Začátek konce elektromobility?

Nezařaditelné
Keraj
Příspěvky: 187
Registrován: čtv dub 21, 2022 7:15 pm
Lokalita: Poblíž Hradce Králové
Systémové napětí: 48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Keraj »

No já bych těch 50 let náskoku ve "vývoji EV" neviděl jako relevantní argument.
Říká to jen že elektrický pohon je o 50 let vývoje jednodušší, jen ještě nemáme pro to vhodné baterie. Což se nyní mění.
Taky by bylo potřeba vzít v úvahu sumu peněz investovanou do vývoje spalovací či elektrické pohonné jednotky.

Spíše bych porovnával vývoj za posledních 15 let, kdy spalovací motor se už moc neposouvá, narozdíl od baterií a elektroniky. Asi už není prostor a každé další euro které to má splnit to jen komplikuje.

K té výměně motoru, tak kolega asi měsíc zpět měnil motor u BMW 53*D, myslím že to je F11, staří 9 let a 260 kkm.
Zadřený na šálách, vyměnen za starší motor, cena 150 000 Kč ( zhruba 1/3 současné ceny auta). Prý se jedná o častější závadu vyskytující se po 170 kkm.
16 panelů DHM-72L9-450 Wp = 7200Wp jih, sklon 17°
2 regulátory EPever Tracer 6415 AN = 6000W
Paralelní adaptér PAL-ADP-50AN
měniče 5 + 3 kW
EPever IP5000-42-plus-T a IP 3000-42-plus-T
135 + 135 + 230 = 500Ah LiFePo na 48V
3* BMS a Balancer Seplos
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3356
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od marko250 »

Provoz první tři měsíce,k tomu superchargru jsem nemusel, Praha>OV v dálničním tempu 130km/h dle GPS jde odjet normálně s plnou baterkou při 6°C ,jen jsem si to chtěl zkusit a aktivovat účet a byla to první jízda .Kdo má FVE má mít EV,je to jen další baterka prostě.Jiná kapitola je jaké EV :-) ,to by bylo na dlouho.
Screenshot_15_04_2024_13_36_08.jpg
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1299
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

Keraj píše: pon dub 15, 2024 1:19 pm K té výměně motoru, tak kolega asi měsíc zpět měnil motor u BMW 53*D, myslím že to je F11, staří 9 let a 260 kkm.
Zadřený na šálách, vyměnen za starší motor, cena 150 000 Kč ( zhruba 1/3 současné ceny auta). Prý se jedná o častější závadu vyskytující se po 170 kkm.
Tak ja si musím zaklopať, E91 320d 135 kW s 397000 km.
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome
Franta2776
Příspěvky: 2433
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

To máš ten čtyřválec s tenkým rozvodovým řetězem N47??
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 1001
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od eman »

glottis píše: pon dub 15, 2024 8:20 am a co je na tom presne za demagogii? chlapik ma auto servis a porovnal ceny nahradnich dilu. Dovolil si srovnat ty nejdulezitejsi a nejdrazsi dily. Jestli to nekdo opravit chce nebo ne je uplne jina otazka. Ze korporat neoparvuje auta je uplne jasny kdyz se toho po par letech hned po odpisu zbavi a za tech par let to nezdechne. Vedemeu tu reci hlavne o bazarovkach, protoze na baterie byva zaruka 8 let a 160kkm (s mym prumernym najezdem je to taky 8 let). Na motory asi podobne?
Je to naprostá demagogie. Standartní a JISTÉ opotřebení hlavního zdroje pohonu u EV, tedy baterky, tam staví proti raritní, neopravitelné závadě velmi drahého motoru, který nekupuje 90% obyvatelstva, ale stejné procento si bude MUSET koupit EV. Je to úplně stejná kravina, jako ten "expert" co porovnává náklady na servis Range Roveru za 2 mega a Tesly, co jsem sem dával.
99% videí na YT o EV je jenom blábolení kvůli reklamě. Je to zrovna IN, tak je odborník každý, kdo má do ***** díru.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
Mex
Příspěvky: 355
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

Já jsem z hlediska elektromobility rozpolcený.
Jsem celoroční cyklista, po městě se pohybuju prakticky jenom na kole.
Takže je moc příjemné, když v případě elektromobilu nestojím v koloně za nějakým smraďochem, kdy už se člověk modlí, aby blikla zelená a smraďoch zmizel.
Ale zase občas se stane, že se za mnou plíží nějaký EV, který neslyším a pak se leknu.

Tak teď nevím, jestli mám hejtit spíš spalováky nebo elektriky. Ale budu nadávat na oba, aby to bylo vyrovnané.
glottis
Příspěvky: 2076
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

Mex píše: pon dub 15, 2024 2:16 pm Já jsem z hlediska elektromobility rozpolcený.
Jsem celoroční cyklista, po městě se pohybuju prakticky jenom na kole.
Takže je moc příjemné, když v případě elektromobilu nestojím v koloně za nějakým smraďochem, kdy už se člověk modlí, aby blikla zelená a smraďoch zmizel.
Ale zase občas se stane, že se za mnou plíží nějaký EV, který neslyším a pak se leknu.

Tak teď nevím, jestli mám hejtit spíš spalováky nebo elektriky. Ale budu nadávat na oba, aby to bylo vyrovnané.
Kup si cyklisticky radar od garmina. Je to naprosta bomba. Pro me je to zlom v cyklistice :) Na 100m za sebou vidis auta, presne uvidis kolik jich tam je a kdy te predjedou.
Mex
Příspěvky: 355
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

glottis píše: pon dub 15, 2024 2:31 pm Kup si cyklisticky radar od garmina. Je to naprosta bomba. Pro me je to zlom v cyklistice :) Na 100m za sebou vidis auta, presne uvidis kolik jich tam je a kdy te predjedou.
Předjedou? To nemáš natrénováno?
Jo aha, Ty myslíš když zastavuješ. ;-)
Nojo, ale to bych tak nemohl EV hejtit. Co pak na nich budu kritizovat?

Nyní vážně: zrovna v pátek se mi stalo, že se najednou vedle mě zjevil nějaký Prius, k kterém jsem fakt nevěděl.
Já se jinak snažím mít (ve vlastním zájmu) kolem sebe přehled, ale tenhle mě prostě dostal.
A to ještě ani nebyla čistá elektrika, ale příležitostný smraďoch (za mnou se plížil samozřejmě elektricky).
glottis
Příspěvky: 2076
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

Mex píše: pon dub 15, 2024 2:42 pm
glottis píše: pon dub 15, 2024 2:31 pm Kup si cyklisticky radar od garmina. Je to naprosta bomba. Pro me je to zlom v cyklistice :) Na 100m za sebou vidis auta, presne uvidis kolik jich tam je a kdy te predjedou.
Předjedou? To nemáš natrénováno?
Jo aha, Ty myslíš když zastavuješ. ;-)
Nojo, ale to bych tak nemohl EV hejtit. Co pak na nich budu kritizovat?

Nyní vážně: zrovna v pátek se mi stalo, že se najednou vedle mě zjevil nějaký Prius, k kterém jsem fakt nevěděl.
Já se jinak snažím mít (ve vlastním zájmu) kolem sebe přehled, ale tenhle mě prostě dostal.
A to ještě ani nebyla čistá elektrika, ale příležitostný smraďoch (za mnou se plížil samozřejmě elektricky).
s tim predjetim a natrenovanim nechapu :) Proste jedu na kole po silnici, mam garmin radar, garmin tachac a kdyz jsou za mnou auta vidim na tachaci puntiky podle vzdalenosti a vidim jak se blizi.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2556
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

Mex píše: pon dub 15, 2024 2:16 pm Já jsem z hlediska elektromobility rozpolcený.
Jsem celoroční cyklista, po městě se pohybuju prakticky jenom na kole.
Takže je moc příjemné, když v případě elektromobilu nestojím v koloně za nějakým smraďochem, kdy už se člověk modlí, aby blikla zelená a smraďoch zmizel.
Ale zase občas se stane, že se za mnou plíží nějaký EV, který neslyším a pak se leknu.

Tak teď nevím, jestli mám hejtit spíš spalováky nebo elektriky. Ale budu nadávat na oba, aby to bylo vyrovnané.
Zpětné zrcátko?
Známe?
😘
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1299
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

Franta2776 píše: pon dub 15, 2024 1:48 pm To máš ten čtyřválec s tenkým rozvodovým řetězem N47??
Áno, N47D20C, ten už mal zrejme vyriešenú spoľahlivosť rozvodov. Ja som reťaz nemenil, a myslím že ani prvý majiteľ.
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome
Mex
Příspěvky: 355
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

glottis píše: pon dub 15, 2024 2:48 pm s tim predjetim a natrenovanim nechapu :) Proste jedu na kole po silnici, mam garmin radar, garmin tachac a kdyz jsou za mnou auta vidim na tachaci puntiky podle vzdalenosti a vidim jak se blizi.
Tak když máš natrénováno, tak tě přece hned tak nějaké auto nepředjede.
Takže na radaru vidíš, jak se vzdalují, když jim ujíždíš. ;)
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od fugas »

NOPARAsito: Na co zrcátko? Každý řidič spalováku, hybridu nebo EV je přece povinen respektovat cyklistu, nebo skupinu cyklistů a jet prostě za nimi 6km/h. V mém případě dlouhých 1,2km v kopci, páč není kde je předjet. Všichni dále musíme respektovat pojíždění zprava a užít si tak v zástavbě za každým semaforem opětovné předjíždění toho jednoho stejného cyklisty několikrát za sebou. On se totiž nemůže zařadit za poslední auto ve frontě, aby tomuto předešel. Všichni jsme dále povinni strpět jízdu uprostřed pruhu, protože kamínky. Souběžnou jízdu s cyklostezkou, protože tam se rekreují i jiní, kteří tak prekáží. A další a další. . . A ty bys otravoval se zrcátkem. Kde žiješ?
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Franta2776
Příspěvky: 2433
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

TomHC píše: pon dub 15, 2024 3:35 pm
Franta2776 píše: pon dub 15, 2024 1:48 pm To máš ten čtyřválec s tenkým rozvodovým řetězem N47??
Áno, N47D20C, ten už mal zrejme vyriešenú spoľahlivosť rozvodov. Ja som reťaz nemenil, a myslím že ani prvý majiteľ.

Já ho mám taky 5tkové řadě a nájezd 215000km,měnil jsem vstřikovače po ránu motor kulhal.Mám pocit, že vyřešené to má až N47D20D
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Keraj
Příspěvky: 187
Registrován: čtv dub 21, 2022 7:15 pm
Lokalita: Poblíž Hradce Králové
Systémové napětí: 48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Keraj »

Ten mnou zmiňovaný je třílitrový šestiválec 230 kW, člověk by řekl festovní pořádnej motor co se nevysype protože po něm chci aby pohnul autem... a přece se tak stalo.
16 panelů DHM-72L9-450 Wp = 7200Wp jih, sklon 17°
2 regulátory EPever Tracer 6415 AN = 6000W
Paralelní adaptér PAL-ADP-50AN
měniče 5 + 3 kW
EPever IP5000-42-plus-T a IP 3000-42-plus-T
135 + 135 + 230 = 500Ah LiFePo na 48V
3* BMS a Balancer Seplos
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od fugas »

Keraj píše: pon dub 15, 2024 4:24 pm Ten mnou zmiňovaný je třílitrový šestiválec 230 kW, člověk by řekl festovní pořádnej motor co se nevysype protože po něm chci aby pohnul autem... a přece se tak stalo.
No jo, jenže 230kW na třílitr je už poměrně hodně dost. Vyhnáno prášky v zájmu marketingu. Mám třílitr 150kW, 300tkm. Olej po 10-15 tkm, jak se mi povede mít čas a chuť ho vyměnit. Sežere za tu dobu cca 1,5l oleje. Motor v EV se dá také vyhnat brutálně vysoko. Ale má to vliv na životnost baterek i ostatních částí stroje. Všechno je za něco.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2556
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

fugas píše: pon dub 15, 2024 3:53 pm NOPARAsito: Na co zrcátko? Každý řidič spalováku, hybridu nebo EV je přece povinen respektovat cyklistu, nebo skupinu cyklistů a jet prostě za nimi 6km/h. V mém případě dlouhých 1,2km v kopci, páč není kde je předjet. Všichni dále musíme respektovat pojíždění zprava a užít si tak v zástavbě za každým semaforem opětovné předjíždění toho jednoho stejného cyklisty několikrát za sebou. On se totiž nemůže zařadit za poslední auto ve frontě, aby tomuto předešel. Všichni jsme dále povinni strpět jízdu uprostřed pruhu, protože kamínky. Souběžnou jízdu s cyklostezkou, protože tam se rekreují i jiní, kteří tak prekáží. A další a další. . . A ty bys otravoval se zrcátkem. Kde žiješ?
Aha zase jsem asi v jiné galaxii 🤣.
Díky za návod, jak se stát otravným hmyzem.😉
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od fugas »

NOPARasito píše: pon dub 15, 2024 5:51 pm
fugas píše: pon dub 15, 2024 3:53 pm NOPARAsito: Na co zrcátko? Každý řidič spalováku, hybridu nebo EV je přece povinen respektovat cyklistu, nebo skupinu cyklistů a jet prostě za nimi 6km/h. V mém případě dlouhých 1,2km v kopci, páč není kde je předjet. Všichni dále musíme respektovat pojíždění zprava a užít si tak v zástavbě za každým semaforem opětovné předjíždění toho jednoho stejného cyklisty několikrát za sebou. On se totiž nemůže zařadit za poslední auto ve frontě, aby tomuto předešel. Všichni jsme dále povinni strpět jízdu uprostřed pruhu, protože kamínky. Souběžnou jízdu s cyklostezkou, protože tam se rekreují i jiní, kteří tak prekáží. A další a další. . . A ty bys otravoval se zrcátkem. Kde žiješ?
Aha zase jsem asi v jiné galaxii 🤣.
Díky za návod, jak se stát otravným hmyzem.😉
Jsi jeden z mála asi jako já, kdo chápe, že je vždy na místě vzájemný ohled. Vybírám si trasu, abych s kolem na silnici strávil minimum, protože v lese a na louce je to tak nějak lepší a nikomu tam nevadím. Abych nevypadal že paušalizuji.... Na trase kterou jsem uvedl, jezdím s téměř denní pravidelností 18 let. Za tu dobu se našli dva cyklisté, kteří mi v jediném vhodném místě na předjetí ukázali, protože on tam v pravý čas vidí, abychom manévr oba bezpečně zvladli. Fakt dva za osmnáct let. Pokaždé jsem poděkoval :D Pravda je, že se dá připsat elektromobilitě k dobru, že tato skupina bezohledných získá aspoň návyk jezdit po krajnici. Protože napriklad nalitý mamlas v EV, který se zrovna rozešel se svou holkou, nebo někdo v pravou chvíli oslněný sluncem, je slyšet až během kontaktu s kapotou. Není tak snadné ho mít na háku.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
sodar2
Příspěvky: 60
Registrován: pát úno 21, 2020 7:25 am
Lokalita: Napajedla
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 6008
Kapacita baterie [kWh]: 11kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Napajedla

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od sodar2 »

Já to nějak nechápu, přece zrovna na tomhle fóru by měl být každý pro EV. Vyrábět si palivo, kdyby, se zase něco posralo je úžasné.
jahodovák
Příspěvky: 1934
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od jahodovák »

Ono všechno má svůj způsob použití ,pokud se to dodrží,je to k užitku,pokud ne,je to jako jít s kanonem na vrabce,jenže občas se mi zdá,že ledaskdo má tu kouli na krku jen proto,aby mu tam nepršelo......
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek