Přepínání wallboxu ostrov/síť

Diskuze ohledně rozvodů, kabeláže, způsobů využití stávajících rozvodů, vhodných průřezů dle potřebného výkonu, plánování rozvodů, atd.
glottis
Příspěvky: 2454
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od glottis »

unicast píše: pát zář 27, 2024 3:37 pm
glottis píše: pát zář 27, 2024 9:39 am A pro USA se to bude delat uplne jinak, kdyz tam 3f prakticky nemaj.
Ale mají. Jen tam tu elektřinu tahají trochu jinak, rozvod v ulici na sloupech je většinou 12.47 kV mezi fázemi a 7.2 kV proti středu a Tobě pověsí na sloup separátní jednofázový transformátor 30:1 s vyvedeným středem na sekundáru (čili sekundár dá 240 V, půl sekundáru 120 V). Vedlejším efektem je méně krádeží elektřiny, možnost použití tenčích vodičů i nižší odporové ztráty na poslední míli.
Ano, rozvody maj 3f. Ale domy ne, prave proto co pises. Dostanes dve faze a nulu. 120V proti nule a 240 mezifazove. Pry se jim i lip rozdeluje vykon mezi faze. Cemuz verim. Rozlozeni si urcuje distributor a ne domacnost.
unicast
Příspěvky: 1433
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od unicast »

Ale když si o ty 3f do domu řekneš, nemají s tím nejmenší problém.
Mex
Příspěvky: 759
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od Mex »

glottis píše: pát zář 27, 2024 9:39 am K cemu potrebujes u 400V aut vetsi napeti nez leze z boostru PFC? Kvuli cene? Aby to bylo drazsi? Aby kondenzatory museli byt na nesmysl? Aby vsechnobylo vetsi? Polovodice drazsi? Uz ted ma nabijeni z AC u tesly ucinost 98%. Pojdme usetrit procento. Lidi to radi zaplati. A pro USA se to bude delat uplne jinak, kdyz tam 3f prakticky nemaj. Ale jak jsme psal, az najdes auto co jede do trojuhelniku na 400V, dej vedet.

A ja tebe nepresvedcuju, to vim davno ze je zbytecny. Ty budes jeste pet let dumat nad tim jak udelat HV baterii abys usetril par procent ucinosti, kdyz ostatnim to za mesic vyrobi energie tolik, co bys mel ztraty za nekolik let :)
S tím hledáním nemůžu sloužit. Nejsem autař, takže se nemám jak dostat k vnitřnímu zapojení nabíječek v různých autech.
A skoro si myslím, že ty taky ne. Ale třeba se pletu.
Já jsem se mimochodem ohrazoval proti názoru, že když někdo na nějakém konkrétním autě něco zkusil, tak že to bude u všech aut stejně.
Podle mě nebude.
Stejně jako když nějaká televize má nějakou funkci, tak to neznamená, že ji mají všechny televize.

Nejsem autař, ale zato dělám do automatizace a elektroniky v průmyslu.
A tam se pro srovnatelné příkony zcela zásadně používají 3f řešení. A to s napájením mezifázově, tedy do trojúhelníku.
Pokud je dostupný DC bus, tak je na něm standardních cca 560V DC.
Takže žádné zvyšování napětí na vstupním PFC (proč taky?), ale jednoduše a prostě napětí, odpovídající usměrněným 400V AC.
Možná to ale všichni dělají blbě a tvoje řešení je lepší, kdo ví.

Ano, dumám a ještě chvíli budu dumat nad HV baterkou (články jsou mimochodem stále někde na moři na cestě z Číny).
FVE je můj koníček, dělám na tom když mám čas.
Myslím, že skoro pro každého tady je to koníček. Vydělat na FVE asi dneska moc nejde. Ale lze mít radost z práce a z výsledku.
Jen to člověk nesmí přepočítávat na průměrnou hodinovou mzdu za čas, co nad tím strávil.
To je ale stejné jako třeba u sbírání známek, stavění modelů nebo čumění na fotbal. Prostě hobby.

Tohle je tak trochu Victron fórum. Jsou tady velcí kluci, co už Victron mají. A pak čekatelé, kteří zatím mají nějaké jiné levnější řešení, ale sní o tom, jak jednou budou mít taky Victron.
No a pak je tady pár disidentů s jinými (vysokonapěťovými) měniči.
Takže to v této lokální bublině vypadá, že se celý svět točí kolem řešení se 48V baterkou.
Ale myslím, že tak to není.

Větší řešení (kombibedny) prakticky všechny jedou na HV baterkách. Výjimkou jsou snad nějaké Goodwe a Deye, ale i tam novější modely už taky jsou na HV řešení.
On asi málokdo chce mít doma letiště, kde mu stále řvou startující stíhačky.
Tyhle kombibedny do nějakých 10kW většinou vůbec nemají ventilátor. U vyšších výkonů je pak spínaný, ale i tak běžící pomalu, potichu a jen občas.
To je právě to kouzlo vysoké účinnosti.

O kombibednách se tady ale moc nediskutuje. Proč ne, když je jich dneska nainstalovaných asi víc než nějakých Victronů?
Protože prostě běží a nikdo se o ně moc nestará.
Tak jako si na fórech nedopisují o pračkách, myčkách a podobně. Snad jen když se něco pokazí. Jinak se to bere jako součást prostředí.
Mám několik lidí ve svém okolí, co mají FVE na klíč. Nějakou tu klasickou 10kWp s cca 10kWh HV baterkou a nějakou kombibednou.
Většina z nich (pokud to nejsou fanoušci) tak už skoro zapomněli, že nějakou FVE mají. Je to přilepené paralelně k domácí 3f síti, a prostě to běží. Není co řešit.

A k tomu HV řešení: mám rád volty, a nemám moc rád ampéry. Podle mě je optimální poměr mezi V a A tak minimálně 10:1.
Takže třeba v domácím rozvodu 230V a proud do nějakých 25A, u baterky napětí kolem 250-500V a proud do 30A.
Rozhodně ne opačný poměr třeba 1:4, tedy například napětí 48V a proud 200A.
Asi není náhoda, že všechna moderní řešení se snaží jít s napětím nahoru. Historická BEV měla napětí třeba 150V, dneska je standard 400V, u nových aut pak 800V.

Ztráty, ale i potenciální průserovost, je přímo úměrná druhé mocnině proudu.
Když někde prskne nějaká baterka (navíc ještě z nepříliš objasněných příčin), tak se o tom tady vášnivě diskutuje měsíc a lidi kvůli tomu přistavují k domu kůlničky pro baterky.
Ale že snad polovina z těch tisíců požárů ročně je způsobena "závadou na elektroinstalaci", to nikdo neřeší.
A ty závady v naprosto drtivé většinou jsou způsobeny proudem, nikoli napětím.
Pokud na nějaké neutažené svorce vznikne přechoďák 0.1R, tak s HV baterkou s proudem 30A tam bude ztráta 90W.
Bude to hřát, možná to trochu změní barvu, ale nic fatálního se zřejmě nestane.
Pokud ale stejný přechoďák bude u baterky s proudem 200A, tam už tam bude ztráta 4000W. A to pravděpodobně roztaví kontakty, tím situaci ještě zhorší. A majitel pak zjistí, jestli je pravdivé heslo hasičů, že se nezouvají.

A ještě osobní poznámka na závěr: v ledačem s tebou souhlasím, v něčem nesouhlasím.
Ale nikdy bych si vůči tobě nedovolil použít urážlivé slovo "nemudruj".
glottis
Příspěvky: 2454
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od glottis »

Mex píše: pát zář 27, 2024 7:22 pm Nejsem autař, ale zato dělám do automatizace a elektroniky v průmyslu.
A tam se pro srovnatelné příkony zcela zásadně používají 3f řešení. A to s napájením mezifázově, tedy do trojúhelníku.
Pokud je dostupný DC bus, tak je na něm standardních cca 560V DC.
Takže žádné zvyšování napětí na vstupním PFC (proč taky?), ale jednoduše a prostě napětí, odpovídající usměrněným 400V AC.
Možná to ale všichni dělají blbě a tvoje řešení je lepší, kdo ví.
Ale 560V je na 400V baterie moc a musi se tam pak zase davat step down, abys dokazal uregulovat nabijeci vykon. Activni PFC je step up. Ikdyz bys to nezvysil nad tech 560 (coz je blbost, protoze pak nevyhladis napeti), je to topologii step up. Jednodusi je pak pouzit ten step up aktivniho pfc primo na zvyseni na napeti baterie a jen to napeti korigovat, aby to nabijelo danym proudem. Dost casto se pak indukcnosti k tomu potrebne pouzivaji vinuti motoru.

tu je treba pekne video.



Je to zdroj ze serveru ale ma dvoufazove activni pfc. A PFC je rizene zpetnou vazbou. Uplne stejnou topologii si predstavuju, ze maji v aute, jen uz tam pak nemusi byt transformator a jeho buzeni a usmerneni. S 3f 400V napajenim by tam muselo neoc byt = dalsi ztraty, dalsi ruseni, dalsi vec co se muze posrat.

ze 400V by profitovala auta s 800V baterii.

A treba se seredne pletu.
Mex
Příspěvky: 759
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od Mex »

Shlídnul jsem to video, což bylo mimořádně náročné.

Nemyslím, že je to nějaké typické zapojení, které by se používalo v silových zdrojích. Nota bene při 3f napájení.

Při přesné regulaci je docela výhodné mít nějaký přiměřený napěťový přebytek. Je to spínaný regulátor, takže ztráty to nijak zásadně nezvyšuje.
Řekl bych, že nějakých těch 560V by pro nabíjení baterky 400V-class mohl být tak akorát. Navíc na vstupu je třeba počítat i s tolerancí napětí gridu směrem dolů.
Píšu 400V-class, protože se tomu sice říká 400V baterka, ale v reálu to má třeba jenom 350V nebo naopak něco přes 400V, jak u kterého typu auta. A to ještě jako jmenovité napětí, kde to maximální je samozřejmě o kus výš.

Ale jak jsem psal, konkrétní zapojení vnitřku autonabíječek neznám.
Odhaduju to podle toho, jak je to v jiných v oblastech techniky. A taky jak by mi to přišlo logické.

I když uznávám, že logika někdy selhává. Třeba auta Tesla se mi docela líbí. Ale absence i tak základní věci jako rychle dostupného ovládání blinkrů nebo stěračů páčkou pod volantem (což by mi přišlo logické) je pro mě taková antikoncepce, že Teslu ne.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1619
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Přepínání wallboxu ostrov/síť

Příspěvek od TomHC »

Ak by mal niekto záujem o jeden zostavený a oživený kus, je k dispozícii, cena 25€, zaslanie Packetou. Neosádzal som RS-485 rozhranie a UART konektor, na požiadanie doplním. Prúdový snímač je voliteľný, ale dá sa použiť SCT-013-000, za 5€. Len teda treba to potom ešte skalibrovať, to už je na novom majiteľovi.

Ja ešte čakám na Type 2 socket a chránič typ B.
Přílohy
20241001_141923.jpg
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 09/2024 = 7.9 MWh AC

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek