Dobíjení autobaterie solárním panelem
Polykrystalické, monokrystalické, amorfní, nebo jejich kombinace? Zapojení panelů, provozní napětí a proud, montáž panelů, vliv počasí na panely (zima, kroupy, bouřka), jištění panelů před bouřkou, atd.
-
- Příspěvky: 1027
- Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
- Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Deseti- a dvacetiampérové zrovna byly v akci...
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Aj ja chcem takú "múdru" a "lacnú" vecičku, akurát, že ona je hlúpa a vyjde draho výmena baterky
Ako može 10 A PWM regl. spracovať 20 A ergo ( 240 / 12 ), má presné meranie teploty, akurát bez čidla,
udžiava baterku nabitú, akurát má len 14,4 V constant voltage regulation, je PLNE nastaviteľný, akurát
že sa dá nastaviť len LVD, LVR. Ľudia, toto keď dáte prečítať "ten návod", človeku čo vie čo je PWM
regulátor, tak sa z toho návodu "po.....re". A keď to prečíta user, čo tam prišiel na tú stránku 1-krát,
tak je to super hyper regulátor so všetkými funkciami vo vesmíre, už len mu dať seno a zaželať dobrú chuť.
Ako može 10 A PWM regl. spracovať 20 A ergo ( 240 / 12 ), má presné meranie teploty, akurát bez čidla,
udžiava baterku nabitú, akurát má len 14,4 V constant voltage regulation, je PLNE nastaviteľný, akurát
že sa dá nastaviť len LVD, LVR. Ľudia, toto keď dáte prečítať "ten návod", človeku čo vie čo je PWM
regulátor, tak sa z toho návodu "po.....re". A keď to prečíta user, čo tam prišiel na tú stránku 1-krát,
tak je to super hyper regulátor so všetkými funkciami vo vesmíre, už len mu dať seno a zaželať dobrú chuť.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
OT
Jiřík: Tento regulátor ( Solární regulátor PWM LD2430S 12-24V/30A ) spomínanú vlastnosť nemá!
Jeho dobrá vlastnosť je, že má display - pre niektorých je to známka kvality - a je na 30 A. Za tú cenu pekný regulátor ( neznamená dobrý ! )
Ak presne odmeriava dodané Ah z panelov, je to užitočné. Som si istý, že spotrebované Ah meria len pre spotrebiče pripojené na záťaž, ktorej spínanie je pravdepodobne programované do svoriek LOAD. Rozumejme nočné osvetlenie....... Nezmeria spotrebu spotrebičov pripojených priamo na svorky batérie. Tam by musel byť ďalší bočník a to myslím nie je.
Pravdepodobne by majiteľka odčítala každý víkend, že 4 alebo 5 krát bola batéria v stave plného nabitia od jej poslednej návštevy. Sila takejto informácie je ohromujúca ((
Takže pekný svetielkujúci tamagoči, ktorí nemá výhody Victrona - neriadi čas fázy absorpcie a je zbavený výhod plynúcich z mpp. Pre bezúdržbovú batériu smrtiaci nápoj.
Jiřík: Tento regulátor ( Solární regulátor PWM LD2430S 12-24V/30A ) spomínanú vlastnosť nemá!
Jeho dobrá vlastnosť je, že má display - pre niektorých je to známka kvality - a je na 30 A. Za tú cenu pekný regulátor ( neznamená dobrý ! )
Ak presne odmeriava dodané Ah z panelov, je to užitočné. Som si istý, že spotrebované Ah meria len pre spotrebiče pripojené na záťaž, ktorej spínanie je pravdepodobne programované do svoriek LOAD. Rozumejme nočné osvetlenie....... Nezmeria spotrebu spotrebičov pripojených priamo na svorky batérie. Tam by musel byť ďalší bočník a to myslím nie je.
Pravdepodobne by majiteľka odčítala každý víkend, že 4 alebo 5 krát bola batéria v stave plného nabitia od jej poslednej návštevy. Sila takejto informácie je ohromujúca ((
Takže pekný svetielkujúci tamagoči, ktorí nemá výhody Victrona - neriadi čas fázy absorpcie a je zbavený výhod plynúcich z mpp. Pre bezúdržbovú batériu smrtiaci nápoj.
Naposledy upravil(a) vlkazajac dne úte bře 29, 2016 9:17 pm, celkem upraveno 1 x.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: úte bře 29, 2016 10:26 am
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Tyhle regulátory zabrání přebíjení? Zajímavé ceny
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: úte bře 29, 2016 10:26 am
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
A tento to neumí? Solární regulátor PWM CM3024Z 12-24V/30A s LCD
Je u něj uvedeno, že lze nastavit výši napětí, při kterém se baterie přestane nabíjet a tím se zabrání přebíjení
Je u něj uvedeno, že lze nastavit výši napětí, při kterém se baterie přestane nabíjet a tím se zabrání přebíjení
-
- Příspěvky: 429
- Registrován: pon čer 30, 2014 7:02 am
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Podle navodu je mozne u tohoto regulatoru nastavovat nejdulezitejsi parametry - zejmena maximalni napeti dobijeneho akumulatoru a ochranu pred vybitim pod stanovenou hodnotu.
...a viděl jsem Křižíka nazpět se otáčeti ...
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Riešime odpovede na viacero otázok naraz. Najprv by sme mali pripomenúť, ako sa vo všeobecnosti nabíjajú olovené batérie. Je niekoľko fáz, ktoré majú podľa možnosti prebehnúť :
1/BULK - batéria sa intenzívne nabíja veľkým prúdom až po napätie cca 14,2 V ( rôzna hodnota pre rôzne typy batérií )
2/ ABSORPCIA - zotrvanie na napätí 14,2 V po dobu, ktorá má byť závislá na tom, ako hlboko bola batéria pred tým vybitá.
3/ FLOAT - napätie sa na cca 13,6 V sa udržiava tak dlho, ako je to len možné ( kým trvá dodávka energie z panelov ).
4/ Občasne sa odporúča vystaviť batériu vyrovnávaciemu napätiu, aby sa vyrovnali vlastnosti všetkých článkov v batérii. Toto napätie je vyššie, ako napätie absorpcie.
Teraz k regulátorom.
Každý známy pwm regulátor toto všetko ( aspoň body 1/ - 3/ ) dokáže OKREM riadenia dĺžky absorpcie. PWM regulátor tiež nedokáže zhodnotiť všetku energiu dodávanú z panela, nie je tak konštruovaný a je preto lacný.
Mne známe malé mppt regulátory, ktoré dokážu získať maximum energie z panelov a riadia aj dobu absorpcie ( a z tých dôvodov sú aj drahšie ), sú tieto dva:
1/ Victron 75/15 a jemu podobné ( automatické riadenie doby absorpcie )
2/ WRM 15 ( manuálne nastavenie doby absorpcie 0 - 4 hodiny )
V režime, ktorý ste naznačili, budú batérie 4-5 dní po sebe plne nabité a nasledujúce 2 dni budete potrebovať čím viac výkonu pre Vaše spotrebiče. Preto som Vám odporúčal regulátor 1/.
Ak sa rozhodnete pre pwm regulátor, je nezmyselné používať iné, ako 36 článkové panely. Tie sú ale drahšie.
1/BULK - batéria sa intenzívne nabíja veľkým prúdom až po napätie cca 14,2 V ( rôzna hodnota pre rôzne typy batérií )
2/ ABSORPCIA - zotrvanie na napätí 14,2 V po dobu, ktorá má byť závislá na tom, ako hlboko bola batéria pred tým vybitá.
3/ FLOAT - napätie sa na cca 13,6 V sa udržiava tak dlho, ako je to len možné ( kým trvá dodávka energie z panelov ).
4/ Občasne sa odporúča vystaviť batériu vyrovnávaciemu napätiu, aby sa vyrovnali vlastnosti všetkých článkov v batérii. Toto napätie je vyššie, ako napätie absorpcie.
Teraz k regulátorom.
Každý známy pwm regulátor toto všetko ( aspoň body 1/ - 3/ ) dokáže OKREM riadenia dĺžky absorpcie. PWM regulátor tiež nedokáže zhodnotiť všetku energiu dodávanú z panela, nie je tak konštruovaný a je preto lacný.
Mne známe malé mppt regulátory, ktoré dokážu získať maximum energie z panelov a riadia aj dobu absorpcie ( a z tých dôvodov sú aj drahšie ), sú tieto dva:
1/ Victron 75/15 a jemu podobné ( automatické riadenie doby absorpcie )
2/ WRM 15 ( manuálne nastavenie doby absorpcie 0 - 4 hodiny )
V režime, ktorý ste naznačili, budú batérie 4-5 dní po sebe plne nabité a nasledujúce 2 dni budete potrebovať čím viac výkonu pre Vaše spotrebiče. Preto som Vám odporúčal regulátor 1/.
Ak sa rozhodnete pre pwm regulátor, je nezmyselné používať iné, ako 36 článkové panely. Tie sú ale drahšie.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Zoberme si teda 10 A PWM regl., 12 V nom. nap. bat., 100 Wp panel 18 V - 21,2 Voc, Isc = 5,5 A.
Ak ten PWM nabíja pri 14,4 V, tak 14,4x5,5 = 79,2 W.
Viac z toho nedostanem, to sú parametre pri STC 1000 W osvit, lenže to je pri absolútne jasnej oblohe v marci.
V lete tie ampére pekne pojdu dole, pri mrakoch skoro 0.0 nič.
Ako k tomu reglu pripojím teplotné čidlo, kde ? Veď nemá na to konektor. Že má čidlo vnútri a namerá
pri záťaži 38 *C, no to mi je dve veci.
Keď už PWM, tak s teplotným čidlom. A že tam sú povedačky, že to merá SOC ? No merá, keď je napatie
baterky pri nabíjaní 14,4, ukazuje 100 % o 5 min. príde mrak a ukazuje 80 % a večer klesne napatie
pod záťažou na 12,5 a ukazuje 40 %, ale pred 15 min. tam bolo skoro 100 %.
Merať SOC majú problém aj regle za 800 €, nie to 20 €.
Ak ten PWM nabíja pri 14,4 V, tak 14,4x5,5 = 79,2 W.
Viac z toho nedostanem, to sú parametre pri STC 1000 W osvit, lenže to je pri absolútne jasnej oblohe v marci.
V lete tie ampére pekne pojdu dole, pri mrakoch skoro 0.0 nič.
Ako k tomu reglu pripojím teplotné čidlo, kde ? Veď nemá na to konektor. Že má čidlo vnútri a namerá
pri záťaži 38 *C, no to mi je dve veci.
Keď už PWM, tak s teplotným čidlom. A že tam sú povedačky, že to merá SOC ? No merá, keď je napatie
baterky pri nabíjaní 14,4, ukazuje 100 % o 5 min. príde mrak a ukazuje 80 % a večer klesne napatie
pod záťažou na 12,5 a ukazuje 40 %, ale pred 15 min. tam bolo skoro 100 %.
Merať SOC majú problém aj regle za 800 €, nie to 20 €.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 1027
- Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
- Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Tenhle to neumí. Drží nastavené napětí a basta. Pro moje účely to vyhovuje víc než na 100%. Ten, co jsem tam dával odkaz, po určité době napětí sníží, tak jak zde popisují kolegové. Viz hesla BULK-FLOAT-ABSORPCE.Zuzik82 píše:A tento to neumí? Solární regulátor PWM CM3024Z 12-24V/30A s LCD
Je u něj uvedeno, že lze nastavit výši napětí, při kterém se baterie přestane nabíjet a tím se zabrání přebíjení
OT pro kolegy: Používám pouze PWM regulátory-momentálně 5 kusů a z historického hlediska pouze jediný (CX 10) stál za úplné ho.no. Ostatní mě fungují bez zaváhání a moje baterky si teda nestěžují.... Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Tím chci říct, že PWM regulátory nikomu necpu a nenechám se vyprovokovat k polemice PWM-MPPT.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Súhlas, tu o to nejde. Mne sa páčia pwm pre ich jednoduchosť, dobrú cenu a sem-tam nejakú vychytávku.JiříK píše:........ PWM regulátory nikomu necpu a nenechám se vyprovokovat k polemice PWM-MPPT.
Ak každý deň mám kde použiť všetku energiu zoslanú z neba a hlavne vybíjam na zhruba rovnaké SOC, je to tiež dobrá voľba. Systém sa dá slušne nastaviť.
Pre garde 5 dní /2 dni je situácia iná. Nehovoriac o tom, že chatka je bez každodenného dozoru.
Mimochodom, NiCd, LiFePo a Pb sú tri svety a tri svetonázory..........
Naposledy upravil(a) vlkazajac dne úte bře 29, 2016 11:20 pm, celkem upraveno 1 x.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1027
- Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
- Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Kolegové, spíš byste slečně(paní) mohli osvětlit úskalí olověných baterií, především nutnost po každém vybíjení (i částečném) dobít do plných znaků nabití. Pěkně polopaticky. A další drobnosti, třeba proč je vhodné mít pořádné kabely a ne jen tkaničky, jištění atd. Píšete líp než já.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Však celá diskusia je práve o tom, či ten regulátor vie nabíjať a potom je šumafuk, či pani/slečna
niečo o baterkách vie alebo nie. A keď nič o baterkách nevie, tak potom by bolo vhodné, aby ten
regulátor baterku nabil a súčasne ju nezničil, mal by byť lacný a súčasne inteligentný, čo sú oxymorony.
Takže sme prišli k záveru, že autobaterka sa bez vedomostí dá nabiť a nezničiť len kvalitným regulátorom,
ktorý spravidla obsahuje nejaký firmvér, čo sa o PWM regulátoroch povedať nedá.
Ak by kvalitný firmvér obsahovali, potom by to pravdepodne boli najpredávanejšie regulátory, vzhľadom
na cenu a súčasne by tu skoro všetci ostali pri lacných Pb baterkách, lebo by im tie "kvalitné" PWM
regulátory, baterky po roku, či ešte skor, nezničili na cenu oloveného šrotu.
niečo o baterkách vie alebo nie. A keď nič o baterkách nevie, tak potom by bolo vhodné, aby ten
regulátor baterku nabil a súčasne ju nezničil, mal by byť lacný a súčasne inteligentný, čo sú oxymorony.
Takže sme prišli k záveru, že autobaterka sa bez vedomostí dá nabiť a nezničiť len kvalitným regulátorom,
ktorý spravidla obsahuje nejaký firmvér, čo sa o PWM regulátoroch povedať nedá.
Ak by kvalitný firmvér obsahovali, potom by to pravdepodne boli najpredávanejšie regulátory, vzhľadom
na cenu a súčasne by tu skoro všetci ostali pri lacných Pb baterkách, lebo by im tie "kvalitné" PWM
regulátory, baterky po roku, či ešte skor, nezničili na cenu oloveného šrotu.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: úte bře 29, 2016 10:26 am
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Dobré ráno
O autobateriích nevím téměř nic. Upřímně, při koupi jsem se řídila hodnotou Ah, cenou a recenzemi. I přes mé elektro vzdělání (od kterého už uběhla celkem dlouhá doba ) jsem celkem ztracená.
Bude to má první zkušenost se solárním panelem. Asi Vám to přijde divné, ale jelikož mne některé věci fakt vystrašily (únik něčeho z baterie, přebíjení baterie) uvažuji o možnosti, že budu solární panel od všeho odpojovat při odchodu ze zahrady. Vždy dorazíme ráno nebo dopoledne, to bych vše sepla, a při odchodu vypla .
Asi kroutíte hlavou, ale já bych měla klidný spánek, že se nic nestane .
O autobateriích nevím téměř nic. Upřímně, při koupi jsem se řídila hodnotou Ah, cenou a recenzemi. I přes mé elektro vzdělání (od kterého už uběhla celkem dlouhá doba ) jsem celkem ztracená.
Bude to má první zkušenost se solárním panelem. Asi Vám to přijde divné, ale jelikož mne některé věci fakt vystrašily (únik něčeho z baterie, přebíjení baterie) uvažuji o možnosti, že budu solární panel od všeho odpojovat při odchodu ze zahrady. Vždy dorazíme ráno nebo dopoledne, to bych vše sepla, a při odchodu vypla .
Asi kroutíte hlavou, ale já bych měla klidný spánek, že se nic nestane .
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Předpokládám, že hlavní problém je asi hmotnost akumulátoru. Vzhledem k tomu, že jste ho během doby používání nabíjela pouze několikrát, napadlo mě jestli by řešením nebylo koupit Lifepo akumulátor 12V v ceně podobné uvažované investici, čímž by se problém těžké baterie vyřešil. Zjistěte si jakou máte běžně spotřebu x čas a dostanete potřebnou energii. LIfe lze bez problémů vybíjet na cca 80%. mělo by vám stačit něco mezi 20-40 Ah. Třeba 1-2 tyhle http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... 20ah-.html, váha asi 3,5 kg/ kus. je k nim třeba speciální nabíječka, stačí modelářská zhruba od 800 kč. Pokud koupíte jednu, zbyde i na menší panel a jednoduchý regulátor. Jako kontrolu vybití by měla stačit nějaká sirénka opět od modelářů, k tomu určená. Akumulátor můžete koupit i po článcích, což vám zde mnozí asi doporučí, ale pozor, zde jsou fajnšmekři, kteří chtějí mít vše naprosto pod kontrolou a proto radí to nejlepší co pod kontrolu dostanou. Pro běžného uživatele to myslím není až tak nutné.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Ten blok 12V se neoplatí ani omylem. Za prakticky stejný peníz jsou jednotlivé články. No a když jeden článek odejde, a u 12V bloku je ta šance mnohem větší, tak je celá investice v čoudu.. Ale hlavní problém je v tom, že aku už je pořízena. Takže pokud by paní začala uvažovat o LiFe tak jí k ničemu nebude a začíná s investicí od nuly... Za mně jednoznačně LiFe, řešilo by to i problém levného regulátoru, stačilo by aby měl nastavitelné napětí, proud by omezil vhodně zvolený panel.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
vla,ak sledujete zadanie, tak v nom najdete ako spotrebic aj autochladnicku a na to Vase riesenie nestaci. Poradme, ale nezavadzajme.
Nemozno vynechat kapacitny prepocet, navrhnuta kapacita, FV zdroj a spotreba musia korelovat.
Nemozno vynechat kapacitny prepocet, navrhnuta kapacita, FV zdroj a spotreba musia korelovat.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Ja to uplne chapem, tiez som sa bal o svoj karavan, ktory stoji cele dni na slnku s panelmi na streche a bez dozoru a nic nevypinam ! Dnes sa uz nebojim, lebo mam v nom Victron mppt. S regulatorom pwm by som mal obavy....Zuzik82 píše:....... to bych vše sepla, a při odchodu vypla .
Asi kroutíte hlavou, ale já bych měla klidný spánek, že se nic nestane .
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 322
- Registrován: čtv dub 21, 2011 2:46 pm
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Mám jednu otázku k tématu, jelikož řeším něco podobného a po přečtení tohoto vlákna mám zmatek, tedy:
Paní píše že má olověnou baterii 92Ah = nabíjení 9,2A.
Padly tady zmínky o 250Wp panelu a MPPT regulátoru = nabíjení více jak 15A
Nepoškodí takto velký nabíjecí proud baterii?
Paní píše že má olověnou baterii 92Ah = nabíjení 9,2A.
Padly tady zmínky o 250Wp panelu a MPPT regulátoru = nabíjení více jak 15A
Nepoškodí takto velký nabíjecí proud baterii?
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
A nepoškodí dvoj či trojnásobný vybíjací prúd baterku viac ?
Bežne sa baterky nabíjajú C12 až C8. Ale ak sa sleduje teplota, tak sa dá aj C5.
Autobatérie znášajú aj 7C, lebo majú veľa tenkých platní a tým vačšiu reakčnú plochu, ergo
aj vačší impulzný vybíjací prúd. Takže bežná 180 Ah autobaterka dá aj 1200 A na pár sec.
Čo je problém u autobateriek, je, že musia sa hneď po vybití aj nabiť "do znakov plného nabitia",
a mnoho ľudí si znaky plného nabitia predstavuje tak, že "procesorová nabíjačka" to odpojila,
ona je inteligentná, ona vie čo robí. No prd vie čo robí, lebo jak nemá dáta z jednotlivých
článkov, ktoré predstavujú znaky plného nabitia, tak aj tá najlepšia nabíjačka sa nebude
mať ako rozhodnúť a neukončí nabíjanie vtedy, kedy by mala, keby tie všetky dáta boli dostupné.
ROzne firmy sa chvália, že ich baterky znášajú aj "partial SOC", no to nie je celkom pravda,
lebo zamedziť rastu kryštálov PbSO4 a rekombinovať H2 a O2 na H2O sa veľmi nedarí,
a je to aj tak oničom, darmo máte ( Deep Cycle Flooded, AGM )* VRLA, či GEL, tam ta výhoda
tých drahých je, že to neprdí rozne plyny v takej miere ako flooded, ale za cenu, že mi ten
článok po vyvarení odíde a tiež za cenu dvojnásobných nákladov za baterku.
To platí pre akékoľvek nabíjačky, AC, DC, PWM, MPPT etc.
Bežne sa baterky nabíjajú C12 až C8. Ale ak sa sleduje teplota, tak sa dá aj C5.
Autobatérie znášajú aj 7C, lebo majú veľa tenkých platní a tým vačšiu reakčnú plochu, ergo
aj vačší impulzný vybíjací prúd. Takže bežná 180 Ah autobaterka dá aj 1200 A na pár sec.
Čo je problém u autobateriek, je, že musia sa hneď po vybití aj nabiť "do znakov plného nabitia",
a mnoho ľudí si znaky plného nabitia predstavuje tak, že "procesorová nabíjačka" to odpojila,
ona je inteligentná, ona vie čo robí. No prd vie čo robí, lebo jak nemá dáta z jednotlivých
článkov, ktoré predstavujú znaky plného nabitia, tak aj tá najlepšia nabíjačka sa nebude
mať ako rozhodnúť a neukončí nabíjanie vtedy, kedy by mala, keby tie všetky dáta boli dostupné.
ROzne firmy sa chvália, že ich baterky znášajú aj "partial SOC", no to nie je celkom pravda,
lebo zamedziť rastu kryštálov PbSO4 a rekombinovať H2 a O2 na H2O sa veľmi nedarí,
a je to aj tak oničom, darmo máte ( Deep Cycle Flooded, AGM )* VRLA, či GEL, tam ta výhoda
tých drahých je, že to neprdí rozne plyny v takej miere ako flooded, ale za cenu, že mi ten
článok po vyvarení odíde a tiež za cenu dvojnásobných nákladov za baterku.
To platí pre akékoľvek nabíjačky, AC, DC, PWM, MPPT etc.
Naposledy upravil(a) rottenkiwi dne stř bře 30, 2016 12:46 pm, celkem upraveno 3 x.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 2679
- Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
- Bydliště: Neďaleko Košic (SR)
Re: Dobíjení autobaterie solárním panelem
Zuzik82, nič nevypinajte, takto pridete len o drahocennu energiu.
Poviem to na rovinu a zrejme nastvem komunitu... Niekedy netreba zložito premyslat, niekedy sú aj tie najjednoduchšie riešenia postačujúce, radíte jej akoby staviala 3kW systém, a pritom chce nabijat obyčajnú batériu. U nas v chatarskej osade je kopec ľudí spokojných s obyčajným pwm regulatorom a 250Wp panelom. Stačí regulator s vyšším výkonom ideal 30A. Zapojil by som to a už len dolieval vodu. Riešite tu batériu... Stavte sa zomnou že ťa batéria bola x krat vybita na 10V ak ju nabijali len doma...
Takze za mňa jednoduchý a lacný systém. Zuzik82 casom príde na chuť fotovoltiky a poskladajú si poriadny system ako má väčšina z nás.
P.s. ja som zacinal presne tak isto.
P.s2. nezhadzujem týmto vôbec victrony a ani iné mppt skvelé regulatory, len sa snažím naznačiť že niekedy jednoduché veci fungujú aj bez zložitých výpočtov.
Poviem to na rovinu a zrejme nastvem komunitu... Niekedy netreba zložito premyslat, niekedy sú aj tie najjednoduchšie riešenia postačujúce, radíte jej akoby staviala 3kW systém, a pritom chce nabijat obyčajnú batériu. U nas v chatarskej osade je kopec ľudí spokojných s obyčajným pwm regulatorom a 250Wp panelom. Stačí regulator s vyšším výkonom ideal 30A. Zapojil by som to a už len dolieval vodu. Riešite tu batériu... Stavte sa zomnou že ťa batéria bola x krat vybita na 10V ak ju nabijali len doma...
Takze za mňa jednoduchý a lacný systém. Zuzik82 casom príde na chuť fotovoltiky a poskladajú si poriadny system ako má väčšina z nás.
P.s. ja som zacinal presne tak isto.
P.s2. nezhadzujem týmto vôbec victrony a ani iné mppt skvelé regulatory, len sa snažím naznačiť že niekedy jednoduché veci fungujú aj bez zložitých výpočtov.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 4 Odpovědi
- 1174 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od pete
-
- 8 Odpovědi
- 1345 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rob.brno
-
-
DC-DC menic za panelem, pouziva nekdo?
od Mojm10 » » v Fotovoltaické panely
DC-DC menic za panelem, pouziva nekdo?
- 11 Odpovědi
- 1380 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ota
-
-
- 9 Odpovědi
- 1114 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od leoshavla
-
- 9 Odpovědi
- 1597 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od timpomat