Věřte , NEvěřte ...

Nezařaditelné
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

vím že to sem moc nepasuje , ale je zde dost inteligentních lidí kteří následujícímu porozumí .

Domnívám se že celý automobilový průmysl záměrně klame spotřebitele nepravými či zaměněnými informacemi
o "svých" produktech .

V příkladu počítám s :
Auto : (čmoud) benzín 1,4l , 55kWp , 1.300kg s kombinovanou spotřebou 7,5l/100km
1l benzínu = 9kWh tepelné energie , účinnost čmouda cca 22%

Euto : SuperEl VUT Brno 35kW (100kWp) cca 1.400kg s kombinovanou spotřebou 18kWh/100km

Prvotní otázka z jízdy autem : proč na dálnici neudržím rychlost 130km/h a SuperEl ano ? Já na 100km spálím 7,5l
benálu a SuperEl "jen" 18kWh ? To nedává smysl , dyť já mám 55kW motor a jemu na ujetí mi stačí 18kW ?
Já mám plyn furt na podlaze ale jedu jak postřelenej šnek !

Takže , 7,5l benálu = 67,5kWh tepelné energie , z toho na kola jde 22% = 14,85kWh . Na plný plyn má motor výkon
15kW (20 koní) :eek2: .

Jinak řečeno , aby měl zmíněný čmoud na hřídeli výkon 55kW , musel by žrát 34l/100 :hell: :hell: :hell: .

Nevím jak Vy , ale já má dojem že obecně udávaný výkon čmoudů je ve skutečnosti jejich PŘÍKON :twisted: .

Jestli se pletu , tak mne opravte ...
Na desetinky si nehraju , ale x-krát menší čísla než-li by měli být je do očí bijící , ne ?

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
lwq
Příspěvky: 465
Registrován: úte dub 10, 2012 10:42 pm
Lokalita: Mělník
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8550
Kapacita baterie [kWh]: 32
Bydliště: MistyMountain

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od lwq »

No, ale lehky problem je ten, kde ulozit energii ... I kdyz to se postupne resi ... Ja osobne se velmi tesim, az si na zadni kola auta dam elektromotory a huraaaa :-D
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

elektromotory v kolech ... máme stejný sen :yes: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
pkougl
Příspěvky: 323
Registrován: ned srp 05, 2012 10:41 am

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od pkougl »

ja teda nevim ale odpověděl ste si sam, benzin 15kwh asi a elektromibil 18kwh což není diametrální rozdíl, elektromotor má úplně jiný průběh krouťáku než benziňák, 55kW budete mí při nějakejch 5500ot/min na což se trvale rozhodně nejezdí a při takových 2500ot bude mít benziňák výkon o hooodně menší (možná ani těch 20kw)
7,1kWp - 8x3 panely Renesola 240Wp, 2x3x235Wp lightway, 2xTristat TS60, trakční 48V 2x750Ah olovo, 2xměnič Studer XTM 4000, SDS Micro, solární dvouosý tracker se třemi panely
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2784
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od kybos »

Výkon motoru auta si můžete zhruba zkontrolovat. Zanedbáme-li tření a odpor vzduchu a změnu výkonu s otáčkami motoru (sice dost hrubé zanedbání, ale na řádovou chybu to není), můžete výkon na kolech vypočítat ze známé hmotnosti vozu a zrychlení z 0 na 100km/h. Pokud chcete jít do detailů, je nutno zpřesnit výpočet započtením odporu vzduchu, valivého tření kol, ztrát převodovky, momentové charakteristiky,.... viz http://www.zavolantem.cz/clanky/jizdni- ... -proti-nam
Při troše snahy lze i v amatérských podmínkách relativně přesně ověřit výkonovou i momentovou charakteristiku motoru.
dynotest.JPG
Naposledy upravil(a) kybos dne ned pro 16, 2012 12:31 pm, celkem upraveno 1 x.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
atom
Příspěvky: 438
Registrován: sob čer 02, 2012 8:22 pm
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od atom »

abrams píše:
Jinak řečeno , aby měl zmíněný čmoud na hřídeli výkon 55kW , musel by žrát 34l/100 :hell: :hell: :hell: .
Ano, tak nějak to bude, ale neplatí přímá úměra, účinnost se trochu zlepší ve vyšším zatížení.
abrams píše:
Takže , 7,5l benálu = 67,5kWh tepelné energie , z toho na kola jde 22% = 14,85kWh . Na plný plyn má motor výkon
15kW (20 koní) :eek2: .
Ne, takový výkon má jen když ho krmíš těma 7,5l/100km. Na plný plyn bude mít opravdu těch 55kW na klikové hřídeli.
abrams píše:
Prvotní otázka z jízdy autem : proč na dálnici neudržím rychlost 130km/h a SuperEl ano ? Já na 100km spálím 7,5l
benálu a SuperEl "jen" 18kWh ? To nedává smysl , dyť já mám 55kW motor a jemu na ujetí mi stačí 18kW ?
Já mám plyn furt na podlaze ale jedu jak postřelenej šnek !
Ten superEl bude mít s udržením 130km/h rychlosti mnohem větší problém, a rozhodně nespálí 18kwh/100km při této rychlosti, spíše 25-30kwh. Dá se to odvodit z jeho max. rychlosti 160km/h a deklarovaného výkonu motoru 30kW. (obvykle platí, že při max. rychlosti pojede motor na max. výkon).

A proč neudržíš 130km/h na dálnici ?
a) to auto už není to co bývalo za svého mládí. Filtry černý jak bota, svíčky pamatují ještě mototechnu, tlaky ve válcích akorád tak, aby to šlo ještě vůbec nastartovat, výfuk přicpanej sajrajtem z motoru, palivové čerpadlo mele z posledního, spojka decentně klouže. Pak opravdu ani cihla na plynu nepomáhá.

b) chyba bývá nejčastěji mezi volantem a sedačkou. Ono zvolit správný rychlostí stupeň není tak jednoduché, je to loterie 1:5 :lol: a stačí špatná volba už to víc nejede nebo dokonce začne zpomalovat ! :lol:

c) příroda se spikla a nedovolí tuto českou maximální dálniční rychlost překročit. Postaví nám do cesty velký kopec, brání se ostrým protivítrem, zledovatí silnici tak aby nám to začalo prokluzovat.
2x Tristar / 26kWh v lithiu / 7,3kWp na střeše / 2xXTM-4000 / >38MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

Pkougle , 1. ano , odpověděl jsem si sám , 2. kroutící moment je jednou ze složek výkonu , 3. ... vysvětlím níže :arrow: .

Kybosy , zajímavý odkaz ;) .

Atome , 1. spalovací motory naštěstí nefungují jako reaktory v černobilu (s rostoucím výkonem se jim pracovalo
snadněji :arrow: a víme jak to dopadlo ...) , čím větší průvan ve válcích , tím je menší využití expandujících spalin .
2. NE , na plný výkon má jen těch 15kW ... pedál na podlaze , 5-tý rych. stupeň (víc nemá) , otáčky 4.500 ot/min = rychlost 135 km/h ale jen z kopce či po rovině . Do kopce ani náhodou .
3. SuperEl má pokud vím 30kWh akumulátor a cestu z Brna do Prahy po D1 zvládne bez zastávky do 2 hodin .
4. ... to Jsi mne pěkně rozesmál :lol: ... na začátku jsem to auto nepopsal moc dobře , ale plečku jakou Jsi popsal
jsem ještě nepotkal :shock: :
a) auto je 4 roky "starý" , najeto 43Mm , po komplet servisu (olej + filtry + svíčky)
b) tuto chybu nelze plně vyloučit z jakékoli činnosti ... ani mezi toaletou a toaleťákem :lol:
c) zákony přírody platily , platí a platit budou ať se nám to hodí (FV) či ne ... :write: .

Je to humus ... co si budeme namlouvat :sm1: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
atom
Příspěvky: 438
Registrován: sob čer 02, 2012 8:22 pm
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od atom »

Že by 1,4l 55kW benzín měl na plný plyn při 4500ot. jen 15kW výkonu, je prostě kravina. V tom případě nepojede těch 135 km/h, ale jen kolem 85 km/h, protože na víc by ten výkon vzhledem k odporu vzduchu nestačil.

Těch 15kW motor mají třeba 350ky velorexy (max. 85km/h), nebo veteráni L&K ze začátku 20století (max. 55-60km/h), případně předválečné DKW F-5 (max. 85-95km/h).

Jestliže jede po rovince těch 135 km/h a víc ani hovno, tak bych to srovnal třeba se škodou 120 (36kW) nebo Renaul 5 (33kW). Z nových aut třeba dieslovej smart ten jel taky max. 130 a má 30kW.

Z toho tedy vyplývá, že si někde potratil 20kW :?: .
2x Tristar / 26kWh v lithiu / 7,3kWp na střeše / 2xXTM-4000 / >38MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

já tu neprezentuji přesná doložená čísla , jen nesoulad mezi tvrzeními a vlastnímy postřehy .
Reálná účinnost "moderních" klechtaček se pohybuje kolem 25% , tak si to spočítejte sami .
Nebo mi tvrdíte že dnešní klechtačky umí přetransformovat 68kWh v benálu na 55kWh krouťáku ?

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od matej »

Přidám nějaké údaje z vlastních pozorování... fabia kombi benzin 1,4 MPI 50kW, RV 2001, nemá problém udržet a překročit 130km/h. V německu nebyl problém na tachometru na dálnici 180, reálně to je 164. Spotřeba při této rychlosti 12L/100km dle palub počítače. Otáčky jsou při 100km/h (reálně kolem 92) 2900, takže při 180 (164) jsou 5200.
EDIT: při 100km na tachometru spotřeba kolem 4,8 až 5,3 dle rychlosti a směru větru. :-)
Pravda a Láska zvítězí!.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

tak už mi to jede až 140km/h a do kopečka nad 120km/h :D
... instaloval jsem LED denní svícení a úspora je fakt znát :yes: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Harry
Příspěvky: 141
Registrován: pon bře 05, 2012 10:33 pm

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od Harry »

abrams píše:
Zdravím ,

tak už mi to jede až 140km/h a do kopečka nad 120km/h :D
... instaloval jsem LED denní svícení a úspora je fakt znát :yes: .

Elektronům zdar *cloud*
Abramsi prosím tě co je to přesně za auto (značka-typ)? To si tam měl 10kW reflektory pro denní svícení nebo co? že po jejich výměně za LED ti to už jede?...:-)))))))))))))
Uživatelský avatar
mypower.cz
R.I.P.
Příspěvky: 4927
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od mypower.cz »

tipuju ze 10kW ve svetlech tam urcite nemel :), ale mel jsem moznost zkusit stejne auto jako mam ja ale s klimatizaci (moje auto nema klimu, ale znameho, ktery ma totez, ano)... Po zapnuti klimatizace to ubralo vykonu ze to clovek skutecne pocitil. Nevim kolik W muze mit klimatizace v aute. Jeste jeden rozdil mezi auty je v tom ze moje je benzin a znameho diesel ale to bych rekl ze nebude mit vliv i kdyz kdo vi.

EDIT: mozna je to blbost ale napadlo me ze snizit vykon by se dalo taky zkratem, ale pres nejaky odpor. Treba hodne stara elektroinstalace by mohla chytit takovy nejaky bug a chovat se jako zatez, alternator by se ve snaze dobit baterku snazil to pretlacit, cimz by to a) pomalu (nebo vubec ne) dobijelo baterku a b) nekde v miste zkratu hřálo c) zatizilo vykon auta umerne tomu co by vyrabel alternator. Ale nevim jestli je neco takoveho mozne, jestli by se ta baterka vubec dobijela a jestli by clovek vubec auto s takovymi rozvody nastartoval, co ja vim... no mozne je nekdy vsechno :)
Harry
Příspěvky: 141
Registrován: pon bře 05, 2012 10:33 pm

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od Harry »

mypower.cz píše:
tipuju ze 10kW ve svetlech tam urcite nemel :), ale mel jsem moznost zkusit stejne auto jako mam ja ale s klimatizaci (moje auto nema klimu, ale znameho, ktery ma totez, ano)... Po zapnuti klimatizace to ubralo vykonu ze to clovek skutecne pocitil. Nevim kolik W muze mit klimatizace v aute. Jeste jeden rozdil mezi auty je v tom ze moje je benzin a znameho diesel ale to bych rekl ze nebude mit vliv i kdyz kdo vi.
No to jo....kompresor klimatizace si vezme klidne neco mezi 3 - 6 kW z motoru, záleží na velikosti auta a kabiny. Takze zvláště u slabších motorů je chod klimatizace cítit (na ztrátě výkonu) a to hlavně v nízkých otáčkách. Navíc pokud se kompresor připojí tak je to i slyšet/vidět na otáčkách, zvláště ty volnoběžné se musí zvýšit, aby motor nechcípal. Naopak pokud jsou otýčky motoru vysoké, kompresor se automaticky odpojí a pak je to najednou cejtit jako by vám zabralo turbo, jak se najednou motor odlehčí a zabere...:-)))
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Věřte , NEvěřte ...

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

co furt máte s těmi 10kW ? Mít ta klechtačka o 10kW víc při stejné spotřebě tak by to byl motor s normou Euro 13 :lol: .

Dacia logan 1,4 MPI , berz klimy .

Auto s vadnou silovou elektroinstalací nejede vůbec , nebo chytne a schoří :hell: .

Proč to najednou jede líp nevím ... schválně jak dlouho to vydrží :write: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D