Přeji pěkný pátek,
a jak se stalo již tradicí, přinášíme text k zamyšlení i diskuzi.
Karel Kilián
Ekosystém od Mitsubishi napájí dům elektromobilem
Energetický ekosystém od japonské firmy Mitsubishi umožňuje napájení domácnosti elektromobilem. Novinka, označovaná jako Dendo Drive House, automaticky sdílí energii mezi elektrickými vozy a domem.
Co je Dendo Drive House?
Mitsubishi Motors hodlá letos začít prodávat systém, který umožní sdílet elektrickou energii mezi domácností a elektrickým vozem. Dendo Drive House (DDH) byl představen 6. března na autosalonu v Ženevě a obsahuje solární panely, domácí baterii a obousměrnou nabíječku.
Právě obousměrná nabíječka na celém systému nejzajímavější. Má totiž umožnit směrování toku elektrické energie tam, kde je nejvíc potřeba. V praxi tedy můžete z domu nabíjet svůj elektromobil, ale také - v případě potřeby - napájet domácnost z baterií svého elektrického vozu.
DDH podporuje například nový hybridní vůz Mitsubishi Engelberg Tourer, který byl automobilkou taktéž prezentován minulý týden v rámci nejvýznamnějšího autosalonu Geneva International Motor Show 2019.
Proč napájet dům z elektromobilu?
Existuje nespočet situací, kdy byste mohli využít možnost dodávky energie do domu z elektromobilu. Příkladem může být výpadek elektřiny ze strany dodavatele, způsobený například závadou na rozvodné síti či klimatickými podmínkami.
Dům se díky této schopnosti může stát - tedy alespoň dočasně a krátkodobě - energeticky zcela nezávislým na vnějších zdrojích. Elektrické auto v tomto scénáři plní roli záložní baterie, byť se značně limitovanou dobou fungování. Úkolem celého systému je generovat, ukládat a sdílet energii, jak ukazuje oficiální video.
Další možné využití je v místech, kde je v určitých časech vyšší sazba za elektřinu. Elektromobil by si tak mohl dobít baterie v době nižšího tarifu (zpravidla přes den, ze solárních panelů) a v době zvýšené sazby (obvykle v noci, kdy soláry nefungují) by z nich napájel domácnost. Samozřejmě tato varianta může fungovat jen tehdy, pokud s automobilem v inkriminované době nepotřebujete jezdit.
Nejen Mitsubishi
Systém Dendo Drive House podporuje jak čistě elektrická vozidla, tak takzvané „plug-in hybridy“, jako je nový Engelberg Tourer či stávající Outlander PHEV. Mitsubishi plánuje nabízet profesionální instalaci, tak i údržbu a servis jako balíček prostřednictvím svých dealerů. Instalaci svépomocí však umožnit nehodlá.
Nutno podotknout, že Mitsubishi není jedinou firmou, která v kontextu s elektrickými auty připravuje použití obousměrných nabíječek. Ve Spojeném království oznámila energetická společnost OVO, že v uplynulém roce úspěšně otestovala dodávku elektřiny z elektromobilu do rozvodné sítě.
Podobnou schopností disponoval v minulosti také původní model Roadster americké automobilky Tesla. V pozdějších verzích však byla tato funkce odstraněna, nicméně loni se generální ředitel Elon Musk nezávazně zmínil o jejím možném návratu.
Do ostrého provozu ještě letos
Zatímco systém OVO byl nabízen pouze pro tisíc domácností v rámci testování a plány Tesly jsou v současné době pouze teoretické, Mitsubishi slibuje, že jeho Dendo Drive House bude možné koupit v Japonsku a v Evropě již v průběhu tohoto roku.
Rozhodně se však nebude jednat o levnou záležitost. Například samotná obousměrná nabíječka by mohla stát až 10 000 eur, což je v přepočtu více než čtvrt milionu korun. Mitsubishi však doufá, že ji bude moci prodávat levněji. K ceně je nutné připočíst také solární panely, domácí baterii a povinnou profesionální instalaci.
Součástí instalace je také ovládací a řídící systém, včetně hlasového ovládání a mobilní aplikace, ve které lze sledovat využívání jednotlivých zdrojů energie. Zákazník by měl v ideálním případě ušetřit nejen na elektrické energii, ale také na palivu do auta. I tak je zásadní otázkou návratnost celé počáteční investice.Co říkáte na energetický ekosystém DDH? Je to dobrý nápad, nebo slepá kolej?
Zdroje: theverge.com, mitsubishi-motors.com.