Žvanírna 2

Nezařaditelné
rva
Příspěvky: 4056
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 663
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od rva »

U jakékoliv informace člověk musí zvažovat jestli se nejedná o dezinformaci. Hlavně pokud pochází od zdroje, jehož účelem je dezinformovat. Proto uvádím zdroje, kde si mohu ověřit něco a pokud to souhlasí, tak i u toho, co si ověřit nemohu, předpokládám podobnou věrohodnost.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Mex
Příspěvky: 927
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 144
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Mex »

JirkaE píše: čtv led 16, 2025 8:08 am

...
Poprvé se postavíš na odpor a dostaneš práci s horšími podmínkami a snížením platu.
Podruhé se postavíš na odpora a Tvá práce se přestěhuje ven...
Po třetí a jdeš do ,,dolů" a děláš jen za velmi špatné jídlo...

Takhle vypadá ten Tvůj ideál a ,,nová" moderní čína která nemá nic společné se 60-70léty minulého století...
Opět skrytá je i naprosto běžná práce dětí...

Zatím co ty Evropské dnes chodí do školy až do 26let naprosto běžně, část z nich pak vydrží ještě 5 let na pracáku a cestuje...
Tam děti za oponou od 10let pracují za stejných podmínek jako rodiče.
...
Dobré. ;)
Skoro totéž jsem čítal v novinách v dětství. Jen tam místo Číno bylo napsané Amerika, Západní Německo a další zahnívající kapitalistické země.
Kde kapitalista okovanou botou drtí chudáky dělníky, kteří pak musí posílat do práce i své děti, aby měli aspoň na suchý chleba.

Já nejvíc věřím na hlasování nohama.
Tohle nám bylo za totáče upřeno, ale Číňani cestovat můžou a cestují hodně.
A rozhodně to na žádný velký exodus nevypadá.

Já je neidealizuju. Je to jiná kultura, žít bych tam nechtěl. Stejně jako bych nechtěl žít třeba v Japonsku a podobně.
Ale to neznamená, že budu zavírat oči před jejich očividnými úspěchy.
Umět ocenit soupeře, i když ho třeba jinak nemusím mít rád, je podle mě správné.
glottis
Příspěvky: 2736
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 284
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od glottis »

ses si jistej ze cestujou hodne? Ty bohaty jo no. Bracha chodil asi dva roky s holkou s shanghaje. Bohata rodinka a ona tu chtela rozjet nejakej kseft. Ja kdyz tam byl pred 12 lety a dostali jsme se pak do mist, kde moc turistu nebylo nebo jeli obycejnym vlakem a cinani nas oblehlia chteli si povidat tak se treba ptali, kam muzeme cestovat. Nejak nemohli pochopit ze muzeme kam chceme.
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Oficiální prohlášení Bílého domu USA k omezení ve vývozu amerických čipů pro AI (z 13.1.2025)

Železná opona stále existuje, ukazují aktuální kroky USA ohledně vývozu čipů. Pro Česko mají platit stejná pravidla jako pro Jemen či Kazachstán.

Zdroj: Omezení amerických čipů ohrozí českou AI (umělé rozdělení zemí EU na blízké spojence USA a ty ostatní včetně Česka).
Americká administrativa prezidenta Joea Bidena omezuje vývoz čipů pro umělou inteligenci (AI) a některých dalších technologií kvůli riziku jejich zneužití ve státech jako Čína nebo Rusko. Bidenova vláda rozdělila státy do tří skupin –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ klíčové spojence, nepřátele a ostatní, mezi nimiž je i Česko.

V Evropě se do skupiny klíčových spojenců dostala většina západoevropských zemí, mezi ty ostatní pak USA zařadily kromě Česka také Rakousko, Polsko, Maďarsko či Slovensko. Na ně uvalí omezení týkající se vývozu čipů, které se používají pro velké výpočetní výkony například v datových centrech, při počítačových simulacích a podobně.

Důvody, které vedly americkou vládu k rozdělení evropských zemí na dvě skupiny, zatím nejsou zřejmé. „Americká obchodní komora v ČR vznesla u vlády USA dotaz, proč bylo Česko zařazeno do druhé skupiny a co bychom měli udělat, aby se dostalo do té první. Až to zjistíme, můžeme se bavit o tom, zda to bylo spravedlivé a odůvodněné,“ říká šéf komory AmCham Weston Stacey.

Zmíněné čipy vyrábí například americká společnost NVidia, jejíž akcie na oznámení americké vlády reagovaly mírným poklesem. Kolik takových čipů v současnosti Česko ze Spojených států dováží, není jasné. Český statistický úřad ani MPO na dotazy SZ Byznys ohledně objemu dovozu zatím neodpověděly.

Brzda ve vývoji AI

Vývozní omezení by mohlo zbrzdit vývoj umělé inteligence, strojového učení a dalších technologií, kterými se v Česku zabývá řada firem. „Zařazení ČR do druhé kategorie by omezilo především výzkum a vývoj v širší oblasti AI a přímo dopadlo na Národní strategii pro umělou inteligenci, která plánuje silnou pozici Česka v oblasti AI,“ sdělil SZ Byznys Aleš Cáb, viceprezident české pobočky amerického výrobce mikročipů onsemi.

Procesory a software pro jejich design vyvíjí také brněnská firma Codasip. Její majitel Karel Masařík říká, že americké nařízení by mohlo pokřivit konkurenční prostředí. „Působí to na mě jako trochu úmyslně vytvořený hendikep pro některé země,“ uvádí Masařík. „Naše firma má pobočku a vývojáře i v Německu. Jak bychom měli ty projekty rozdělit? Budeme to muset přesunout z Česka do Německa, na které se omezení nákupu amerických čipů nevztahuje. Nebo budeme čipy nakupovat do Německa a pak je převážet sem? Na tento jednoduchý trik ale nařízení určitě pamatuje, a určitě není legální. Je to prostě snaha rozdělit Evropu,“ dodává.

Rozdělení zemí EU na blízké spojence a ty ostatní se nelíbí ani Evropské komisi či české vládě. Nařízení má vstoupit v platnost do 120 dnů, a je proto možné, že se podaří vyjednat změnu.
Naposledy upravil(a) Valdano dne čtv led 16, 2025 5:52 pm, celkem upraveno 1 x.
eman
Příspěvky: 1887
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 188
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Tak není se čemu divit, po těch aférách s pašováním zbraní a technologií do Ruska. Jsme pořád zkorumpovaný východ. Celkem se divím, že nám prodají F35. :D
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

To jsou jen pouhé nepodložené dohady, protože důvody, které vedly americkou vládu k rozdělení evropských zemí na dvě skupiny, zatím nebyly uvedeny. Navíc k těm EU zemím druhé kategorie zařadila americká administrativa například i Portugalsko a Rakousko, které k východu nikdy nepatřily viz mapa omezení v příloze. Na druhou stranu k EU zemím druhé kategorie USA nezařadily třeba Německo, které s Ruskem čachrovalo mnohem víc. ;)
Přílohy
mapa_omezeni_vyvozu_americkych_cipu.png
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 173
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od JozefSK »

Martin Vaculík se rozjel za mistrem odborného výcviku z ISŠA Brno Filipem Houžvičkou, který mu předvedl, jak se má správně měřit baterka ojetého elektromobilu.
V tomto pripade Fiat 500.
O.i. je tam debata, ci sa maju baterky EV bezne nabijat na 80 alebo 100 percent. V okoli prave o tomto kamarati a znami vedu vasnive debaty a kazdy ma svoju pravdu.
A ja im v tom neviem poradit ...
eman
Příspěvky: 1887
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 188
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Ve financích platí, že úplně nejhorší jsou guru z Internetu. Řekl bych, že pro EV platí totéž. :D
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Zdroj: Průvodce Tesla - Jak správně nabíjet Teslu?

1. Základní pravidla.

Nabíjejte v optimálním rozsahu baterie:
Baterie nejlépe funguje v rozsahu 20 až 80%. Vyvarujte se pravidelného vybíjení baterie pod 20% a nabíjení přes 80%.

Vyhýbejte se extrémnímu vybití:
Pokud je to možné nenechávejte Teslu bez nabíjení, pokud stav klesne pod 20%. Zejména se vyhněte parkování přes noc, když je stav nabití nižší než 7%.

Upřednostňujte pomalé nabíjení:
Pomalé nabíjení je pro baterii šetrnější než časté rychlé nabíjení. Tím se snižuje degradace a prodlužuje životnost baterie.
eman
Příspěvky: 1887
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 188
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Aby baterka vydržela, tak zkrátíš dojezd o 40%. To se vyplatí za mega. :( Zajímalo by mě, jestli je to součást záručních podmínek na baterku. V záznamech uvidí, že jsi nenabíjel podle manuálu a udělají dlouhý nos?

Asi si EV nechám zatím ujít a zůstanu u benzínu. :(
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Jednou za čas, minimálně jednou za měsíc je vhodné dobít až na 100% jak zmiňuje Houžvička na tom odkazovaném videu. Jinak začne lhát ukazatel SoH i o 10 a více procent, protože systém ho bez občasného plného nabití nedokáže správně vypočítat.

Ona ta pravidla platí obecně tj. pro všechny EV i pro ty, které jsou cenově třeba jen okolo půl mega.

Cena nové baterie od Tesly je kolem 300 000 Kč v případě 60kWh battery-packu a přibližně 370 000 Kč potom u 75kWh battery-packu. Repasovaná baterie vyjde na zhruba 180 000 Kč. Cena samotné baterie není jedinou položkou. Připočítat je třeba i práci techniků, která se může vyšplhat na dalších 10 000 až 30 000 Kč, což cenu za kompletní výměnu baterie u elektromobilu Tesla může dostat na 200 000 až 330 000 Kč u menší (60kWh), resp. až 400 000 Kč u větší (75kWh) baterie.

U jednoho z prvních elektromobilů na trhu, Nissanu Leaf, je cena nové baterie cca 200 tisíc Kč a podobně u Hyundai Kona. Baterie pro Škodu Enyaq iV 80 a VW ID.4 vyjde na částku lehce přes 450 tisíc Kč, pro Citroën ë-C4 vás bude stát necelých 550 tisíc Kč. Baterie pro Audi e-tron stojí 750 tisíc Kč a v případě e-tronu Sportback lehce přes milion korun. Nejdražší baterii má zatím Mercedes-Benz EQS s hodnotou přesahující jeden a čtvrt milionu Kč.

V reálu pokud se něco opravdu nepodělá tak dle mého názoru vydrží většina baterií v současných EV i okolo 25 let.

Naprostá většina řidičů v ČR najede denně okolo 30 km a spíš jen výjimečně do 100 km. Při občasné jízdě na výrazně delší trase dle mého názoru není problém nabít až na 100% a v případě nutnosti i vybít pod 20%. Když se to dělá jen občas tak to tolik nevadí. Navíc elektromobily jako je Tesla mají vyšší kapacitu baterie, která ani při zmíněném omezení využitelné kapacity nebude pro uživatele nikterak omezující, pokud často nejezdi velmi dlouhé trasy, což v našich končinách naprostá většina řidičů opravdu nejezdí. ;)
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 173
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od JozefSK »

Vdaka za vyklad Valdano, zda sa, ze si v tom doma. Ja vazne zvazujem kupu EV a tieto informacie su pre mna nove a cenne.
A ako je to s rekuperaciou, ked mas prave nabitu baterku na 100% ?

Napr.: Si na dovolenke napr. v Tatrach, hore pred hotelom nabijes na 100%, aby si zasiel domov co najdalej a pustis sa s EV dole kopcami ...
eman
Příspěvky: 1887
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 188
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Životnost baterie je úplně irelevantní, když už po cca 150k km je mínus 8-10%. Základ je, že musí vydržet minimálně 10-12let a nájezd 400k+, aby to lidi neštvalo. Samozřejmě s adekvátní kapacitou, aby člověk nemusel 2x denně dobíjet, když bude jezdit po Praze. Obvyklý nájezd je taky irelevantní, protože představa, že budu muset každý den připojovat auto na nabíječku je neskutečně otravná. I nádrž tankuju vždycky plnou, protože mě to nebaví pořád jezdit k pumpě.
Ale se svým nájezdem asi nejsem EV cílovka. Pro mě je auto vercajk a ne že budu každý den řešit, jakou mám SOC, kde dobiju, jestli nevybiju moc, že musím dobít...ty kráso, to je otravný jenom to píšu. :D

Jinak, ty ceny baterek jsou brutus a nechápu, kam naně chodí. To si nechají dělat extra speciál články s poloměrem zakřivění planety na zakázku, že stojí takový ranec.? To není možný.
Naposledy upravil(a) eman dne čtv led 16, 2025 10:27 pm, celkem upraveno 1 x.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Mex
Příspěvky: 927
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 144
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Mex »

eman píše: čtv led 16, 2025 5:51 pm
Tak není se čemu divit, po těch aférách s pašováním zbraní a technologií do Ruska. Jsme pořád zkorumpovaný východ. Celkem se divím, že nám prodají F35. :D
Třeba nám je neprodají.
Ale zas takový optimista nejsem.
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

eman píše: čtv led 16, 2025 10:26 pm
Životnost baterie je úplně irelevantní, když už po cca 150k km je mínus 8-10%.
Chybná úvaha, protože baterie EV nestárnou lineárně. Prvních několik let je pokles vyšší, ale pak se to ustálí a dlouhou dobu klesá kapacita jen minimálně a až ke konci životnosti pak klesá rychleji.
eman píše: čtv led 16, 2025 10:26 pm
Základ je, že musí vydržet minimálně 10-12let a nájezd 400k+, aby to lidi neštvalo.
To je dle mého názoru splněno už v současné době.
eman píše: čtv led 16, 2025 10:26 pm
Obvyklý nájezd je taky irelevantní, protože představa, že budu muset každý den připojovat auto na nabíječku je neskutečně otravná.
Obvyklý nájezd není irelevantní pro každého, protože když má někdo nájezd například do 50km denně třeba i po Praze a EV s dojezdem třeba 400km na jedno nabití tak logicky nemusí nabíjet každý den ani když bude využívat jen omezenou kapacitu baterie.
eman píše: čtv led 16, 2025 10:26 pm
svým nájezdem asi nejsem EV cílovka. Pro mě je auto vercajk
Zákaz uvádění nových spalováků na trh EU, pokud se vůbec dotáhne do konce a možná to bude i později než v roce 2035 se zatím týká jen osobnich aut kategorie M1. Prodej nových spalovacích dodávek, které do kategorie M1 nepatří a používá je řada podnikatelů, zakázán zatím nebude. Pokud vůbec někdy v budoucna nastane v EU doba zcela bez spalováků tak toho se ze zde diskutujících určitě nikdo nedožije byť je mu třeba aktuálně jen okolo 20-ti tj. to je ještě hodně daleko. Takže si z toho, že vám EV zatím nevyhovuje, nemusíte dělat vůbec žádnou hlavu. Časem se to možná zlepší až CATL zlevní nové baterie pro EV s dojezdem přes 1000 km na jedno nabití, ale to je ještě daleko, protože se teprve začínají uvádět na trh a než se zlevní bude ještě nějakou dobu trvat.
eman píše: čtv led 16, 2025 10:26 pm
Jinak, ty ceny baterek jsou brutus a nechápu, kam naně chodí. To si nechají dělat extra speciál články s poloměrem zakřivění planety na zakázku, že stojí takový ranec.? To není možný.
Obecně vysoké ceny EV oproti spalovákům a také pro EV specifických komponent včetně baterií viz např. LG Chem článků a modulů do EV, ale i jiných jsou dané především vysokými náklady, které nacpali výrobci do vývoje a ještě se to ani zdaleka nezaplatilo. Takže ceny budou klesat v čase postupně.
Uživatelský avatar
Lubik
Příspěvky: 522
Registrován: pon úno 15, 2021 10:04 pm
Reputace: 25
Lokalita: Praha
Bydliště: Praha

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Lubik »

Dříve jsem tankoval plnou i 2x denně. Teď mi stačí natankovat jednou za měsíc .
Klidně bych bral EV s odjezdem 200km za nějaké rozumné peníze. EV je zatím luxusní výrobek se spoustou elektroniky, asistentů a jiných vylepšení které nepotřebuji. Zatím nikdo nevyrábí lidové vozítko na ježdění kolem baráku.
Panely 4x 280W , 4x330W Isolar 5kVA,48V 230 Ah
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 173
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od JozefSK »

Lubik: "Zatím nikdo nevyrábí lidové vozítko na ježdění kolem baráku."
Ze nie ? :celebrate4:
Priznam sa, ja som sa v tom uz viezol a bol to zazitok ... este teraz sa mi trasu kolena ... :eek2:
Naposledy upravil(a) JozefSK dne pát led 17, 2025 12:20 am, celkem upraveno 1 x.
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Vyrábí se nákupní tašky AIR EV (ty levnější Lite modely za cenu v přepočtu okolo 270 tisíc kč mají dojezd okolo 200 km), ale je to pro trh v Indonesii apod. Podobné nákupní tašky se vyrábějí i v ČR viz ElBlesk Pony (dojezd 170 km). Na ještě menší nákupní tašku s dojezdem menším než 100 km zde odkázal výše JozefSK.
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 173
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od JozefSK »

Tak potom aj Cenntro Avantier, alebo Leramotors E-Car M2.
Prave taku nejaku "nakupnu tasku" zhanam a teraz v utorok som dohodnuty s predajcom, ze sa pojdem previezt na tom Avantieri.
Valdano
Příspěvky: 655
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 90
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Trochu větší je třeba Dacia Spring, která se v tom nejzákladnějším vybavení jako verze ESSENTIAL aneb tzv. městské auto prodává za cenu okolo 420k Kč a má dojezd v kombinovaném cyklu 225 km a v městském cyklu 305 km.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Mac [Bot], Seznam [Bot], Valdano, Yandex [Bot], Zhanzhang [Bot] a 0 hostů