Auta a fotovoltaika ci elektrina

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
SJM
Příspěvky: 586
Registrován: pon dub 23, 2012 2:51 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od SJM »

Ve Valmezu je první Nissan Leaf v ČR, pokud vím. Jeho majitel p. Kubiš popisuje zkušenosti z provozu - topí na elektřinu a v zimě to zkracuje dojezd.
Pan Taum
Příspěvky: 569
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od Pan Taum »

http://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php
Ten nejdůležitější je asi snížení dojezdu. Reálný dojezd klesl prakticky na polovinu. Auto sice s vypnutým topením pořád hlásí dojezd přes 120km, ale prakticky nelze topení nechat vypnuté. Hlavním důvodem je namrzání oken zevnitř. Jakmile ovšem topení zapnete tak počítač píše dojezd kolem 80 km. To je sice reálné, ale pouze pokud jedete trasu jedním zátahem. Jakmile uděláte delší zastávku uprostřed bez možnosti připojit auto na zásuvku, tak si raději ještě 20 km odečtěte na opakované nahřátí auta. Samozřejmě v této situaci plně vynikne výhoda, že Leaf má možnost předtemperovat se v době, když je připojen na zásuvku. Pak nejen, že sedáte do příjemně předehřátého auta, ale ani dopad nízké teploty na dojezd není tak kritický.

Druhým parametrem je teplota v kabině. Topení sice spolehlivě zabrání rosení, nebo namrzání oken, ale 5 kW topení prostě nestačí vytopit kabinu z -20˚C, na požadovaných +20˚C. Takže pokud budou Leaf prodávat s přídavným topením na jakékoli palivo, tak neváhejte a za doplňkové topení si připlaťte. Vyřešíte tím nejen problém poklesu dojezu za extrémních mrazů, ale taky si zajistíte teplo v kabině. Vozidla pro Portugalský, trh kde jsem Leaf kupoval já, ovšem tuto volbu neměla.
SJM
Příspěvky: 586
Registrován: pon dub 23, 2012 2:51 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od SJM »

Nepřijde Vám pan Žák a Autowebu v uvedeném příspěvku poněkud podjatý proti elektromobilům a FVE?
http://www.autoweb.cz/volkswagen-e-co-m ... bez-emisi/
havran
Příspěvky: 44
Registrován: pát bře 30, 2012 4:32 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od havran »

Mně velmi zaujal článek o panu Dvořákovi, který denně jezdí elektromobilem Golf:
http://www.hybrid.cz/rozhovor-petr-dvor ... ktromobilu

Velmi je zajímavé nabíjení "zadarmo", nebo jeho kalkulace úspor, cituji:
"Když jsem elektromobil zakoupil, měl jsem na tachometru 45 000 km, dnes mám již najeto 235 000 km. Takže jsem najel 190 000 km, při nákladové ceně 3 Kč za km, jsem do rukou ropáků NEzaplatil 570 000 Kč. To je reálná úspora elektromobilu vůči spalovacímu vozidlu po pěti letech."
Můj závěr z tohoto článku je, že s každým ujetým kilometrem v elekromobilu lze ušetřit až 2 Kč.
spider207
Příspěvky: 52
Registrován: pon zář 03, 2012 1:48 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od spider207 »

Zaujímavý článok na idnes..

Auta na elektřinu nestíhají, svazují je baterie. Napětí však stoupá
Elektromobily fungují. Ale ani přes gigantické investice, půjčky a dotace se zatím nepovedlo představit řešení, které by vykázalo výfuky ze silnic. Dva systémy, Tesla a Better Place, jsou však odhodlané dostat auta na elektřinu na výsluní.
Uživatelský avatar
jose
Příspěvky: 277
Registrován: pon zář 12, 2011 2:25 pm
Bydliště: Kvasice

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od jose »

spider207 píše:Zaujímavý článok na idnes..
Autor článku se tváří tolik nezaujatě, až se tváří skepticky. U Tesly rozebírá hlavně onen sporný článek z New York Times. Tisíce ostatních elektromobilů opomíjí. A to už se třeba Nissanů Leaf prodalo přes 50 000 kusů!
Měnič Xantrex XW6048; 0,5 baterie Tesla Model 3 (40 kWh)
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2187
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od gupa »

Pan Taum píše:http://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php
Ten nejdůležitější je asi snížení dojezdu.
Četl jsem něco o autobusech v Americe, kdy řešením temperace jsou dva druhy baterií. Jedny "rychlé", Li které jednak nastartují a dokážou vozidlo ihned uvést v provoz a druhak nastartují druhou "pomalou" sadu baterií a tou jsou NASky, u kterých je známa provozní teplota 300 °C, při vybíjení, co si myslím o NAS, se dál jejich teplota zvyšuje, takže vznikají spíše přebytky tepla. Takže asi touto cestou to spíše u elektromobilů půjde.

http://www.hybrid.cz/ge-predstavuje-ult ... e-autobusy
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
střídač
Příspěvky: 544
Registrován: stř led 02, 2013 4:28 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od střídač »

gupa píše:Takže asi touto cestou to spíše u elektromobilů půjde.
No, nechci kalit optimismus, ALE, ono to ohřívání článků a udržování v pracovní teplotě taky něco energie stojí. K ohřevu je sice možno použít méně kvalitní energii, leč i tak energii.

Zařízením jako jsou palivové články a akumulátory se zvýšenou teplotou, principiálně nevěřím. Doba, kdy budeme bojovat o energii, a že ta doba je za dveřmi, nepochybujte. Kdo v následujícím údobí neprohloupí, opráská barák panely a na věrozvěsty všeho druhu hodí bobek. Tady se naskytuje investorská příležitost výrazně lepší, než investování do zlata.
spider207
Příspěvky: 52
Registrován: pon zář 03, 2012 1:48 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od spider207 »

No tak ono všeobecne rozumne uvažujúci človek vrazí radšej prachy do sebestačnosti (energia, vlastná výroba jedla, prístrešok, ..) ako do nejakého zlata abo iného kovu. Sebestačnosť, nezávislosť, toť v dnešnej dobe najväčšia výhra a istota akú človek môže mať.
Ešte k tým elektromobilom - osobne nedávam veľkú šancu spomínaným technológiám, najgeniálnejšie veci sú väčšinou úplne jednoduché až triviálne. A nič také sa zatiaľ nevymyslelo (batérie z dostupných, ľahko obnoviteľných materiálov a pod).
střídač
Příspěvky: 544
Registrován: stř led 02, 2013 4:28 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od střídač »

spider207 píše: Ešte k tým elektromobilom - osobne nedávam veľkú šancu spomínaným technológiám, najgeniálnejšie veci sú väčšinou úplne jednoduché až triviálne. A nič také sa zatiaľ nevymyslelo (batérie z dostupných, ľahko obnoviteľných materiálov a pod).
Jsem bezesporu zastánce BLBUVZDORNOSTI, tedy, že se vskutku masově rozšíří jen komodity jenž jsou uchopitelné širokou masou.

Pokud se kolem sebe podíváme, tak skoro všechno a k tomu ještě i všichni, máme. Neberu v úvahu sociálně nejslabší. Tam je jakákoli úvaha marná. Jednu vím, leč je politicky nekorektní. To, že bychom chtěli lepší a víc těch věcí je na jinou úvahu. Díky bohu, že naše peněženky nají dno. Jediné co nám trvale chybí jsou energie. No a jediný široce dostupný, zatím ne úplně blbuvzdorný, zdroj (přeměna) energie je fotovoltaika. Panely cenově klesnou, akumulátory LiFePo také. Odhaduji, že do tří až pěti roků bude tato oblast blbuvzdorná a tudíž i přijatelná pro používání širokou masou. Kdo dá onu blbuvzdornost stane se uznávaným.

To je cesta jenž bychom se zda měli ubírat.
střídač
Příspěvky: 544
Registrován: stř led 02, 2013 4:28 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od střídač »

Pěkně se to čte, no a pak přijdou ty protivný pochybnosti. Má stále pistoli u halvy, že by nevytvořil další kousek? Přesto, že je to veřejně publikováno, nikdo jiný nemá zájem? A co peníze za vynález, ty by se nehodily?

