Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Jaký BMS a balancer na malou 200Ah LiFePo4 baterii?
Hledám řešení pro malou baterii do auta. Líbí se mi kapacitní aktivní balancer alá:
https://www.aliexpress.com/item/4001221 ... 7f76Naaguk
Nevadí mi ani tak "automatický" režim jako to, že k tomu potřebuji ještě teplotní čidlo, aby se nenabíjela baterie pod 5°C. To může ale obstarat i tracer Epever. Jen k němu musím sehnat čidlo a nejsem si jistý jestli nemusím řešit i odpojení toho balanceru.
Pochopil jsem zde z diskusí, že by po naformátování a počátečním srovnání mohl stačit sám o sobě.
Má nějaký význam k němu hodit i nějaký odporový? Rozhodí se baterie při jednotlivém nabíjení tak moc?
Pokud ano využil bych rovnou nějaký který lze lépe nastavit přes BT na androidu. Nějaké doporučení?
A k počátečnímu formátování. Mám doma modelářskou Turnigy Accucel 6 80W nabíječku. Kterou bych provedl počáteční formátování baterie (nebo asi lépe jednotlivých článků postupně).
Měl bych články nabít na 4V 0,1C, což je u tak velké baterie s touto nabíječkou nereálné. Bude vadit pokud zvolím menší proud? Stejně mám k tomu jen 2A trafo, takže budu muset dokoupit, ale jestli to má vůbec cenu.
Konkrétně mi jde o pásmo 3,6 -4V které bude časově delší. I když je pravda, že na konci už ten výkon nebude tak moc asi potřeba.
Hledám řešení pro malou baterii do auta. Líbí se mi kapacitní aktivní balancer alá:
https://www.aliexpress.com/item/4001221 ... 7f76Naaguk
Nevadí mi ani tak "automatický" režim jako to, že k tomu potřebuji ještě teplotní čidlo, aby se nenabíjela baterie pod 5°C. To může ale obstarat i tracer Epever. Jen k němu musím sehnat čidlo a nejsem si jistý jestli nemusím řešit i odpojení toho balanceru.
Pochopil jsem zde z diskusí, že by po naformátování a počátečním srovnání mohl stačit sám o sobě.
Má nějaký význam k němu hodit i nějaký odporový? Rozhodí se baterie při jednotlivém nabíjení tak moc?
Pokud ano využil bych rovnou nějaký který lze lépe nastavit přes BT na androidu. Nějaké doporučení?
A k počátečnímu formátování. Mám doma modelářskou Turnigy Accucel 6 80W nabíječku. Kterou bych provedl počáteční formátování baterie (nebo asi lépe jednotlivých článků postupně).
Měl bych články nabít na 4V 0,1C, což je u tak velké baterie s touto nabíječkou nereálné. Bude vadit pokud zvolím menší proud? Stejně mám k tomu jen 2A trafo, takže budu muset dokoupit, ale jestli to má vůbec cenu.
Konkrétně mi jde o pásmo 3,6 -4V které bude časově delší. I když je pravda, že na konci už ten výkon nebude tak moc asi potřeba.
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 1524
- Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
- Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 10790
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Menší proud nevadí, jenom se to bude nabíjet dýl. Otázkou je, jak dlouho se to bude nabíjet celkem, lepší je když tam před formátováním není velký časový rozdíl. Většinou se to řeší tak, že se zapojí všechny články paralelně a potom se to holt nechá třeba týden nebo dva nabíjet.
Jinak nabíjet LiFePo4 na 4V mi nepřijde moc rozumný, osobně bych nad 3,65V nešel..
Jinak nabíjet LiFePo4 na 4V mi nepřijde moc rozumný, osobně bych nad 3,65V nešel..
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
-
- Příspěvky: 855
- Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Bez speciálního opatření asi nedocílíte potřebnou teplotu pro provoz LiFePo4 baterie v autě.
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Taky se toho bojím, ale prej je to dost důležité. Nikdy jsem to nedělal.PetrDubi píše: Jinak nabíjet LiFePo4 na 4V mi nepřijde moc rozumný, osobně bych nad 3,65V nešel..
No ono bude v té době obydlené, takže pod 5°C tam bude jen když budeme dýl pryč.Pawel píše:Bez speciálního opatření asi nedocílíte potřebnou teplotu pro provoz LiFePo4 baterie v autě.
Když bude pod 5°C tak to doufám odpojí tracer přes tohle čidlo: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 88VKzJIRaP
Musím tedy najít manuál jestli se dá ta teplota vůbec nějak korigovat.
Je jasné že to někdy nebude nabíjet ze solárů nebo motoru, jen kvůli teplotě, ale s tím umím žít. Budu ho používat pouze v zimě, takže tohle řešit musím. Vytápět baterce ale fakt nebudu...
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 638
- Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
- Lokalita: okr. Vyškov
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5800
- Kapacita baterie [kWh]: 24
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Co je to za baterii, vážně má v manuálu napsáno nabíjet na 4V / článek? To z běžné LFP baterie udělá spíš balón.
Hloupý aktivní balancer (viz odkaz) je pouze pro LiIon baterie, které mají napětí odpovídající stavu nabití. U LFP je po dobu 10-90 % napětí prakticky stejné a drobnými setinami voltu se mohou lišit jednotlivé články ale nezávisle na tom, jak jsou nabité, takže balancování v oblasti 3.1-3.3 V baterii naopak totálně rozbalancuje. Takže pro LiIon ok, pro LFP ne-e
Hloupý aktivní balancer (viz odkaz) je pouze pro LiIon baterie, které mají napětí odpovídající stavu nabití. U LFP je po dobu 10-90 % napětí prakticky stejné a drobnými setinami voltu se mohou lišit jednotlivé články ale nezávisle na tom, jak jsou nabité, takže balancování v oblasti 3.1-3.3 V baterii naopak totálně rozbalancuje. Takže pro LiIon ok, pro LFP ne-e
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
To jsem se dočetl v článku o prvotním formátování LIFEPO4 bateriemihlit píše:Co je to za baterii, vážně má v manuálu napsáno nabíjet na 4V / článek? To z běžné LFP baterie udělá spíš balón.
Ne ten balancer je pro oba typy. Jasně toho že balancování u LiFePo je obecně problém že napětí stoupá a to velmi až na konci nabíjecího cyklu, ale to nevyřeší žádný balancer. O tom že by se tím baterie ale rozhodili dost pochybuji. Výhodou je, že pracuje stále. Tedy jednou se srovnají. A když uvážím, že je nemalá skupina uživatelů, které balancer používají pouze ke srovnání a pak jen jednou za čas, tak předpokládám, že to nebude až takový problém.mihlit píše: Hloupý aktivní balancer (viz odkaz) je pouze pro LiIon baterie, které mají napětí odpovídající stavu nabití. U LFP je po dobu 10-90 % napětí prakticky stejné a drobnými setinami voltu se mohou lišit jednotlivé články ale nezávisle na tom, jak jsou nabité, takže balancování v oblasti 3.1-3.3 V baterii naopak totálně rozbalancuje. Takže pro LiIon ok, pro LFP ne-e
Větší nevýhodu bych viděl v tom, že se srovnává vždy jen jeden nejnabitější a jeden nejvybitější čánek. Tedy pokud jsou dva cca stejně nad normu, může to být problém. Na druhou stranu se srovnávají 5A proudem, tedy od klasických bms balící přebitek přes rezistor je to velké plus. Možná by neuškodila kombinace, ale na vhodnou jsem zatím nenarazil.
pak třeba použít něco jako tohle:
https://www.aliexpress.com/item/1005004220673099.html
ale 2K5 Kč to už je za mě trochu drahý pokud to není nezbytné a stejně jeden jen 2A max
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 2546
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Jk bms co posíláš teď je top co že ty peníze můžeš mít.
Ten balancer nahoře je taky ok ale musíš ho zapínat jen někdy. Je tam cínový můstek a místo něj můžeš dát spínač nebo třeba relé a ovládat odjinud. Třeba esphome.
Balancovat ještě před tak 3,4V je kontraproduktivní. Články jen víc rozhodí a ještě balancer ať ten levný nebo v jkbms opottebovavas.
Ten balancer nahoře je taky ok ale musíš ho zapínat jen někdy. Je tam cínový můstek a místo něj můžeš dát spínač nebo třeba relé a ovládat odjinud. Třeba esphome.
Balancovat ještě před tak 3,4V je kontraproduktivní. Články jen víc rozhodí a ještě balancer ať ten levný nebo v jkbms opottebovavas.
-
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
- Bydliště: SR MY
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Formátovať LiFePo batérie netreba a už vôbec nie na 4V, len im treba spraviť TOP balancing. T.z. zapojiť paralelne a nabiť aspoň na 3,45V, aby sa zrovnali. Dá sa to spraviť aj bez toho, ale potom aj JK BMS má čo robiť, aby to zrovnala a pri väčších kapacitách to trvá dllllho a stále odpája a pripája nabíjanie.
Andy natočil viac videí ohľadom balancovania LiFePo článkov a čo vie spôsobiť stále zapojený balancer. Napr. video TU
Andy natočil viac videí ohľadom balancovania LiFePo článkov a čo vie spôsobiť stále zapojený balancer. Napr. video TU
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Ok kouknu na JK nějak víc. Ale měl jsem pocit že jde taky o active balancer.Diablo1st píše:Formátovať LiFePo batérie netreba a už vôbec nie na 4V, len im treba spraviť TOP balancing. T.z. zapojiť paralelne a nabiť aspoň na 3,45V, aby sa zrovnali. Dá sa to spraviť aj bez toho, ale potom aj JK BMS má čo robiť, aby to zrovnala a pri väčších kapacitách to trvá dllllho a stále odpája a pripája nabíjanie.
Andy natočil viac videí ohľadom balancovania LiFePo článkov a čo vie spôsobiť stále zapojený balancer. Napr. video TU
To video je zajímavé, na duhou stranu jde o stav který JK dost nahrává. Možná se mýlím ale:
1) Baterie se dlouhou dobu pohybovala v ovladatelém pásmu JK. Sám to popisuje ve videu. Jen tak tak jí dotáhl na 100%. Baterie je relativně velmi štědře nadimenzována.
2) ten Heltec popisuje právě i v jiném videu a je vidět že dobře funguje pro 4 články, ale čím víc jich je, tím je to horší.
Mě se ten JK dost líbí, ale nevím jestli ho cpát do obytky. Tedy já bych ho tam klidně dal, ale rád bych abych ho později mohl využít i v domácnosti. Kde bych to viděl na baterii min 48V tedy 16S a oni jsou 4S-8S a pak 8 až kdoví co.
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
- Bydliště: SR MY
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Troška nechápem, ako ten stav nahrával JK?
JK má aktívny balancer, čiže najvyšší článok sa vybíja do kondenzátora, ktorý sa po nabití vybije do najnižšieho článku. Pasívny balancer len páli energiu.
Celý problém tých dodatočných 5A balancérov je, že nemôžu byť pustené stále. Balancér treba zapnúť len pri vyššom napätí článkov nad 3,4V. Riešiť sa to dá, len treba to niečím spínať. JK to má už zabudované.
Andy má nastavené nabíjanie na 3,45V + absorbciu na 1h (neviem, či má nastavené aj tail current).
JK má aktívny balancer, čiže najvyšší článok sa vybíja do kondenzátora, ktorý sa po nabití vybije do najnižšieho článku. Pasívny balancer len páli energiu.
Celý problém tých dodatočných 5A balancérov je, že nemôžu byť pustené stále. Balancér treba zapnúť len pri vyššom napätí článkov nad 3,4V. Riešiť sa to dá, len treba to niečím spínať. JK to má už zabudované.
Andy má nastavené nabíjanie na 3,45V + absorbciu na 1h (neviem, či má nastavené aj tail current).
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Aha já měl pocit že JK je kombinace a na konci pálí taky. Tedy je to jen klasický přelévací, ale to co je na něm zásadní je to že pracuje až od nastaveného napětí?
Trochu mě štve že z číny mi nedorazí včas. našel jsem ho za super cenu ale nebude tu do konce ledna.
A ještě jiná otázka. Je lepší když budu kontrolovat teplotu na balanceru a nebo na traceru? Chtěl jsem to řešit na traceru, abych mu neodpínal jen tak z plezíru baterii, ale mám pocit že se tomu stejně nevyhnu a ten Epever to nějak musí dát. Pak by bylo ali lepší aby teplotu kontroloval až JK. Už jen proto kdybych chtěl do budoucna zapojit DC DC měnič z altíku.
Trochu mě štve že z číny mi nedorazí včas. našel jsem ho za super cenu ale nebude tu do konce ledna.
A ještě jiná otázka. Je lepší když budu kontrolovat teplotu na balanceru a nebo na traceru? Chtěl jsem to řešit na traceru, abych mu neodpínal jen tak z plezíru baterii, ale mám pocit že se tomu stejně nevyhnu a ten Epever to nějak musí dát. Pak by bylo ali lepší aby teplotu kontroloval až JK. Už jen proto kdybych chtěl do budoucna zapojit DC DC měnič z altíku.
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 1987
- Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
- Lokalita: Liberec
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 7820
- Kapacita baterie [kWh]: 32
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Ano pravuje pouze od nastavené hodnoty napětí a nastavené delty napětí.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
-
- Příspěvky: 2546
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
ne, jen prelejva energii ale je unikatni v tom, ze nezalezi na diferenci napeti a dany balancni proud dokaze udelat i treba na 1mv rozdil.cuki píše:Aha já měl pocit že JK je kombinace a na konci pálí taky. Tedy je to jen klasický přelévací, ale to co je na něm zásadní je to že pracuje až od nastaveného napětí?
Trochu mě štve že z číny mi nedorazí včas. našel jsem ho za super cenu ale nebude tu do konce ledna.
A ještě jiná otázka. Je lepší když budu kontrolovat teplotu na balanceru a nebo na traceru? Chtěl jsem to řešit na traceru, abych mu neodpínal jen tak z plezíru baterii, ale mám pocit že se tomu stejně nevyhnu a ten Epever to nějak musí dát. Pak by bylo ali lepší aby teplotu kontroloval až JK. Už jen proto kdybych chtěl do budoucna zapojit DC DC měnič z altíku.
mppt meri teplotu proto, aby upravil parametry nabijeni - nabijeci napeti. Pokud mas baterii v normalnich podminkach muzes na to kaslat. BMS by pak mela byt nastavena tak, aby branila zniceni baterie, v tomhl epripade teplotou nad nebo pod. Muze se stat ze treba mppt se zasekne, vyresetuje nastaven ia bude tam valit moc a nebo naopak zatez bud emoc a nebo proste jen vadny clanek. BMS pak miva dve cidla. JK BMS ma dve. BMS bych meril tedy teplotu v kazdym pripade a MPPT si muzes rozmyslet. Ja ji treb ana mppt nemerim.
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
Aha to jsem nevěděl.glottis píše: ne, jen prelejva energii ale je unikatni v tom, ze nezalezi na diferenci napeti a dany balancni proud dokaze udelat i treba na 1mv rozdil.
.
No to čidlo potřebuju právě zcela zásadně, protože nízká teplota nastane v autě určitě. Spíš mi šlo o to jestli je lepší odpojovat baterii až na BMS Nebo je lepší se primárně snažit odpojit MPPT. Nejsem si jistý co to může s MPPT udělat. Přeci jen tam tečou docela velké proudy.
Nejde jen o nastavení spodní hranice nabíjení, ale obecně odpínání. Některé stavy mohu nastavit jak na MPPT tak i na BMS některé jen na jedné z nich.
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 2546
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
nastavil bych mppt na nejakou teplotu kdy chces prestat nabijet a treba o par stupnu min bms, aby odpojila i vybijeni. Nic bych v tom nehledal
-
- Příspěvky: 304
- Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm
- Lokalita: Berounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6,4kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
No mě šlo hlavně jestli mám schánět k němu teplotní sondu a nebo stačí ta co koupík k JKglottis píše:nastavil bych mppt na nejakou teplotu kdy chces prestat nabijet a treba o par stupnu min bms, aby odpojila i vybijeni. Nic bych v tom nehledal
Easun 6,2kW, JK-BMS, 16x 295Ah REPT, 6,4kWp 22°na JJV
-
- Příspěvky: 2546
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?
kdyz ji sezenes lepsi, kdyz ne, nic se nedeje a odpoji to bms
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 0 Odpovědi
- 444 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Codiak
-
- 0 Odpovědi
- 773 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od jumajazu
-
- 97 Odpovědi
- 7418 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od TomHC
-
- 6 Odpovědi
- 859 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Pajalo
-
- 2 Odpovědi
- 371 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od radimator22