LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 71
- Registrován: pon čer 25, 2012 12:18 am
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Ekonomický nesmysl to každopádně je, ale když si chce někdo hrát tak proč ne. Kamarád si takhle udělal startovací baterku ze 4 kusů starších 40Ah Winstonů (repektive Thundersky), které jsem mu vytřídil ze skútru, kde byly 4 roky týrané bez BMS následkem čehož měly sníženou kapacitu asi na 30Ah a nestěžuje si.
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Jsem se těšil, že už to máš v autí, ale ono nic... (ono relé hlídající vybití Lifepo.)abrams píše:Až našetřím , namontuju a vyzkouším poreferuji .
-
- Příspěvky: 505
- Registrován: pon čer 10, 2013 8:25 pm
LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
1. Akumulace do lifepo podle http://www.roznovan.cz/~kubis/optimalizace.php prý teoreticky pod 3 kč/kwh, a prakticky? Z DS to máme taky pod 3 kč..
2. Po oživení pb v autech šlape dál jak nová a prý vydrží i 11 let (asi ne každá a ne každému). PB 74Ah/680A startovačka pak stojí od 1100,- - takže dávat do auta lifepo se asi zatím nechystám
2. Po oživení pb v autech šlape dál jak nová a prý vydrží i 11 let (asi ne každá a ne každému). PB 74Ah/680A startovačka pak stojí od 1100,- - takže dávat do auta lifepo se asi zatím nechystám
-
- Příspěvky: 147
- Registrován: sob pro 07, 2013 5:41 pm
- Bydliště: 8 KM východně od Brna
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
[*]Pět let uběhlo od posledního příspěvku a tak se chci zeptat, jestli má LiFePo v autě nebo v moto.
Já přemýšlím o 4x LI-ION 18650 do moto Jawa 350 Style (bez startéru).
4x LI-ION 18650 z NTB baterky
Balancer nějakej číňan za 3˘dollary
Moc s ní nejezdím asi tak 200Km/r
Mam par dotzů:
Co se stane, když balancer odpojí nabíjení za provozu?
Bude stačit 2000mAh (má bejt 5Ah)?
Mám se o to pokusit a nebo se na to vyprdnout a koupit olovo?
Já přemýšlím o 4x LI-ION 18650 do moto Jawa 350 Style (bez startéru).
4x LI-ION 18650 z NTB baterky
Balancer nějakej číňan za 3˘dollary
Moc s ní nejezdím asi tak 200Km/r
Mam par dotzů:
Co se stane, když balancer odpojí nabíjení za provozu?
Bude stačit 2000mAh (má bejt 5Ah)?
Mám se o to pokusit a nebo se na to vyprdnout a koupit olovo?
-
- Příspěvky: 7729
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Asi bych se na to vykašlal, baterky pojdou spíš na věk, lepší bude zkontrolovat dobíjení, jestli funguje jak má, u moto bez startéru vydrží obyč aku 5-7 let, pokud je mu dopřáno něco málo péče typu dobití po sezóně a cca jednou během zimy a na začátku sezóny.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Jezdil jsem 13 let závodně enduro a crosscountry a pár motorek se startérem a baterkou jsem měl,včetně li-ion baterky.Především ,nikdy nebyla baterka v mrazu a sem tam jsem ji nabíjel zvlášť mimo moto.Já ji tam měl kvůli gramům motorky,oproti olovu celkem rozdíl.U té Jawy netuším jaké je dobíjení u těch modernějších to neplechu nedělalo.Pokud si ji budeš dělat tak není co řešit,ale pokud kupovat,tak z toho obchody udělaly hit za nemalý peníz.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 147
- Registrován: sob pro 07, 2013 5:41 pm
- Bydliště: 8 KM východně od Brna
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Všechno vlastně mám, baterka z akučky se čtyřmi clánky.
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Mám podobný dotaz, ale "převrácený".
Chtěl bych do auta zapojit LiFeP04 aku pro provoz el. zařízení, pokud je vypnutý motor. Expediční vozidlo s různými spotřebiči (nezávislé topení, autolednice, notebook, radiostanice, nějaká přídavná stac. světla, atd.). Existují systémy "dual battery" - další olovo 12V připojené přes nějaký propojovač (Cyrix, ...). Při nastartovaném motoru se obě baterie propojí paralelně a dobíjí se, po vypnutí motoru se rozpojí a vybrané spotřebiče napájí ta druhá "staniční" baterie.
Mé dotazy:
1. Pokud bych chtěl jako druhou baterii použít LiFePO4 a ne olovo, jak se pak řeší rozdíly v nabíjecích napětích?
2. Existuje nabíječka (DC/DC měnič), kterým bych nebíjel 12V LiFePO4 z 12V palubní sítě vozidla?
FV panel na střeše není zatím řešení (už mi jeden ukradli), navíc zamýšlené použití je hlavně pro překlenutí jedné, dvou "pracovních nocí".
Vítaným bonusem by bylo v případě potřeby chvilkové propojení obou aku pro možnost nastartování, pokud by (postarší) starovací baterie (v mrazu) nezvládla motor natočit.
Díky za Vaše podněty.
Chtěl bych do auta zapojit LiFeP04 aku pro provoz el. zařízení, pokud je vypnutý motor. Expediční vozidlo s různými spotřebiči (nezávislé topení, autolednice, notebook, radiostanice, nějaká přídavná stac. světla, atd.). Existují systémy "dual battery" - další olovo 12V připojené přes nějaký propojovač (Cyrix, ...). Při nastartovaném motoru se obě baterie propojí paralelně a dobíjí se, po vypnutí motoru se rozpojí a vybrané spotřebiče napájí ta druhá "staniční" baterie.
Mé dotazy:
1. Pokud bych chtěl jako druhou baterii použít LiFePO4 a ne olovo, jak se pak řeší rozdíly v nabíjecích napětích?
2. Existuje nabíječka (DC/DC měnič), kterým bych nebíjel 12V LiFePO4 z 12V palubní sítě vozidla?
FV panel na střeše není zatím řešení (už mi jeden ukradli), navíc zamýšlené použití je hlavně pro překlenutí jedné, dvou "pracovních nocí".
Vítaným bonusem by bylo v případě potřeby chvilkové propojení obou aku pro možnost nastartování, pokud by (postarší) starovací baterie (v mrazu) nezvládla motor natočit.
Díky za Vaše podněty.
MPP Solar 5048MS, NiCd 13,4kWh, 2x Solyndra 200Wp (zatím)...
-
- Příspěvky: 356
- Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Budu řešit stejnej problém do svého vozidla.Zatím mám plán použít tuto BMS UART.
Možná půjde nastavit i nějaké omezení na nabíjecím a vybíjecím proudu.Nemá někdo otestované co vše se dá nastavit a jak to funguje.
https://www.aliexpress.com/item/4S-Life ... 56a8840776
Možná půjde nastavit i nějaké omezení na nabíjecím a vybíjecím proudu.Nemá někdo otestované co vše se dá nastavit a jak to funguje.
https://www.aliexpress.com/item/4S-Life ... 56a8840776
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Mě by úplně stačil ten DC/DC konvertor - nabíječka LiFePO4 z 12V vstupu. Nouzové startování by se dalo vyřešit tím propojovačem baterií:
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
MPP Solar 5048MS, NiCd 13,4kWh, 2x Solyndra 200Wp (zatím)...
