Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
tomasko
Příspěvky: 161
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 2000
Kapacita baterie [kWh]: 26
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od tomasko »

Zdravim

Chlapi, chcel by som udrziavat autobateriu stale v nabitom stave. Auto sa pouziva na bezne jazdenie "okolo komina", takze stale starty a jazda na kratke a este kratsie vzdialenosti. Moja predstava je nasledovna:
- po prichode domov napojit auto na zdroj tak, aby bola bateria trvalo a setrne dobita
- do prednej masky, pripadne na chranene miesto (za SPZ) umiestnit konektor, druha strana pevne pripojena k baterii
- kable vedene motorovym priestorom s teplotnou odolnostou 150° C, bude to dost?
- konektor najlepsie lahko odpojitelny , mozno nieco ako magneticky. Tu by som uvital nejaky tip, zatial sa mi podarilo najst len magneticke konektory USB. Pri jeho pouziti nie je problem odist s autom a odpoji sa to "samo" a nedestruktivne
- napatie je otazne, baterka by nemala plynovat, takze niekde v rozpati 14 az 14.4V, potrebujem poradit, neviem sa na zaklade mojich znalosti rozhodnut
- udrziavaci prud predpokladam do 1A, predpokladam mensie naroky na konstrukciu konektoru, casu na nabijanie je dost.
- ochrana baterie pred vybitim nahodnym skratom (chyba konektora, hra hlodavcov s kablami), pomohla by dioda tesne pred bateriou? zamozrejme nasledne navysit napatie na zdroji o spad na diode.

Riesil z Vas uz niekto nieco taketo? Opytam sa radsej tu, lebo riesit taketo nieco v servise s terajsou urovnou "odbornej obsluhy" (cest vynimkam) nepovazujem za zmysluplne.

Tomas
Solarny generator:
1x VE Phoenix 1200/24,
2x Epever EXTRA4210N,
LiFePO4 - 8S, 274 Ah (1x24Ah, 2x125Ah), Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah),
panely - recyklovany odpad,
1x VE Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output

Baterkovy zosilovac:
1x VE MPII 5000/48, LiFePO4 - 16S, 305 Ah
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od rottenkiwi »

Otázka je : ... Čo sa tým získa ? Prúd treba presne vypočítať, tak aby presne odpovedal
FLOAT napatiu pre daný typ dosiek a elektrolyt. Práca na Ing. alebo PhD. :)

Ked dáš málo, nič nezískaš, dáš veľa budeš prebíjať, baterka vyschne.
Ak nie je dobre urobený odvod plynov z priestoru baterky / alebo priamo
z baterky, asi to nebude veĹmi dobré pre všetko okolo /.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
unicast
Příspěvky: 1518
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od unicast »

Řešil jsem vyhřívání bloku motoru elektřinou před startem. Při tom jsem zjistil, že norská firma DEFA, která nabízí řešení pro tyhle věci, k tomu nabízí i možnost dobíjení stojícího auta (přes stejný konektor). Není to nijak extrémně drahé, pokud se to kupuje přes eBay a ne od dealera v ČR (ten za to chtěl nesmysl a ještě trval na tom, že to můžou instalovat jenom oni). Konektor mám v předním nárazníku vedle mlhovky. Bohužel magnetický není.

https://www.defa.com/product/chargerkit-1x12a/
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od jahodovák »

;) Tuto otázku jsem dříve řešil a osvědčilo se mi jednou za čas dát auto na nabíječku a dobít do plna,to platilo ještě dříve u š1000,pak 100 a u 125 už byl větší altík a stačilo baterku dobít jen preventivně před zimou.Jezdil jsem do práce tak 8 až 10 kilometrů denně.U felicie kterou už mám 11 let jsem zatím měnil jen jednu baterku a myslím hlavně kvůli zapomenutému světlu v kabině.Takže za mě stačí před zimou preventivně dobít a dál neřešit.Jediné co dělám,že pokud měním,tak baterku s největší kapacitou co se do držáku vejde.Samozřejmě není od věci změřit napští alternátoru zda je v mezích a pokud ne,vyměnit regulátor...
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od rottenkiwi »

Ako vidno, dali tam natvrdo napatie 13.6 V.

Ja mám v aute baterku 7-my rok, keď prejdem 10 km a naštartujem auto
viac ako 10-x, tak ju pripojím na mikroprocesorovú nabíjačku.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
Nautilus
Příspěvky: 158
Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
Lokalita: JV od Brna

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od Nautilus »

Dvacet let jsem používal upravené zvonkové trafo, tak aby dávalo proud několik desítek mA. Konektor jsem měl přímo na autobaterii.
Před dvěmi roky jsem udělal změnu. Použil jsem elektronický zdroj 15V/25W. Do série jsem přidal žárovku 12V/50W a diodu. Výstupní napětí (za diodou) mám nastaveno na 13V. Vše jsem doplnil pro lepší přehled o stavu akumulátoru měřidlem proudu a napětí. Zapojuji do konektoru v kufru, kterým je auto standardně vybaveno. Na měřidle vidím okamžitý stav akumulátoru a odebíraný proud. Ten se po delší době ustálí na 30mA, což je klidová spotřeba elektroniky v autě. Při otevření dveří a pod. je hned vidět zvýšený odběr.

Trvalý proud v desítkách mA (u prvního typu nabíječe) akumulátoru v autě neuškodí a udrží ho vždy plně nabitý. V případě jízd "kolem komína" a částečně vybitém akumulátoru dobije i tento malý proud akumulátor během týdne do plna.

U druhého řešení se proud v případě částečně vybitého akumulátoru zvýší až na cca 1A, takže k plnému dobití dojde už za několik hodin. I zcela vybitý akumulátor se nabije za několik dní.
PavelR
Příspěvky: 3332
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od PavelR »

U nasich hasicu jsem toto resil. Kondicni dobijece s pristrojovym trafem a zarovkou prebijely, mizel elyt ...
Tak jsem sestrojil 4 kanalovej udrzovaci dobijec se stavitelnym napetim. ( dve auta, dve strikacky) a je to trvale pripojeno
Za mnoho let provozu se empiricky doslo k napeti tusim 12,8V respektive 25,6V. Auta startuji, elyt nemizi, baterie vydrzi 7 let i vic.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od goodbie »

a obvod PB137 ještě nikdo neobjevil?? :o :o
matobabetak
Příspěvky: 534
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od matobabetak »

Ja mam zazimovanu motorku tak ze na riadiťkach mam USB a 12v zásuvku, zvlášť cez poistku aby to šlo aj keď tam nieje kľúčik. Mam malú nabíjačku 6/12v max 500mAh. Na zimu alebo ak dlho nejazdím mam napojené cez 12V zásuvku, napetie sa po týždni ustáli na 13,6V, to isté v aute. Elektrolit kontrolujem raz ročne a trochu dolejem, ale minimum. V motorke mi baterka vydržala 9 rokov, teraz tam mam druhu. V aute Dacia 1.5dci som tiež menil iba raz po 8 rokoch, aj keď ešte bola ok potrebujem auto stále ready tak som ju vymenil. Čokoľvek co dá 15v a 0,5 A bude stacit
[6x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, 10x 1kwh 18650 bloky, total 15kwh, rashberyy pi4, ICC, zaloha kipor 3kw elektrocentrala
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od rottenkiwi »

http://www.farnell.com/datasheets/1767487.pdf

A aký heatsink na to treba ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od vla »

O tom kolik let vydrží v autě baterie záleží na tom, jestli koupíš originál, která lze sehnat v prodejnách výrobce, nebo zdánlivě tutéž v prodejně s autobateriemi. Sa mozřejmě se liší nejen kvalita, ale i cena. Moje nejstarší byla 11 let a pak jsem ji prodal i s autem. Neměla žádnou velkou péči, v listopadu se auto odstavilo, v březnu vytáhlo a jelo. Žádné dobíjení, žádný servis přes zimu.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od NOPARasito »

dano
Příspěvky: 396
Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od dano »

11 rokov aj mne vydrzala prva bateria v aute, ale treba brat do uvahy, ze novsie auta maju omnoho viac "rozumnej elektroniky", ked uz kazde dvere maju svoju riadiacu jednotku a kazda ma nejaky odber, ono sa to scita + nejake prirodzene samovybijanie a bateria je vybita za 3-4 tyzdne, ak auto nejazdi. Tento problem som zazil viac krat v praci, kedze auto bolo v zaruke, vzdy museli dojst technici z mercedesu, vymenili bateriu, urobili diagnostiku a problem bol vyrieseny. Ked som sa s nimi rozpraval, povedali mi, ze je to normalne a preto aj ich predajcovia v showroomoch maju pod kazdym autom nabijacku stale pripojenu k baterii.
rva
Příspěvky: 3997
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od rva »

Řeším to zatím hloupě. Auta (4 ks) jsou pod přístřeškem, kde mám pod střechou přichycenu chytrou nabíječku (max. 12 A) u které jsem prodloužil kabely. No a přes den, když jdu okolo, tak u auta, které nepojede, přicvaknu nabíječku na baterku. A večer v rámci dalších rituálů nabíječku odpojím.
Metoda, kdy jsem napájel baterku ze zásuvky zapalovače se třeba neosvědčila, protože došlo ke zkratu, vodiče se rozžhavily a vypálili cestičku na sedadle, přes které vedly.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Vitek
Příspěvky: 1982
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od Vitek »

duležité je nemít až příliž vysoké napětí na těch udržovaných vozech. nabíjecí bývá 14,6 někdy i více, ale po absorbci je potřeba doplnovat jen ten proud který je vlastní spotřeba baterie a auta tak aby nedochazelo k plynování.
Většina baterií je bezudržbových je na nich přímo napsání jaké majů udržovací napětí.
Vitek
Příspěvky: 1982
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od Vitek »

Vitek píše:
duležité je nemít až příliž vysoké napětí na těch udržovaných vozech. nabíjecí bývá 14,6 někdy i více, ale po absorbci je potřeba doplnovat jen ten proud který je vlastní spotřeba baterie a auta tak aby nedochazelo k plynování. a samozřejmě k vybíjení spotřebbiči typu alarm, gps atp
Většina baterií je bezudržbových je na nich přímo napsání jaké majů udržovací napětí.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od goodbie »

rottenkiwi píše:
http://www.farnell.com/datasheets/1767487.pdf

A aký heatsink na to treba ?
a co na to potřebuješ??napájecí zdroj co bude mít alespoň 15V1A a pár filtračních kondenzátorů
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od diablo007 »

vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od vla »

Tak na tu bych nesázel, pokud se chová jak je v popisu, tak může být baterka ráno horší než při příjezdu, záleží jakou fázi její práce zastihneme. Už ta cena mi přijde spíš pro hračku. :)
Nemám rád tenhle stát.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Nový příspěvek od fukuši »

Pokud chceš opravdu profi řešení tak toto.Bonus máš vlastní spotřebu 0,5W,teplotní kompenzace ,nabíjení od 0V ale
hlavně funkce skladování páč žádné univerzální trvalé udržovací napetí NEEXISTUJE bud se ti bude rozpadat mřížka nebo
vytvářet sulfát.Dále vodě odolné,ovládání jedním tlačítkem pro hračičky po mobilu s přenosem aktualního stavu napětí,proudu,nabití, možnost regenerace(obdoba desuflátoru) 5 let záruka.Nejlepší univerzální nabíječka na trhu.
Victron posílá i aktualizace s vylepšením FW.Velice jednoduché i pro bojovniky s IP technologii.Můžeš dokoupit i redukci na
autozapalovač.

https://eshop.neosolar.cz/chytra-nabije ... c-konektor

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek