Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: úte úno 06, 2024 12:47 pm
- Lokalita: okolí prahy
Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Dobrý den. Mohl by mi někdo prosím vysvětlit, jak je to s baterkama? Proč je tahle moje AOBO Uhome LPF 10kWh
https://www.globalsources.com/product/1 ... 61471f.htm
složená z Li Ion článků? Je to teda LiFePo4 - jak je uvedeno hned v popisu, nebo je to klasická Li Ion?
Omlouvám se, jsem laik a jsem z toho celkem zmatenej. Mám nově FVE od firmy, baterka domluvená LiFePo. Představoval jsem si blok složený z nějakých těch velkých hranatých článků, např.:
https://eskutr.cz/domu/1275-baterie-lif ... -50ah.html
A teď, když studuju co vlastně mám, dohledám že jsou unitř články Panasonic 18650BD Li Ion, ale baterka se jmenuje LFP?
Omg....
Díky za relevantní info, polopatické vysvětlení
https://www.globalsources.com/product/1 ... 61471f.htm
složená z Li Ion článků? Je to teda LiFePo4 - jak je uvedeno hned v popisu, nebo je to klasická Li Ion?
Omlouvám se, jsem laik a jsem z toho celkem zmatenej. Mám nově FVE od firmy, baterka domluvená LiFePo. Představoval jsem si blok složený z nějakých těch velkých hranatých článků, např.:
https://eskutr.cz/domu/1275-baterie-lif ... -50ah.html
A teď, když studuju co vlastně mám, dohledám že jsou unitř články Panasonic 18650BD Li Ion, ale baterka se jmenuje LFP?
Omg....
Díky za relevantní info, polopatické vysvětlení
-
- Příspěvky: 1494
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
amater123 píše: ↑úte úno 06, 2024 1:04 pmDobrý den. Mohl by mi někdo prosím vysvětlit, jak je to s baterkama? Proč je tahle moje AOBO Uhome LPF 10kWh
https://www.globalsources.com/product/1 ... 61471f.htm
složená z Li Ion článků? Je to teda LiFePo4 - jak je uvedeno hned v popisu, nebo je to klasická Li Ion?
Omlouvám se, jsem laik a jsem z toho celkem zmatenej. Mám nově FVE od firmy, baterka domluvená LiFePo. Představoval jsem si blok složený z nějakých těch velkých hranatých článků, např.:
https://eskutr.cz/domu/1275-baterie-lif ... -50ah.html
A teď, když studuju co vlastně mám, dohledám že jsou unitř články Panasonic 18650BD Li Ion, ale baterka se jmenuje LFP?
Omg....
Díky za relevantní info, polopatické vysvětlení
A nebude lepší se zeptat přímo prodejce nebo si nechat poslat fotky otevřeného batteryboxu? Z té tabulky by mj. mělo být zřejmé, co tam je za články. A samozřejmě články 18650 mohou být Li-On, LiFePo4, Na-Ion nebo i NiMH
-
- Příspěvky: 3859
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Na to co jsi dával odkaz by to mělo být asi lifepo4 protože 51.2V / 16článků dává 3.2V což je napětí lifepo4.
Ta baterka co má 5.8kWh vypadá že je li-ion ty druhé dvě 5 a 10kWh vypadají na lifepo4.
Ovšem na dalším obrázku jak je to složené jsou panasonic 18650BD
Takže co jsi ve skutečnosti dostal musíš vyčíst z dokladů co máš k té konkrétní baterce.
Ta baterka co má 5.8kWh vypadá že je li-ion ty druhé dvě 5 a 10kWh vypadají na lifepo4.
Ovšem na dalším obrázku jak je to složené jsou panasonic 18650BD
Takže co jsi ve skutečnosti dostal musíš vyčíst z dokladů co máš k té konkrétní baterce.
3,6kWp | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: úte úno 06, 2024 12:47 pm
- Lokalita: okolí prahy
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Pánové, díky za odpovědi.
unicast:
Prodejce/dodavatel FVE samozřejmě řekl LiFePO hned na začátku. Dál se to neřešilo a bral jsem to jako úpně běžný standard. Dost mě nahlodal až ten rozkres výrobce, kde uvádí články Panasonic 18650BD (Li Ion?)
Fotky otevřené baterky by mi dodavatel asi nedal, pode mě je nemá, podle mě téměř nikoho ze spotřebitelských konsumerů co si objednají hotovou FVE (jako já, protože na to nejsou technicky vyspělí, aby si ji dokázali postavit sami) to ani nezajímá.
soban:
Ten přepočet podle napětí na článek dává smysl a dobrý důvod myslet si, že se opravdu jedná o LiFePO.. díky
Na dokladech (návodu, ani datasheetu) není žádný samostatný řádek s uvedením jakou technologii elektrolyt používá. Dokonce tam nikde ani není uvedený počet cyklů, což mě dost zklamalo a uvedlo opět do rozpaků. Naopak DOD je uveden 90%.
Dohledal jsem si nějaké drobné info o válcových a prizmatických článcích: https://www.lifepo4-energy.cz/lifepo4-prismatic-cells/
Ještě prosím o obecné rady, ideálně praktické zkušenosti s nabíjením.
Jak hodnotíte nabíjení na 100%? Teda resp. nastavení hodnoty na střídači. Protože (když neuvažuju nabíjení z gridu) v zimě často ze slunce k dobití na 100% nedojde. Když některý pěkný den svítí a baterka se nabije na 100%, vydrží to na pár hodin a hned odpoledne se zase začne vybíjet. Takže, má nějaký špatný vliv takhle krátkodobé domlácení do plna?
A co léto? Tam bude situace opačná, velmi brzy dopoledne/ráno bude baterka na 100% a tak to vydrží třeba do 21 hodin, než se začne vybíjet.
Má smysl uvažovat nějaký letní/zimní režim dobíjení baterie? V létě teda nastavit třeba jen do 90%?
unicast:
Prodejce/dodavatel FVE samozřejmě řekl LiFePO hned na začátku. Dál se to neřešilo a bral jsem to jako úpně běžný standard. Dost mě nahlodal až ten rozkres výrobce, kde uvádí články Panasonic 18650BD (Li Ion?)
Fotky otevřené baterky by mi dodavatel asi nedal, pode mě je nemá, podle mě téměř nikoho ze spotřebitelských konsumerů co si objednají hotovou FVE (jako já, protože na to nejsou technicky vyspělí, aby si ji dokázali postavit sami) to ani nezajímá.
soban:
Ten přepočet podle napětí na článek dává smysl a dobrý důvod myslet si, že se opravdu jedná o LiFePO.. díky
Na dokladech (návodu, ani datasheetu) není žádný samostatný řádek s uvedením jakou technologii elektrolyt používá. Dokonce tam nikde ani není uvedený počet cyklů, což mě dost zklamalo a uvedlo opět do rozpaků. Naopak DOD je uveden 90%.
Dohledal jsem si nějaké drobné info o válcových a prizmatických článcích: https://www.lifepo4-energy.cz/lifepo4-prismatic-cells/
Ještě prosím o obecné rady, ideálně praktické zkušenosti s nabíjením.
Jak hodnotíte nabíjení na 100%? Teda resp. nastavení hodnoty na střídači. Protože (když neuvažuju nabíjení z gridu) v zimě často ze slunce k dobití na 100% nedojde. Když některý pěkný den svítí a baterka se nabije na 100%, vydrží to na pár hodin a hned odpoledne se zase začne vybíjet. Takže, má nějaký špatný vliv takhle krátkodobé domlácení do plna?
A co léto? Tam bude situace opačná, velmi brzy dopoledne/ráno bude baterka na 100% a tak to vydrží třeba do 21 hodin, než se začne vybíjet.
Má smysl uvažovat nějaký letní/zimní režim dobíjení baterie? V létě teda nastavit třeba jen do 90%?
-
- Příspěvky: 1988
- Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
- Lokalita: Liberec
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 7820
- Kapacita baterie [kWh]: 32
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Ono je to zavádějící, protože lifepo4 je taky druh li-ion článků dle označení. Takže tp že to neni NMC nejsnadněji zjistíš podle max napětí udávané výrobcem na cihlu/počet článků. U chemie lifepo to musí být do 3.65V článek. U klasické li-ion je to 4.1-2V, podle toho snadno zjistíte chemii v bedně. Každopádně uvedení na štítku li-ion je okey.
Jestli jet letní/zimní provoz je na možnosti střídače a on tom jak moc máš aku rád a kolik máš aku a jakou máš potřebu kapacity. Smysl to dává, ale přesnost pomocí bms nebude valná, pokud se jednou za 2-3 týdny nedotkne 100%. To moc automatizovat asi nepůjde. Každopádně netřeba ji držet na 3.5V celý boží den, jak má třeba v oblibě pylontech.
Jestli jet letní/zimní provoz je na možnosti střídače a on tom jak moc máš aku rád a kolik máš aku a jakou máš potřebu kapacity. Smysl to dává, ale přesnost pomocí bms nebude valná, pokud se jednou za 2-3 týdny nedotkne 100%. To moc automatizovat asi nepůjde. Každopádně netřeba ji držet na 3.5V celý boží den, jak má třeba v oblibě pylontech.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
-
- Příspěvky: 1494
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Co přesně je 100% podle výrobce? Kolik voltů na článek? 3.6? 3.5? 3.4? Baterie není bandaska s vodou, ta procenta jsou vždy jen ilustrativní. Obecně je rozumné články nepřebíjet, klidně jít jen do 3.4 nebo 3.42 V, tím se zvýší životnost packu za cenu jen malého množství úbytku kapacity.
-
- Příspěvky: 3859
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Je to Li Ion, nebo LiFePo4?
Podívej asi takto:
U lifepo4 dle napětí nezjistíš nic, takže vše v rozmezí 3.1V až 3.45V na článek je ok
Na článku může být napětí od asi 2.5V do 3.65V to jsou mezní hodnoty ta spodní bývá co jsem zjišťoval různá dle výrobce.
Na spodu nemá cenu vybíjet článek pod 3V prostě už je tam té elektřiny málo, takže rozumný stop vybíjení je na 3.1V
Tak stejně u nabíjení nemá cenu se honit na 3.65V, ale rozumný strop je 3.45V na článek.
U lifepo4 je taková zvláštnost že se článek na 100% nabije i když budeš na článku držet třeba 3.3V akorát čím menší napětí tím mu to bude trvat déle.
Takže v zimě když málo svítí můžeš nastavit třeba 3.5V na článek (víc bych nedával nemá to moc smysl) a v létě kdy svítí déle třeba nastavit 3.4V na článek.
Menším napětím kdy ukončíš nabíjení ji šetříš a vydrží déle, tak stejně baterka by se neměla držet celý den na max napětí, což je u FVE automaticky splněno protože v noci se pouze vybíjí.
Jinak BMS to soc pouze odhaduje a není to přesné, přesné údaje zjistíš jak na přívod k baterce dáš měřák - smart shunt já mám od victronu BMV712, ovšem existuje i bez displeje smart shunt.
Viz: https://shop.mypower.cz/battery-monitor ... mart-14040
https://shop.mypower.cz/victron-smartsh ... rect-14100
U lifepo4 dle napětí nezjistíš nic, takže vše v rozmezí 3.1V až 3.45V na článek je ok
Na článku může být napětí od asi 2.5V do 3.65V to jsou mezní hodnoty ta spodní bývá co jsem zjišťoval různá dle výrobce.
Na spodu nemá cenu vybíjet článek pod 3V prostě už je tam té elektřiny málo, takže rozumný stop vybíjení je na 3.1V
Tak stejně u nabíjení nemá cenu se honit na 3.65V, ale rozumný strop je 3.45V na článek.
U lifepo4 je taková zvláštnost že se článek na 100% nabije i když budeš na článku držet třeba 3.3V akorát čím menší napětí tím mu to bude trvat déle.
Takže v zimě když málo svítí můžeš nastavit třeba 3.5V na článek (víc bych nedával nemá to moc smysl) a v létě kdy svítí déle třeba nastavit 3.4V na článek.
Menším napětím kdy ukončíš nabíjení ji šetříš a vydrží déle, tak stejně baterka by se neměla držet celý den na max napětí, což je u FVE automaticky splněno protože v noci se pouze vybíjí.
Jinak BMS to soc pouze odhaduje a není to přesné, přesné údaje zjistíš jak na přívod k baterce dáš měřák - smart shunt já mám od victronu BMV712, ovšem existuje i bez displeje smart shunt.
Viz: https://shop.mypower.cz/battery-monitor ... mart-14040
https://shop.mypower.cz/victron-smartsh ... rect-14100
3,6kWp | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 90 Odpovědi
- 7904 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od drzhor
-
- 21 Odpovědi
- 2624 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od pezizka
-
- 12 Odpovědi
- 759 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Diablo1st
-
- 7 Odpovědi
- 2408 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Atman