Podivná autobaterie
Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
-
- Příspěvky: 1588
- Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm
Podivná autobaterie
Mám doma jednu klasickou zaplavenou Pb baterku, původně 180Ah, stáří 2 roky.
Vykazuje poměrně zvláštní chování - má sice poměrně dobrou kapacitu, ale většina této kapacity je pod 12 Volty. Tedy jako by se celkově napětí baterky posunulo o půl voltu dolů.
Taky při nabíjení to dělá dost problémy, tam je to zas opačně - musím dát konečné napětí až přes 16 Voltů, aby se pořádně nabila a měla nějakou vybíjecí kapacitu. Jak skončím u obvyklých 14,5 Voltu, je v ní tak polovina kapacity.
Nějak netuším, čím to může být. Nejsem si ani jist, ale myslím, že to takhle blbne v podstatě od zakoupení. Zatím podezřívám pouze, že by to mohla třeba dělat příliš rozředěná kyselina. K tomu mne přivedl jeden dřívější pokus, kdy jsem do jedné staré baterky omylem nalil koncentrovanější kyselinu a projevilo se to tím, že všechna její kapacita byla naopak nad 12 Volty a hluboké vybití bylo někde pod 12.2 Volty.
Napadá někoho, čím jiným by to mohlo být?
Vykazuje poměrně zvláštní chování - má sice poměrně dobrou kapacitu, ale většina této kapacity je pod 12 Volty. Tedy jako by se celkově napětí baterky posunulo o půl voltu dolů.
Taky při nabíjení to dělá dost problémy, tam je to zas opačně - musím dát konečné napětí až přes 16 Voltů, aby se pořádně nabila a měla nějakou vybíjecí kapacitu. Jak skončím u obvyklých 14,5 Voltu, je v ní tak polovina kapacity.
Nějak netuším, čím to může být. Nejsem si ani jist, ale myslím, že to takhle blbne v podstatě od zakoupení. Zatím podezřívám pouze, že by to mohla třeba dělat příliš rozředěná kyselina. K tomu mne přivedl jeden dřívější pokus, kdy jsem do jedné staré baterky omylem nalil koncentrovanější kyselinu a projevilo se to tím, že všechna její kapacita byla naopak nad 12 Volty a hluboké vybití bylo někde pod 12.2 Volty.
Napadá někoho, čím jiným by to mohlo být?
-
- Příspěvky: 2534
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Podivná autobaterie
No a jak vypadá ta baterie na článcích? Prostě otevřít kouknout na desky a na propoje uvnitř přes díru strčit hroty - multimetr a měřit po jednom článku. Edit ... jo a měřit při zatížení nebo ji nabíjet a měřit...
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Podivná autobaterie
To bude podle mě vadný jeden z článků.
-
- Příspěvky: 1027
- Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
- Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Re: Podivná autobaterie
Hm, taky mám dvě takové. Jsou z náklaďáku, Varta 115 Ah. Při zatížení (i nevelkém), sjedou na 12 V a tam drží nekonečně dlouho. A při nabíjení vře už při 14,2V. Pozastavil jsem se nad tím a dál to neřeším. Kapacitu drží v mezích věku, jen musím víc hlídat dolévání, protože opravdu jsou žíznivé.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
-
- Příspěvky: 16
- Registrován: stř srp 16, 2017 6:12 pm
Re: Podivná autobaterie
co takhle zkusit "reset"? vybít a řídit se hustotou, až klesne pod 1,10 tak okamžitě nabíjet s připojeným desulfátorem.
mohlo by to pomoci, pak nechat desulfator vždy zapojený. Sulfaty ti žerou kapacitu, taky se mi to stalo.
mohlo by to pomoci, pak nechat desulfator vždy zapojený. Sulfaty ti žerou kapacitu, taky se mi to stalo.
-
- Příspěvky: 1194
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: Podivná autobaterie
Ahoj, když už jsme u těch podivných olověných baterií. Mám tu 4x Varta Dual Purpose 12V/180Ah a ani při 16V nevaří, teče do nich méně než 2A po tom co jsou nabité a prostě nevaří.
Mám je v sérii, nastaveno jsem měl i 58.6V, nebyly dobře vybalancované, jedna z nich se dostávala nad 15V. Když je držím mezi 48 - 57,6 V tak jsou vybalancované OK. Chystám se je někdy v listopadu odpojit ze systému, změřit a zapojit desulfátory zpátky. Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor. Zapojují se do práce tak 1/5 celkového proudu. Vím že jsem se k nim nechoval zrovna ukázkově, jednou mi je měnič vybil za 9 dní na 46,7 V, špičkově jsem z nich tahal až 80A (rychlovarná konvice). Ale kdyby bylo málo kyseliny, hnedka vařili nebo měli velký vnitřní odpor, věděl bych jak dál. Z toho jak se chovají prostě nevím.
Přes zátky je přelepená samolepka Varta, mám jí sundat? Je poznat zasulfátování okem i když to teprve začíná?
Má někdo radu jak začít než je otevřu a odpojím?
Mám je v sérii, nastaveno jsem měl i 58.6V, nebyly dobře vybalancované, jedna z nich se dostávala nad 15V. Když je držím mezi 48 - 57,6 V tak jsou vybalancované OK. Chystám se je někdy v listopadu odpojit ze systému, změřit a zapojit desulfátory zpátky. Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor. Zapojují se do práce tak 1/5 celkového proudu. Vím že jsem se k nim nechoval zrovna ukázkově, jednou mi je měnič vybil za 9 dní na 46,7 V, špičkově jsem z nich tahal až 80A (rychlovarná konvice). Ale kdyby bylo málo kyseliny, hnedka vařili nebo měli velký vnitřní odpor, věděl bych jak dál. Z toho jak se chovají prostě nevím.
Přes zátky je přelepená samolepka Varta, mám jí sundat? Je poznat zasulfátování okem i když to teprve začíná?
Má někdo radu jak začít než je otevřu a odpojím?
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Podivná autobaterie
Varta Dual Purpose je určená pre použitie aj v priestoroch s posádkou, teda má potlačené vyvíjanie plynov pri nabíjaní. Je bezúdržbová a preto prelepené zátky môžete otvoriť len pre kontrolu stavu dosiek a hladiny elektrolytu. S najväčšou pravdepodobnosťou bude hladina OK a nebude sa vyžadovať žiadny úkon. Môžete ale zmerať hustotu, keď už tam budete.....
Pri absorpcii a ekvalizácii by ste mohli počuť jemný šum, nie však intenzívne bublanie.
Pri absorpcii a ekvalizácii by ste mohli počuť jemný šum, nie však intenzívne bublanie.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1194
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: Podivná autobaterie
Díky za info, toto jsem nikde nenašel. Do první a poslední je vidět na hladinu při prosvícení = je OK. Takže prostě musím změřit kapacitu. Nebylo nikdy nic vidět ani slyšet.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- Příspěvky: 92
- Registrován: úte zář 13, 2011 3:18 pm
- Bydliště: Bratislava
Re: Podivná autobaterie
Mal som podobny koncept, akurat nie s 18650 ale inymi lionkami, a nie 14S72P, ale 7S150P, bohuzial casovo som sa k tomu nikdy nedostal a Pb OPzS posli skor...josse píše:Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 36 Odpovědi
- 3916 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od FRSO
-
- 26 Odpovědi
- 4568 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rottenkiwi
-
- 7 Odpovědi
- 903 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Soban
-
-
Jak napájet router, AP a notebook z autobaterie
od joseff » » v Servery, počítače a notebooky
Jak napájet router, AP a notebook z autobaterie
- 36 Odpovědi
- 6340 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od matobabetak
-
-
- 80 Odpovědi
- 18225 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od gadzius