LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
JJ_SZJVSCH
Příspěvky: 34
Registrován: stř úno 20, 2013 2:12 pm

LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od JJ_SZJVSCH »

Při procházení informací o Tesle jsem narazil na tuto informaci o ceně baterií (příspěvek Mark Z | 19 FEBBRAIO 2013) kde uvádí, že cena 85kWh baterie je 12.000USD.

Když vezmu baterie z ev-power.eu
tak mi cena vychází na 39.578USD.
Když vezmu Li-ion z DX
tak mi vychází cena 13.586USD.

Opravdu mě bude stát baterie z Li-ion článku třetinu ceny LiFeYPO4?

(nepočítám rozdíl LiFeYPO4 vs Li-ion a v druhém případě konstrukci + BMS)
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od abrams »

Zdravím ,

jo , je to možné . Tesla motors kupuje "buřtíky" rovnou od výrobce po tunách takže má dozajista lepší cenu :D .
Cenový rozdíl mezi Li-Ion a LiFePO4 je v neprospěch LiFe , ale Li-Ion vydrží cca 500 až 700 cyklů , kdežto LiFe :mrgreen: nemluvě o rozdílech v bezpečnosti :evil: kdybych měl onehdá doma místo LiFe Li-Ion tak by žádne doma už nebylo :hell: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od brumlaj »

JJ_SZJVSCH píše:
.........Opravdu mě bude stát baterie z Li-ion článku třetinu ceny LiFeYPO4?
(nepočítám rozdíl LiFeYPO4 vs Li-ion ...)
a proc by ne? Prave ten rozdil ktery nepocitas tlaci ceny tam kde jsou. Ceny temer nikdy nejsou obrazem nakladu, obchodnik dokaze umne vyuzit "vyhodnosti" pro urcite pouziti a temer vsechnu "vyhodnost" inkasovat pro sebe. Zvlast pri nedostatku produkce.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
ctirad
Příspěvky: 71
Registrován: pon čer 25, 2012 12:18 am

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od ctirad »

Základní problém je v tom, že ty čínské Lifepo4 články ať už je to ThunderSky/Winston, CALB, Sinopoly atd. se od samého začátku dělají úplně stejně a těch skoro 10 let se jejich parametry vůbec nikam neposunuly. Takže namísto toho, aby jejich cena klesala tak stoupá, protože se zdražují materiály ze kterých se to vyrábí i cena práce.

Na druhou stranu články firem jako Panasonic, LG Chem, Kokam a dalších prodělaly za ty roky obrovský vývoj a posunuly se o několik tříd výš po všech stránkách. A vyšší hustota energie a lepší technologie výroby neznamená nic jiného, než že na jednotku kapacity je potřeba méně materiálu a tudíž klesá cena. A samozřejmě v neposlední řadě firmy jako Tesla nebo Nissan mají nasmlouvané dodávky možná v řádku miliard na roky dopředu, což samozřejmě cenu taky posouvá někam úplně jinam.
ctirad
Příspěvky: 71
Registrován: pon čer 25, 2012 12:18 am

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od ctirad »

abrams píše:
Cenový rozdíl mezi Li-Ion a LiFePO4 je v neprospěch LiFe , ale Li-Ion vydrží cca 500 až 700 cyklů , kdežto LiFe :mrgreen: nemluvě o rozdílech v bezpečnosti :evil: kdybych měl onehdá doma místo LiFe Li-Ion tak by žádne doma už nebylo :hell:
Budu muset napsat nějaký osvětový článek o problematice lithiových baterií, protože i po letech zůstává v lidech zažraná chybná a zavádějící terminologie a navíc se opakují stále dogmata, která byla platná v době, kdy lithiové baterie byly v plenkách. Takže ve zkratce:

li-ion - jakákoliv baterie, kde se ukládání energie používají ionty lithia (tedy i Lifepo4!)

li-pol - (už mírně zavádějící pojem) jakákoliv baterie typu li-ion, kde je použit polymerový separátor, který umožňuje vyrábět články ploché (tedy i všechny ploché lifepo4!)

Lifepo4 - druh li-ion baterie, která používá katodový materiál lithium-železo-fosfát. Ve své době sliboval nižší cenu, vyšší bezpečnost a počet cyklů než tehdy rozšířený lithium-kobalt, byť za cenu o něco menší energetické hustoty (menší napětí).

NMC, NCA atd - současné nejmodernější typy li-ion používající katodové materiály kobalt, hořčík, nikl respektive kobalt hořčík hliník. Po všech stránkách nesrovnatelně lepší než jakékoliv Lifepo4 včetně originálních A123. Bohužel v nějakém velkoformátovém provedení se to na maloobchodě nedá koupit.
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od brumlaj »

ctirad píše:
....... Po všech stránkách nesrovnatelně lepší než jakékoliv Lifepo4 včetně originálních A123. ...........
Kolik cyklů plného nabití/vybití výrobce garantuje?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od abrams »

Zdravím ,

vážený Ctirade , označování různých chemických struktur lithiových akumulátorů tak jak je to zažito u (s prominutím) laické veřejnosti problém nevidím . Nejen že se označení Li-ion , Li-pol a LiFe používá takřka při všech debatách o Lithiových akumulátorech , ale také se s tím setkávám u obchodníků jež prodávají třeba aku do mobilů , hraček , modelů a podobně . Proč tedy sami výrobci označují různé lithiové akumulátory Li-ion , Li-pol a LiFe místo přesného uvedení složení ?
Také nemáme jen jeden typ volověnýho akumulátoru , ale několik lišících se nejen konstrukcí provedení , ale také různými legujícími či podpůrnými prvky . Když příjde řeč na volovo tak se debatuje o startovacím , trakčtním , AGM , GEL .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
ctirad
Příspěvky: 71
Registrován: pon čer 25, 2012 12:18 am

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od ctirad »

abrams píše:
vážený Ctirade , označování různých chemických struktur lithiových akumulátorů tak jak je to zažito u (s prominutím) laické veřejnosti problém nevidím.
Já v tom problém vidím dost velký, protože pak jsou plná fóra a bohužel i mnohé popularizační články plné nesmyslů právě toho typu, že "lionky" mají málo cyklů a jsou nebezpečné a pod články se lidi diví, proč kupříkladu Tesla používá ty špatné zastaralé "lionky" namísto těch skvělých "lifepoček".
Nejen že se označení Li-ion , Li-pol a LiFe používá takřka při všech debatách o Lithiových akumulátorech , ale také se s tím setkávám u obchodníků jež prodávají třeba aku do mobilů , hraček , modelů a podobně .
To rozhodně není pravda. V diskusích, jako jsou například ty na http://www.endless-sphere.com/forums/ se striktně rozlišuje, jestli je řeč o lifepo4, NMC, NCA, LiCo atd. Ono je to v dnešní době fakt nutné.
Proč tedy sami výrobci označují různé lithiové akumulátory Li-ion , Li-pol a LiFe místo přesného uvedení složení ?
Výrobci to označují správně, problémem mohou být dovozci a různí přeprodejci, kteří sami pořádně nevědí co prodávají.
Také nemáme jen jeden typ volověnýho akumulátoru
Z hlediska chemie v podstatě máme jen jeden typ olověného akumulátoru. Pokud se začnou dělat nějaké verze s jiným typem elektrodu a materiálem katod, tak bude potřeba to začít rozlišovat. Zatím bylo jediné vybočení v podobě příměsi křemíku.
ctirad
Příspěvky: 71
Registrován: pon čer 25, 2012 12:18 am

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od ctirad »

brumlaj píše:
ctirad píše:
....... Po všech stránkách nesrovnatelně lepší než jakékoliv Lifepo4 včetně originálních A123. ...........
Kolik cyklů plného nabití/vybití výrobce garantuje?
To záleží na konkrétním článku, hloubce vybití a vybíjecích/nabíjecích proudech, ale obecně vzato NMC a NCA články používané v EV mají mnohem větší cyklickou i kalendářní životnost než jakékoliv čínské lifepo4 a deklarovaným parametrům se dá celkem věřit na rozdíl od výrobce jistých žlutých článků, který už v průběhu let lhal zákazníkům tolikrát (nabíjecí napětí 4,25V, nepotřebnost BMS a balancování, zázračné elektrochemické balancování u 12V packů, které nikdy neexistovalo atd atd..).

Ono se stačí podívat, kolik seriózních evropských, japonských a amerických výrobců používá lifepo4. Žádný! Fisker používal A123 než zkrachoval. Chevrolet Spark používal A123 na začátku, teď už má NCA. Proč asi?

Lifepo4 je dobré pro nás chudé hobbyisty, protože se dá koupit maloobchodně, ale technologie je to překonaná.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od abrams »

Zdravím ,

... kde se teda dají sehnat ty moderní Li-ion akumulátory ? Já jako obyčejný smrtelník s tím mám trošku problém :( . Nemám za sebou společnost typu TESLA Motors aby to promě nebyl problém srovnatelný s nákupem třeba tady v E-šopu , nebo na e-Bay :?: .
Jo a ještě jeden rozdíl mězi Li-Ion ve formátu 18650 a LiFePO4 články ... kdo ze zdejších by se s prominutím sr*l se skládáním stovek nebo tisíců buřtíků do celků potřebné kapacity :dontknow: .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od dracekvo »

Co jsou to NMC a NCA?
PavelR
Příspěvky: 3333
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od PavelR »

Tak vcil jsem nejakou tu hodinku stravil na googlu youtube a ebay.
Tady https://www.youtube.com/watch?v=JQa5gn-7D74 frajer vyrobil krasnej akupak pro elektro retro WV.

Hledal jsem ceny tech 18650 clanku. To vypada vic nez zajimave. Mam nutkani to zkusit za ty prachy ....
PavelR
Příspěvky: 3333
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od PavelR »

trebas zde nejakych cca 925Wh

http://www.ebay.com/itm/50x-5000mAh-3-7 ... 4ac609efc3

myslite ze to jeu plne blbej napad?
camel1cz
Příspěvky: 805
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od camel1cz »

Osobně si myslím, že není dobré jít u FVE do LiIon hned ze dvou důvodů:
- malý počet pracovních cyklů (1000 je asi optimistický),
- vysoký počet článků - každý je třeba balancovat a prodražuje to bižu kolem.

Nicméně když to tak podle oka počítám, tak vychází kWh hodně dobře - asi není důvod to nezkusit :)
Navíc u trakčních aplikací se nepředpokládá tak velké cyklování a životnost je pak srovnatelná s životností toho auta.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [3s4p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
atom
Příspěvky: 438
Registrován: sob čer 02, 2012 8:22 pm
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od atom »

kWh u těchto článků vůbec nepočítejte. Popisek u čínských věcí na ebayi snese všechno. Bez objednání vzorků a kapacitní zkoušky to může mít reálnou kapacitu hodně mimo očekávání. Často to jsou jen přebalené články nížší kvality, obvykle dosahují jen 2000mAh....
2x Tristar / 26kWh v lithiu / 7,3kWp na střeše / 2xXTM-4000 / >38MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
007ToMMaS
Příspěvky: 1095
Registrován: sob zář 15, 2012 8:53 pm

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od 007ToMMaS »

Jednotlivé články sú myslím dobrá voľba. Tesla tiež ich používa v ich autách. A dojazdy sú slušné. A aj dosť dlho to vydrží. Keby sa dostanem k väčšiemu množstvu batérii z notebookov tak sa do toho dám.
3,2kWp REC320NP - juh
3,6kWp - Phonosolar PS450M5GFH-24/TH- východ
2x IGridSV-IV5.6KW, 2x Li-ion - 48V / 156Ah =312Ah
PavelR
Příspěvky: 3333
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od PavelR »

no nejaky vzorky pro zmereni vezmu urcite at se vi co a jak.

balancovat? Vzdyt z logiky veci je to to samy jak life akorat na jinym napeti. Vzdyt co je paralelne se porovna samo od sebe je treba rovnat co je seriove tedy slepence paralelnich clanku. tyto slepence je potreba pomerit aby byly cca stejny.

pokud by to bylo i jen 1000 hlubokych cyklu (ja jsem optimista) tak u me dobry. hlubokych cyklu udelam par za rok. V zime jedu max na 50%. Proc taky to drtit vic. Kde nic neni ani cert nebere. (slunko).
camel1cz
Příspěvky: 805
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od camel1cz »

Jasně, za pokus to stojí... ta cena je směšná a praxe ukáže no :)

Těch 1000 cyklů bude spíš strop, ale třeba příjemně překvapí - jestli je fakt 1kWh za 3000, tak super. Já dal za LiFe dvojnásobek.

V "porovnání samo" bych nevěřil, pokud to zapojíme např. 10 článků paralelně bez balancování... měl bych strach, že jeden bude vybočovat z řady a přehřeje se a bouchne/vyteče/zkratuje ostatní.

Proto ve své aku dělám balancované série na cílové napětí a ty spojuju paralelně - pokud by se s touhle mojí sérií něco stalo, tak to pozná balancér a odpojí to.

Ale možná to není třeba řešit - viz ty elektroauta, co to používají. Mívam sklon přehánět bezpečnost
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [3s4p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
PavelR
Příspěvky: 3333
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od PavelR »

Nejak nerozumim pokud mam dve baterie paralelne vzdy! zcela logicky musi mit stejne napeti. Ani nejak netusim jak balancovat paralelne. I kdyby mel jeden ze dvojime mensi kapacitu tak se nemuze nic stat. Problem by se konal pri seriovem razeni aku o rozdilne kapacite.

Proti poruse na tom videu co jsem vyse uvadel borec jednotlive clanky propojoval na sbernice tenkymi dratky takze by se prepalil dratek driv nez by doslo ke necemu.

Proto se preci balancuje ne? zadny aku nemaji uplne na tisicinu stejnou kapacitu a proto se to rozjizdi.
camel1cz
Příspěvky: 805
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: LiFeYPO4 packy VS Li-ion články

Nový příspěvek od camel1cz »

Ano, paralelně se nebalancuje, to řeší zdravý článek sám... ale co nemocný článek?

Může do sebe stáhnout většinu proudu celé paralelní místní skupiny a to nedá.

Jako prevence by možná stačilo nějak šikovně uspořádat články a měřit teplotu.

Já jsem se prostě ve své konstrukci paralelnímu řazení surových článků vyhnul a myslím, že je to dobře.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [3s4p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek