
https://github.com/dalathegreat/Battery ... rters-list
https://secondlifestorage.com/index.php ... ted.12652/
A pak se připoj na konektor auta.
https://github.com/dalathegreat/Battery ... mo-vehicle
chademo-sequence-circuit.png
chademo-sequence-circuit.png (67.7 KiB) Zobrazeno 424 x
1P2fj.jpg
Ale bez té diody pokud to chceš mít obousměrné.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
optobattery
Příspěvky: 13
Registrován: pát pro 15, 2023 10:24 am
Lokalita: Senec
Výkon panelů [Wp]: 5,52

Re: Pripojenie ektormobilu priamo k meniču FVE cez DC

Příspěvek od optobattery »

Až teraz som si všimol Tvoj príspevok.
Takže priamo do elektro aút to nemontujú kvôli nízkej cene a vyhovárajú sa na bezpečnosť a záruky ?

Ja dúfam že sa napr. BYD dohodne s Goodwe .

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek