FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Diskuze, rady, nápady, postřehy v oblasti alternativních zdrojů energie, elektrorozvodů, elektrozařízení, regulace, komponent a úsporných spotřebičů.
atom
Příspěvky: 436
Registrován: sob čer 02, 2012 8:22 pm
Reputace: 8
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od atom »

No prostě si spoléhal na to, že se to stihne dobít do doby než to bude dávat max. proud, což může i nemusí. Věřím to v praxi chodilo výborně, spínání kaskády 166 / 500 / 750 W + její kombinace je-li to možné je pro měnič určitě lepší varianta než SSR nad 2kW. Vím jak se chovají olověné baterie, jak sou měkké, a u těch 65Ah může stačit 5minut s 30A a napětí jde o 3V nahoru, napěťové relé sepne a hned vše funguje jak má. Já jen upozorňoval třeba i na těch 5minut. Nyní s 200Ah to máš zcela bezproblémové i na straně baterií. Neber to jako kritiku tvého minulého systému, ale jen upozornění na jednu malou slabinu regulace dle napětí, kterou jsem tam viděl. Toť vše lepší už v této diskuzi nepokračovat. *sun*
2x Tristar / 17kWh v lithiu / 7,3kWp na střeše / 2xXTM-4000 / >31MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od vlkazajac »

OK, kritiku rád prijímam, lebo rozumný človek potlačí svoje ego a poučí sa. Napríklad správne používať a vyberať argumenty. Ako vidíš, nepripomenul som dôležitý fakt zo zapojenia - batérie sú istené poistkou 20 A. Pre kľud v duši, mohol som použiť aj slabšiu, lebo svoje batérie mám rád a 500 W z nich nikdy zámerne neťahám. Bolo niekoľko dní za sebou, ked som systém ráno spúšťal s prstom na stykači a s očami na budíkoch ))
Pekne dakujem za diskusiu.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
JPT
Příspěvky: 75
Registrován: čtv pro 13, 2012 2:01 am
Reputace: 1

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od JPT »

Tak já se ve FVE a v elektrice nevyznám, takže:
vlkazajac píše: Ak preferujete ohrev vody pred využitím energie pre napájanie iných spotrebičov, je zbytočné vytvárať veľkú kapacitu v batériach.
Já to nepreferuju. Já jsem (si) kladl otázku, jestli to má smysl prva "dobíjet" bojler a pak až vyrábět elektřinu ? Myslím si že asi ani ne, protože elektřina je dražší než ohřev vody plynem, tak jsem to spíš chtěl potvrdit tu moji úvahu.

vlkazajac píše: Ak chcete používať spotrebiče silnejšie ako 500 W, treba investovať viac do batérií.
No a když bude měnič 4kW a panely 2kWp a baterie LiFe 2kW jen na vyrovnávání když nebude chvílema svítit tak nepujde občas použít víc než 500W ? 4kW měnič jsem vybral proto, že ten Axpert je levný na tu kapacitu a asi by stačilo jen 3kW, ale říkal jsem si, že lepší, když to bude mít rezervu.
vlkazajac píše: Pri voľbe komponentov systému by som doporučoval vybrať také, ktoré sa nebudú "flákať". 4 kW menič prespí celú zimu, pretože z 1 kWp nazbiera 1 tona batérií veľmi málo energie na jeho prácu.
Já myslel, že spíš vybrat měnič, který to všechno utáhne a bude mít i rezervu než to vytěžovat nadoraz. Tím by mohl i dýl vydržet.
vlkazajac píše: Arduino a automatizované prepínanie sietí je technická lahôdka, ktorú by som pri potenciáli systému 1 kWp neriešil.

No já jsem zapoměl napsat, že nechci přetoky do sítě a ty prej hrozí i s Victronama, takže bych to chtěl řešit nějak zaručeně. Napadlo mě, že když se to přepne tím stykačem nebo nějakým relé a pojede buď FVE nebo DS, že tím zaručím, že nic nepřeteče do DS.
Já jsem netvrdil, že chci 1kWp. To chtěl camel1cz. Já jsem psal, že mě zaujala verze s 2kW, která tam neni. Takže bych chtěl 2kW pro bojler a pak něco navíc pro FVE, ale když nabíjet prva bojler je teda asi blbost, takže ze začátku bychchtěl zkusit třeba těch 2kWp a pak by se vidělo.

vlkazajac píše: Stačí sa podvečer pozrieť na voltmeter ( Ubat ) umiestnený poblíž chladničky a nechať computer v našej búdke na krku rozhodnúť, či prepnúť dvojpolový prepínač.
A chci to automaticky. Mě by nebvilo to přepínat několikrát denně a ostatní členy rodiny myslím taky ne.