-
- Příspěvky: 1207
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Obousměrný DC/DC jsem viděl, ale bohužel ke své funkci potřebuje rozdílné napětí na obou koncích, při stejném napětí, neumí dobře řídit spínání 4 spínačů do akumulační tlumivky. Viděl jsem 12/48 a 48/120.
https://www.analog.com/en/about-adi/new ... lable.html
http://www.ti.com/tool/TIDA-01168#
LT8490
Ještě před rokem toho moc nebylo, je vidět že mid-hybridy (nebo jak se jim správně říká) donutili zase nějaké vzorové zapojení I s dokumentaci vystavit na internet...
https://www.analog.com/en/about-adi/new ... lable.html
http://www.ti.com/tool/TIDA-01168#
LT8490
Ještě před rokem toho moc nebylo, je vidět že mid-hybridy (nebo jak se jim správně říká) donutili zase nějaké vzorové zapojení I s dokumentaci vystavit na internet...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- Příspěvky: 7729
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Ty BMS už jsem montoval 3, nastavit se dá skoro všechno co potřebuješ, jenom balanční propud je hodně nízkej, a 70A nastartuje tak malou motorku, ne auto, na to potřebuješ tak 200A, takže startér zapojit přímo na články a doufat, že obsluha má trochu rozumu (vlastně nemusí, protože elektrika na vývod 30 klíčku je přes tu BMS a když poklesne napětí na některým článku, tak to stejně vypne.
Spíš vidím problém v nabíjení, alternátory dávají tak 14.4V, rozděleno na 4 články je 3.6V a to už v li-ion baterce moc elektriky nezbývá, naopak na LiFePo4 je to moc. Abrams to tuším řeší připojením alternátoru přes nějakou mega diodu, což zajistí rozumný napětí pro lifepo4, možná by se dal sehnat regulátor na nižší napětí, a nebo udělat drobnej tunning v altíku, asi tuším jak.
Na LM5110 co je v aparátu od TI jsem se díval, jde použít tuším do 96V na jedné straně a 60V na druhé, ale rozdíl napětí tam musí být. Chtěl bych to zkusit pro nabíjení - vybíjení elektro přibližovadel, jako výpomoc systému a nebo nízkoztrátový rychlonabíjení v létě. Ale není toho času.
Spíš vidím problém v nabíjení, alternátory dávají tak 14.4V, rozděleno na 4 články je 3.6V a to už v li-ion baterce moc elektriky nezbývá, naopak na LiFePo4 je to moc. Abrams to tuším řeší připojením alternátoru přes nějakou mega diodu, což zajistí rozumný napětí pro lifepo4, možná by se dal sehnat regulátor na nižší napětí, a nebo udělat drobnej tunning v altíku, asi tuším jak.
Na LM5110 co je v aparátu od TI jsem se díval, jde použít tuším do 96V na jedné straně a 60V na druhé, ale rozdíl napětí tam musí být. Chtěl bych to zkusit pro nabíjení - vybíjení elektro přibližovadel, jako výpomoc systému a nebo nízkoztrátový rychlonabíjení v létě. Ale není toho času.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 356
- Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Použil bych to na lifepo přeci jen nehoří jak li on a to napětí cca 14,6V s alternátoru je ok.Nastavil bych nabíjení na cca 14V a nabíjecí proud cca 8A pokud to ta bms umí.Startování bych řešil jen jako nouzi nějakou propojkou a pod.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Taky to v autě budu řešit jak tam dát trakční baterku lifepo. Budu to asi řešit step up měničem12-24V a potom mppt regulátorem, kde si už nastavím potřebné napětí pro lifepo.
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Pochopil jsem to dobře, že na vstup MPPT reglu pro LiFePO4 zapojíš DC/DC měnič (příp. nabíječku), která bude suplovat FV panel?
MPP Solar 5048MS, NiCd 13,4kWh, 2x Solyndra 200Wp (zatím)...
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
A toto sú čo za baterky ?
https://www.battery-import.sk/baterie-6 ... 12v--20ah/
Majú v sebe nejakú ochranu, či sú tam len holé články a 15 V ich určite zabije ?
https://www.battery-import.sk/baterie-6 ... 12v--20ah/
Majú v sebe nejakú ochranu, či sú tam len holé články a 15 V ich určite zabije ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Jak tak pátrám, narazil jsem na tuhle věcičku - Victron Peak Power Pack:
https://eshop.neosolar.cz/victron-peak- ... 40ah-512wh
Na první pohled je to drahé, když však sečtu všechno, co v tom je, téměř se to blíží součtu jednotlivých komponent (4xLiFePO4 40Ah, 1x BMS, DC/DC booster pro nabíjení z palubní sítě auta, AC nabíječka k tomu)...
Celkem se mi to líbí, ale obávám se, že bych musel mít spotřebiče zapojené samostatně zvlášť přímo na tenhle pack.
Může někdo ze zdejších znalců potvrdit nebo vyvrátit, zda bych tohle mohl zapojit v autě přes Cyrix-ct propojovač (linkníže), který je na jinak duální systém v autě téměř ideální?
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
https://eshop.neosolar.cz/victron-peak- ... 40ah-512wh
Na první pohled je to drahé, když však sečtu všechno, co v tom je, téměř se to blíží součtu jednotlivých komponent (4xLiFePO4 40Ah, 1x BMS, DC/DC booster pro nabíjení z palubní sítě auta, AC nabíječka k tomu)...
Celkem se mi to líbí, ale obávám se, že bych musel mít spotřebiče zapojené samostatně zvlášť přímo na tenhle pack.
Může někdo ze zdejších znalců potvrdit nebo vyvrátit, zda bych tohle mohl zapojit v autě přes Cyrix-ct propojovač (linkníže), který je na jinak duální systém v autě téměř ideální?
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
MPP Solar 5048MS, NiCd 13,4kWh, 2x Solyndra 200Wp (zatím)...
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Na straně 14 návodu k tomu Victron Peak Power Packu píšou, že to není určeno ke startování auta, ale myslím, že by to vzhledem k těm silovým vývodům šlo...
https://eshop.neosolar.cz/images_conten ... -es-se.pdf
https://eshop.neosolar.cz/images_conten ... -es-se.pdf
MPP Solar 5048MS, NiCd 13,4kWh, 2x Solyndra 200Wp (zatím)...
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Zdravím ,
v autě mám 40Ah LiFe Winston už 6 let . Origo bylo tuším 55Ah volovo . S alternátorem sem nehnul , myslím tím úpravu napětí , jak psal Kodl69 , použil sem sestavu 11-ti diod o reálném úbytku cca 0,6V k dosažení 13,6V na aku čili i v el síti auta . Mimo jiné mám dééélší životnost 12V žárovek .
Zmiňovaná Viktorova krabička není použitelná coby náhrada startovacího volova , už kvůli startovacím proudům od 400A až 800A dle typu motoru a startéru .
Elektronům zdar
v autě mám 40Ah LiFe Winston už 6 let . Origo bylo tuším 55Ah volovo . S alternátorem sem nehnul , myslím tím úpravu napětí , jak psal Kodl69 , použil sem sestavu 11-ti diod o reálném úbytku cca 0,6V k dosažení 13,6V na aku čili i v el síti auta . Mimo jiné mám dééélší životnost 12V žárovek .
Zmiňovaná Viktorova krabička není použitelná coby náhrada startovacího volova , už kvůli startovacím proudům od 400A až 800A dle typu motoru a startéru .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?
Nevíte někdo o vhodné náhradě této baterie do motorky? Asi nejlepší bude koupit nějaké buřtíky, co?
12V,6Ah,d 114, š 71, v131
Jako balancer bych zkusil toto
https://www.aliexpress.com/item/DYKB-4S ... 77327.html
12V,6Ah,d 114, š 71, v131
Jako balancer bych zkusil toto
https://www.aliexpress.com/item/DYKB-4S ... 77327.html
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto
od pezizka » » v Ostatní
BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto
- 14 Odpovědi
- 1299 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od pezizka
-
-
- 2 Odpovědi
- 745 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Krnule
-
-
Vyřazená startovací baterie 140Ah, dlouhodobě přebíjená
od aldrtik » » v Pb
Vyřazená startovací baterie 140Ah, dlouhodobě přebíjená
- 4 Odpovědi
- 1205 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od goodbie
-
-
- 3 Odpovědi
- 156 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69
-
- 4 Odpovědi
- 836 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od bublich