Ohrev vody -zaloha

Diskuze na téma solárních, větrných a ostatních regulátorů, datové komunikace mezi regulátory a PC, instalace software, zapojení regulátorů, chování a zkušenosti s různými typy regulátorů.
Patoo
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm

Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od Patoo »

Zdravim Vas
poprosil by som Vas o radu. chcel by som poriesit ohrev bojlera fotovoltaikov ale chcel by som najst nieco "univerzalnejsie" co by v zimnom obdobi mohlo sluzit aj ako pripadny zdroj elektrickej energie na napajanie automatickeho kotla na uhlie. Momentalne mam kotol zalohovany zaloznym zdrojom sinusPRO-1000 W 12V a bateriu ultracell 150ah. kotol ma spotrebu okolo 120w. Neviem ci by bolo vhodnejsie nieco na nabijanie baterie ktorou by sa cez zalozny zdroj napajal kotol, alebo nieco co by napajalo priamo kotol cez zalozny zdroj ktory by zaroven dobijal bateriu. Preto chcem nieco univerzalnejsie aby to v bolo vyuzite aj v letnom obdobi na ohrev vody a v zime by to mohlo sluzit ako zaloha aj ked automaticke by to nemuselo byt. Ddakujem za pripadne rady.
rva
Příspěvky: 3967
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od rva »

Ekonomicky nejlépe vyjde snad panely bazarové ve vhodném počtu aby se daly připojit na Oplockého regulátor, který maximalizuje jejich výkon do spirály boileru.
A zálohu napájení kotle ponechat a starat se dobře o baterii (udržovat v nabitém stavu). V zimě FV moc nedává a pokud vypnou rozvodné závody elekřinu, tak si pište, že to nebude za krásného slunečného dne, ale za mlhy, vichřice nebo sněhové kalamitě. A tehdy tu vaši baterku dobijete nejsnáz paralelním připojením k autobaterii při nastartovaném vozidle a běhu za zvýšených otáček.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Patoo
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od Patoo »

Tiez ma to napadlo dobit baterku autom akurat neviem ake kable pouzit kedze autom sa najblizsie dostanem tak na 12 metrov?
Este mam otazku ci v lete bateriu nechat napojenu na zalozny zdroj kde by isla trvale v "stand by" rezime, alebo ju odpojit a raz za mesiac ju dobit na 100%?
rva
Příspěvky: 3967
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od rva »

Tak alternátor může dávat (při vysokých otáčkách) dle typu maximálně 55 - 70 A. K baterce máte návod, jakým maximálním proudem ji můžete nabíjet, pro vaše olovo je bezpečné 150Ah/10h = 15A. Tímto proudem byste ale baterku nedobíjel, protože současně bude kotel odebírat 120W/12V=10A (kvůli ztrátám v měniči klidně 15A). Takže by měl alternátor dodávat 15A + 15A = 30A. A abyste nemusel akumulátor dobíjet dlouho, já bych klidně dobíjel aspoň ze začátku dobíjení proudem vyšším třeba 50A a později ho snížil. A na tento proud bych zvolil průřez kabelů (vzhledem k nízkému napětí nechci velkou napěťovou ztrátu na kabelu, protože pak by se nepodařilo dosáhnout vysokého nabíjecího proudu) - odhadem 16mm2. Spousta lidí má svářecí kabely, tak když se nevaří, můžou posloužit tady.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od vla »

Tak velký nabíjecí proud ti dá alternátor maximálně do totálně vybité baterie. V praxi pokud připojíš baterii cca 70% nabitou bude proud odhadem do 10-ti A a bude dost rychle klesat, protože alternátor je vybaven regulátorem na cca 13,8 V a malý rozdíl napětí neumožní tak velké nabíjecí proudy, jak uvádí kolega. Navíc i ekonomicky je to nesmysl. Dobít čas od času ze sítě, a to by mělo stačit, případně tam dát nějakou malou nabíječku, která případně akumulátor dobije a pak ho v tomto stavu bude trvale udržovat. Na Slunce bych v zimě nespoléhal.
Nemám rád tenhle stát.
martin2190
Příspěvky: 322
Registrován: pon čer 20, 2016 1:56 pm

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od martin2190 »

pokud je tam pripojka el. tak to nabijeni z auta je blbost , v aute neni mozno regulovat alternator pro napajeni ext. bat. tzn. bude to dlouho trvat, stitkova hodnota alternatoru neni proud do baterie , pokud je dostatek mista na panely muze mit bojler vlastni a dobijeni baterky taky, akorat kdyz je potreba energie z panelu je ji nedostatek /zima a pod mrakem/ , 250W panel doda prumerne denne 0,5kwh prepocet na rok
FVE 4,9KWp kostal piko 5,5 , MVE 17KW , elektroauto ELTRA
Patoo
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od Patoo »

mate pravdu ale rva to myslel v tom co sme sa bavili o jednej z moznosti nudzoveho dobijania baterie pocas dlhsieho vypadku elektriky. Zalozny zdroj co mam bateriu nabije aj udrzuje v stand by rezime akurat mi islo co robit v pripade dlhodobeho vypadku. v zime ho mavame casto a uz sa stalo ze vypadok trval aj cca 50 hodin tak som sa na to chcel dako pripravit...
mobilik
Příspěvky: 2679
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od mobilik »

Potvrdzujem. Pred dvoma rokmy som sa snazil nudzovo na chate nabit zaplavene olovo 600Ah z auta. 6m kabele k baterke prierezu 25mm a prud isiel maximalne 6A tak som to rovno vzdal. Nemalo to ziadny zmysel...

Odoslané z Lenovo P2a42 pomocou Tapatalku
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
JiříK
Příspěvky: 1027
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od JiříK »

Kdysi jsem nouzově potřeboval takto dobít, kvůli oběhovému čerpadlu, při 15 hodinovém výpadku DS. Nastartoval auto, připojil MĚNIČ, normální prodlužku, doma všechny dostupné nabíječky, prostě všecko. Altík byl rád, když v autě udržel 13 V v systému. :mrgreen: Jen ta kilowatthodina byla trošku dražší-asi tak 100 Kč/kWh...
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
kodl69
Příspěvky: 7691
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od kodl69 »

na cy16mm2 při délce 2x12m bude při 30A úbytek 0.7V. Takže to je tak snad minimum, spíš tlustší, ty svařovací bývají 50mm2, to by mělo být OK.
Otázka je, jaký napětí drží nabíješč na baterii a jestli má teplotní kompenzaci. Obyčejný levný UPS většinou baterku "upečou" za dva tři roky...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvek od dracekvo »

Nejlepší by asi bylo dát na střechy panely a přes oplockého regulátor si ohřívat vodu.
Pokud bych chtěl nouzově dobíjet baterii, tak mít možnost někde pod střechou přepojit panely ze sériového zapojení do paraelního a pak přes nějaký levný 20A regulátor to pouštět do baterky.
Problém nabíjení z auta je, že tam je 14,4V na altíků + úbytek na kabelech a svorkách uvnitř auta, takže na baterce je zase o něco méně a když na tu baterku zapojím 12m kabel např. přes velké kroko svorky tak tam jsou další úbytky a proto pak teklo do baterky z auta pouze 6A. Jediné řešení je použít klidně slabší kabel 4/6mm a těsně k baterce dát step up měnič s omezením proudu a vykompenzovat tak úbytky. Potom bych byl schopný do baterky cpát klidně 10A i přes ubytek 2V na vedení. Taky je v tomto případě potřeba trošku zvýšit volnoběžné otáčky aspoň na 1500ot/min. Viz. průběhy nejběžnějších 70A alternátorů.
Něco podobného teď řeším pro nabíjení nástavbové baterie v obytném autě. Princip bude z altíku step up měnič s omezením proudu 12V->24V a to zapojené na vstup MPPT měniče který si ohládá nabíjení baterie.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek