Žvanírna, bylo Energie zdraží víc, než se čekalo

Nezařaditelné
PavelR
Příspěvky: 3119
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od PavelR »

Franta2776 píše:K tomu plánování:Čas nabíjení zabere pro majitele EV s vlastní FV a RD méně času za životnost auta než zastavovaní na benzínových stanicích na nákup PHM.
v tomto případě mě to zabere tam i tam. Já si zastavuju jak říká kolega na "zasekafe"....

četl jsem články že vyvíjí chlazený kabel na 2500A tuším. To spolu s 800V systémem v autě dá 2mw.
Pokud k tomuto dojde i vývoj baterek tak tam za 6 minut foukneš cca 200kwh a jedeš dál.

To bude chtít i úložiště u nabíječek který může zase sloužit i jako stabilizace sítě ...

Vzpomeňme si na dobu kdy vyšel první leaf není to tak dlouho. Z dnešního poledu to vypadá jak špatnej vtip. Jakej bude pohled za dalších 10let?
PavelR
Příspěvky: 3119
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od PavelR »

eman píše:Franta2776: Tomu sám nevěříš, že ne.

Teď plánování ještě jde, horší to bude, až těch co plánují bude více a sejde se jich na jednu nabíječku x. Pak nebude nouze ani o konflikty.

PavelR: On je problém, že mimo Toyoty všichni zamrzli na bateriích, v kterých nedošlo k prakticky žádnému vývoji. Navíc si Čína skoupila většinu světové produkce surovin a může diktovat ceny.
Souhlas.

Ale nabíječky budou muset přibívat pokud se prosazují EV.

A ano. Jediný problém jsou baterie s tím taky souhlas zbytek už je hotovej. Je třeba aby to mělo alepoň 2-3x větší kapacitu a umělo to MW nabíjení ... pak to bude použitelné i v provozech který zmiňuješ.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od rottenkiwi »

Bude to asi nejako takto, COVID to trochu spomalil:
Priemerny Nor sa nebude riadit tym, co robi Bulhar, Rumun, Albanec, Cech ci Slovak.
Zoberte si, ze nemame nic standardizovane. Prijdu baterky XxYxZ mm
a za 60 sekund je baterka v kompatibilnom BEV vymenena a ta vybita
sa moze pomaly z ::pv:: nabijat dalej. Vzdy budu intervaly, ze sa da energia
do *batt* ukladat a zase intervaly, kedy jej bude malo a bude sa vybijat.
Len to chce ludi, aby nejazdili 800 km zbytocne, ak sa to da vyriesit inak,
napr. ze urobim vec poriadne a 15 r. nepotrebuje servis.


.
BEVs_2021_2025.png
Naposledy upravil(a) rottenkiwi dne sob led 14, 2023 7:00 pm, celkem upraveno 1 x.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kuli
Příspěvky: 448
Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
Lokalita: Horná Orava
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od kuli »

Franta2776 myslel ten čas strávený "tankovaním" že keď sa ideš doma nabíjať, tak ten čas je asi 30 sekund natiahnutie kábla a 30 sekund stiahnutie kábla. A aj to iba keď potrebuješ natankovať.

Ale pre objektívnosť a pokoj tu na fóre to odstopujem.
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
Franta2776
Příspěvky: 2462
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od Franta2776 »

eman píše:Franta2776: Tomu sám nevěříš, že ne.

Teď plánování ještě jde, horší to bude, až těch co plánují bude více a sejde se jich na jednu nabíječku x. Pak nebude nouze ani o konflikty.

PavelR: On je problém, že mimo Toyoty všichni zamrzli na bateriích, v kterých nedošlo k prakticky žádnému vývoji. Navíc si Čína skoupila většinu světové produkce surovin a může diktovat ceny.
Samozřejmě,že věřím. Mám dům s automatickou bránou vlastními 3 parkovacími místy hned před dvojgaráží.Po příjezdu k domu bych zapojil kabel a nabíjím. Někdy přes noc z DS a někdy hned za dne z FV. Nikdy tak draho, jak na veřejné nabíječce a menším proudem,takže šetřím baterii.Aktuálně 6kč/kWh.
Ráno je nabíto a mohu jet kam chci. Zastavení u nabíječky jenom při dlouhých trasách nad 300km a toho je minimum do 5 % najetých kilometrů.

Ty s fosilem tankuješ déle a vždy za to platíš+10minut času zdržení.Za 300000Km budeš na benzinkách 600x10min=6000minut to je 100hodin cca 4 dny života

V zimě si v EV zapneš topení přes mobil a nastupuješ do teplýho auta.

Mě to smysl dává.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 2462
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od Franta2776 »

kuli píše:Franta2776 myslel ten čas strávený "tankovaním" že keď sa ideš doma nabíjať, tak ten čas je asi 30 sekund natiahnutie kábla a 30 sekund stiahnutie kábla. A aj to iba keď potrebuješ natankovať.

Ale pre objektívnosť a pokoj tu na fóre to odstopujem.
Jojo mě je to jasné.Století fosilu končí:))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
kuli
Příspěvky: 448
Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
Lokalita: Horná Orava
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od kuli »

To Franta2776 , nechváľ sa, ja mám 4 parkovacie miesta, ale zase nemám automatickú bránu iba manuál.
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
Franta2776
Příspěvky: 2462
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od Franta2776 »

kuli píše:To Franta2776 , nechváľ sa, ja mám 4 parkovacie miesta, ale zase nemám automatickú bránu iba manuál.
Hlavně máš EV.Já tak daleko nejsem,čeká mě to příští rok:))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
ChlapeczDediny
Příspěvky: 235
Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
Lokalita: Juh BBSK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 1700
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od ChlapeczDediny »

cipis píše:Zase matematika a fyzika. Ta infrastruktura na to neni pripravena a nikdy nebude. Nikdo nepocita, ze bude nahrada 1:1 ev za spalovak.
Jasně že ne. Jedno prohlášení EU bylo o zákazu prodeje spalováků po 2035. Druhé o tom, že po 2035 chce 20% že současného počtu automobilů elektrických.
Takže je to jasné. Auta budou mít úřady, policie a přimáři, jako v 1969.
3s2p Amerisolar 285 1,7 kWp JJV, Epever 5420AN, 14s100p LiIon 18650 12 kWh + JK BMS 200A, Epever iPower 5 kW
Matess
Příspěvky: 1524
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od Matess »

víte co mě ale kluci přijde nejvíc utažené za vlasy?

my tady (se nehádáme) diskutujeme na téma výhodnosti EV, ale EV se netlačí ani tak kvůli výhodnosti na 1km, ale pro nulové emise v provozu. To je jako hezký cíl, ale podle mě je to nesmysl a to nikoliv z důvodů které se běžně uvádí...

Za mě je totiž naprostá kravina tlačit EV abychom splnili nižší emise. Na tohle totiž potřebujeme více elektřiny a stabilizaci sítě což se dělá zemním plynem a vyrábět baterie což není zrovna čisté (buď pro stabilizaci, nebo pro auta).

Co kdybychom na to šly z opačné strany tzn. plyn tankovat do aut a doma topit elektřinou do akumulačních nádob? Přes HDO to lze řídit a stabilizace sítě je jednodušší, plyn se dá snadno a docela rychle tankovat. Infrastruktura pro elektřinu na tento způsob tu už víceméně je (nebo je snazší ji udělat než udělat síť pro rychlonabíječky), CNG lze při troše štěstí skoro do každého spalovacího auta. S CNG mají auta podobný dojezd jako elektromobily. Kdyby se to rozšířilo hodně šel by dojezd řešit tankováním LNG (zatím je to komplikovanější na tankování, ale dojezd je 3x takový).
PavelR
Příspěvky: 3119
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od PavelR »

ChlapeczDediny píše:
cipis píše:Zase matematika a fyzika. Ta infrastruktura na to neni pripravena a nikdy nebude. Nikdo nepocita, ze bude nahrada 1:1 ev za spalovak.
Jasně že ne. Jedno prohlášení EU bylo o zákazu prodeje spalováků po 2035. Druhé o tom, že po 2035 chce 20% že současného počtu automobilů elektrických.
Takže je to jasné. Auta budou mít úřady, policie a přimáři, jako v 1969.
takže půjde celej automotiv, služby a vše do háje a krachne ekonomika? tomu snad nevěříš že by to dopustili. Možná vymýšlí hovadiny ale větev si pod sebou řezat nebudou.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od rottenkiwi »

Vsetko bude riadit cena. Inflacia ==> cena ide hore, este vacsie naklady ==> az kym ludia
nebudu schopni pochopit, ze uz odpilili pod sebou vsetky konare a idu pilit korene.

Ale ono ked nebude co pit, jest a dychat, potom niektorym zapne, co je racionalne
vyuzivanie zdrojov planety. Alebo aj nie a caka nas ako druh smrt a vznikne iny druh
kompetitivnejsi a schopny sebareflexie.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
cipis
Příspěvky: 4431
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od cipis »

EV má emise i při provozu, při jízdě. Bordel z brzdových destiček, bordel z pneumatik. O zvířeném prachu ani nemluvě. Tak asi bude potřeba teleportace ... :D
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 2462
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od Franta2776 »

cipis píše:EV má emise i při provozu, při jízdě. Bordel z brzdových destiček, bordel z pneumatik. O zvířeném prachu ani nemluvě. Tak asi bude potřeba teleportace ... :D
S těmi destičkami nemáš pravdu.EV rekuperuje a jedny destičky vydrži nějaký statisíc km.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od rottenkiwi »

Prečo sa Škoda vracia k bubnovým brzdám?

Keď sa brzdí, tak sa dôraz zväčša kladie na prednú nápravu, ktorá má kotúčové brzdy. Do hry pri spomaľovaní vozidla navyše vstupuje ešte aj silná rekuperácia, čo pramení do menšieho využívania zadných bŕzd. V prípade kotúčových by sa to prejavovalo hrdzavením samotného kotúča a tým pádom častejšími návštevami servisu, kde by sa tieto kotúče museli meniť.

Bubnové brzdy sú pred týmto problémom chránené, hlavný dôvod ich nasadenia je ten, že nehrdzavejú ani pri menšej frekvencii brzdenia.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
cipis
Příspěvky: 4431
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od cipis »

Já to ale neporovnával, jen jsem psal, že emise má také.

Škodovka se k těm bubnům vrací z jiného důvodu, nějakým způsobem měli/mají na skladě těch bubnů vyrobených poněkud více než si mysleli.
Fábka asi elektrická nikdy nebude, ale ta klasická je nebetyčný rozdíl mezi bubny a kotouči.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od rottenkiwi »

Lenze ono je tych bubnov dost nie len vo VW ale aj u Renaultu a dalsich.
A spokesperson from Volkswagen AG’s brake development department, concurred, “drum brakes seem antiquated, but for an EV like the ID.4, it’s the perfect solution.” They pointed to drums’ lack of residual torque and drag, as well as their lower wear and corrosion rates which leads to the lower emission of brake dust than discs, as the brake system’s primary benefits.
Ja mam po 10 r. vpredu dosticky na 60 % a vzadu bubny, a nemal som nikdy problem zabrzdit,
az minule na cistom lade.

A Continental vyvija novy suchy brzdovy system.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
soami
Příspěvky: 567
Registrován: pon lis 08, 2021 9:10 pm
Lokalita: Posázaví
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Posázaví

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od soami »

Toyota má u svých hybridů zmiňovaný problém s rezavěním brzdových kotoučů, jelikož většinu energie použije pro rekuperaci, takže se brzdy flákají. Zase bych to nepřeceňoval - u předchozích aut (ne EV) jsem měnil desky tak po 80tis.km. Desky jsou dnes bez azbestu, takže je to za mě úplně jedno. Víc sraček nadýchám jízdou za autem bez katalyzátoru.
PavelR
Příspěvky: 3119
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od PavelR »

bubny ubrzdili velké náklaďáky ubrzdí i osobák.
rekuperace je schopna nahradit velkou část brzdění. i s pluginem kterej umí brzdit jen nějakých 20-30kw jde většinu odbrzdit rekuperací. Měl jsem půjčenýho eňaka. Ze 130 na dálnici na benzince a studený kotouče vpředu. Pro běžný brzdění super.
Brzdy až když je potřeba prudce nebo nouzově brzdit. Budou studenější což je pro tyto případy lepší.
S většíma baterkama a možností do nich tlačit větší výkony rekuperací to bude jen lepší...
Když bude nabito jde rekuperovat i do odporu.
kuli
Příspěvky: 448
Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
Lokalita: Horná Orava
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energie zdraží víc, než se čekalo

Příspěvek od kuli »

cipis píše:Já to ale neporovnával, jen jsem psal, že emise má také.

Škodovka se k těm bubnům vrací z jiného důvodu, nějakým způsobem měli/mají na skladě těch bubnů vyrobených poněkud více než si mysleli.
Fábka asi elektrická nikdy nebude, ale ta klasická je nebetyčný rozdíl mezi bubny a kotouči.
Ja som zase počul, od jedného chlapíka z Česka na služobnom enyaqu, keď sme "tankovali" spolu v L. Hrádku pri Lídli vtedy ešte zadara, že sa vracajú k bubnom kvôli cene.

Teraz neviem, hádam by to mali býť rovnaké náklady, veď približne toľko isto materiálu treba na výrobu.
Ibažeby bol kvalitnejší a drahšia výroba kotúčov. Ono tie bubny nevyzerajú tak pekne ako kotúče.
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek