Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je úte srp 20, 2019 5:56 am


Nevhodny menic?

Nezařaditelné
PředchozíDalší

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vlkazajac » sob zář 08, 2018 3:22 pm

Áno, rada to bola rýchla, ale je za tým tá "drbačka". Problém je, že stredných 20 článkov má vyvedené vývody do krabice už spojené vždy s jedným pólom z krajného radu článkov. A jeden z týchto spojov by sme museli oddeliť už v paneli, kde to je zaliate.
Radšej nedevastovať panel a obstarať 36 článkové. To ale povedal už abrams na začiatku. Takže keď je Axpert už v Bazáre, vyvstáva otázka konečného riešenia. Prehodnotíte rozhodnutie pre 12 / 24 V systém ? Je na to práve čas.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12V oloveným šrotom ))
skúška 99P8S ( 18650 ) na 280 Wp, LS3024B, Victron 350 VA
Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2182
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 226

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod abrams » sob zář 08, 2018 3:23 pm

Zdravím ,

upravovat ::pv:: je už dost :uh: . Skutečnost že v krabici jsou dva konce a dvě odbočky to jen stěžuje . Udělat z jednoho 60-ti ::fv:: 2 x 30 ::fv:: lze pouze zásahem do zalaminovaného propoje mezi 30-tým a 31-tým ::fv:: a to jeho přerušením a napojením vzniklých konců na existující + a - v krabici . Možnost to je , avšak za cenu ztráty záruky a závažné riziko poškození zalaminované struktury povětrnostními vlivy .
Dnes ::pv:: stojí zlomek toho co před pár roky . Osobně bych radši volil prodej nevhodného ::pv:: a koupi ::pv:: s patřičnými parametry ;) .
Nebo pořídit MPPT regl , což je z pohledu budoucího rozšiřování rozumější :) .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2513
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 321

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod fugas » sob zář 08, 2018 3:58 pm

Souhlasím s Abramsem.Stejně tě závislost donutí koupit věci ,které jsou ti dnes příliš finančně náročné.Válím doma několik různých hraček v hodnotě tisíců ,dnes v podstatě neprodejných.A to proto že jsem si chtěl také jen hrát.A hraju si.Zjistíš že navzdory popisku v éšopu to není tak moc výkonné a že 10W jsou dvě bodovky.
Systém 24V ,Epsolar ET6415 MPPT ,zatím 1360Wp poly ,500Ah OpZs ,DC/DC beze jména ,ale s větráčkem 24V/12V/30A ,Power Jack 5000LF.
Uživatelský avatar
fugas
 
Příspěvky: 1121
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputation: 129

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod JonasPP » pon zář 10, 2018 8:34 pm

No prečital som si každy komentar a trocha som sa pousmial,lebo ja mam na strechach jak seriovo,tak paralerne rozdielne panele a nenam problem,ani keď nikde nepouživam oddelovaciu diodu.
A teraz môj nazor. Nechať panele,nechať menič,aj zapojenie tak ako je a uživať slnka. Ono ak už to je doma a neda sa to vratiť,tak to treba riešiť,až jak to nebude stačiť,alebo jak sa najde osoba,čo bude potrebnu sučiastku predavať za lacno. Panelom dane zapojenie až tak neškodi a v zime jak budu panele pod snehom,tak daju trocha viac. Ale ak menič bude postačovať,tak isto ako prve poriešiť MPPT regulator kupeny z ruky za lacno,popripade preisť okažite na 24v axpert,ak je možnosť ho kupiť lacno.


Odoslané z IRON_2 pomocou Tapatalku
Mix solarok - 4,9KWp papierovo -3,5KW skutočnych;
48v-Axpert 2,4KW+PJ 6KW;Li-ion -7,4KWh +NiCd -x KWh
12v-PB 100Wh
Uživatelský avatar
JonasPP
 
Příspěvky: 681
Registrován: pon srp 31, 2015 10:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR
Reputation: 83

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod dumi » pon zář 10, 2018 9:00 pm

diky za comment, problem je ze soucasna konfigurace mi sotva uzivi predpokladany odber natoz aby nabila baterky na noc. ale uz jednam o koupi 24V axperta od zdejsiho clena.

K soucasnemu jsem nasel obal, zkusim jej tedy vratit, jestli se prodejce nebude cukat. Vraceni bez obalu pry mozne neni.

