zabezpečená jízda vlaku a jízda na rozhled

Nezařaditelné
Martin P
Příspěvky: 632
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

zabezpečená jízda vlaku a jízda na rozhled

Příspěvek od Martin P »

mihlit píše:
OT k té fotce s hasičema, ta se používá už dlouho jako vtip, přitom vysvětlení je jednoduché. Ty věci na těch kolejích nejsou kvůli přejezdu trubky, ale kvůli tomu, že jsou červené a pro blížící se vlak zlepšují viditelnost, že je na kolejích překážka.
Vysvětlení sice hezké, avšak pro nás strojvedoucí akorát k zasmání.
Protože při zabezpečené jízdě vlaku po širé trati se nejezdí podle rozhledu.
:geek: Jízda podle rozhledu je takový způsob jízdy drážního vozidla, při kterém osoba řídící drážní vozidlo jede takovou rychlostí, aby před překážkou, či vozidlem stojícím na trati stačila zastavit (to znamená, že jede stejně jako s autem, na vzdálenost na jakou vidím musím zastavit). Používá se to při posunu ve stanici, posunu mezi dopravnami (PMD), za zhoršených povětrnostních podmínek ("foukací rozkaz"), a při některých dalších situacích a rozkazech (to nebudu vypisovat, s vysvětlením by to bylo na dlouho). Rychlost je omezena na maximálně 40kmh.
Jenže pokud pojedu po širé, zabezpečené trati se o jízdu podle rozhledu nejedná. V naprosté většině případů jedu rychleji, než by odpovídalo rychlosti ze které jsem schopen zastavit. Tudíž nemám šanci včas zastavit.
Pro ilustraci: součinitel tření železné kolo- kolejnice je podobný jako součinitel tření gumové kolo-led. Tudíž vlak brzdí zhruba stejně intenzivně jako auto na ledu . Nehledě na reakční dobu brzd (i při rychlobrzdě to několik vteřin (až 6) trvá, než vlak vůbec začne brzdit. Je to podobné, jako kdyby vám před auto někdo skočil, vy jste dupli na brzdu a auto začalo brzdit až za 6 vteřin).

Takže když ty červené klíny na hadice uvidím na přejezdu tam "nasypu" rychlobrzdu a budu doufat, že ty klíny shodí tryska písečáku a pokud ne, že první náprava lokomotivy, na které je 16-22 tun ty klíny dokáže rozseknout.
Protože jestli ne, bude následovat skok daleký dokončený tvorbou hromady železného šrotu.

Něco k tématu: za sebe si držím napětí na strinzích panelů do 120VDC. To si myslím by mělo stačit.
Zamyslel jsem se nad optimizéry. Pokud je zkratování panelu provedeno polovodičem, který se při poruše může změnit na celovodič vidím nebezpečí v tom, že pokud ze stringu například 12 sériově zapojených 500Wp panelů dojde ke zkratu jednoho optimizéru poteče přes tento optimizér výkon celého stringu. A je otázka, zda li to onen vadný optimizér vydrží bez ohnivých efektů.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
ACDC
Příspěvky: 500
Registrován: pon kvě 09, 2022 8:31 am
Lokalita: Litomyšlsko
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 4000
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Bezpečné napětí od 1.5.2023

Příspěvek od ACDC »

Já bych se bez volantu prostě strašně bál, nemožnost uhnout. Ze začátku to vadilo?
4,0kW teoreticky, RESACS, Pb-C 14,4kW
Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Neměl jsem dotaci na vůbec nic.
Jsem pitomec, ale mám čisté svědomí.
Martin P
Příspěvky: 632
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Bezpečné napětí od 1.5.2023

Příspěvek od Martin P »

Ze začátku to byl nezvyk. Ale dnes se v lokomotivě cítím lépe než v autě.
I když na některých lokomotivách "volant" je. Jmenuje se to kontrolér a slouží k řazení výkonových stupňů. V podstatě se jím zvyšují otáčky motoru (každý stupeň má přiřazené otáčky a jim odpovídající výkon) a tím se zvyšuje výkon spalovacího motoru. Ten se přenáší na generátor, který patřičně nabuzen vyrobí požadované množství elektřiny. A ta pohání sériové trakční elektromotory. Platí: čím vyšší výkonový stupeň, tím je při stejné rychlosti větší tažná síla.
A pedály mám na lokomotivě taky. Jednoduchý pedál je na pískování, dvojitý (dva vedle sebe) jsou od houkaček (vysoký a nízký tón). Akorát není určeno, na které straně má ten který pedál být. Tudíž je docela běžné, že na jedné lokomotivě je houkačka vpravo a na druhé vlevo. Dokonce jsem zažil lokomotivu, která to měla na každém stanovišti (má dvě) naopak. Vznikají z toho docela zajímavé situace: lokomotiva mi šla do skluzu ("hrabala") a místo aby se začal pod kola sypat písek se ozvalo HÚÚ. A nebo panák v kolejišti a místo HÚÚ se sypal písek. Přešlápl jsem pedály a panák :eek2: utekl včas (jen si pak podezřele osahával pozadí :| ).
Taky už jsem si na to zvykl. Prostě když je krize šlapu oba pedály.
Je to krásné povolání. Doposud se mi líbí ze všech co jsem dělal nejvíce.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
mihlit
Příspěvky: 658
Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
Lokalita: okr. Vyškov
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5800
Kapacita baterie [kWh]: 24
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bezpečné napětí od 1.5.2023

Příspěvek od mihlit »

Martin P: Ty to ale bereš k zasmání, protože máš nejspíš dojem, že je to jediné opatření. Toto je ale jen jedno z mnoha "navíc". Samozřejmě, že se i zavolá a domluví se to a nejen že se to tam prdne a vyřešeno. To snad bylo zřejmé. Výkolejku bys taky měl vědět před tím, že tam je a nečeká se, že ji uvidíš a zastavíš a přesto se natírá bílo červeně pro lepší viditelnost.
Uživatelský avatar
bublich
Příspěvky: 407
Registrován: sob črc 11, 2020 12:42 am

Re: OT: Bezpečné napětí od 1.5.2023 - lokomotivy

Příspěvek od bublich »

No já bych tedy natáhl jen hadice a neriskoval vykolejení nějaké lehčí soupravy.Nechápu na co tam dávat ty potenciální výkolejky.Minimální škoda při přejetí hadice proti průseru s vykolejením vlaku.Je to nějaké divné.
Martin P
Příspěvky: 632
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Bezpečné napětí od 1.5.2023

Příspěvek od Martin P »

mihlit píše:
Martin P: Ty to ale bereš k zasmání, protože máš nejspíš dojem, že je to jediné opatření. Toto je ale jen jedno z mnoha "navíc". Samozřejmě, že se i zavolá a domluví se to a nejen že se to tam prdne a vyřešeno. To snad bylo zřejmé. Výkolejku bys taky měl vědět před tím, že tam je a nečeká se, že ji uvidíš a zastavíš a přesto se natírá bílo červeně pro lepší viditelnost.
Pokud se hasiči domluví s výpravčím "aby tam nic nepouštěl" je to v pořádku.
Srovnání s výkolejkou neobstojí, protože na trať kam jezdím musím mít poznání. Tudíž vím, kde co na trati je a o čemkoliv navíc musím být zpraven písemným rozkazem.
...
Výkolejky se zpravidla instalují ve stanicích, vlečkách apod. Pokud jedu jako vlak za postavení vlakové cesty odpovídá výpravčí (výhybkář).
Pokud jedu jako posun musím jet tak, abych stačil včas zastavit.
To je hlavní rozdíl. Pokud se výpravčí o problému dozví a zpraví mne o něm(vím, že se něco děje) pojedu tak , abych stačil včas zastavit.
Pokud se o problému nedozví (o ničem nevím) do toho nejspíš vlítnu (proč by asi bylo tolik videí, kde vlak rozšmelcoval auto které na přejezdu nějakou dobu stálo.)
Toť asi vše.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
mihlit
Příspěvky: 658
Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
Lokalita: okr. Vyškov
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5800
Kapacita baterie [kWh]: 24
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: OT: Bezpečné napětí od 1.5.2023 - lokomotivy

Příspěvek od mihlit »

Srovnání bych řekl, že je naopak přesné, protože v obou případech o tom víš (seznámení s tratí u výkolejky, tady ti hodí červenou, zavolá, co se děje, že to nebude asi na pět minut a nejspíš stáhne zpět do stanice). V obou případech je ta věc stejně zbytečná, protože víš, že tam nesmíš, předem. Přesto v obou případech tam ta věc je a ještě má červenou barvu pro lepší viditelnost, přestože kdybys o tom nevěděl, tak to neubrzdíš.
Videa aut na přejezdu jsou rozdíl v tom, že to je běžný Franta, který jednak neví, co dělá, neví, co by měl udělat, je to pro něj stres a panikaří. Hasiči tam pak právě přijdou sbírat zbytky toho auta a pokud majitel alespoň stihl vystoupit, tak mu řeknou, co má udělat příště, až si koupí nové trenky a nové auto.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: OT: Bezpečné napětí od 1.5.2023 - lokomotivy

Příspěvek od cipis »

To je spíš natřené kvůli tomu, aby to tam ti hasiči nezapomněli :D
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Martin P
Příspěvky: 632
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: zabezpečená jízda vlaku a jízda na rozhled

Příspěvek od Martin P »

Asi tak nějak 8-) .
Když jsem viděl drážní hasiče v praxi tak hadice protahovali pod kolejnicemi mezi pražci. Jen stačilo odhrábnout trochu štěrku a nehrozí nebezpečí, že se výpravčí o klínech na kolejích dozví až po mém průjezdu stanicí a nestihne se mi dovolat/nebo budu v oblasti bez rádiového pokrytí (tunel, hluboký zářez atd.
Případně může zapomenout, může si splést přejezd (to se stalo s autem narafičeným na přejezdu) a mnoho dalšího.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek