PB test baterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
bhava
Příspěvky: 119
Registrován: stř lis 14, 2018 1:43 pm

PB test baterie

Příspěvek od bhava »

Chcem sa spýtať, test kapacity, záťaže a opotrebovanosti baterie sa dá spravit iba takýmto testerom, alebo aj nejako inak?

https://www.spotel.sk/tester-autobateri ... vy-analog/

"Zátěžový tester pro důkladné prověření stavu autobaterie. Pomocí zátěže 100 Ampér umožní kontrolu stavu nabití a zároveň to, do jaké míry je akumulátor opotřebovaný."
Diky, ahoj
matobabetak
Příspěvky: 534
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: PB test baterie

Příspěvek od matobabetak »

Je to jednoduché, Ah znamená aký prúd po akú dobu. Tieto meraky sú skôr na štartovací prúd. Nabi baterku dopĺna, daj auto ziarovku, zmeraj prúd ktorý odoberá ako záťaž a keď klesne na 10,5 odpojís.
Napr 1A po dobu 10h je 10Ah,5A po 10h je 50Ah....to je jediný skutočný test kapacity. A ešte hustota elektrolitu.
V autoservis och si účtujú aj 20e za meranie batérie a neurobia nič len zmerajú napetie.
[6x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, 10x 1kwh 18650 bloky, total 15kwh, rashberyy pi4, ICC, zaloha kipor 3kw elektrocentrala
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: PB test baterie

Příspěvek od antoni_sk »

áno, na veľmi orientačné meranie, lenže s časom klesá napätie, prúd a treba chodiť to kontrolovať či už nie je 10,5V...
Pre presnejšie zistenie asi kúpiť z ALI za pár korún merač ktorý aspoň zmerá koľko odtieklo do žiarovky Ah, alebo prípadne takúto šikovnú vecičku čo som teraz na ALI objavil:
https://www.aliexpress.com/item/3295435 ... b201603_55
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
Brbla
Příspěvky: 259
Registrován: čtv srp 08, 2019 3:44 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od Brbla »

Zjednodušeně řečeno - baterie by měla dát proud 1C po dobu jedné hodiny (platí pro běžné články). To zn., že např. plně nabitá baterie 5Ah by měla být schopna dodávat proud 5A po dobu 1hod. s tím, že na konci vybíjení by na ní (při tomto proudu) mělo být napětí rovno minimálnímu povolenému napětí, nebo vyšší. V takovém případě je stav baterie považován jako 100 procentní.
Kapacita (a stav) baterie se stanovuje tak, že po plném nabití se baterie nechá "odležet" (přesný čas metodiky si nepamatuju, ale já si dám kafe, takže cca 10 min.) a pak se vybíjí proudem 1C až do dosažení minimálního povoleného napětí a měří se čas, který by měl být v optimálním případě 60min, nebo delší. Pokud je např. 54min. (chybí 6 min., tedy 10%), je baterie v 90% stavu.
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

Takže ak novu 100Ah autobateriu zaťažim 1A po dobu 100 hodin tak po tych 100 hodinach by mala mat 10,5V?
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
Uživatelský avatar
Brbla
Příspěvky: 259
Registrován: čtv srp 08, 2019 3:44 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od Brbla »

niceman píše:
Takže ak novu 100Ah autobateriu zaťažim 1A po dobu 100 hodin tak po tych 100 hodinach by mala mat 10,5V?
Ne, takhle to není. Pokud ji zatížíš proudem 1A, zjistíš pouze to, jak dlouho je baterie schopna dávat proud 1A.
Pokud ji zatížíš proudem 100A po dobu jedné hodiny, měla by na konci mít 10,5V (a stále dávat 100A). Pak budeš vědět, v jakém je stavu. Je ale třeba zjistit, jaký je maximální proud daný výrobcem (tam předpokládám 300A a víc).
Mužeš ji zatížit i proudem nižším, ale pod řekněme 25A to nemá v podstatě význam, vypovídací hodnota bude o ničem.

Pro informaci - když mi odešel alternátor, potřeboval jsem nutně někam dojet. Dobil jsem 50Ah baterii na maximum, vypočetl si spotřebu auta na cca 240W (2x50W + 2x5W žárovky, cca 110W zapalování) a skutečně jsem cestu delší než 2 hod. byl schopen absolvovat (Citroen Berlingo 1,4) a na konci byla baterie někde na 11V, trvalý proud byl cca 20A. (Do kufru jsem si ale stejně předem radši hodil starou baterku, "kdybynáhodou").
matobabetak
Příspěvky: 534
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: PB test baterie

Příspěvek od matobabetak »

Ja som predpokladal ze ak vybijak 1C alebo 0,01C je to stále to isté :O
[6x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, 10x 1kwh 18650 bloky, total 15kwh, rashberyy pi4, ICC, zaloha kipor 3kw elektrocentrala
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

ok,niekedy to 1A na 100 hod. skusim otestovat.
Ale je mi divne ze ak sa ta 100Ah bat. (ktora je podla Bat testeru v 100% stave)nabije na 100% =14V tak za cca 3 hod. odberom samotneho EPEVERu + cca 10mA klesne napetie na 12,8 =cca 68% podla EPEVERu a pak už drži aj ked zvyšim odber na cca 1,5A....
Nicd članky by sa asi tak nespravali
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
thomas.007
Příspěvky: 356
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od thomas.007 »

Brbla píše:
Pokud ji zatížíš proudem 100A po dobu jedné hodiny, měla by na konci mít 10,5V (a stále dávat 100A). Pak budeš vědět, v jakém je stavu. Je ale třeba zjistit, jaký je maximální proud daný výrobcem (tam předpokládám 300A a víc).
Mužeš ji zatížit i proudem nižším, ale pod řekněme 25A to nemá v podstatě význam, vypovídací hodnota bude o ničem.
No tak takhle to zrovna u olova taky nefuguje, protože když zatížím olovo proudem rovným 1C, tak z toho vyždímu tak půlku a to ještě za podmínky, že to budu ždímat třeba až do 9V a baterka bude ve 100% kondici, graf je třeba tady:
https://www.elnika.cz/images/cz/podpora ... 1521559973
Ten tester je dobrý na zjišťování vnitřního odporu akumulátoru, což je důležitý parametr pro startovací akumulátory.
Kapacita je v autě víceméně podřadná, já dělal u 8-leté autobaterky test kapacity a z 44Ah jsem měl 17Ah (proud 1/10 C do 10,5V). Startovací proud byl ale nad 250A, což pořád dostačuje.
Na kapacitu je dobrý něco takovýho:
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 2-ibt.html
Rovnou zapomeňte na to, že se vlezete s takovými testery do 100€
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1245
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: PB test baterie

Příspěvek od Lui »

...lebo energia ktorá je od cca 12,6V (možno aj 12,8V) do 14,8V (podla konkrétneho typu to može byť menej) je vlastne nič,večšina energie je medzi 10,8V - 12,8V ale nie je to rovná krivka v žiadnom prípade.
...ked vybíjaš PB baterku roznymi prúdmi,tak aj výsledná kapacita bude rozdielna,preto treba pozrieť do konkrétného popisu čo je k baterke,a podla toho možeš testovať reálnu kapacitu danej baterky,ale jedno bude platiť vždy,čím menším prúdom ju vybíjaš,tým viacej energie z nej dostaneš,rádovo v pohode aj 50% rozdiel ;)
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

"No tak takhle to zrovna u olova taky nefuguje, protože když zatížím olovo proudem rovným 1C, tak z toho vyždímu tak půlku a to ještě za podmínky, že to budu ždímat třeba až do 9V a baterka bude ve 100% kondici"

",čím menším prúdom ju vybíjaš,tým viacej energie z nej dostaneš,rádovo v pohode aj 50% rozdiel ;)"

????
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
thomas.007
Příspěvky: 356
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od thomas.007 »

Ne, čím větším proudem zatěžuju olovo, tím méně z akumulátoru dostanu...řádově 50%
EDIT: třeba v takových UPSkách jdou baterky do nuly během pár desítek minut
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1245
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: PB test baterie

Příspěvek od Lui »

pozri si to napríklad tu : http://www.cogenient.com/mfc-refdocs/En ... _solar.pdf
na spodku v tej tabulke vidíš ako sa mení kapacita v závislosti od prúdu,a samozrejme závisí to aj od konkrétneho typu.
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

ok,takže pri 100Ah bat. by som 1A mal dostat 80 hod. a to by mi aj uplne stačilo :D
inač ten merak od micronix je fajn hlavne tymto: "Je napájen testovaným akumulátorem, generuje velmi malé množství tepla, dovoluje prakticky nepřetržité testování."
taketo meranie mal ponukat aj samotny EPEVER....

Ja si z ALI chcem objednat tento:
https://m.de.aliexpress.com/item/329798 ... gIx8PD_BwE
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: PB test baterie

Příspěvek od vla »

Pokud to bude li technologie, tak ano, pokud Pb tak při vybíjení 80% ti moc dlouho nevydrží. To prostě není pro Pb vhodný typ provozu, takže brzká sulfatace a pa-pá.
Nemám rád tenhle stát.
FRSO
Příspěvky: 2398
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: PB test baterie

Příspěvek od FRSO »

vla píše:
Pokud to bude li technologie, tak ano, pokud Pb tak při vybíjení 80% ti moc dlouho nevydrží. To prostě není pro Pb vhodný typ provozu, takže brzká sulfatace a pa-pá.
Ale tyto od Hopecke já používám a není s nimi problém, ještě jsem se nesetkal se sulfatací těchto akumulátorů.
https://eshop.neosolar.cz/solarni-bater ... r-vr-m-12v
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

vla píše:
Pokud to bude li technologie, tak ano, pokud Pb tak při vybíjení 80% ti moc dlouho nevydrží. To prostě není pro Pb vhodný typ provozu, takže brzká sulfatace a pa-pá.

no isto :D :D
vymenit bat. raz za 4 roky ma vobec nesere...
a pri vybijani na max 12V je v porovnani že je v aute tak 1 50tina degradacie.... :handshake2:
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: PB test baterie

Příspěvek od rottenkiwi »

Zase tu je niekto, kto napjprv nečíta / knihy, wiki , fórum /
a nevie abecedu.
Abeceda znamená, že 100 Ah u baterky do FVE systému
a 100 Ah u autobaterky nie je to isté.

V FVE s hrubými platňami / panzerplatte / sa dá ísť aj na 80 % DOD
a baterka to prežije.
V aute je bat. vybíjaná na 5 % a potom rýchlo dobitá, takže može
tých cyklov byť 1000-ce, ale akonáhle je vybijem párkrát na 10.7 V,
tak dovidenia v zberných surovinách, alebo výmena skratovaného článku
ručne doma, ako to robia v Indii.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
niceman
Příspěvky: 119
Registrován: ned dub 14, 2019 9:45 pm

Re: PB test baterie

Příspěvek od niceman »

tak nech si rano niekto zmera bateriu v aute ked je v noci -15 a menej
3x 280Wp 3P... MPPT Epever xtra 100/40... 12V,300Ah olovo...
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: PB test baterie

Příspěvek od rottenkiwi »

Teplota pri meraní musí byť normalizovaná na 25 *C.
Alebo opačne, prepočítať hodnotu pri -15 *C na 25 *C.

Napatie ale aj tak skoro nič nevypovedá o stave bat.
Ergo, stave platní, hustote elytu v článkoch, množstve sufátu na platniach,
fáze sulfátu, rozpade platní, vrstve usadenín, ich farbe ergo zloženiu,
ich postupnosti ukladania, ergo ako bolo s baterkou zaobchádzané,
akými fázami na/vybíjania si prešla.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek