Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

Náhodně jsem se dostal k zcela nové zaplavené 180Ah autobaterii, tak jsem si říkal, že změřím její opravdovou kapacitu. Je to klasická dolévaná autobaterka, žádná fajnovka / gel nebo AGM.

Měřil jsem klasicky proudem C/20 do napětí 10,5V a pak okamžitě dobil automatickou nabíječkou Fairstone s max proudem cca 25A. Dobíjí tuším na 14,6V absorpci a pak klesne na float nějakých 13 a něco. Nabíječka taky počítá počet Ah dodných do baterie při nabíjení.

Ale měření na zkalibrovaném Ah měřiči jsem provedl zatím dvakrát a kapacita baterie rapidně klesá:
první měření kapacity 166Ah
druhé měření kapacity 145Ah
nabíječka poté nahlásila, že při okamžitém nabíjení po ukončení druhého testu dodala do baterie pouze 130Ah, takže se dá očekávat, že další test kapacity, který už jsem radši neprovedl, by dal výsledek někde mezi 125-130Ah.

Jak je to možné? Je to zcela nová baterie, připravená pro zamontování do náklaďáku (nikdy nezapojena, před týdnem koupena). Úbytek 20Ah po každém hlubokém cyklu?? Přijímám nápady :idea:
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2738
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od kybos »

Snižující se okolní teplota a tím i teplota baterie.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

Jaká byla hustota elektrolitu po nabití??možná bych zkusil baterii nabíjet obyčejnou nabíječkou co dá těch 18A a po dobu 12-18 hodin automat se asi bude řídit napětím a dle toho reguluje.jaká je to značka baterie???
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

kybos: Baterka byla studená zvenku. 4 hodiny před prvním měřením jsem ji dal do sklepa, kde je stabilních 16-17°C. Takže stále tápu, co by mohla být příčina. Ale její teplota se spíš zvýšila a stabilizovala.

goodbie: Výrobce je Eco Power ("Made in EU", jak jsem psal - nic značkového, žádná fajnovka) nic víc tam není. Hustoty můžu dnes zkusit změřit.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

hustota řekne jak je na tom,ale co si z vojny pmatuji startovací baterie jsme zkoušeli na velkém odporovém zátěžáku a odebírali se stovky ampér po dobu několika minut a podle toho se určovala ta kapacita a sedělo to ta startovací baterie není stavěná na dlouhodobé vybíjení to je její problém někdy je prostě nutné baterii přebít aby se probudila 14,6 není žádný zázrak kort když po dosažení tohoto napětí jde do float
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

goodbie: tak teď jsem z toho zmatený pořádně. Otervřel jsem víčka a hustota ve všech článcích (po nabití na oněch 130Ah) je 1,12 !! Co to sakra je?? U nové baterie?? Plovák hustoměru je v podstatě celý potopený. I vybitá má mít víc!

Že by nějaký nový druh baterie, který neznám? Nebo tam výrobce nalil destilku místo kyseliny? To by ale nefungovalo vůbec. Opravdu nevím, co si o tom mám myslet. Kdyby to byla použitá baterie, řekl bych, že je řádně zanedbaná, ale nová?? Na reklamaci se mi ji posílat nechce...

Zkouším to připojit na laboratorní zdroj 16,5V, proud jsem omezil cca 4A a nechat to vybublat, jestli se něco změní.
Naposledy upravil(a) solárník dne sob led 25, 2014 10:35 am, celkem upraveno 1 x.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

no a je to jasný automatická nabíječka tu baterii prostě nenabila 1,12 je sakra špatný nabitá musí mít 1,24 a více jak říkám poplaš klasickou trafo nabíječku s patřičným proudem a nech jí alespoň 14 hodin nabíjet a uvidíš jak ta hustoto pojede nahoru a neboj se napětí i přes 15V při nabíjení ten článek prostě musí plynovat a né při dosažení plynování hned přestat nabíjet jak to dělá automat ten laboratorní zdroj to bude dobíjet týden :D sám používám trafo nabíječku na baterie a není problém řádně baterii dobít prostě stará škola je nejlepší.na vojně byla nabíječka TYNA nebo li tyristorový nabíječ tlačil až 350A myslím,vždy jsem baterie zapojili paralelně třeba 15 baterii spočítali nabíjecí proud a nabíjelo se 14-18 hodin a měřila se hustota
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od matej »

Já nabíjím menší baterky nabíječkou Imax B6, ta jede do 14,7V ale nespadne hned ale drží to tak dlouho až proud spadne pod 100mA (dobíjím tím i 100Ah baterky co mám od Vaty zdesulfátované a vždy to pod ten proud spadne) a pak zapípá a je nabito, žádný float. A nabíjí to dobře. Mám odsledováno že od dosažení 14,7V do vypnutí nabíječky to ještě dodá cca 10% kapacity - to již není zanedbatelné!
Takže se taky přikláním k tomu že není nabito. Hustota jinak nesleduje zbývající kapacitu lineárně ale poněkud exponenciálně - zpožděně, jak při nabíjení tak vybíjení. Při nabíjení pokud je vybito tak nejdřív stoupá velmi pomalu až ke konci stoupne na normálních 1,26 nebo víc.
Takže, dobít pořádně! Držet to na 14,6 - 14,8V klidně 2-3 hodiny, resp. do té doby než hustota nebude jak má být.
Je to nová baterka, neměl by být problém.
Pravda a Láska zvítězí!.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2239
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od gupa »

solárník píše:Náhodně jsem se dostal k zcela nové zaplavené 180Ah autobaterii, tak jsem si říkal, že změřím její opravdovou kapacitu. Je to klasická dolévaná autobaterka, žádná fajnovka / gel nebo AGM.
No a je ta nabíječka na zaplavené baterie? flood

Vůbec mi není jasné, pro jaké nabíjení to je. http://www.fairstone.com.tw/english/lin ... series.htm

V návodu pro úplně jiný invertorový nabíječ je např.
4. Typ olověné baterie: Gel/AGM&WET/Calcium.
5. Napětí při nabíjecím výkonu (absorpce): 14.1/14.4/14.7V pro Gel/bezúdržbová, WET/Calcium.
6. Napětí při nabíjecím výkonu (automatické vyrovnávání): 15.5V pro baterie AGM&WET, 16.2V pro baterie Calcium.
7. Výstupní napětí v udržovacím režimu: 13.4/13.5/13.6V pro Gel/AGM&WET/Calcium.
8. Napětí pro manuální vyrovnávání: 15.5V pro baterie AGM&WET.

No a to vyrovnávání tomuto taiwanskému nabíječi zřejmě chybí.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

Mám tuhle:
http://www.battery.cz/files/ckeditor/AB ... arevne.pdf

Hlavní nabíjecí napětí:
14.7V (+/-0.1)
Udržovací nabíjecí napětí:
13.7 V (+/-0.1)
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

Po dvanácti hodinách jemného bublání při konstantním proudu 4A (napětí vylezlo skoro na 15V) stoupla hustota elektrolytu baterie z původních 1,12 na 1,22. U nové baterie bych čekal 1,28 jak vyšitých.

Na mne to působí tak, že to hodně dlouho leželo ve skladu a je to sulfatované i přes to, že je to nová baterie. Málo pravděpodobná možnost je, že do toho nalili špatný elektrolyt ve výrobě.

Četl jsem na internetu, že při vyvaření baterie je nutné počkat, až napětí dosáhne cca 16,7V. Pak prý je všechen síran 100% rozpuštěn. Zřejmě ale může dojít k poškození vlivem oxidace desek. Takže asi nastoupí desulfátor.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

na 180Ah jsou 4A jen lechtání to Tam musíte nechat tak tři dny nepřetržitě
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

No před tím už bylo v baterce 130Ah (to nahlásila nabíječka).

Kdyby tedy byla baterka jen nedobitá, tak by jí stačilo dodat zbylých 50Ah. Což se nestalo. Natloukl jsem do toho už 4x12 = 48Ah (z čehož se část spotřebovala na elektrolýzu) ale i tak bych očekával daleko vyšší hustotu než nějakých 1,22. Takže je tam ještě patrně jiný problém. Vzhledem k tomu, že to mohlo stát klidně rok i dva ve skladu, tak nejpravděpodobnější se jeví sulfatace.

... a pak si někde kupte "novou" baterku ...
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

na poprvé jste z baterie dostal 166Ah což ujde pak nebyla baterie nabita do plna na hustou okolo 1,26 ale na 1,12 což je v podstatě vybitý článek ta automatická nabíječka může hlásit co chce ale já bych jí nevěřil jak jsem už psal pořádnou normální nabíječku a pořádně dobýt do plné hustoty a články musí vařit v celku bouřlivě né jen trochu.Sulfatací bych se zabýval opravdu až po řádném dobití,takhle unavené baterie jsem dobíjel i tři dny než hustota vylezla do plna a baterie normálně pracovala jen potřebovala opravdu pořádně nabít nic víc.
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

OK. Nechám vařit přes noc a uvidíme zítra ;)

Když máte tolik zkušeností - co s baterkou, která má slabý jeden článek? Není zkratovaný ale vydrží málo (tak pětinu). Pak klesne o celý ten článek napětí a je to v p**.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

někdy pomůže peroxid vodíku,když bejvávaly ty černé baterie se spojkama z olova tak se ten článek prostě vyměnil za jiný,záleží jak je ten článek poškozen tady by mohl pomoci i ten desulfátor,je li článek vadný na dobro lze jej i překlenou a používat zbylé články ale je to docela práce se dostat do bezůdržbové baterie
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2239
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od gupa »

Já nevím, výrobce nepíše na jaký typ baterie ten nabíječ je, ale český distributor má v tom jasno. Já si myslím, že je jen na gelovky.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od solárník »

Tak to bylo asi poměrně dost částečně sulfatované. Na normální nabíjení 14,7 to moc nereagovalo (proud téměř nula), musel jsem lehce vyvařit konstatním 4A proudem (napětí na baterii postupně stouplo až na 16,5V) a dnes jsem vypnul zdroj a hustota 1,28-9 všechny články. Přitom je hladina stále na ryskách. Tak už to snad bude dobré, zkusím pár cyklů. Celkově jsem "vařil" asi 30 hodin.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záhadné snižování kapacity nové autobaterie

Příspěvek od goodbie »

Tady bych o sulfataci moc nepřemýšlel,to že baterie dosáhla napětí 16,5V je v pohodě teď už je nabitá když hustota je dobrá.moc jí neciklujte je to startovací baterie né trakční.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek