Mitsubihi Outlander PHEV
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Mitsubihi Outlander PHEV
Zdravím,
Chtěl bych Vás poprosit o radu. Jelikož se moje součastné naftové rodinné vozidlo začalo neúměrně rozpadat, byl nucen pořídit něco novějšího. Mám rád japonská SUV, chtěl jsem tedy Outlander 3. generace. Nabídka ojetin na CZ trhu je ale boužel žalostná, tak jsem se rozhodl zakoupit auto v Holandsku.
Za cenu naftového modelu v CZ jsem koupil 4 roky starý PHEV s nájezdem 119000km po mírné bouračce, oprava mě stála cca 8000.
Potřeboval bych poradit s tímto. Moje FVE tvoří 14 poly panelů 250 Wp na jižní střeše ( zapojeno 2 x 7 ) které ohřívají přes Oplockého regulátor ( digitál ) bojler Dražice 160L ( zakázkové topné těloso 2500 W a 2000 W ČEZ ). Po jeho nahřátí ( cca 7 Kwh ) termostat přepne na volnou patronu elektrokotle. Funguje to skvěle, jen elektřiny na střeše zůstáva hodně, hlavně až vypnu ten el. kotel.
Každý den najedu cca 35 km a domů se vrací cca v 15 hodin.
Chtěl bych tedy FVE využít k nabíjení auta, tak mě napadají tyto možnosti:
1) Oplockého regulátor - to je asi blbost
2) po ohřátí bojleru přepnout na Grid free - mám doma nevyužitý on grid měnič. Ten by se dal nastavit podle max příkonu nabíječky auta. Jen nevím zda se dá koupit nebo sestrojit wall box, který by podle výkonu FVE upravoval výkon nabíjení a navíc to není moc legální.
3) použít např Axpert King
a - s baterií - to by byla nejdražší možnost
b- bez baterky - zde bych opět potřeboval ten regulovatelný wallbox.
Já jsem silnoproudař, v nějakém programování čehokoliv se moc nevyznám. Rád bych si tedy nechal od někoho poradit.
Chtěl bych Vás poprosit o radu. Jelikož se moje součastné naftové rodinné vozidlo začalo neúměrně rozpadat, byl nucen pořídit něco novějšího. Mám rád japonská SUV, chtěl jsem tedy Outlander 3. generace. Nabídka ojetin na CZ trhu je ale boužel žalostná, tak jsem se rozhodl zakoupit auto v Holandsku.
Za cenu naftového modelu v CZ jsem koupil 4 roky starý PHEV s nájezdem 119000km po mírné bouračce, oprava mě stála cca 8000.
Potřeboval bych poradit s tímto. Moje FVE tvoří 14 poly panelů 250 Wp na jižní střeše ( zapojeno 2 x 7 ) které ohřívají přes Oplockého regulátor ( digitál ) bojler Dražice 160L ( zakázkové topné těloso 2500 W a 2000 W ČEZ ). Po jeho nahřátí ( cca 7 Kwh ) termostat přepne na volnou patronu elektrokotle. Funguje to skvěle, jen elektřiny na střeše zůstáva hodně, hlavně až vypnu ten el. kotel.
Každý den najedu cca 35 km a domů se vrací cca v 15 hodin.
Chtěl bych tedy FVE využít k nabíjení auta, tak mě napadají tyto možnosti:
1) Oplockého regulátor - to je asi blbost
2) po ohřátí bojleru přepnout na Grid free - mám doma nevyužitý on grid měnič. Ten by se dal nastavit podle max příkonu nabíječky auta. Jen nevím zda se dá koupit nebo sestrojit wall box, který by podle výkonu FVE upravoval výkon nabíjení a navíc to není moc legální.
3) použít např Axpert King
a - s baterií - to by byla nejdražší možnost
b- bez baterky - zde bych opět potřeboval ten regulovatelný wallbox.
Já jsem silnoproudař, v nějakém programování čehokoliv se moc nevyznám. Rád bych si tedy nechal od někoho poradit.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Já bych se s řízeným wallboxem nezabýval. Protože by jeho cena převýšila cenu úspořené elektřiny.
Grid free bude asi nejlepší možnost. Co dá, to dá, co nedá se dobere ze sítě. Až auto bude skoro nabité, nebo ho někdo odpojí, tak grid free vypne proudové relé.
Kupovat jen kvůli autu baterky je nesmysl.
Grid free bude asi nejlepší možnost. Co dá, to dá, co nedá se dobere ze sítě. Až auto bude skoro nabité, nebo ho někdo odpojí, tak grid free vypne proudové relé.
Kupovat jen kvůli autu baterky je nesmysl.
-
- Příspěvky: 7727
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Gridfree s proudovým trafem co funguje bez přetoku, je asi to nejlevnější řešení, slyším elektrokotel, tím pádem kWh 20hodin denně za něco málo přes 2 Kč, tomu je těžko konkurovat...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 3204
- Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
- Bydliště: Vyškov
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Když sem řešil zamezení přetoku u gridfree měniče stylem spínací hodiny před měničem a jede jen když je zapnutí zařízení pro které má sloužit bylo mi řečeno že mu to moc nesvědčí to aby byl zapínán a vypínání častěji nedozvěděl sem se tedy ale proc toku tak je. Proudově relé co tu bylo řečeno by mělo stejný dopad ne?
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Děkuji za info.
Mohlo by to být tedy takto?
- DC vstup do oplockého paralerně propojen se vstupem on grid střídače ( nebude jim to vzájemně vadit ? )
- samostatná zásuvka pro auto. Zapojím nabíječku, relé ( jaké prosím ? ) zjistí odběr a rozepne spínač na oplockém a připojí on grid
On grid mám Sunny boy 5000 TL, zásadní bude zda se dá na něm nastavit max výkon do sítě. Pak bych ho nastavil třeba na 2200 W ( ? ) , nabíječka auta má 2300 W. Byla by tam rezerva aby plný výkon FVE proudové relé nevyhodnotilo jako 0 A ze sítě.
Myslíte že je relé schopné on grid odstavid bez přetoku do sítě? Provozoval bych to na fázi z nějakou trvalou zpotřebou.
Mohlo by to být tedy takto?
- DC vstup do oplockého paralerně propojen se vstupem on grid střídače ( nebude jim to vzájemně vadit ? )
- samostatná zásuvka pro auto. Zapojím nabíječku, relé ( jaké prosím ? ) zjistí odběr a rozepne spínač na oplockém a připojí on grid
On grid mám Sunny boy 5000 TL, zásadní bude zda se dá na něm nastavit max výkon do sítě. Pak bych ho nastavil třeba na 2200 W ( ? ) , nabíječka auta má 2300 W. Byla by tam rezerva aby plný výkon FVE proudové relé nevyhodnotilo jako 0 A ze sítě.
Myslíte že je relé schopné on grid odstavid bez přetoku do sítě? Provozoval bych to na fázi z nějakou trvalou zpotřebou.
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Pořídil jsem si takového elektrického mazlíka také. Zde jsou zkušenosti:
Spolehlivost: z osobní zkušenosti nevím, mám jen chvíli ale při pročítání Outlanderovského fóra mě zarazila jedna věc. Na všech ostatních značkových fórech (ford, VW, škoda, fiat, ...) se řeší většinou poruchy. Rozbitá spojka, tlumiče, lambda sonda...
Nikoli tak u Outlanderů. Tady se řeší BT připojení telefonu, nové pneu, měření kapacity baterky, ... . Prostě provozní záležitosti nikoli poruchy.
Spotřeba: Na 5 let staré baterie se v EV módu dá ujet 45km normální lehkou jízdou do 80kmh v lehce zvlněné krajině.
Na dálnici při 150kmh dojdou baterky po 25km. elektrická spotřeba je 15kWh/100km úsporné jízdy nebo 30kWh/100km po dálnici. Když dojdou baterky, na benzín jezdím za 5-6l ekonomické jízdy kdy nedivočím ale nejsem ani brzda dopravy.
Na dálnici při 120kmh bere 6-8l benzínu. při 150kmh klidně 12l. Tady už funguje fyzika a ta se neošidí.
Opotřebení baterek: Auto je osazeno 80ks LEV40, tedy 40Ah. na fóru kde jsou uživatelé od Austrálie po Grónsko jsem vypozoroval empirické opotřebení baterek zhruba 1Ah každých 60000km. Skoro všechna auta tohoto typu jsou z Holandska. Holanďané obecně nejezdí rychle ale tahají za auty svoje přívěsy což by se mělo na opotřebení projevit.
Moje auto: r.v.2014 Je jedno z mála co nemá kouli a netahalo karavan. vzhledem dlouhým, k platinově blond vlasům které jsou všude byla předchozí majitel dáma. Na autě je to poznat, po 5 letech a 180kkm jsou daleko méně patrné znaky opotřebení než stejně starých aut s polovičním nájezdem. v podstatě pár důlků na karoserii a ošoupaný kobereček řidiče. Blond vlasy mi způsobily nepříjemnou chvilku když je v autě objevila ta paní co se mnou bydlí.
Cena: Ceny v CZ se pohybují 14-16kE. Pokud si auto dovezete z NL, ušetříte cca 1-2kE ale při prodeji z NL se nedá nárokovat odpočet DPH. Čím starší auto, tím levnější, pokles ceny cca 5 let starého auta je zhruba 1kE ročně. Nájezd také snižuje cenu, zhruba 1Kč/km.
Nabíjení: auto má 2 nabíjecí zásuvky. Pomalou, Yazaki 2,5kW s konektrorem nabije baterku 12kWh za 4hodiny a rychlonabíjecí CHademo která nabije na 80% za hodinu. My co rozumíme baterkám víme že rychlonabíjení krátí život baterce takže používám pomalou nabíječku. 3kW Victron ji zvládá ale nesmí se v souběhu zapnout žádný jiný spotřebič.
K autu jsem pořídil i spolehlivý imobilizér.
Spolehlivost: z osobní zkušenosti nevím, mám jen chvíli ale při pročítání Outlanderovského fóra mě zarazila jedna věc. Na všech ostatních značkových fórech (ford, VW, škoda, fiat, ...) se řeší většinou poruchy. Rozbitá spojka, tlumiče, lambda sonda...
Nikoli tak u Outlanderů. Tady se řeší BT připojení telefonu, nové pneu, měření kapacity baterky, ... . Prostě provozní záležitosti nikoli poruchy.
Spotřeba: Na 5 let staré baterie se v EV módu dá ujet 45km normální lehkou jízdou do 80kmh v lehce zvlněné krajině.
Na dálnici při 150kmh dojdou baterky po 25km. elektrická spotřeba je 15kWh/100km úsporné jízdy nebo 30kWh/100km po dálnici. Když dojdou baterky, na benzín jezdím za 5-6l ekonomické jízdy kdy nedivočím ale nejsem ani brzda dopravy.
Na dálnici při 120kmh bere 6-8l benzínu. při 150kmh klidně 12l. Tady už funguje fyzika a ta se neošidí.
Opotřebení baterek: Auto je osazeno 80ks LEV40, tedy 40Ah. na fóru kde jsou uživatelé od Austrálie po Grónsko jsem vypozoroval empirické opotřebení baterek zhruba 1Ah každých 60000km. Skoro všechna auta tohoto typu jsou z Holandska. Holanďané obecně nejezdí rychle ale tahají za auty svoje přívěsy což by se mělo na opotřebení projevit.
Moje auto: r.v.2014 Je jedno z mála co nemá kouli a netahalo karavan. vzhledem dlouhým, k platinově blond vlasům které jsou všude byla předchozí majitel dáma. Na autě je to poznat, po 5 letech a 180kkm jsou daleko méně patrné znaky opotřebení než stejně starých aut s polovičním nájezdem. v podstatě pár důlků na karoserii a ošoupaný kobereček řidiče. Blond vlasy mi způsobily nepříjemnou chvilku když je v autě objevila ta paní co se mnou bydlí.
Cena: Ceny v CZ se pohybují 14-16kE. Pokud si auto dovezete z NL, ušetříte cca 1-2kE ale při prodeji z NL se nedá nárokovat odpočet DPH. Čím starší auto, tím levnější, pokles ceny cca 5 let starého auta je zhruba 1kE ročně. Nájezd také snižuje cenu, zhruba 1Kč/km.
Nabíjení: auto má 2 nabíjecí zásuvky. Pomalou, Yazaki 2,5kW s konektrorem nabije baterku 12kWh za 4hodiny a rychlonabíjecí CHademo která nabije na 80% za hodinu. My co rozumíme baterkám víme že rychlonabíjení krátí život baterce takže používám pomalou nabíječku. 3kW Victron ji zvládá ale nesmí se v souběhu zapnout žádný jiný spotřebič.
K autu jsem pořídil i spolehlivý imobilizér.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Já mám Outlandera 3 měsíce, zatím najeto cca 4000 km a upřímně je to asi nejlepší auto co jsem kdy měl.
Má na něj zálusk moje paní, to řazení je fakt super.
Mám ho i ve stejné barvě. Tažné má, ale nikdo ho nikdy nepoužil, koule je úplně nová bez škrábance. Předchozí majitel ho asi ani nenabíjel, nabíječka byla jako nová. Teď ji mám samej škrábanec.
Z 90% ho využívám čistě v EV režimu na cesty do práce. Mám to celkem 38km, dojezd v tomto počasí o trochu více než 45 km.
Ohledně poruch je to jak píše Ota. Žádné turbo, čerpadlo, spojka, převodovka, PDF a kardan.
Jen občas se vyskytují problémy s benzínovým motorem. Je to možná tím, že po vybití baterie naběhne motor do celkem velkých otáček a pak se často vypíná a zapíná. Raději budu měnit olej častěji, v servisce je interlal 20tkm.
Uvažuju o nějakém prodlužovači dojezdu. Na trubce je jich několik. Do stávající baterky ale nechci zatím sahat a stavět paralerní baterku na 300 V se mi taky nechce.
Většinou nejezdím celou cestu v kuse tak by mi stačil nějaký pšenosný zdroj z Lion nefo Life s měničem - nabíječem. Zároveň bych ho mohl používat místo centrály. Potřeboval bych tak cca 5 Kwh kapacitu.
Má na něj zálusk moje paní, to řazení je fakt super.
Mám ho i ve stejné barvě. Tažné má, ale nikdo ho nikdy nepoužil, koule je úplně nová bez škrábance. Předchozí majitel ho asi ani nenabíjel, nabíječka byla jako nová. Teď ji mám samej škrábanec.
Z 90% ho využívám čistě v EV režimu na cesty do práce. Mám to celkem 38km, dojezd v tomto počasí o trochu více než 45 km.
Ohledně poruch je to jak píše Ota. Žádné turbo, čerpadlo, spojka, převodovka, PDF a kardan.
Jen občas se vyskytují problémy s benzínovým motorem. Je to možná tím, že po vybití baterie naběhne motor do celkem velkých otáček a pak se často vypíná a zapíná. Raději budu měnit olej častěji, v servisce je interlal 20tkm.
Uvažuju o nějakém prodlužovači dojezdu. Na trubce je jich několik. Do stávající baterky ale nechci zatím sahat a stavět paralerní baterku na 300 V se mi taky nechce.
Většinou nejezdím celou cestu v kuse tak by mi stačil nějaký pšenosný zdroj z Lion nefo Life s měničem - nabíječem. Zároveň bych ho mohl používat místo centrály. Potřeboval bych tak cca 5 Kwh kapacitu.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Taky jsem po něm pokukoval.
Zajímalo by mě jak je u něho řešené topení a klima pokud neběží motor.
Zajímalo by mě jak je u něho řešené topení a klima pokud neběží motor.
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Klima je elektrická a topení buď klasicky spalovákem nebo to má 3 KW elektrické vodní. To topení ale nemají všechny.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Dobrý vědět, že to nemá každej. Akorát to topení 3kW bude spíš jen aby nezamrzli okna. Ion má myslím něco okolo 4-5kW a je to jen tak tak. Hlavně pokud je potřeba vytopit studený interiér. Outlander bude mít vnitřní prostor asi tak 2x větší.
Ale určitě by tam šel dobastlit benzínový bufík. Jeho spotřeba je zanedbatelná.
Ale určitě by tam šel dobastlit benzínový bufík. Jeho spotřeba je zanedbatelná.
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Jo na to se chystám, jen ještě nevím kam ho namontuju. Pod podlahu nedostanu výfuk, je tam baterka.
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
NO keď si tak pozerám ceny, PHEV začína na 43000 €
a obyčajný Outlander stojí od 23000 €.
Čo tam stojí 20 000 naviac ? Malá baterka a elektromotor ?
a obyčajný Outlander stojí od 23000 €.
Čo tam stojí 20 000 naviac ? Malá baterka a elektromotor ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Exkluzivita. A většinou elektro auta mají o poznání vyšší stupeň výbavy jako standard, než nejlevnější spalováky.
Jak je to přesně u outlandera nevím. To by chtělo porovnat ceníky.
Ale u ojetiny už to není tak drastické.
Jak je to přesně u outlandera nevím. To by chtělo porovnat ceníky.
Ale u ojetiny už to není tak drastické.
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
PHEV Outlander s jasnými známkami opotřebení, v autobazarnicém jazyce "vocucanej bombón" se dá v NL, pokud se povede odečíst DPH, koupit od 11000E.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 7727
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Celkem pěkný, akorát mi pořád nevychází ekonomika... Ale člověk si nepořizuje všechno jenom z rozumu, tak proč si neudělat nějakou radost.
Momentálně používám nejdražší auto co jsem kdy koupil, a i tak mi celkový náklady na km (pořízení, údržba, palivo, poviný ručení) vychází na 4,6 Kč/km, předpokládám, že se to ještě sníží, ale pod 3kč/km to nikdy nebude. Pokud si pořídím auto za 20kE tak s mým nájezdem 10-15kkm ročně pro srovnání těchhle cen by mi muselo vydržet 10 let bez dalších nákladů na údržbu a pohonné hmoty, což je blbost. A to jsem v nedávné době používal auta s pořizovací cenou o řád nižší a minimálníma nákladama na údržbu, tam byla potom rozhodující cena paliva...
Momentálně používám nejdražší auto co jsem kdy koupil, a i tak mi celkový náklady na km (pořízení, údržba, palivo, poviný ručení) vychází na 4,6 Kč/km, předpokládám, že se to ještě sníží, ale pod 3kč/km to nikdy nebude. Pokud si pořídím auto za 20kE tak s mým nájezdem 10-15kkm ročně pro srovnání těchhle cen by mi muselo vydržet 10 let bez dalších nákladů na údržbu a pohonné hmoty, což je blbost. A to jsem v nedávné době používal auta s pořizovací cenou o řád nižší a minimálníma nákladama na údržbu, tam byla potom rozhodující cena paliva...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: stř bře 07, 2018 12:34 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
No ekonomika vychází dobře právě u ojetého auta. Já ho koupil +- za stejné peníze jako ojetý ropák stejného typu.
Jezdím převážně v EV režimu. Tak mi ekonomika vychází dobře.
Jezdím převážně v EV režimu. Tak mi ekonomika vychází dobře.
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Oto: je to model 4wd s dvouma elektromotorama???
-
- Příspěvky: 377
- Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Ano, oni jiny nedelaji. Outlander PHEV ma vzdy dva elektromotory, jeden na predni a jeden na zadni naprave.NOPARasito píše:Oto: je to model 4wd s dvouma elektromotorama???
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Ještě má jednu zajímavou vlastnost. Onehdy jsem potřeboval vytrhnout velký kámen z trávníku před domem. Normální čtyřkolka by ho vytáhla za řevu přetáčeného motoru, smradu z výfuku a spáleného spojkového obložení. Outlander to zvládl potichu, jen elektromotory a mosfety v řídící jednotce si tiše pobroukávaly.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Mitsubihi Outlander PHEV
Proto mám automat. Hlavně pro vyvážení dřeva z lesa. Žádná spálená spojka a přetáčený motor a LPG ani tak nesmrdí
Mám zkušenost s najížděním na odtahovku s elektromobilem. Měl jsem z toho trošku strach jak se to bude chovat, když motor bude muset zabírat z nulových otáček do tak velkého náklonu. Ale motor to zvládl bez zaváhání.
Mám zkušenost s najížděním na odtahovku s elektromobilem. Měl jsem z toho trošku strach jak se to bude chovat, když motor bude muset zabírat z nulových otáček do tak velkého náklonu. Ale motor to zvládl bez zaváhání.