S použitím selského rozumu a Occamovy břitvy usuzuji, že jde o další variaci na téma: jak někoho hejla vydatně podojit. S magnetickými, energii množícími motory to vydrželo jeho objeviteli několik mnoho roků.
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od dracekvo »

Mě by zajímalo, proč nedělají použitelnější elektromobily jako jsou Peugeot 106 atd.. Místo toho vidím různé těžké limuzíny a sporťáky, co nejsou použitelné vůbec na nic.
Jako ideální auto bych si představoval prcek ala 206 stylem hybrid naruby s malou kogenerační jednotku na LPG kvůli topení a dobíjení. Kogenerace je mnohem účinnější než pouhé pálení v nezávislém topení a v zimě by se nemusel řešit problém s poklesem výdrže akumulátorů. Spotřeba by mohla být také zajímavá. Motor který běží v jeho ideálním pracovním bodě využije palivo nejefektivněji. Takže by to částečně mohlo pokrýt ztráty na alternátoru.
Malá centrála by mě také zbavila strachu, že někde (třeba zácpa) zůstanu bez elekřiny a budu úplně v pr...
A jako třešničku na dortu bych pokryl střechu a přední kapotu solárními články. V létě třeba na provoz klimatizace nebo prostě jako dobíjení. Nějakejch 200-400wp při stání na parkovišti by bylo dobrejch.

Doufám, že to dává aspoň trošku smysl, jak si to představuju. Bohužel jsem nic takového nikde neviděl. Možná to maximálně existuje u nějakého kutila v dílně, ale rozhodně né u nás, protože jakákoli přestavba staršího vozidla je z moci úřední téměř nemožná.
SJM
Příspěvky: 586
Registrován: pon dub 23, 2012 2:51 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od SJM »

Nové baterie s vyšší hustotou energie - viz Hybrid:
Vědci z německého Centra pro výzkum solárních a vodíkových technologií ZSW oznámili další průlom ve vývoji výkonných baterií. Výsledky jejich výzkumu dávají teoretický základ k masové výrobě baterií s několikanásobně větší energetickou hustotou a životností, než mají současné nejlepší li-ion baterie.
První výstupy výzkumu německých inženýrů ale vypadají velmi zajímavě. Podle oficiálních webových stránek ZSW vědci dokázali vytvořit akumulátor elektrické energie, který si i po 10 000 nabíjecích cyklech udrží 85 % své kapacity. Při každodenním nabíjení tak akumulátor teoreticky vydrží 27,4 roků.
Současné nejlepší li-ion akumulátory mají životnost pouze něco kolem 2000 nabíjecích cyklů. Při intenzivním používání je nutno baterii po pár letech vyměnit. Při obrovské ceně li-ion baterií (několik stovek tisíc korun v případě elektromobilů) se jedná o obrovský problém.
V laboratořích ZSW vznikají li-ion baterie výjimečných vlastností. Vynikající je i výkon nové baterie. Současné nejlepší li-ion baterie mají energetickou hustotu 150 -250 Wh/kg. Naproti tomu nová baterie německých vědců slibuje energetickou hustotu 5× větší - 1100 Wh/kg. V další etapě chtějí vědci vyvinout nové elektrody pro obrovské li-ion baterie, vhodné ke skladování elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od PavelR »

dracekvo píše:Mě by zajímalo, proč nedělají použitelnější elektromobily jako jsou Peugeot 106 atd.. Místo toho vidím různé těžké limuzíny a sporťáky, co nejsou použitelné vůbec na nic.
Jako ideální auto bych si představoval prcek ala 206...
V tomto musim oponovat leckomu by takto male auto stacilo ale pokud potrebuji obcas neco privez/odvezt ....
Jedine tedy dve auta elektro male (ale vykonne) a neco vetsiho.

Stejnak bych rekl ze velka cast aut je firemnich a tam je problem jak s dojezdem a rychlosti nabijeni, tak s velikosti , tak s uzitecnou hmotnosti, zalezi na ucelu.

Jednina cesta podle me je v lepsich akumulatorech aby elektro auto mohlo byt jakekoliv co vidite na silnici v jakekoliv vybave se stejnymi nebo lepsimi parametry. A dalo se to dobit do 20ti min na "benzince". Pri masivnim rozsireni je otazkou kde vyrabet tolik el energie co se dnes pali v motorech.
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od brumlaj »

Pokud občas potřebuješ něco odvézt/přivést, pak se budeš občas chovat jako ti co auto nevlastní, prostě si dopravu seženeš. Účel elektromobilů je dnes odbourat spalování nafty ve městech - divil by ses, kolik dobytků koupí nový diesel a na první garančce si nechají vypnout filtr pevných částic.
Víš kolik lidiček jezdí autem pouze z domů do práce, na nákup a z5? A na dovolenou letí letadlem? odhaduji tak 95 procent.
Nabitý vůz, půlhodina jízdy, pak 9 hodin nabíjení v práci, pak 10 minut k supermarketu, tam 1 hodina nabíjení, pak 20 minut jízdy domů, 1 hodina nabíjení než se vypravíš do divadla(bazén, fitness, kurt, hokej), pak 30 minut jízdy, pak 2 hodiny nabíjení na parkovišti, pak 30 minut jízdy a doma zase do rána nabíjení. Při zdržení 1 minuta na zapojení/vypojení k nabíjecímu stojanu je někde problém?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od PavelR »

brumlaj píše:Pokud občas potřebuješ něco odvézt/přivést, pak se budeš občas chovat jako ti co auto nevlastní, prostě si dopravu seženeš. Účel elektromobilů je dnes odbourat spalování nafty ve městech - divil by ses, kolik dobytků koupí nový diesel a na první garančce si nechají vypnout filtr pevných částic.
Víš kolik lidiček jezdí autem pouze z domů do práce, na nákup a z5? A na dovolenou letí letadlem? odhaduji tak 95 procent.
Nabitý vůz, půlhodina jízdy, pak 9 hodin nabíjení v práci, pak 10 minut k supermarketu, tam 1 hodina nabíjení, pak 20 minut jízdy domů, 1 hodina nabíjení než se vypravíš do divadla(bazén, fitness, kurt, hokej), pak 30 minut jízdy, pak 2 hodiny nabíjení na parkovišti, pak 30 minut jízdy a doma zase do rána nabíjení. Při zdržení 1 minuta na zapojení/vypojení k nabíjecímu stojanu je někde problém?
Chapu tvuj postoj je pravda ze vetsina lidi jezdi velkou cast km po stejne trase. Pokud by to bylo jak pises a dobijeci stojany byli takto rozsirene hned je to lepsi.
V me situaci kdy bydlim sice v radovce ale nemam moznost parkovat primo pred domem a garaz nemam a nikdy mit nebudu coz me sere nejvic muzu stat a nabijet doma pouze na silnici v pomerne hustym provozu to je nevyhoda u me a u lidi v panelaku....

Co se dieslu tyce mas pravdu pac tim z toho vymacknou par kw navic. A navic tyto filtry a katalyzatory jsou pomerne drahy tak pokud clovek ma moznost emisi tak nemeni.

Ale muj argument co se baterii tyce pro me zustava. Potrebuji podstatne zvysit kapacitu a hlavne zlevnit. Rekneme to tak ze dnesni elektromobily jsou bud prestavby dost starych aut a nebo novy maly a hlavne hrozne drahy s chabou vybavou.

edit
pevne verim vyvoji v oblati aku pak to bude jina
zoidberg
Příspěvky: 6
Registrován: pon bře 11, 2013 1:13 pm

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od zoidberg »

Uživatelský avatar
Frenky
Příspěvky: 815
Registrován: pon led 21, 2013 6:36 pm
Lokalita: Doubravička
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8700
Kapacita baterie [kWh]: 25
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Doubravička

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od Frenky »

No jo, ale kdo to precte? :?: Pred tydnem jsem ve Svedsku byl a nastesti se tam mluvi vsude Anglicky :dontknow:
24x Solární panel JINKO SOLAR 225 Pmpp=225W, 2x Regulátor STUDER VT-80, 2x Střídač Studer XTM 4000-48, BSP, RCC, 1x AKU 48V LFP200Ah 1x AKU 48 V LFP280Ah. Řizení a dohled, SDS, vlastní vyčítání arduinem DUE v krabičce (ARMOSY), export dat do RPi s databází a html stránkou.
http://95.85.214.80, viewtopic.php?t=4809
Zelenej
Příspěvky: 9
Registrován: sob dub 27, 2013 8:12 am
Bydliště: Humpolec

Re: Auta a fotovoltaika ci elektrina

Příspěvek od Zelenej »


  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek