Konec životnosti PB baterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
bokser01
Příspěvky: 1319
Registrován: pon úno 07, 2022 2:43 pm
Lokalita: Okolí Pardubic
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 7770
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Konec životnosti PB baterie

Příspěvek od bokser01 »

Hledal jsem na foru ale moc jsem toho nenašel...
Zajímalo by mě jakým stylem odejde olovo do věčných lovišť. Ta "lepší" varianta mi přijde, že prostě přijde o kapacitu a tím se stane nevyužitelné a dojde na likvidaci.

Horší varianta je dle mého zkrat nějakého článku uvnitř baterie, slyšel jsem o variantách bouřlivého "vaření" baterie a pod.
Je to mezi námi někdo, komu odešla olovněná baterie vlivem nějaké destrukce uvnitř?

Doma sám provozuji 2S3P skladbu olovněných baterií a rád bych předešel možnosti nějakých "bouřlivých" efektů při konci jejich životnosti...
Takže mi přijde určitě správné jistit každou paralelní řadu pojistkou aby v případě závady na jedné dvojici nedošlo k přelévání energie z ostatních dvojic do té poškozené.
Přece jen mám doma sadu baterek která by za určitých okolností dokázala vydat zkratový proud přes 6kA a proto z toho mám respekt...

Díky za případnou diskusi na toto téma :yes:
MUST 3KW 80A MPPT 24V/ 3,75kWp stringy 5s3P 200wp + 5s1P 150wp. 2 měnič MUST 3KW 80A MPPT 24V 4kWp stringy 2S4P 400wp bifacial + 2S1P 410wp Baterie 14,4KWh olovouhlik (6x JPC12-200), Celek tedy 7770Wp :yes:
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Konec životnosti PB baterie

Příspěvek od kybos »

15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
bokser01
Příspěvky: 1319
Registrován: pon úno 07, 2022 2:43 pm
Lokalita: Okolí Pardubic
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 7770
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Konec životnosti PB baterie

Příspěvek od bokser01 »

Děkuji ti, tohle jsem nenašel celé pročetl a plně mi to postačuje jako informace co je možné očekávat a podobně.
Poprosím tedy admina, jestli by toto téma mohl uzamknout nebo smazat abych zbytečně neplevelil forum. Díky
MUST 3KW 80A MPPT 24V/ 3,75kWp stringy 5s3P 200wp + 5s1P 150wp. 2 měnič MUST 3KW 80A MPPT 24V 4kWp stringy 2S4P 400wp bifacial + 2S1P 410wp Baterie 14,4KWh olovouhlik (6x JPC12-200), Celek tedy 7770Wp :yes:
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Konec životnosti PB baterie

Příspěvek od gupa »

bokser01 píše:Hledal jsem na foru ale moc jsem toho nenašel...
Zajímalo by mě jakým stylem odejde olovo do věčných lovišť.
Dovolím si malý elaborát.
Ideální je několik článků a baterií s opatrností a postupem rozpitvat. Tak lze analyzovat fyzikálněchemické projevy které působí na elektrody.

Postup pitvy před vizuální případně mikroskopickou analýzou je vybít na nulu třeba i u autobaterie provizorním způsobem po článku napojením odporu přes otvory na zátky nebo odříznutím víka, než se oddělí od sebe po vytažení z elektrolytu. To je asi nejdůležitější. Jinak hrozí tepelná destrukce elektrodové hmoty.

Potom po oddělení článků a vytažení, lze jasně pozorovat destrukční vlivy u použitého akumulátoru a jedním je vliv proudu. Lze pozorovat doslova proudem rozdrcené kousky částí elektrod a propojů a částí mřížek.
Malý opakování jak proud putuje - má nějakou rychlost a sílu. Putuje rychle po nejvodivějších částech slitin kovů, pomalu po méně vodivých nabírající odpor. Putuje nejvíce tz. koncentruje se proud, po nejkratší dráze ohybu. (křivky) Taková špatná situace putování proudů je něco jako hodně vlnitá křivka na obrazovce osciloskopu, ale ve 3d, pro srovnání, ideální je laminární proudění po elektricky vodivých drahách po povrchu vodiče (skinefekt). Co není ideální je proud po vodičích, který má hodně ohybů nebo mezer. Ideální je dutý vodič chlazený vnitřně něco jako trubka, nejméně ideální je slitina která se podobá brodu vody, kde proud omílá vše co potká.

Pro destrukci je vhodný termín něco jako únava materiálu. To se nato hodí nejlépe. Při této proudově namáhané části putuje moderní slitinou olova, vápníku, antimonu, stříbra ... proud. Největším problémem je, že součásti slitin mají různé elektricky vodivé vlastnosti. Pokud má hodně překážek, ohýbá se a tak vznikají na místech se špatnou propustností něco jako víry.

Proud putuje v baterii podle situace od kontaktu ke kontaktu. Nabírá směr po povrchu odlitku slitiny k elektrodové hmotě tam a zpět podle směru. To je asi ten nejkritičtější bod pochopení. Opotřebení se děje od povrchu do středu a tak probíhá i rozpad slitin uvnitř olověných baterií. V článku je tedy něco jako síť cest po kterém putuje proud. Čím větší překážky proud má, tím více probíhá destrukce, dá se říci, že lze takové opotřebení přirovnat k mnoha příkladů z jiných proudem zatížených komunikací. Třeba silniční povrch, obsah směsi gum pro pneu, koryta vod, půdní eroze. ...

O sulfataci mohu jen napsat, že to je často nevratný děj pokud se nevezme v potaz to, že lze elektrody i čistit a obnovit je např proudovou inklusí a renovací hmot v lázni. Což naráží na vybavení, schválení, zákonná nařízení, ekologickou zátěž, a proto o tom psát více nebudu. Přesto, že to dobře funguje, to ale není to tak jednoduché. Dříve bylo možné články koupit v mototechně, zahřát a odstranit asfaltový zaslepení článku vyměnit článek a opravit tak celou baterii podle nastalého rozpadu. Takže baterie mohla fungovat mnohem déle.

Stačí to takhle?

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_current
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek