Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Chceš jenom prudit, nebo ti opravdu nic nedochází? Chci si koupit další baterii, Lion se hůře shání, mám sice ověřeného prodejce na Alibabě, ale dodací lhůta je 2,5 měsíce. Na LFP je tady spolehlivý poctivý prodejce, který je ověřen nejenom v EU, ale i USA a má v EU sklad. Stačí?glottis píše:To sem cetl ale jako duvod mi to neprislo Nedavno jsme videl levne galusky v eu skladu tak premyslim, jestli si je nekoupim. Mam sice horsky kolo ale kdyz se to da koupit ...Plazivec píše:Psal jsem výše. Jenny Wu, Docan Technology, EU warehouse.glottis píše:a proc k tomu chces pripojovat to lifepo? Proc nekoupis teda zase liion? Nebo to pordej a prejdi na lifepo uplne. Tohle roubovani mi prijde divny. Vzdycky budes jednu techonologii vyuzivat malo a druhou moc
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 5222
- Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
- Lokalita: blízko Brna
- Bydliště: blízko Brna
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Tu první větu a mínus kolegovi sis mohl odpustit ...
Nahoře se psalo hlavně o technických důvodech, a ne ekonomických. Jeho přirovnání je sice ostřejší, ale v principu to tak je.
Osobně si myslím, že 2,5 měsíce není nic proti tomu, že bys musel kombinovat technologie a mít s tím související nevyužitou kapacitu.
Nahoře se psalo hlavně o technických důvodech, a ne ekonomických. Jeho přirovnání je sice ostřejší, ale v principu to tak je.
Osobně si myslím, že 2,5 měsíce není nic proti tomu, že bys musel kombinovat technologie a mít s tím související nevyužitou kapacitu.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
-
- Příspěvky: 51
- Registrován: ned pro 18, 2011 11:42 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Provozuji dlouhodobě (4 roky) paralelně 6 packů Li-Ion (15s) a LiFePO4 (16s), každá chemie má svoji kmenovou BMS. Svorkové napětí na vstupu do měniče se pohybuje mezi 57 až 52V. Pokud by šlo nad 57V, sepne se 3 kW DC topení do bojlerů přes 4 ks SSR, těch 1500 litrů vody něco tepla pojme. Při poklesu na 53V se ohřev vody odpojí. Další relé mi při 56V sepne zásuvkový okruh, kde mám 2+1 kW přímotopů a na léto klimatizaci 1 kW příkon, při poklesu pod 53V ho vypne. Tím, že na střeše je necelých 7 kWp v panelech, přebytky vždy uplatním, v létě běží skoro nonstop klimatizace pro celý dům, 0,5 kW vodní okruh v zahradě a mohu snadno odpojit půlku panelů. V lithiu mám přes 100 kWh, takže dílčí články jsou zatěžovány minimálně a nepotřebuji využívat celou kapacitu úložiště. Max. proudy z jednotlivých packů nejdou nad 50A. Při poklesu pod 52V jsem vyzván systémem k nastartování plynové centrály Heron a hodinovým chodem doplním do baterií cca 3 kWh při spotřebě LPG 1 kg. BMS jsou Smart 150A od DALY, všechny články jsou osazeny přelévacími pumpami QNBBM opět od DALY, s LED indikací. Za 5 let provozu se nestalo, že by některá BMS havarijně odpojila svůj pack nebo byla nutná výměna některého článku (90% z nich jsou bazarové, nakoupené zde na fóru). Měřením mám ověřeno, že liionky při začátku nabíjení (až 140 A) berou více proudu než LiFePO4 a později si vzájemně napětí vyrovnají (malý proud pak teče do LiFePO4). Při náhlé zátěži zase jako první reagují liionky, do deseti minut se packy srovnají. Liion články chodí mezi 3,45-3,8V, ty druhé mezi 3,25 -3,6V. Ročně vyrobím asi 10 -12 MWh a kromě obsluhy centrály (má elektrostart, ale ne el. ovládání sytiče) jede systém samostatně. Solární regly z Taiwanu MK 8048 jedou už 7 let bez jediného zásahu a jsou nastaveny tak, aby se při dosažení 57 V na baterkách jeden sám vypnul a při 56V zase zapnul.Koexistence obou chemií je tedy prakticky možná, s omezením plného využití kapacity článků. Zavedené téměř "minicyklování" článkům neškodí a nejsou nikdy přetěžovány. Zvažuji překonfigurování na 14s pro Li-Ionky, původní konfiguraci LiFePO4 17s jsem po 3 letech změnil na 16s.
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Zajímalo by mě, proč sis odpustil napsat kolegovi o přirovnání ke galuskám, když už dobře věděl o mých důvodech zvažování této kombinace. Já jsem to vyhodnotil jako pruzení, jelikož ve dvou příspěvcích nenapsal nic k původnímu dotazu o technických záležitostech kombinace. Jeho celkový přínos k tématu ve dvou příspěvcích jsem vyhodnotil jako pruzení a proto jsem se ho na to rovnou zeptal. Pokud má k tomu co říct z odborné stránky, rád si to pročtu.cipis píše:Tu první větu a mínus kolegovi sis mohl odpustit ...
Nahoře se psalo hlavně o technických důvodech, a ne ekonomických. Jeho přirovnání je sice ostřejší, ale v principu to tak je.
Osobně si myslím, že 2,5 měsíce není nic proti tomu, že bys musel kombinovat technologie a mít s tím související nevyužitou kapacitu.
Co se týče mého dotazu samotného, pleteš se. Důvody nejsou technické, ale ekonomické, technické jsou pouze potíže, spojené s touto kombinací. Technické potíže jsou jenom potíže a ty lze překonat zase technickými prostředky. Mým cílem bylo vyvolat tuto diskuzi proto, abych slyšel hlavně názory lidí, kteří takouto kombinaci už provozují a jak se stěmito potížemi vypořádali. Odpovědi typu: "je to blbost, nedělej to" mě nezajímají a věřím, že nikoho, kdo o tomtéž uvažuje. Také mě nezajímají galusky a horská kola. Proto jsem dal záporné hodnocení. Mohu vědět, jestli je někde v pravidlech zakázáno dávat záporné hodnocení?
Postavil jsem i za vydatné pomoci tohoto fóra už 3 elektrárny, z toho 1 plný ostrov a ostatní dvě ostrovy s podporou DS. Sleduji ho od roku 2018 a členem jsem od roku 2020. Myslím, že celkem dobře jsem obeznámen s jeho charakterem a filozofií a plně se s tímto ztotožňuji. Proto nejvíc oceňuji příspěvky, kterými se, v duchu všech fór na internetu, dělí ti co vědí, s těmi co nevědí, o své poznatky. Příspěvky jiného charakteru patří do jiné sekce fóra.
Očekával bych, že jako moderátor budeš příspěvky o galuskách spíše hodnotit záporně. Bohužel jsem se zase jednou spletl.
Všem se omlouvám za tenhle elaborát. Nemá tady co dělat a promiňte mi, že jsem si to nemohl odpustit.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 2601
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Koukam, ze prirovnani ke galuskam vas vzalo tak, ze se tu spisujou romany Ale uz je muzete opustit ne? A minusovy bod je mi uplne jedno
Dovedel jsi se, ze to lidi pouzivaj (14/16, 15/17 nebo jak ti to spocitaly), jsou spokojeny, tobe to dava ekonomickej smysl tak si to tak udelej - pravdepodobne si sto nejak spocital a vychazi ti to ale nam jsi cisla nedal tak ti k tomu nikdo nema co rict. Odpinat to pres BMS ze je kravina se tu shodli asi vsichni.
Muj osobni nazor, ze bych to nedelal se nezmeni (pokud mi to nedolozite cisly a grafy) a nikomu ho necpu. Zakladam si ho na chovani akumulatoru, kdy lfp ma extremne plochou krivku a liion linearni a podle me to bude znamenat nerovnomerne rozlozeni proudu pri nabijeni a vybijeni, kdy v te ploche casti pojede vic proudu pres lfp.
Kdyz uz to resite, mohl by sem nekdo hodit grafy proudu a napeti z tech bateriovych hybridu. Rad si to necham vymluvit. Ze obcas kouknu jakej mi kde tece proud je pekny ale nevypovidajici.
Dovedel jsi se, ze to lidi pouzivaj (14/16, 15/17 nebo jak ti to spocitaly), jsou spokojeny, tobe to dava ekonomickej smysl tak si to tak udelej - pravdepodobne si sto nejak spocital a vychazi ti to ale nam jsi cisla nedal tak ti k tomu nikdo nema co rict. Odpinat to pres BMS ze je kravina se tu shodli asi vsichni.
Muj osobni nazor, ze bych to nedelal se nezmeni (pokud mi to nedolozite cisly a grafy) a nikomu ho necpu. Zakladam si ho na chovani akumulatoru, kdy lfp ma extremne plochou krivku a liion linearni a podle me to bude znamenat nerovnomerne rozlozeni proudu pri nabijeni a vybijeni, kdy v te ploche casti pojede vic proudu pres lfp.
Kdyz uz to resite, mohl by sem nekdo hodit grafy proudu a napeti z tech bateriovych hybridu. Rad si to necham vymluvit. Ze obcas kouknu jakej mi kde tece proud je pekny ale nevypovidajici.
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Takže po několika přínosných příspěvcích o symbióze těchto dvou chemií jsem nabyl přesvědčení, že to není až taký problém, jak se teoreticky od psacího stola může zdát.
Teď by mě zajímala další otázka a zvažuju, zda to není na samostatné vlákno. Tou otázkou je, zda-li je elektronika BMS schopná, nebo vhodná pro režim provozu pravidelného odpojování a připojování bateriového packu. Zvážím-li podmínky odpojení/připojení, vychází mi, že by to pro fety neměl být problém.
Důvody, které mě k tomu vedou:
1. K odpojení na podpětí by prakticky nikdy nemělo dojít, pokud je systém dobře nastaven z důvodu stejného spodního napětí 3,0V u obou chemií. Samozřejmě může dojít potenciálně k havarijnímu stavu, kdy dojde k odpojení celé baterie, na to však je BMS stavěná, jak jsem byl několikrát uvědoměn.
2. K odpojení LFP packu by tedy pravidelně docházelo u horního napětí při nabíjení a to je pro LFP 55,2V. To znamená, že u dobře postaveného systému s dostatečnou kapacitou baterií a poměrem výkonu FV pole zhruba při proudech někde kolem 0,2C.
Problematickým bodem se zdá být opětovné připojení při vybíjení celé baterie přechodem přes bod 55,2, kde se vyskytne nárazový proud při vysokém odběru. Dokonce může dojít k cyklickému připojování a odpojování v případech, kdy by zátěž způsobila opakovaný přechod přes tuto hranici. Např. žehlení.
A tady by mě zajímal názor elektrotechnicky zdatných členů fóra, zda takové cyklování BMS ji může ohrozit. Prozatím zastávám názor, že nikoli, protože všechen proud procházející BMS jde přes fety, které jsou na tohle stavěný. Co nevím je, že na to nemusí být stavěny spínací obvody, nebo popřípadě i jiná nastavení BMS tomu můžou být ke škodě. Nebo třeba nevím, že typ fetů v BMS není na to vhodný.
Teď by mě zajímala další otázka a zvažuju, zda to není na samostatné vlákno. Tou otázkou je, zda-li je elektronika BMS schopná, nebo vhodná pro režim provozu pravidelného odpojování a připojování bateriového packu. Zvážím-li podmínky odpojení/připojení, vychází mi, že by to pro fety neměl být problém.
Důvody, které mě k tomu vedou:
1. K odpojení na podpětí by prakticky nikdy nemělo dojít, pokud je systém dobře nastaven z důvodu stejného spodního napětí 3,0V u obou chemií. Samozřejmě může dojít potenciálně k havarijnímu stavu, kdy dojde k odpojení celé baterie, na to však je BMS stavěná, jak jsem byl několikrát uvědoměn.
2. K odpojení LFP packu by tedy pravidelně docházelo u horního napětí při nabíjení a to je pro LFP 55,2V. To znamená, že u dobře postaveného systému s dostatečnou kapacitou baterií a poměrem výkonu FV pole zhruba při proudech někde kolem 0,2C.
Problematickým bodem se zdá být opětovné připojení při vybíjení celé baterie přechodem přes bod 55,2, kde se vyskytne nárazový proud při vysokém odběru. Dokonce může dojít k cyklickému připojování a odpojování v případech, kdy by zátěž způsobila opakovaný přechod přes tuto hranici. Např. žehlení.
A tady by mě zajímal názor elektrotechnicky zdatných členů fóra, zda takové cyklování BMS ji může ohrozit. Prozatím zastávám názor, že nikoli, protože všechen proud procházející BMS jde přes fety, které jsou na tohle stavěný. Co nevím je, že na to nemusí být stavěny spínací obvody, nebo popřípadě i jiná nastavení BMS tomu můžou být ke škodě. Nebo třeba nevím, že typ fetů v BMS není na to vhodný.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Bohudík, tohle není otázka demokracie, ale čistě technická.glottis píše:... Odpinat to pres BMS ze je kravina se tu shodli asi vsichni...
Ano, máte pravdu, křivka u LFP je opravdu plošší. Zapomínáte ovšem, že při příznivě nastaveném poměru LFP_ah/Lion_ah se může křivka docela dobře srovnat. A těch křivek jsem už u Lion pár naměřil a u LFP, bohužel, zatím jen studoval. I to je jeden z důvodů, proč bych rád vlastnil i LFP chemii. Jsem extrémně zvědavý.glottis píše:Muj osobni nazor, ze bych to nedelal se nezmeni (pokud mi to nedolozite cisly a grafy) a nikomu ho necpu. Zakladam si ho na chovani akumulatoru, kdy lfp ma extremne plochou krivku a liion linearni a podle me to bude znamenat nerovnomerne rozlozeni proudu pri nabijeni a vybijeni, kdy v te ploche casti pojede vic proudu pres lfp.
To by pomohlo i mě, ale nedoufám, že by to někdo tady měl.glottis píše:Kdyz uz to resite, mohl by sem nekdo hodit grafy proudu a napeti z tech bateriovych hybridu. Rad si to necham vymluvit. Ze obcas kouknu jakej mi kde tece proud je pekny ale nevypovidajici.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 2601
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Ikdyz jsm ete nasral, zkusim ti k tomu napsat neco jhako elektrotechnicky zdatny ...
BMS na tohle neni delana a ty levne cinske uz vubec ne. V bms, aby slo proud poustet tam i z patky jsou za sebou obracene zapojene mosfety. Kdyz vypnu nabijeni a vybijeni nehcam zapnute, znamena to, ze proud potece pres jeden mosfet (odpor smiliohmy) a pres parazitni diodu toho rozepnuteho mosfetu. To znamena ze tim ti na BMS vznikne ubytek napeti ne dany odporem sepnuti ale prechodu na diode a to bude nevim .. 0,5V? Pri malem proudu asi ok, ale i tak to bude topit. BMS na to neni dlouhodobe stavena. Je to jeden z duvodu, proc tam je tech mosfetu tolik. Treba 10-20 tehle dvojic paralelne. Snizi se tim odpor v sepnutem stavu ale i rozlozi ztratovy vykon na tech diodach kdyz jeden smer rozepnes.
Dalsi vec je, ze budes muset spravne nastavit tu hysterezi aby se ti to nerozkmitalo. Vidle ti do toho hazi ten voltage drop na diodach + drop pri zatezi, kdy to muze litat sem a tam.
Dalsi lahudka pak je spinani tech mosfetu. Je potreba, aby sepli vsechny v jeden cas a meli stejne charakteristiky. Jde to, menice budou asi prikladem ale jestli to resi i cinani v bms nejak uspokojive ... za to bych ruku do ohne nedal. V praxi to pak znamena ze sepnuti nebo rozepnuti muze znicit nektery mosfet, ktery sepne prvni nebo posledni. Stejne jako se to stalo andymu v offgrid garage. Podle toho jak se mosfet znici pak bude preruseny nebo zkratovany. Preruseni nevadi jen se o jeh opraci podeli ostatni. Zkratovany mosfet muze znamenat znicenou baterii nebo pozar.
Kdyz uz bych tohle precejenom chtel delat, radsi bych to snad spinal mechanickym stykacem nebo SSR. Tedy prvky co jsou na to delane a bms tam nechal az jako posledni instanci a dohled.
BMS na tohle neni delana a ty levne cinske uz vubec ne. V bms, aby slo proud poustet tam i z patky jsou za sebou obracene zapojene mosfety. Kdyz vypnu nabijeni a vybijeni nehcam zapnute, znamena to, ze proud potece pres jeden mosfet (odpor smiliohmy) a pres parazitni diodu toho rozepnuteho mosfetu. To znamena ze tim ti na BMS vznikne ubytek napeti ne dany odporem sepnuti ale prechodu na diode a to bude nevim .. 0,5V? Pri malem proudu asi ok, ale i tak to bude topit. BMS na to neni dlouhodobe stavena. Je to jeden z duvodu, proc tam je tech mosfetu tolik. Treba 10-20 tehle dvojic paralelne. Snizi se tim odpor v sepnutem stavu ale i rozlozi ztratovy vykon na tech diodach kdyz jeden smer rozepnes.
Dalsi vec je, ze budes muset spravne nastavit tu hysterezi aby se ti to nerozkmitalo. Vidle ti do toho hazi ten voltage drop na diodach + drop pri zatezi, kdy to muze litat sem a tam.
Dalsi lahudka pak je spinani tech mosfetu. Je potreba, aby sepli vsechny v jeden cas a meli stejne charakteristiky. Jde to, menice budou asi prikladem ale jestli to resi i cinani v bms nejak uspokojive ... za to bych ruku do ohne nedal. V praxi to pak znamena ze sepnuti nebo rozepnuti muze znicit nektery mosfet, ktery sepne prvni nebo posledni. Stejne jako se to stalo andymu v offgrid garage. Podle toho jak se mosfet znici pak bude preruseny nebo zkratovany. Preruseni nevadi jen se o jeh opraci podeli ostatni. Zkratovany mosfet muze znamenat znicenou baterii nebo pozar.
Kdyz uz bych tohle precejenom chtel delat, radsi bych to snad spinal mechanickym stykacem nebo SSR. Tedy prvky co jsou na to delane a bms tam nechal az jako posledni instanci a dohled.
-
- Příspěvky: 2601
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Lifepo mam a pri 16S je napeti pri rozdilo 20% a 100% SOC asi 54-51=3V ... 190mV na clanek. U lionu je rozdil 20/100 kolik? 0,8V ? pri 14S asi 11V na celem packu. Proto bych chtel videt grafy nekoho kdo to ma. Ocekavam v tom znacne rozdily proudu zavisle na SOCPlazivec píše:Ano, máte pravdu, křivka u LFP je opravdu plošší. Zapomínáte ovšem, že při příznivě nastaveném poměru LFP_ah/Lion_ah se může křivka docela dobře srovnat. A těch křivek jsem už u Lion pár naměřil a u LFP, bohužel, zatím jen studoval. I to je jeden z důvodů, proč bych rád vlastnil i LFP chemii. Jsem extrémně zvědavý.
-
- Příspěvky: 2025
- Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
- Lokalita: podhůří Orlických hor
- Výkon panelů [Wp]: 7500
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Sice to tak mám ale graf žádný nemám a ani mít nebudu,připadá mi to zcela zbytečné,mě stačí že to funguje a kapacita uložiště se tím zvýšilo,tím,že jsou lion méně namáhány by teoreticky měli i déle vydržet.Ale ani to mě netrápí,když klesne kapacita,klidně přidám další a nějakým měřením se nezabývám,jen mám sledování provozního stavu aby nedošlo k nějakému karambolu.Jen občas pokud je nějaký extrémně velký odběr,nebo naopak dobíjení z nízkého stavu obejdu to s kleštákem a změřím proud,kupodivu se to přibližně schoduje s odhadnutou kapacitou jednotlivých sad.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Po pročtených X vláken a článků vidím, že se rozcházíme v hraničních hodnotách napětí na článek.glottis píše:Lifepo mam a pri 16S je napeti pri rozdilo 20% a 100% SOC asi 54-51=3V ... 190mV na clanek. U lionu je rozdil 20/100 kolik? 0,8V ? pri 14S asi 11V na celem packu. Proto bych chtel videt grafy nekoho kdo to ma. Ocekavam v tom znacne rozdily proudu zavisle na SOCPlazivec píše:Ano, máte pravdu, křivka u LFP je opravdu plošší. Zapomínáte ovšem, že při příznivě nastaveném poměru LFP_ah/Lion_ah se může křivka docela dobře srovnat. A těch křivek jsem už u Lion pár naměřil a u LFP, bohužel, zatím jen studoval. I to je jeden z důvodů, proč bych rád vlastnil i LFP chemii. Jsem extrémně zvědavý.
U mě je to 3,0V až 3,45V pro 80% SOC, což dává rozpětí na 16S 48V až 55,2V. Ve 48V mě to sedí s Lionkama (přechod na DS), u 55,2V jsem o 1,8V níž než Lion - 57V.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Tomuhle nerozumím. Ano, pokud nabíjím, teče proud přes jednu půlku pole , pokud vybíjím, teče přes druhou. Je to jako dvě diody paralelně. Pokud jednu diodu odpájím, nebudu nabíjet nebo vybíjet, nic se nestane. Proud neteče jedním směrem.glottis píše:Ikdyz jsm ete nasral, zkusim ti k tomu napsat neco jhako elektrotechnicky zdatny ...
BMS na tohle neni delana a ty levne cinske uz vubec ne. V bms, aby slo proud poustet tam i z patky jsou za sebou obracene zapojene mosfety. Kdyz vypnu nabijeni a vybijeni nehcam zapnute, znamena to, ze proud potece pres jeden mosfet (odpor smiliohmy) a pres parazitni diodu toho rozepnuteho mosfetu. To znamena ze tim ti na BMS vznikne ubytek napeti ne dany odporem sepnuti ale prechodu na diode a to bude nevim .. 0,5V? Pri malem proudu asi ok, ale i tak to bude topit. BMS na to neni dlouhodobe stavena. Je to jeden z duvodu, proc tam je tech mosfetu tolik. Treba 10-20 tehle dvojic paralelne. Snizi se tim odpor v sepnutem stavu ale i rozlozi ztratovy vykon na tech diodach kdyz jeden smer rozepnes.
.
A na to spínání jsem se ptal. Díval jsem se i na to video off-grid garage, bylo to hned jak vyšlo, moc si nepamatuju, jen vím, že to byla JK BMS, na kterou jsem se dočetl víc negativ, než pozitiv.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 2601
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
graf soc a napeti u me. SOC mereno victron smart shunt. Merit soc jinak u life po je extremne nepresne.
liion a lifepo se proste chova jinak. liion nabijes na 4,2, prijdes za pul roku a ma 4,2. Life po nabijes na 3,45, prijdes za hodinu a ma 3,3 ikdyz ma stejnou hladinu nabiti. Stejne tak dole, kdy pod nevim 3,1 uz skoro nic neni. A cele to extrremne zavisi na proudu.
Moje predstava je, ze jak bude vse na 100% a zacnu vybijet, lifepo chce s napetim dolu ale drzi ho liion, takze vetsina proudu asi pujde pres liion. Jak bude klesat napeti zacne vyhravat lifepo. Dole pak zase bude na koni liion. Jak moc se to rozdeli bude asi zavyset i na tom jak velke baterie se spoji.
Jinak ti to nerozmlouvam udelej to, zmer to, udelej grafy. Zajima me to
liion a lifepo se proste chova jinak. liion nabijes na 4,2, prijdes za pul roku a ma 4,2. Life po nabijes na 3,45, prijdes za hodinu a ma 3,3 ikdyz ma stejnou hladinu nabiti. Stejne tak dole, kdy pod nevim 3,1 uz skoro nic neni. A cele to extrremne zavisi na proudu.
Moje predstava je, ze jak bude vse na 100% a zacnu vybijet, lifepo chce s napetim dolu ale drzi ho liion, takze vetsina proudu asi pujde pres liion. Jak bude klesat napeti zacne vyhravat lifepo. Dole pak zase bude na koni liion. Jak moc se to rozdeli bude asi zavyset i na tom jak velke baterie se spoji.
Jinak ti to nerozmlouvam udelej to, zmer to, udelej grafy. Zajima me to
-
- Příspěvky: 2601
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Neni to tak. Pokud je to seple, tece proud obema mosfety. Jsou tam seriove a tehle seriovych zapojeni tam jsou jednotky paralelne. Vypada to takhlePlazivec píše:Tomuhle nerozumím. Ano, pokud nabíjím, teče proud přes jednu půlku pole , pokud vybíjím, teče přes druhou. Je to jako dvě diody paralelně. Pokud jednu diodu odpájím, nebudu nabíjet nebo vybíjet, nic se nestane. Proud neteče jedním směrem.glottis píše:Ikdyz jsm ete nasral, zkusim ti k tomu napsat neco jhako elektrotechnicky zdatny ...
BMS na tohle neni delana a ty levne cinske uz vubec ne. V bms, aby slo proud poustet tam i z patky jsou za sebou obracene zapojene mosfety. Kdyz vypnu nabijeni a vybijeni nehcam zapnute, znamena to, ze proud potece pres jeden mosfet (odpor smiliohmy) a pres parazitni diodu toho rozepnuteho mosfetu. To znamena ze tim ti na BMS vznikne ubytek napeti ne dany odporem sepnuti ale prechodu na diode a to bude nevim .. 0,5V? Pri malem proudu asi ok, ale i tak to bude topit. BMS na to neni dlouhodobe stavena. Je to jeden z duvodu, proc tam je tech mosfetu tolik. Treba 10-20 tehle dvojic paralelne. Snizi se tim odpor v sepnutem stavu ale i rozlozi ztratovy vykon na tech diodach kdyz jeden smer rozepnes.
.
A na to spínání jsem se ptal. Díval jsem se i na to video off-grid garage, bylo to hned jak vyšlo, moc si nepamatuju, jen vím, že to byla JK BMS, na kterou jsem se dočetl víc negativ, než pozitiv.
https://www.powersystemsdesign.com/imag ... gure-1.jpg
-
- Příspěvky: 3859
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Jak píšu osobně bych to taky nedělal, lifepo s olovem mám proto že olovo je nové, až odejde tak bude nahrazeno zase lifepo.
Jinak mám BMS s relátkem a když jsem k jednotlivým položkám koukal na nápovědu tak jsem taky narazil na povídání o tom že dlouhodobě vypnutý jeden směr na BMS ji může poškodit, prostě pak je jedna půlka těch tranzistorů přetěžována.
O tom že by to tranzistory nevydržely, no myslím si že by to vydržely, ale problém podle mě bude v chlazení kdy dlouhodobé zahřívání to odrovná a ta BMS není na dlouhodobé vypnutí jednoho směru dělaná.
Takže pokud tam přiděláš chlazení tak by to mohlo fungovat......
A nebo to používat v režimu kdy mají stejné napětí - prostě neodpojovat jednotlivé baterky a přijdeš o část kapacity.
Jinak mám BMS s relátkem a když jsem k jednotlivým položkám koukal na nápovědu tak jsem taky narazil na povídání o tom že dlouhodobě vypnutý jeden směr na BMS ji může poškodit, prostě pak je jedna půlka těch tranzistorů přetěžována.
O tom že by to tranzistory nevydržely, no myslím si že by to vydržely, ale problém podle mě bude v chlazení kdy dlouhodobé zahřívání to odrovná a ta BMS není na dlouhodobé vypnutí jednoho směru dělaná.
Takže pokud tam přiděláš chlazení tak by to mohlo fungovat......
A nebo to používat v režimu kdy mají stejné napětí - prostě neodpojovat jednotlivé baterky a přijdeš o část kapacity.
3,6kWp | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Ano, s tím chováním LFP/Lion se dá téměř zcela souhlasit. A je to tím, že Lion má menší schopnost absorpce energie při dosažení cílového napětí, což můžu doložit ze svých měření, naopak LFP absorbuje o dost více energie při dosažení cílového napětí. To zase vyplývá z měření off-grid garage.glottis píše:graf soc a napeti u me. SOC mereno victron smart shunt. Merit soc jinak u life po je extremne nepresne.
liion a lifepo se proste chova jinak. liion nabijes na 4,2, prijdes za pul roku a ma 4,2. Life po nabijes na 3,45, prijdes za hodinu a ma 3,3 ikdyz ma stejnou hladinu nabiti. Stejne tak dole, kdy pod nevim 3,1 uz skoro nic neni. A cele to extrremne zavisi na proudu.
Moje predstava je, ze jak bude vse na 100% a zacnu vybijet, lifepo chce s napetim dolu ale drzi ho liion, takze vetsina proudu asi pujde pres liion. Jak bude klesat napeti zacne vyhravat lifepo. Dole pak zase bude na koni liion. Jak moc se to rozdeli bude asi zavyset i na tom jak velke baterie se spoji.
Jinak ti to nerozmlouvam udelej to, zmer to, udelej grafy. Zajima me to
Tady je graf z mého článku, jde vidět, jak rychle klesá proud po dosažení napětí. To napětí ale rozhodně klesne i po tom, co se tato absorpce provede i u Lion. Moje měření ukazují na ustálené napětí kolem 3,95V. Kdybych ale neprovedl absorpci, napětí by kleslo výrazněji.
Co se týče toho paralelního provozu. Pokud bych měl dostatek převahy Lion kapacity nad LFP, v určitém bodu tohoto poměru by bylo dosaženo také vyrovnání proudů. Napíšu to jinak, čím víc Lion proti LFP, tím jsou tvrdší a mohou se vyrovnat tvrdosti LFP. Graficky by to znamenalo překrytí křivek vybíjecího grafu.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
-
- Příspěvky: 77
- Registrován: stř dub 04, 2018 3:35 pm
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
Zdravím,
to co jste napsal , se shoduje přesně s mými praktickými poznatky .Od roku 2018 provozuji společně packy LiFePo 4 a Li-Ion. Na začátku pack 16xLiFePo-Winston 200Ah-první rok pouze s horním omezením pomocí paličů na každém článku ,později doplněn BMS Elerix(mimochodem za mne jedna z nej pro LiFePo) plus 2xpack-14ks-60Ah Li-Ion z Nissan Leaf-BMS na každém packu (JKM) plus 1x14ks- LEV40 Li-Ion provozováno pouze s aktivním balancerem. Všechny baterie z druhé ruky, Winston-2011,Nissan-2013,LEV 40-2015.
Sestava se chovala velice stabilně přesně jak jste napsal. V roce 2020 jsem dokoupil 9x Lion 14x60Ah-provozovány pouze se společným aktivním balancerem , tímto nastoupila převaha Lion a tímto momentem pro mne skončilo společné provozování dvou rozdílných chemii. LiFePo omezovalo horní rozsah použití Li-Ion .
Přechod pouze na Lion byl pro mne také rozhodnutím "pouze "ekonomickým , jelikož na rozdíl od Vás mám přístup k levným a prověřeným použitým Li-Ion....
Co se životnosti týče , minulý týden jsem dělal roční údržbu elektrárny , všechny Li-Ion články u všech packů rozdílově v setinách V , kapacitně nezměřen rozdíl od momentu nabytí.
Winston LiFePo-od roku 2020 provozován v UPS -na konci roku 2021 odešly 4 články, dokoupil jsem jsem dva podobné z roku 2012-výsledné měření z minulého týdne -jsou všechny na kapacite okolo 110Ah .
jarda
to co jste napsal , se shoduje přesně s mými praktickými poznatky .Od roku 2018 provozuji společně packy LiFePo 4 a Li-Ion. Na začátku pack 16xLiFePo-Winston 200Ah-první rok pouze s horním omezením pomocí paličů na každém článku ,později doplněn BMS Elerix(mimochodem za mne jedna z nej pro LiFePo) plus 2xpack-14ks-60Ah Li-Ion z Nissan Leaf-BMS na každém packu (JKM) plus 1x14ks- LEV40 Li-Ion provozováno pouze s aktivním balancerem. Všechny baterie z druhé ruky, Winston-2011,Nissan-2013,LEV 40-2015.
Sestava se chovala velice stabilně přesně jak jste napsal. V roce 2020 jsem dokoupil 9x Lion 14x60Ah-provozovány pouze se společným aktivním balancerem , tímto nastoupila převaha Lion a tímto momentem pro mne skončilo společné provozování dvou rozdílných chemii. LiFePo omezovalo horní rozsah použití Li-Ion .
Přechod pouze na Lion byl pro mne také rozhodnutím "pouze "ekonomickým , jelikož na rozdíl od Vás mám přístup k levným a prověřeným použitým Li-Ion....
Co se životnosti týče , minulý týden jsem dělal roční údržbu elektrárny , všechny Li-Ion články u všech packů rozdílově v setinách V , kapacitně nezměřen rozdíl od momentu nabytí.
Winston LiFePo-od roku 2020 provozován v UPS -na konci roku 2021 odešly 4 články, dokoupil jsem jsem dva podobné z roku 2012-výsledné měření z minulého týdne -jsou všechny na kapacite okolo 110Ah .
jarda
Plazivec píše:Ano, s tím chováním LFP/Lion se dá téměř zcela souhlasit. A je to tím, že Lion má menší schopnost absorpce energie při dosažení cílového napětí, což můžu doložit ze svých měření, naopak LFP absorbuje o dost více energie při dosažení cílového napětí. To zase vyplývá z měření off-grid garage.glottis píše:graf soc a napeti u me. SOC mereno victron smart shunt. Merit soc jinak u life po je extremne nepresne.
liion a lifepo se proste chova jinak. liion nabijes na 4,2, prijdes za pul roku a ma 4,2. Life po nabijes na 3,45, prijdes za hodinu a ma 3,3 ikdyz ma stejnou hladinu nabiti. Stejne tak dole, kdy pod nevim 3,1 uz skoro nic neni. A cele to extrremne zavisi na proudu.
Moje predstava je, ze jak bude vse na 100% a zacnu vybijet, lifepo chce s napetim dolu ale drzi ho liion, takze vetsina proudu asi pujde pres liion. Jak bude klesat napeti zacne vyhravat lifepo. Dole pak zase bude na koni liion. Jak moc se to rozdeli bude asi zavyset i na tom jak velke baterie se spoji.
Jinak ti to nerozmlouvam udelej to, zmer to, udelej grafy. Zajima me to
Tady je graf z mého článku, jde vidět, jak rychle klesá proud po dosažení napětí. To napětí ale rozhodně klesne i po tom, co se tato absorpce provede i u Lion. Moje měření ukazují na ustálené napětí kolem 3,95V. Kdybych ale neprovedl absorpci, napětí by kleslo výrazněji.
Co se týče toho paralelního provozu. Pokud bych měl dostatek převahy Lion kapacity nad LFP, v určitém bodu tohoto poměru by bylo dosaženo také vyrovnání proudů. Napíšu to jinak, čím víc Lion proti LFP, tím jsou tvrdší a mohou se vyrovnat tvrdosti LFP. Graficky by to znamenalo překrytí křivek vybíjecího grafu.
-
- Příspěvky: 1988
- Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
- Lokalita: Liberec
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 7820
- Kapacita baterie [kWh]: 32
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Paralelní provoz LiFePo4 a Li-Ion.
No škoda, že taky nemáme přístup k těm ověřeným levným liion. Já už asi nepotřebuju, ale dřív bych to ocenil k tématu, osobně lifepo a liion, ndbo lifepo a olovo dohromady nevidím problém. Má to omezení, ale nr velké.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 3 Odpovědi
- 1374 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od STRUCTOR
-
-
Paralelni provoz menicu - zapojeni
od willcz » » v Jističe, přepěťové ochrany, ochrana proti blesku
Paralelni provoz menicu - zapojeni
- 7 Odpovědi
- 1633 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69
-
-
-
Paralelní provoz s oddělenými fázemi
od rikolami » » v Střídače, měniče napětí, invertory
Paralelní provoz s oddělenými fázemi
- 35 Odpovědi
- 1644 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rikolami
-
-
-
Axpert MKS 3 paralelní provoz - nabíjecí proud PV
od Puko78 » » v Střídače, měniče napětí, invertory
Axpert MKS 3 paralelní provoz - nabíjecí proud PV
- 2 Odpovědi
- 762 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Puko78
-
-
-
Kapacitní test LiFePO4 WINSTON TSWB-LYP60AHA provoz >=11 let
od Ivo12s » » v LiFe*
Kapacitní test LiFePO4 WINSTON TSWB-LYP60AHA provoz >=11 let
- 49 Odpovědi
- 3272 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od glottis
-