Uvidime, maximalne budu mit menice dva :D akorat bych mel problem s $ na baterky, pac by byly utopeny v tom druhym menici.

Nema nekdo nejaky typ na rozumne aku pro 24V? asi nejspis olovo. klidne s kyselinou, bude to v garazi a vetra se tam. Takze netreba uzavreny, spis nakeou rozumnou cenu.

Diky.
Dumiho ostruvek: 2kWp, 4,8kWh, 2400W inverter
dumi
 
Příspěvky: 777
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 45
 
  • 0


Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod FRSO » pon zář 10, 2018 9:14 pm

Pročti třeba tady něco o akumulátorech : neosolar.cz, já používám od nich ty Hopecke AGM více cyklické viz. Grafy na e-shopu, jsou dražší, ale kvalitní speciální pro solární aplikace. Hodně je používají v hibridnich aplikacích co nabízí.
FRSO
 
Příspěvky: 938
Registrován: ned srp 14, 2011 9:13 pm
Reputation: 40

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vlkazajac » pon zář 10, 2018 9:39 pm

Ktorý Axpert, koľko bude cieľovo a akých panelov ?
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12V oloveným šrotom ))
skúška 99P8S ( 18650 ) na 280 Wp, LS3024B, Victron 350 VA
Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2182
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 226

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod dumi » pon zář 10, 2018 9:42 pm

ten co je tu v bazaru MKS 24V 2400W tusim. momentalne mam 2x 260Wp panely a case bych doplnil jeste nejake. uvidime jak se to bude vyvijet.
Dumiho ostruvek: 2kWp, 4,8kWh, 2400W inverter
dumi
 
Příspěvky: 777
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 45
 
  • 0


Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vlkazajac » pon zář 10, 2018 9:49 pm

Začal by som radšej s lacným olovom, kým sa naberú skúsenosti. Oslovil by som napr. :

https://auto.bazos.cz/inzerat/92348157/ ... -S7212.php

A dopytoval by som cenu za 6 alebo viac kusov.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12V oloveným šrotom ))
skúška 99P8S ( 18650 ) na 280 Wp, LS3024B, Victron 350 VA
Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2182
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 226

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod Botas » pon zář 10, 2018 10:15 pm

Takovehle baterie nevydrzi ani v aute natoz v solaru za stejnou dobu jsem vystridal tri nejaky v dodavce a ta posledni byla uz taky dost jeta zimu uz asi novemu majiteli neda.ale pritekine ma exide premium v aute snad devet let a ta cena neni moc vysi.sice to neni solar al tak...
https://www.battery-import.cz/autobater ... 2v--ea770/
Botas
 
Příspěvky: 236
Registrován: pon pro 03, 2012 8:53 pm
Reputation: 9

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vlkazajac » pon zář 10, 2018 11:05 pm

Medzi olovenými štartovacími batériami nie je veľký rozdiel. Olovo má svoje limity a netreba ich preceňovať. Žiadna štartovacia batéria nemá v skutočnosti moc viac, ako 3 Ah / 1 kg celkovej hmotnosti a vybrať nejakú lepšiu dá hodne úsilia. Je to proste reklamný humbuk a výrobcovia / značky sa v ňom predháňajú.

Potom aj hodnotenia sú veľmi subjektívne a nemá cenu porovnávať tvrdenia dvoch ani viacerých užívateľov, ktorí ich prevádzkujú úplne individuálne a v iných vozidlách s netotožnými regulátormi nabíjania atď.

Dôležité je, dať v solárnom systéme každej batérii presne to, čo vyžaduje. A už tu končí objektivita diskusie. Starostlivosť o batériu nekončí pripojením na regulátor, ktorý má nastavenia na flooded, gel, AGM a XYZ. Cenná je vlastná skúsenosť získaná na precízne nastavenom nabíjaní s ohľadom na všetky podmienky a požiadavky.

Samozrejme platia známe skutočnosti o hrúbke dosiek, zložení resp. úprave povrchu atď.

Je tiež pravda, že Exide Premium je o niečo lepšia, ako priemer. Veď sám používam 100 Ah vo svojom aute tretí rok. Že som Vás nepresvedčil ? Ani som nemohol, je to príliš plytké a nedoložené tvrdenie.

Má cenu začať s lacnejším olovom a získať skúsenosť, to je nadovšetko. preto som navrhol tamto riešenie, aj keď o konkrétnych batériach nemám viac poznatkov, ako sa píše. Veľmi podstatné je, aby boli lacné, dosť pod 1 EUR / Ah ( ako som písal, je to tiež veľmi pokrivený parameter. ).
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12V oloveným šrotom ))
skúška 99P8S ( 18650 ) na 280 Wp, LS3024B, Victron 350 VA
Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2182
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 226

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vla » úte zář 11, 2018 6:45 am

.........
Je tiež pravda, že Exide Premium je o niečo lepšia, ako priemer. Veď sám používam 100 Ah vo svojom aute tretí rok.............., no mě vydržela 4 roky a pak jsem měnil. Takže stejná jako jiné. Více vydrží jen nové osazené v továrně, běžně 10-11 let. Známý si je kdesi kupuje, ale cena je skoro dvojnásobná, takže je vlastně jedno jakou použiji baterku, čas to srovná.
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 752
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 77

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod dumi » úte zář 11, 2018 8:20 am

Doporucujete klasicke startovaci baterie? sem myslel ze nejsou vhodne, ze je lepsi pouziti trakcnich urcenych na cyklicky rezim?
Dumiho ostruvek: 2kWp, 4,8kWh, 2400W inverter
dumi
 
Příspěvky: 777
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 45
 
  • 0


Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vla » úte zář 11, 2018 10:32 am

Já je nedoporučuji, obecně mi přijde olovo nevhodné z důvodů velké péče. Necháš je pár dní vybité, protože nesvítí a začnou sulfatovat, pár takovýhle cyklů a je po nich. Přešel jsem na litium a je mi jedno jak nabité - či vybité baterie jsou a jim je to taky jedno. Hlídá se jen napětí, což je od olova pokrok. Navíc cena baterií je svým způsobem stejná, když porovnáš žiotnost x počet cyklů vyjde to zhruba stejně. Neboli můžeš si koupit 4 x trakční olovo, 8x startovací, nebo 1x LI... a v konečném součtu to bude přibližně stejné.
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 752
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 77

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod NOPARasito » úte zář 11, 2018 1:36 pm

Vla ma pravdu!!!!!
Olovo vs. Life nebo Li-ion cena stejna (dlouhodobe)/ uzitkovost 0 bodů.
A jde prece jen o spolehlivy autonomni system a ne kolem behat kazdej tejden a kontrolovat jak na tom baterie jsou ;-).
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1207
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan
Reputation: 66

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod dumi » úte zář 11, 2018 2:24 pm

mam ted ve hre oloveny baterky 6V z tramvaji, za cenu srotu, s tema bych do zacatku nejakou dobu vydrzel :)

Co sem tak koukal tak s LiFePo je potreba balancer...
Dumiho ostruvek: 2kWp, 4,8kWh, 2400W inverter
dumi
 
Příspěvky: 777
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 45
 
  • 0


Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod rottenkiwi » úte zář 11, 2018 2:33 pm

Záleží na tom, ako budú baterky prevádzkované. AK budú každý deń dotiahnuté
do ABS a prejde ABS a potom aj EQ ak je veľký rozdiel v napatí článkov resp. hustote kyseliny,
tak obyčajné baterky do kamionu vydržia aj 8 rokov, pri cca. 30 % DOD.

AGM a GEL berú tí, čo to potrebujú do obytných piestorov. Vysoká cena.

LiFE vyjde najlacnejšie z hľadiska cyklov, ale treba kupovať v pároch
a preto je to na začiatku veľká investícia. BMS prvých 5 rokov netreba,
ak to človek zbalancuje raz za 3 mesiace cez H4 resp. pasívne bal.
Treba však dbať na rozsah 25 až 90 % SOC, raz za čas to dobiť na 100 %.
A nejaký CellLog, čo nás informuje ako sú články nabité.

Hore zapnutie prebytkov ako ochranu, 2. stupeň zhodenie panelov,
dole prepnutie na DS + zapnúť dobíjanie, ak je to potrebné.
Biopestovateĺ nemá pod holým nebom pod kontrolou nič,
len seba a aj to iba v obmedzenej miere.

Si anode Spectrum BMS SEI formation Float Ochrana High SOC deg. MPPT Post Climate Change
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 2657
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 164

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vlkazajac » úte zář 11, 2018 4:59 pm

dumi píše:Doporucujete klasicke startovaci baterie? sem myslel ze nejsou vhodne, ze je lepsi pouziti trakcnich urcenych na cyklicky rezim?


Odpoveď je za mňa áno, pretože :
1/ Ako investícia vychádzajú priaznivo, ale nemožno ich často hlboko cyklovať. To je v rukách strojvodcu.
2/ Ako prvé riešenie pre vznikajúci systém áno, pokiaľ chýba jasný cieľ, ktorým je stanovenie dostatočnej výkonnosti, ktorá bude cieľovo uspokojivá.
3/ Z hľadiska naberania skúseností áno, pretože ostatnému hardware je v zásade jedno, v čom je uložená energia.

"... obecně mi přijde olovo nevhodné z důvodů velké péče. Necháš je pár dní vybité, protože nesvítí a začnou sulfatovat, pár takovýhle cyklů a je po nich. Přešel jsem na litium a je mi jedno jak nabité - či vybité baterie jsou a jim je to taky jedno...."

To je tak trocha pseudoargument. Keď nie je dostatok energie, končí aj každé lítium, vybité hlboko. Pre olovo je jednoducho základná a nevyhnutná podmienka - nabiť plnou procedúrou po každom vybití. Stotožňujem sa v tej súvislosti s :

"...AK budú každý deń dotiahnuté do ABS a prejde ABS a potom aj EQ ak je veľký rozdiel v napatí článkov resp. hustote kyseliny, tak obyčajné baterky do kamionu vydržia aj 8 rokov, pri cca. 30 % DOD...."

Musí byť teda kladná denná bilancia výroby a spotreby. Preložené " do lítiovej reči ", tam musí byť kladná bilancia niekoľkodňovej výroby a spotreby. To je zásadný spotrebiteľský rozdiel medzi olovom a lítiom. Nejaká údržba naviac a obskakovanie olova tu nie je. Na to sú regulátory a jednoduché automatizačné prvky.

Ak sú k mániu trakčné batérie s cenou veľmi blízkou štartovacím batériam, tak nie je o čom diskutovať. Dvojnásobok je príliš moc.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12V oloveným šrotom ))
skúška 99P8S ( 18650 ) na 280 Wp, LS3024B, Victron 350 VA
Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2182
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 226

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod youda » úte zář 11, 2018 5:17 pm

Olovo si pro domácí FVE kupuje jenom ten, kdo nemá najednou dost peněz pohromadě na pořízení lithia.
Na první pokusy je olovo nejlepší, ale každý kdo to myslí vážně a dokáže našetřit trochu peněz, nakonec stejně skončí u lithia.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 1980
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm
Reputation: 455

Re: Nevhodny menic?

Příspěvekod vla » úte zář 11, 2018 5:37 pm

To je tak trocha pseudoargument................. ne to je zásadní záležitost, pakliže nechám li.. nenabité třeba 14 dní nic se nestane a to opakovaně, když to budu dělat opakovaně s olovem, tak mi dá brzy pa-pa. Nebavím se o "smrtelném" vybití, protože to zlikviduje spolehlivě obojí. Takže u li... si musím ohlídat minimální napětí pro odpojení a taky maximální napětí nabíjení. U olova musím dělat totéž a pak ještě nenechávat vybité a i po částečném vybití ho musím nabít naplno a to dle předpisů, Hlavně to nabíjení je problém, když málo, nebo méně svítí. Takže u skoro vybitého li.. mohu denní výrobu spotřebovat a dobíjení li.. nechat na jindy, u olova musím denní výrobu nacpat do olova a tím pádem jedu na síť a pokud ta výroba nebude na nabití stačit musím ze sítě ještě dobít to olovo atd. Ano, totální začátečník smířený s nízkou životností může koupit klidně autobaterii, to samý třeba chatař, který ji o víkendu trochu vybije a ona se přes týden povaří a v zimě ji neprovozuje. Ale na praktické využití bych olovo nikomu nedoporučoval, leda by ho někde sehnal prakticky zadarmo i to se někdy podaří.
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 752
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 77

PředchozíDalší

Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Reputation System ©'