atom: V těch proudech se nevyznám co kde a jak může téct. Nejsem elektrikář. Já vpodstatě používám v úvahách jen waty a volty :-) Ale tak to už by pak snad ten, kdo to bude vymýšlet a stavět měl nějak ošéfovat, aby to vpohodě fungovalo.
atom píše: já jen aby se neplánovaly do systému poddimenzované baterie, protože většina olova už po roce provozu nemá svou nomimální kapacitu a ty baterie se tak zbytečně rychle zničí.
A 2kW LiFe kde by se asi polovina nebo i víc používalo jako "vyrovnávací paměť když by občas nesvítilo, tak to by nestačilo ? Chtěl bych prostě používat FVE jen když svítí a když nesvítí a v noci používat DS.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od vlkazajac »

Príliš veľa otázok v jednej téme, pretože som sa do témy zapojil v súvislosti ukladaním prebytkov do TUV a Axpert ma tiež zaujal, pokúsim sa stručne odpovedať.
Predovšetkým zabudnite na pretoky do siete , tie pri voľbe režimu podľa priorít nehrozia. Podrobnosti sú v manuáli. Ak je Vaša voľba upriamená na voľbu 2,4 KW verzie, môžete tento menič použiť na napájanie aj takých spotrebičov, ako je pračka, umývačka riadu a prípadne žehlenie, je to bonus, ale pozor !!!!!! Vyžaduje to disciplínu alebo technické opatrenia, ktoré zaistia, že menič nepreťažíte. V tomto prípade musí byť ostatná sieť odpojená od výstupu meniča.
V prípade, že pôjde len o pripojenie ostatných slabších spotrebičov, utiahne menič celú sieť v jednej fáze bez problémov.
Aby ste netýrali batérie, mali by byť také, že utiahnu menič aj bez dodávky z panelov, napríklad ak nevyhnutne potrebujete pustiť umývačku riadu o polnoci a chcete to urobiť "zadara", teda v režime batérií ako jediného zdroja. Toto je vec komfortu.
Koľko ľudí, toľko názorov. Moja predstava o dimenzovaní 24 V systému s Axpertom je:
MAXIMUM vo Wp a minimálne 400 Ah v batériach gel alebo AGM. Ak v týchto hodnotách poľavíte, nevyužijete investíciu naplno.
Ja osobne by som volil 48 V variantu - to aby ste mali nad čím premýšľať ))
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
JPT
Příspěvky: 75
Registrován: čtv pro 13, 2012 2:01 am
Reputace: 1

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od JPT »

vlkazajac píše:Príliš veľa otázok v jednej téme

Predovšetkým zabudnite na pretoky do siete , tie pri voľbe režimu podľa priorít nehrozia.
Tak mám zakládat na každou otázku jiné téma ? :-)

No na přetoky bych rád zapoměl, ale třeba u Victronů říkal pan Kolařík, že když se to nastaví, tak to nepřeteče a na fóru pak někdo psal, že jemu to přetéká. A pak dovozce Victronů mě pak uplně popletl, že jsem pak přestal chápat jak to vůbec bude fungovat.

Pkud to přepínání sítí bude vpohodě řídit jen měnič, tak tím líp. Chtěl bych to ale tak 1. aby to nepřeteklo a 2. tak aby když se např. čezu nebude líbit, že mám FVE, tak i když by nebyl měnič galvanicky oddělený jak požadují, tak aby se to přepínalo třeba stykačema a v jednu dobu mohla fungovat jen DS nebo FVE a nemohl mi na to nikdo nic říct. Ale to už píšu znova to co jsem psal nazačátku.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: FV Ohřev TUV + Poloostrovní FVE

Příspěvek od vlkazajac »

Nie, nemusíte. Prečítajte si prosím v manuáli nastavenia režimov. Som si istý, že v lete budete nastavovať prioritu prevádzky z batérie a z panelov a v mrcha časoch cez zimu kombinovaný režim. Aby to zimné obdobie s deficitom energie bolo čo najkratšie, doporučoval som maximálne množstvo panelov, čo Vám prinesie tiež profit v úspore drahého plynu.
Tu v diskusii riešime v množstve otázok vlastne projekt systému. Sami sa presvedčíte, že prepínanie sietí pri použití hybridného regulátora je riadna haluz. Odporučil by som dve veci:
- zamýšľať sa nad proporciami systému, aby vyhovel predstavám
- prediskutovať svoj návrh s niekým, kto hybrid prevádzkuje.
Ak by som smel parafrázovať, povedal by som: Ked kupujem Mercedes, nerozmýšľam nad tým, aký dezén bude mať druhá sada pneumatík.
To, že dávate otázky, je úplne v poriadku. Skúste nakuknúť cez plece na nejakú realizáciu, to je na nezaplatenie.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek